Peugeot 405 T16 – Rodzinny sportowiec
Model ten ze stałym napędem czterech kół, silnikiem o mocy 220 KM i maksymalną prędkością 235 km/h, pojawił się na początku lat 90. w sportowej wersji T16.
Był wówczas dobrą propozycją dla osób szukających rodzinnego samochodu o sportowych osiągach. Już od swojego debiutu w 1987 r. Peugeot 405 miał zadatki na sportowy model, ale nigdy wcześniej nie pojawiła się jego naprawdę ekstremalna odmiana. W 1993 r. wprowadzono więc wersję T16, której nazwa jest bogata w skojarzenia. Bezpośrednio nawiązuje do Peugeota 405 Turbo 16, dwukrotnego zwycięzcy Rajdu Paryż-Dakar w latach 1989 i 1990, a także górskiego wyścigu Pikes Peak w 1988 i 1989 r. Model pojawił się po słynnym Peugeocie 205 Turbo 16, który dwukrotnie zdobył tytuł rajdowego mistrza świata w grupie B i dwukrotnie zwyciężył w Rajdzie Paryż-Dakar w 1987 i 1988 r.
Peugeot 405 T16 był napędzany 4-cylindrowym silnikiem o poj. 2.0, turbodoładowanym za pomocą turbosprężarki Garett i rozwijał moc 196 KM. Dzięki funkcji overboost, która zwiększała ciśnienie doładowania, moc można było zwiększyć do 220 KM. Imponujące osiągi, z prędkością maksymalną 235 km/h i przyspieszeniem od 0 do 100 km/h w zaledwie 7 sekund, były możliwe w znacznej mierze dzięki stałemu napędowi czterech kół i sprzęgłu wiskotycznemu, które, montowane równolegle, kontrolowało uślizg i rozkładało napęd w proporcji 53 proc. na przednią oś i 47 proc. na tylną.
Aby nie burzyć harmonii stylistyki auta, która była dziełem Pininfariny, projektanci tej wersji oszczędnie korzystali ze sportowych atrybutów. Nie ma więc poszerzonych nadkoli, które możemy zobaczyć na przykład w seryjnym 205 Turbo16. Samochód zachowuje elegancką sylwetkę. Uwagę przyciągają jedynie pięcioramienne obręcze kół ze stopu metali lekkich o średnicy 16 cali (a nie 15 cali) oraz montowany w standardzie system mycia reflektorów, po którym pasjonaci bezbłędnie rozpoznawali tę wersję już na pierwszy rzut oka. Z poprzedniego modelu 405 Mi16, Peugeot 405 T16 przejął dolną część nadwozia, przedni i tylny zderzak oraz spoiler, który został zmieniony dla lepszej aerodynamiki. Wizytówką modelu jest oznakowanie umieszczone na klapie bagażnika. Oprócz nazwy modelu wprowadzono czerwone oznaczenia „T16”.
Wersja 405 T16 została wyprodukowana w liczbie 1046 sztuk i jest dziś bardzo poszukiwana przez kolekcjonerów.
Przypomnijmy, że Peugeot 405 został uhonorowany tytułem Car Of The Year (COTY) w 1988 r. Na bazie modelu powstały różne wersje wyczynowe:
- Wersja 405 T16, o mocy zwiększonej do 660 KM, wygrała w 1988 i 1989 r. legendarny wyścig górski Pikes Peak. Za kierownicą siedział Ari Vatanen, a w następnym roku Robby Unser. W 1988 r. Vatanen ustanowił absolutny rekord, który pozostał niepobity przez pięć lat. W pasjonujący sposób opowiada o tym krótkometrażowy film Jean-Louisa Moureya „Climb Dance”.
- Peugeot 405 Turbo 16 Rallye-Raid, coupé zaprojektowane na bazie sedana 405, zastąpiło model 205 Turbo 16 na piaskach Sahary i rok po roku (w 1989 i 1990), prowadzone przez Ariego Vatanena, dwukrotnie zwyciężyło w Rajdzie Paryż-Dakar./oprac. ns/
źródło: Peugeot
Zobacz podobne artykuły:
Wicepremier Gawkowski stracił samochód
Wiadomości / News
2024.04.25
Tajemniczy prototyp Peugeota
Prezentacje / Concept Cars
2024.04.18
NSU Ro 80 - Futurystyczne i aerodynamiczne
Moto fanatyk
2024.04.07
Kolizje i pożary z udziałem samochodów elektrycznych - co warto wiedzieć?
Warsztat / Eksploatacja
2024.04.25
Wicepremier Gawkowski stracił samochód
Wiadomości / News
2024.04.25
Alfa Romeo - nazwa Milano już była
Wiadomości / News
2024.04.24