Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Peugeot 405 T16 – Rodzinny sportowiec
kalendarz 22/11 2020

Peugeot 405 T16 – Rodzinny sportowiec

Moto fanatyk / Peugeot

Model ten ze stałym napędem czterech kół, silnikiem o mocy 220 KM i maksymalną prędkością 235 km/h, pojawił się na początku lat 90. w sportowej wersji T16.

Był wówczas dobrą propozycją dla osób szukających rodzinnego samochodu o sportowych osiągach. Już od swojego debiutu w 1987 r. Peugeot 405 miał zadatki na sportowy model, ale nigdy wcześniej nie pojawiła się jego naprawdę ekstremalna odmiana. W 1993 r. wprowadzono więc wersję T16, której nazwa jest bogata w skojarzenia. Bezpośrednio nawiązuje do Peugeota 405 Turbo 16, dwukrotnego zwycięzcy Rajdu Paryż-Dakar w latach 1989 i 1990, a także górskiego wyścigu Pikes Peak w 1988 i 1989 r. Model pojawił się po słynnym Peugeocie 205 Turbo 16, który dwukrotnie zdobył tytuł rajdowego mistrza świata w grupie B i dwukrotnie zwyciężył w Rajdzie Paryż-Dakar w 1987 i 1988 r.

Peugeot 405 T16 był napędzany 4-cylindrowym silnikiem o poj. 2.0, turbodoładowanym za pomocą turbosprężarki Garett i rozwijał moc 196 KM. Dzięki funkcji overboost, która zwiększała ciśnienie doładowania, moc można było zwiększyć do 220 KM. Imponujące osiągi, z prędkością maksymalną 235 km/h i przyspieszeniem od 0 do 100 km/h w zaledwie 7 sekund, były możliwe w znacznej mierze dzięki stałemu napędowi czterech kół i sprzęgłu wiskotycznemu, które, montowane równolegle, kontrolowało uślizg i rozkładało napęd w proporcji 53 proc. na przednią oś i 47 proc. na tylną.

Aby nie burzyć harmonii stylistyki auta, która była dziełem Pininfariny, projektanci tej wersji oszczędnie korzystali ze sportowych atrybutów. Nie ma więc poszerzonych nadkoli, które możemy zobaczyć na przykład w seryjnym 205 Turbo16. Samochód zachowuje elegancką sylwetkę. Uwagę przyciągają jedynie pięcioramienne obręcze kół ze stopu metali lekkich o średnicy 16 cali (a nie 15 cali) oraz montowany w standardzie system mycia reflektorów, po którym pasjonaci bezbłędnie rozpoznawali tę wersję już na pierwszy rzut oka. Z poprzedniego modelu 405 Mi16, Peugeot 405 T16 przejął dolną część nadwozia, przedni i tylny zderzak oraz spoiler, który został zmieniony dla lepszej aerodynamiki. Wizytówką modelu jest oznakowanie umieszczone na klapie bagażnika. Oprócz nazwy modelu wprowadzono czerwone oznaczenia „T16”.

Wersja 405 T16 została wyprodukowana w liczbie 1046 sztuk i jest dziś bardzo poszukiwana przez kolekcjonerów.

Przypomnijmy, że Peugeot 405 został uhonorowany tytułem Car Of The Year (COTY) w 1988 r. Na bazie modelu powstały różne wersje wyczynowe:

-    Wersja 405 T16, o mocy zwiększonej do 660 KM, wygrała w 1988 i 1989 r. legendarny wyścig górski Pikes Peak. Za kierownicą siedział Ari Vatanen, a w następnym roku Robby Unser. W 1988 r. Vatanen ustanowił absolutny rekord, który pozostał niepobity przez pięć lat. W pasjonujący sposób opowiada o tym krótkometrażowy film Jean-Louisa Moureya „Climb Dance”.

-    Peugeot 405 Turbo 16 Rallye-Raid, coupé zaprojektowane na bazie sedana 405, zastąpiło model 205 Turbo 16 na piaskach Sahary i rok po roku (w 1989 i 1990), prowadzone przez Ariego Vatanena, dwukrotnie zwyciężyło w Rajdzie Paryż-Dakar./oprac. ns/

źródło: Peugeot


Tagi:
Peugeot, Peugeot 405, Peugeot 405 T16, Peugeot 405 Turbo 16, Peugeot 405 Mi16, Peugeot 405 Turbo 16 Rallye-Raid, Pininfarina, Ari Vatanen, Robby Unser

Zobacz podobne artykuły:

Abarth w Księdze Rekordów Guinnessa
kalendarz 23/01 2021

Abarth w Księdze Rekordów Guinnessa

Moto fanatyk

2021.01.23

Abarth trafił do Księgi Rekordów Guinnessa za zorganizowanie największego cyfrowego zlotu fanów w historii.
85 lat prototypów Sagitta
kalendarz 17/01 2021

85 lat prototypów Sagitta

Moto fanatyk

2021.01.17

Skoda Sagitta to odpowiednik obecnej Citigo z lat 30 XX w.
 Paddy Hopkirk: Gentleman i legenda w klasycznym Mini
kalendarz 10/01 2021

Paddy Hopkirk: Gentleman i legenda w klasycznym Mini

Moto fanatyk

2021.01.10

Brawurowy występ w Rajdzie Monte Carlo w 1964 r. uczynił tego kierowcę z Irlandii Północnej najsłynniejszym kierowcą rajdowym Wielkiej Brytanii.
Najnowsze artykuły:
Sébastien Ogier: „Idealny początek sezonu…”

Sébastien Ogier: „Idealny początek sezonu…”

Wiadomości / Moto sport

2021.01.25

Sébastien Ogier i Julien Ingrassia rekordowy ósmy raz wygrali Rajd Monte Carlo.
Półmilionowy silnik PureTech z polskiej fabryki PSA

Półmilionowy silnik PureTech z polskiej fabryki PSA

Wiadomości / News

2021.01.25

Fabryka Grupy PSA w Tychach wyprodukowała już 500 tys. sztuk silnika PureTech.
Najdroższe samochody sprzedane na aukcjach

Najdroższe samochody sprzedane na aukcjach

Wiadomości / News

2021.01.24

Pięć najdroższych samochodów sprzedanych na aukcji w zeszłym roku zostało wyprodukowanych przez jednego producenta.

Bądź na bieżaco! Zapisz się do newslettera.