Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Peugeot 308 GT 2,0 BlueHDI 180 KM 8 EDC - Prawie…
kalendarz 16/11 2018

Peugeot 308 GT 2,0 BlueHDI 180 KM 8 EDC - Prawie…

Testy

Peugeot 308 pojawił się na rynku w 2007 roku. Zastąpił popularną „trzystasiódemkę”. W 2013 roku koncern PSA wprowadził na rynek II generacje Peugeota 308, a w 2017 roku pojazd przeszedł lifting. Bardzo, ale to bardzo delikatny.

Zmiany są w stylu… Volkswagena.  Taki lifting mniej – więcej. Czyli mniej zmian, a więcej opowiadania o nich. Co więc uległo, że tak zażartuję, restyligowi? Z przodu jest nowy kształt grilla z nowocześniejszą kratką (przypomina tę z modelu 3008). Lekko przeprojektowano LED-owe reflektory, a na przestylizowanych zderzakach pojawiły się światła przeciwmgielne o nowym kształcie oraz większe atrapy wlotów powietrza.

Z tyłu, „liftingu” jakby nieco mniej. Przyciemnione klosze lamp. Wyraźniej zaznaczone charakterystyczne dla nowy Peugeotów; „lwie pazury”. Nowy wygląd zyskał wlew paliwa. Ale, klapka o innym kształcie to nie wymysł stylisty. Po prostu, jest większa, gdyż w poliftowym 308 (Blue HDI) wlew płynu AdBlue będzie w jedynym, logicznym miejscu, czyli obok wlewu paliwa. Przypomnijmy, z dotąd był on w… bagażniku.

Ze smaczkiem
Ponieważ tym razem jeździliśmy Peugeotem 308 GT, warto zauważyć, że PSA dodało do tej wersji auta kilka designerskich „smaczków” nadając autu sportowego wyglądu. Są więc gustowne nakładki na progach i atrapa podwójnego wydechu. Do tego nieznacznie przeprojektowany przedni zderzak i atrakcyjne, przeznaczone tylko do GT (GTI) felgi z lekkiego stopu, otrzymamy niebanalną całość.

We wnętrzu, zmiany głównie technologiczne. W oczy rzuca się nowy ekran wyświetlacza. Na szczęście jest pojemnościowy i zastąpił trącący antykiem; ekran opornościowy. Wraz z wyświetlaczem zmienił się cały software i interfejs systemu nawigacji. Peugeot 308 nigdy nie epatował (w odróżnieniu do DS.-ów) nadmiarem przycisków. Sterowanie większością funkcji odbywa się z poziomu wyświetlacza – tabletu.

W wyposażeniu pojawiły się nowe systemy wspomagające bezpieczeństwo. 308 monitoruje poruszanie się po swoim pasie ruchu. Jednak w razie czego sam potrafi skorygować tor jazdy. Nowością jest active brake and distance alert, system wykrywania zmęczenia kierowcy, automatyczna zmiana świateł, rozpoznawanie ograniczenia prędkości, wspomaganie parkowania, aktywnego monitorowania martwego pola, a także tempomat z funkcja stop dla skrzyni automatycznej i tzw. „funkcją 30” dla skrzyni manualnej. Przy okazji warto wspomnieć, że automat to nowa 8 stopniowa przekładnia japońskiej formy Aisin. Także 6 stopniowa skrzynia manualna, jest konstrukcją nową.

W gamie siników nie ma istotnych zmian
To co nowe to technologia. W niektórych jednostkach benzynowych pojawił się filtr cząstek stałych GPF. Poza tym, mocniejsze motory pojawiły sie pod maską usportowionego 308 GT. Otóż benzynowy motor 205-konny zastąpiła jednostka o mocy 225-koni. W gamie GT pojawił się też 180-konny diesel BlueHDI. I taki właśnie model: 180-konnego diesla BlueHDI ze skrzynią EAT8 testowaliśmy.

Najpierw słów kilka o samej jednostce. 180-koni motor generuje przy 3750 obrotach a 400 (!!!) Nm momentu wytwarza przy 2000 obrotów. Efekt? Oj jest! 225 km/h maksymalnie i 8,2 sekundy do pierwszej setki. To jednak tylko jedna strona medalu. Druga, to konsumpcja oleju napędowego. Teoretycznie, jest to 5,8 w mieście, 4,2 w trasie i 4,8 średnio. W praktyce, nieco więcej, ale i tak nawet ostra jazda nie zrujnuje nas. Trasa, (bez autostrad) to 5,2 a miasto 6,0. RESPECT!

308 GT ma zauważalnie twardsze zawieszenie do swojego „zwykłego” kuzyna. To zrozumiałe, wszak mocy jest więcej. Ale w tym przypadku twardsze, oznacza bardziej sprężyste a nie traumatycznie niewygodne. Usztywniony „zawias” i precyzyjny układ kierowniczy dają sporo frajdy z jazdy. W zakrętach auto prowadzi się perfekcyjnie. Jest przewidywalne, a dzięki sztywnemu, ale nie twardemu zawieszeniu daje namiastkę sportowej jazdy, ale też znacznie więcej komfortu niż GTI.

No właśnie i padło magiczne słowo GTI. Czy 308 GT to namiastka kultowego GTI? Moim zdaniem, nie! Stąd tytuł. Powiem coś, co zapewne fanom Peugeota GTI się spodoba. Gdybym miał kupić auto, którym codziennie, mozolnie przedzieram się przez uliczne korki, a sportowe wrażenia dostarcza sprint do ostatniego wolnego miejsc parkingowego w centrum handlowym, wybrałbym „zwykłe” GT. Też jest szybkie, zdecydowanie oszczędniejsze, a jednocześnie daje sporo frajdy z jazdy. Że nie jest tak ostre? A nie jest. Za to jest bardziej cywilizowane…
Paweł Pusz

Zalety:
- ładne wnętrze
- stylistyka
- skrzynia biegów
- układ kierowniczy
- dynamiczna jednostka

Wady:
- cena
- sztuczny dźwięk silnika
- ergonomia

Podstawowe parametry techniczne Peugeot 308 GT 2,0 BlueHDI 180 KM 8 EDC:
Wymiary (długość/szerokość/wysokość/rozstaw osi): 4253/1305/1447/2620 mm
Silnik: turbodiesel
Pojemność: 1997 cm3
Moc maksymalna: 180 KM przy 3750 obr./min
Maksymalny moment obrotowy: 400 Nm przy 2000 obr./min
Napęd: przedni
Skrzynia: automatyczna EAT8
Osiągi (0-100 km/h): 8,2 s
Prędkość maksymalna: 225 km/h
Deklarowane zużycie paliwa (miasto/trasa/średnio): 5,8/4,2/4,8 l
Pojemność zbiornika paliwa: 53 l
Pojemność bagażnika: 400 l
Cena auta: od 119 900 zł
Cena auta prezentowanego: 135 300 zł

 


Tagi:
Peugeot 308 GT, test Peugeot 308, Test 308 GT, Peugeot 308 GT

Zobacz podobne artykuły:

Nissan X-Trail e-POWER e-4ORCE 213 KM – Świat stanął na głowie
kalendarz 22/09 2023

Nissan X-Trail e-POWER e-4ORCE 213 KM – Świat stanął na głowie

Testy / Testy

2023.09.22

Duży SUV napędzany trzycylindrowym silnikiem benzynowym o pojemności 1,5-litra, który na dodatek współpracuje z dwoma silnikami elektrycznymi? Czy coś nas jeszcze jest w stanie zaskoczyć?
Opel Mokka 1.2 Turbo GS Line 130 KM – Młodzieżowy styl 
kalendarz 22/09 2023

Opel Mokka 1.2 Turbo GS Line 130 KM – Młodzieżowy styl 

Testy / Testy

2023.09.22

Opel potrzebował tego modelu. Oryginalne auto ma okazać się punktem zwrotnym w historii niemieckiej marki. Czy gruntowna zmiana designu przyniesie pożądane skutki?
Alfa Romeo Tonale PHEV Q4 Veloce 280 KM AT6 – Włoska piękność
kalendarz 21/09 2023

Alfa Romeo Tonale PHEV Q4 Veloce 280 KM AT6 – Włoska piękność

Testy / Testy

2023.09.21

Alfa Romeo Tonale stanowi dla włoskiego koncernu ważne ogniwo w sprzedaży. Producent liczy na znaczącą sprzedaż tego modelu. To po odmianie Stelvio kolejna wersja Alfy Romeo w wersji SUV. Czy będzie cieszyła się uznaniem, jak...
Najnowsze artykuły:
 Holowanie to 9 na 10 interwencji assistance dla motocykli

Holowanie to 9 na 10 interwencji assistance dla motocykli

Finanse / Ubezpieczenia

2024.03.28

W ubiegłym roku motocykliści najczęściej potrzebowali pomocy assistance w związku z awarią motocykla w czasie jazdy.
Rajd Safari - Kajetanowicz liderem w WRC2

Rajd Safari - Kajetanowicz liderem w WRC2

Wiadomości / Moto sport

2024.03.28

Kajetan Kajetanowicz i Maciej Szczepaniak wygrali pierwszy OS Kasarani w kategorii WRC2 Challenger.
Nissany już wkrótce tylko elektryczne

Nissany już wkrótce tylko elektryczne

Wiadomości / News

2024.03.28

Nissan wkrótce przestawi się w Europie na sprzedaż wyłącznie samochodów elektrycznych