Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Peugeot 308 GT 2,0 BlueHDI 180 KM 8 EDC - Prawie…
kalendarz 16/11 2018

Peugeot 308 GT 2,0 BlueHDI 180 KM 8 EDC - Prawie…

Testy

Peugeot 308 pojawił się na rynku w 2007 roku. Zastąpił popularną „trzystasiódemkę”. W 2013 roku koncern PSA wprowadził na rynek II generacje Peugeota 308, a w 2017 roku pojazd przeszedł lifting. Bardzo, ale to bardzo delikatny.

Zmiany są w stylu… Volkswagena.  Taki lifting mniej – więcej. Czyli mniej zmian, a więcej opowiadania o nich. Co więc uległo, że tak zażartuję, restyligowi? Z przodu jest nowy kształt grilla z nowocześniejszą kratką (przypomina tę z modelu 3008). Lekko przeprojektowano LED-owe reflektory, a na przestylizowanych zderzakach pojawiły się światła przeciwmgielne o nowym kształcie oraz większe atrapy wlotów powietrza.

Z tyłu, „liftingu” jakby nieco mniej. Przyciemnione klosze lamp. Wyraźniej zaznaczone charakterystyczne dla nowy Peugeotów; „lwie pazury”. Nowy wygląd zyskał wlew paliwa. Ale, klapka o innym kształcie to nie wymysł stylisty. Po prostu, jest większa, gdyż w poliftowym 308 (Blue HDI) wlew płynu AdBlue będzie w jedynym, logicznym miejscu, czyli obok wlewu paliwa. Przypomnijmy, z dotąd był on w… bagażniku.

Ze smaczkiem
Ponieważ tym razem jeździliśmy Peugeotem 308 GT, warto zauważyć, że PSA dodało do tej wersji auta kilka designerskich „smaczków” nadając autu sportowego wyglądu. Są więc gustowne nakładki na progach i atrapa podwójnego wydechu. Do tego nieznacznie przeprojektowany przedni zderzak i atrakcyjne, przeznaczone tylko do GT (GTI) felgi z lekkiego stopu, otrzymamy niebanalną całość.

We wnętrzu, zmiany głównie technologiczne. W oczy rzuca się nowy ekran wyświetlacza. Na szczęście jest pojemnościowy i zastąpił trącący antykiem; ekran opornościowy. Wraz z wyświetlaczem zmienił się cały software i interfejs systemu nawigacji. Peugeot 308 nigdy nie epatował (w odróżnieniu do DS.-ów) nadmiarem przycisków. Sterowanie większością funkcji odbywa się z poziomu wyświetlacza – tabletu.

W wyposażeniu pojawiły się nowe systemy wspomagające bezpieczeństwo. 308 monitoruje poruszanie się po swoim pasie ruchu. Jednak w razie czego sam potrafi skorygować tor jazdy. Nowością jest active brake and distance alert, system wykrywania zmęczenia kierowcy, automatyczna zmiana świateł, rozpoznawanie ograniczenia prędkości, wspomaganie parkowania, aktywnego monitorowania martwego pola, a także tempomat z funkcja stop dla skrzyni automatycznej i tzw. „funkcją 30” dla skrzyni manualnej. Przy okazji warto wspomnieć, że automat to nowa 8 stopniowa przekładnia japońskiej formy Aisin. Także 6 stopniowa skrzynia manualna, jest konstrukcją nową.

W gamie siników nie ma istotnych zmian
To co nowe to technologia. W niektórych jednostkach benzynowych pojawił się filtr cząstek stałych GPF. Poza tym, mocniejsze motory pojawiły sie pod maską usportowionego 308 GT. Otóż benzynowy motor 205-konny zastąpiła jednostka o mocy 225-koni. W gamie GT pojawił się też 180-konny diesel BlueHDI. I taki właśnie model: 180-konnego diesla BlueHDI ze skrzynią EAT8 testowaliśmy.

Najpierw słów kilka o samej jednostce. 180-koni motor generuje przy 3750 obrotach a 400 (!!!) Nm momentu wytwarza przy 2000 obrotów. Efekt? Oj jest! 225 km/h maksymalnie i 8,2 sekundy do pierwszej setki. To jednak tylko jedna strona medalu. Druga, to konsumpcja oleju napędowego. Teoretycznie, jest to 5,8 w mieście, 4,2 w trasie i 4,8 średnio. W praktyce, nieco więcej, ale i tak nawet ostra jazda nie zrujnuje nas. Trasa, (bez autostrad) to 5,2 a miasto 6,0. RESPECT!

308 GT ma zauważalnie twardsze zawieszenie do swojego „zwykłego” kuzyna. To zrozumiałe, wszak mocy jest więcej. Ale w tym przypadku twardsze, oznacza bardziej sprężyste a nie traumatycznie niewygodne. Usztywniony „zawias” i precyzyjny układ kierowniczy dają sporo frajdy z jazdy. W zakrętach auto prowadzi się perfekcyjnie. Jest przewidywalne, a dzięki sztywnemu, ale nie twardemu zawieszeniu daje namiastkę sportowej jazdy, ale też znacznie więcej komfortu niż GTI.

No właśnie i padło magiczne słowo GTI. Czy 308 GT to namiastka kultowego GTI? Moim zdaniem, nie! Stąd tytuł. Powiem coś, co zapewne fanom Peugeota GTI się spodoba. Gdybym miał kupić auto, którym codziennie, mozolnie przedzieram się przez uliczne korki, a sportowe wrażenia dostarcza sprint do ostatniego wolnego miejsc parkingowego w centrum handlowym, wybrałbym „zwykłe” GT. Też jest szybkie, zdecydowanie oszczędniejsze, a jednocześnie daje sporo frajdy z jazdy. Że nie jest tak ostre? A nie jest. Za to jest bardziej cywilizowane…
Paweł Pusz

Zalety:
- ładne wnętrze
- stylistyka
- skrzynia biegów
- układ kierowniczy
- dynamiczna jednostka

Wady:
- cena
- sztuczny dźwięk silnika
- ergonomia

Podstawowe parametry techniczne Peugeot 308 GT 2,0 BlueHDI 180 KM 8 EDC:
Wymiary (długość/szerokość/wysokość/rozstaw osi): 4253/1305/1447/2620 mm
Silnik: turbodiesel
Pojemność: 1997 cm3
Moc maksymalna: 180 KM przy 3750 obr./min
Maksymalny moment obrotowy: 400 Nm przy 2000 obr./min
Napęd: przedni
Skrzynia: automatyczna EAT8
Osiągi (0-100 km/h): 8,2 s
Prędkość maksymalna: 225 km/h
Deklarowane zużycie paliwa (miasto/trasa/średnio): 5,8/4,2/4,8 l
Pojemność zbiornika paliwa: 53 l
Pojemność bagażnika: 400 l
Cena auta: od 119 900 zł
Cena auta prezentowanego: 135 300 zł

 


Tagi:
Peugeot 308 GT, test Peugeot 308, Test 308 GT, Peugeot 308 GT

Zobacz podobne artykuły:

Skoda Fabia Monte Carlo 1,0 TSI 110 KM DSG – Fabia, to brzmi dumnie…
kalendarz 10/07 2019

Skoda Fabia Monte Carlo 1,0 TSI 110 KM DSG – Fabia, to brzmi dumnie…

Testy / Testy

2019.07.10

Fabia ma dla Skody znaczenie wyjątkowe. I to nie tylko dlatego, że jest jednym z najlepiej sprzedających się samochodów produkowanych w Mlada Boleslav. To tak naprawdę pierwszy nowy model po przejęciu czeskiego producenta prz...
Seat Ibiza FR 1,5 TSI 150 KM 6MT - Trochę więcej sportu
kalendarz 19/06 2019

Seat Ibiza FR 1,5 TSI 150 KM 6MT - Trochę więcej sportu

Testy / Testy

2019.06.19

Piątą generacje Ibizy Hiszpanie zaprezentowali w 2017 roku. Auto kontynuuje myśl stylistyczną zapoczątkowaną jeszcze w 2013 roku przez Seata Leona. Oczywiście, że nietrudno odnaleźć odniesienia do poprzedniczki, ale w porówna...
VW Tiguan Allspace 2,0 TDI BlueMotion R-Line DSG - Piwo i wurst
kalendarz 14/06 2019

VW Tiguan Allspace 2,0 TDI BlueMotion R-Line DSG - Piwo i wurst

Testy / Testy

2019.06.14

Tiguan jest jak piwo i wurst.  Sprawdzony i „wchodzi” w zasadzie każdemu. W dniu premiery auto było bardzo zaawansowane technologicznie. Dodatkowo teraz oferowane jest w odmianie przedłużonej Allspace.
Najnowsze artykuły:
 VW planuje miejskiego crossovera w 2021 r.

VW planuje miejskiego crossovera w 2021 r.

Wiadomości / News

2019.07.20

Po modelach T-Cross i T-Roc, VW zamierza uzupełnić gamę o „sportowego miejskiego crossovera”.
Bentley Continental GT z rekordem Pikes Peak

Bentley Continental GT z rekordem Pikes Peak

Wiadomości / Ciekawostki

2019.07.20

Model Continental GT pokonał trasę najszybciej niż wszystkie dotychczasowe auta sklasyfikowane w kategorii samochodów produkcyjnych, poprawiając rekord Pikes Peak International Hill Climb o 8,4 sekundy.
BMW M2 – nie będzie napędu obu osi, ale…

BMW M2 – nie będzie napędu obu osi, ale…

Wiadomości / News

2019.07.19

BMW potwierdziło, że przygotuje nowe wersje modelu M2.

Bądź na bieżaco! Zapisz się do newslettera.