Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Peugeot 308 GT 2,0 BlueHDI 180 KM 8 EDC - Prawie…
kalendarz 16/11 2018

Peugeot 308 GT 2,0 BlueHDI 180 KM 8 EDC - Prawie…

Testy

Peugeot 308 pojawił się na rynku w 2007 roku. Zastąpił popularną „trzystasiódemkę”. W 2013 roku koncern PSA wprowadził na rynek II generacje Peugeota 308, a w 2017 roku pojazd przeszedł lifting. Bardzo, ale to bardzo delikatny.

Zmiany są w stylu… Volkswagena.  Taki lifting mniej – więcej. Czyli mniej zmian, a więcej opowiadania o nich. Co więc uległo, że tak zażartuję, restyligowi? Z przodu jest nowy kształt grilla z nowocześniejszą kratką (przypomina tę z modelu 3008). Lekko przeprojektowano LED-owe reflektory, a na przestylizowanych zderzakach pojawiły się światła przeciwmgielne o nowym kształcie oraz większe atrapy wlotów powietrza.

Z tyłu, „liftingu” jakby nieco mniej. Przyciemnione klosze lamp. Wyraźniej zaznaczone charakterystyczne dla nowy Peugeotów; „lwie pazury”. Nowy wygląd zyskał wlew paliwa. Ale, klapka o innym kształcie to nie wymysł stylisty. Po prostu, jest większa, gdyż w poliftowym 308 (Blue HDI) wlew płynu AdBlue będzie w jedynym, logicznym miejscu, czyli obok wlewu paliwa. Przypomnijmy, z dotąd był on w… bagażniku.

Ze smaczkiem
Ponieważ tym razem jeździliśmy Peugeotem 308 GT, warto zauważyć, że PSA dodało do tej wersji auta kilka designerskich „smaczków” nadając autu sportowego wyglądu. Są więc gustowne nakładki na progach i atrapa podwójnego wydechu. Do tego nieznacznie przeprojektowany przedni zderzak i atrakcyjne, przeznaczone tylko do GT (GTI) felgi z lekkiego stopu, otrzymamy niebanalną całość.

We wnętrzu, zmiany głównie technologiczne. W oczy rzuca się nowy ekran wyświetlacza. Na szczęście jest pojemnościowy i zastąpił trącący antykiem; ekran opornościowy. Wraz z wyświetlaczem zmienił się cały software i interfejs systemu nawigacji. Peugeot 308 nigdy nie epatował (w odróżnieniu do DS.-ów) nadmiarem przycisków. Sterowanie większością funkcji odbywa się z poziomu wyświetlacza – tabletu.

W wyposażeniu pojawiły się nowe systemy wspomagające bezpieczeństwo. 308 monitoruje poruszanie się po swoim pasie ruchu. Jednak w razie czego sam potrafi skorygować tor jazdy. Nowością jest active brake and distance alert, system wykrywania zmęczenia kierowcy, automatyczna zmiana świateł, rozpoznawanie ograniczenia prędkości, wspomaganie parkowania, aktywnego monitorowania martwego pola, a także tempomat z funkcja stop dla skrzyni automatycznej i tzw. „funkcją 30” dla skrzyni manualnej. Przy okazji warto wspomnieć, że automat to nowa 8 stopniowa przekładnia japońskiej formy Aisin. Także 6 stopniowa skrzynia manualna, jest konstrukcją nową.

W gamie siników nie ma istotnych zmian
To co nowe to technologia. W niektórych jednostkach benzynowych pojawił się filtr cząstek stałych GPF. Poza tym, mocniejsze motory pojawiły sie pod maską usportowionego 308 GT. Otóż benzynowy motor 205-konny zastąpiła jednostka o mocy 225-koni. W gamie GT pojawił się też 180-konny diesel BlueHDI. I taki właśnie model: 180-konnego diesla BlueHDI ze skrzynią EAT8 testowaliśmy.

Najpierw słów kilka o samej jednostce. 180-koni motor generuje przy 3750 obrotach a 400 (!!!) Nm momentu wytwarza przy 2000 obrotów. Efekt? Oj jest! 225 km/h maksymalnie i 8,2 sekundy do pierwszej setki. To jednak tylko jedna strona medalu. Druga, to konsumpcja oleju napędowego. Teoretycznie, jest to 5,8 w mieście, 4,2 w trasie i 4,8 średnio. W praktyce, nieco więcej, ale i tak nawet ostra jazda nie zrujnuje nas. Trasa, (bez autostrad) to 5,2 a miasto 6,0. RESPECT!

308 GT ma zauważalnie twardsze zawieszenie do swojego „zwykłego” kuzyna. To zrozumiałe, wszak mocy jest więcej. Ale w tym przypadku twardsze, oznacza bardziej sprężyste a nie traumatycznie niewygodne. Usztywniony „zawias” i precyzyjny układ kierowniczy dają sporo frajdy z jazdy. W zakrętach auto prowadzi się perfekcyjnie. Jest przewidywalne, a dzięki sztywnemu, ale nie twardemu zawieszeniu daje namiastkę sportowej jazdy, ale też znacznie więcej komfortu niż GTI.

No właśnie i padło magiczne słowo GTI. Czy 308 GT to namiastka kultowego GTI? Moim zdaniem, nie! Stąd tytuł. Powiem coś, co zapewne fanom Peugeota GTI się spodoba. Gdybym miał kupić auto, którym codziennie, mozolnie przedzieram się przez uliczne korki, a sportowe wrażenia dostarcza sprint do ostatniego wolnego miejsc parkingowego w centrum handlowym, wybrałbym „zwykłe” GT. Też jest szybkie, zdecydowanie oszczędniejsze, a jednocześnie daje sporo frajdy z jazdy. Że nie jest tak ostre? A nie jest. Za to jest bardziej cywilizowane…
Paweł Pusz

Zalety:
- ładne wnętrze
- stylistyka
- skrzynia biegów
- układ kierowniczy
- dynamiczna jednostka

Wady:
- cena
- sztuczny dźwięk silnika
- ergonomia

Podstawowe parametry techniczne Peugeot 308 GT 2,0 BlueHDI 180 KM 8 EDC:
Wymiary (długość/szerokość/wysokość/rozstaw osi): 4253/1305/1447/2620 mm
Silnik: turbodiesel
Pojemność: 1997 cm3
Moc maksymalna: 180 KM przy 3750 obr./min
Maksymalny moment obrotowy: 400 Nm przy 2000 obr./min
Napęd: przedni
Skrzynia: automatyczna EAT8
Osiągi (0-100 km/h): 8,2 s
Prędkość maksymalna: 225 km/h
Deklarowane zużycie paliwa (miasto/trasa/średnio): 5,8/4,2/4,8 l
Pojemność zbiornika paliwa: 53 l
Pojemność bagażnika: 400 l
Cena auta: od 119 900 zł
Cena auta prezentowanego: 135 300 zł

 


Tagi:
Peugeot 308 GT, test Peugeot 308, Test 308 GT, Peugeot 308 GT

Zobacz podobne artykuły:

Volvo V60 D4 2,0 Inscription 190 KM – Kochajmy diesle, tak szybko odchodzą…
kalendarz 23/02 2019

Volvo V60 D4 2,0 Inscription 190 KM – Kochajmy diesle, tak szybko odchodzą…

Testy / Testy

2019.02.23

V60 debiutował w 2010 roku na paryskim salonie samochodowym. W 2013 roku pojazd przeszedł lifting. A na początku zeszłego roku poznaliśmy II generację kombi ze Szwecji rodem.
Ford Mondeo 2,0 Hybrid Titanium – Inny pomysł na rodzinną limuzynę
kalendarz 22/02 2019

Ford Mondeo 2,0 Hybrid Titanium – Inny pomysł na rodzinną limuzynę

Testy / Testy

2019.02.22

Nie masz hybrydy, nie ma cię na rynku. To obecnie moda, ale nie tylko. Hybryda to - przeliczeniowo, oszczędność dla producenta w „wydalaniu” CO2. Tak, wiem że to bzdura, ale…
Nissan Leaf II Tekna – Na bateryjce
kalendarz 22/02 2019

Nissan Leaf II Tekna – Na bateryjce

Testy / Testy

2019.02.22

Czy taka jest przyszłości motoryzacji? Nie wiem. Ale wszystkie znaki na ziemi i niebie wykazują, że nie jest to wykluczone.
Najnowsze artykuły:
Jak przygotować samochód na wiosenne podróże?

Jak przygotować samochód na wiosenne podróże?

Warsztat / Porady

2019.04.22

Przed rozpoczęciem wiosennych podróży, warto pomyśleć o przeglądzie i odświeżeniu auta po zimie.
VW ID. Roomzz - Elektryczny SUV

VW ID. Roomzz - Elektryczny SUV

Prezentacje / Concept Cars

2019.04.22

Podczas „Brand SUV Night” odbywającej się w przededniu wystawy Auto Shanghai VW zaprezentował najnowszego członka rodziny ID. – model ID. Roomzz.
"Powrót do przyszłości" w Audi museum mobile

"Powrót do przyszłości" w Audi museum mobile

Moto fanatyk

2019.04.21

Trzynaście pojazdów studyjnych i prototypów oraz trzy motocykle wyznaczające historię Audi AG, znalazło się na nowej wystawie w Audi museum mobile w Ingolstadt.

Bądź na bieżaco! Zapisz się do newslettera.