Papież Franciszek ma nowe "Papamobile"
Wykonany ręcznie egzemplarz na bazie nowej elektrycznej Klasy G zostanie przekazany na czas jubileuszu w 2025 r.
Mercedes dostarcza samochody do Watykanu od 94 lat, a od 45 lat papież korzysta ze słynnych „papamobile” na bazie modeli Mercedes Klasa G. Teraz, po raz pierwszy, „papamobile” będzie elektryczny. Prezes Mercedes-Benz Ola Källenius i osoby zaangażowane w projekt pojazdu osobiście przekazali papieżowi Franciszkowi w Watykanie ręcznie wykonany, unikatowy samochód oparty na nowej elektrycznej Klasie G.
"Dzięki nowemu pojazdowi Papież Franciszek jest pierwszym papieżem, który podczas wystąpień publicznych będzie podróżował w pełni elektrycznym Mercedesem-Benz. Jest to szczególny zaszczyt dla naszej firmy i chciałbym podziękować Jego Świątobliwości za zaufanie, jakim mnie obdarzył. Poprzez ten ,,papamobile’’, wysyłamy również wyraźne wezwanie do elektromobilności i dekarbonizacji. Mercedes-Benz oznacza nie tylko wyjątkowość i indywidualność, ale także konsekwentne tworzenie warunków dla neutralnej pod względem emisji dwutlenku węgla floty nowych samochodów w 2039 roku". – powiedział Ola Källenius, Prezes Zarządu Mercedes-Benz Group AG.
Zespół specjalistów z Grazu, Sindelfingen i Rzymu pracował razem przez około rok. Projekt pojazdu był zarządzany przez zespół w Rzymie, podczas gdy elektryczny układ napędowy został dostosowany przez zespół w Grazu, natomiast specjaliści z Sindelfingen wyprodukowali nadwozie, wyposażenie wnętrza i wyposażenie na zamówienie przy użyciu tradycyjnego rzemiosła.
Elektryczny układ napędowy nowego G580 z technologią EQ wykorzystuje cztery indywidualne silniki przy każdym z kół do specjalnego celu, jakim jest powolna podróż podczas wystąpień publicznych. Z tyłu kanapa została zastąpiona centralnie umieszczonym pojedynczym siedzeniem o regulowanej wysokości. To odchylane siedzenie główne umożliwia elastyczne poruszanie się i zwracanie się do publiczności pod różnymi kątami. Za pojedynczym siedzeniem po lewej i prawej stronie zostały zintegrowane dwa pojedyncze siedzenia dla dodatkowych pasażerów.
Dach został usunięty przy słupku B, a sam słupek B został przeniesiony w ścianę boczną, tworząc szczególny profil boczny. W przypadku deszczu lub złych warunków pogodowych oddzielny hardtop zapewnia ochronę pasażerom. Lewe tylne drzwi zostały zdemontowane i odbudowane przez specjalistów–w tradycyjnym stylu nadwozia – z jednego elementu i bezszwowo zespawane z karoserią. Po prawej stronie zawiasy tylnych drzwi zostały przesunięte na przeciwną stronę.
Podobnie jak dotychczasowe „papamobile”, pojazd jest pomalowany na zewnątrz w klasycznym kolorze perłowej bieli.
Przypomnijmy, że Mercedes od niemal 100 lat dostarcza pojazdy dla głowy Kościoła katolickiego, jego podróży i wystąpień publicznych. Pierwszym pojazdem tego typu był Nürburg 460 Pullman Saloon dla Papieża Piusa XI z 1930 r. W tamtym czasie Mercedes otrzymał kontrakt na dostawę ze względu na harmonijny pakiet całościowy – a także dlatego, że ówczesny zespół przeniósł na pojazd ważną cechę poprzednich pojazdów: możliwość podróżowania z dwoma dygnitarzami i obsługą dzięki składanym siedzeniom. W latach sześćdziesiątych Jan XXIII otrzymał 300 Landaulet z automatyczną skrzynią biegów i wydłużonym rozstawem osi. Jego następca, Paweł VI, używał początkowo 600 Pullman Landaulet, a później 300 SEL – również Landaulet. W latach osiemdziesiątych XX w. Jan Paweł II używał podczas ceremonii na Placu św. Piotra pierwszego pojazdu oficjalnie nazwanego ,,Papamobile’’, zmodyfikowanego modelu 460 serii G. Od 2002 r. używał 463 serii G 500, z którego korzystali również jego następcy Benedykt XVI i Franciszek. Niekiedy używano również specjalnie zaprojektowanych samochodów na bazie Mercedesa Klasy M i GLE. Po wycofaniu ze służby niektóre z ,,papamobile’’ można oglądać w Watykanie, jak i w Muzeum Mercedes-Benz w Stuttgarcie./oprac.ns/
Foto: Mercedes
Zobacz podobne artykuły:
Valtteri Bottas testował prototyp Alfy Romeo 33 Stradale
Wiadomości / Wydarzenia
2025.01.04
Mercedes A220 4Matic - Czas na mały blues
Testy / Testy
2024.12.30
Kimi Antonelli za kierownicą Mercedesa CLA
Wiadomości / Wydarzenia
2024.12.21
VW ID.7 Pro S przekroczył deklarowany zasięg
Warsztat / Technika
2025.01.16
Obawy o serwis mogą zniechęcać do zakupu aut elektrycznych
Wiadomości / Gorące tematy
2025.01.13
Porsche GT3, którego nikt nie kupuje
Wiadomości / News
2025.01.12