
Opel Mokka GSE Rally - Rajdowanie na prądzie
Mokka GSE Rally to pierwszy pojazd opracowany zgodnie z nowymi przepisami FIA eRally5.
Puchar ADAC Opel Electric Rally „powered by GSE” właśnie rozpoczął swój piąty sezon. Do dziś jest to jedyny na świecie jednomarkowy rajdowy puchar samochodów elektrycznych. Teraz na rajdowe trasy wyjedzie Mokka GSE Rally, która jednocześnie zastąpi Corsę Electric Rally, którą znamy od 2019 r.
„Od ponad czterech lat Opel i ADAC udowadniają, że rajdy samochodów elektrycznych są możliwe i potrafią ekscytować. Nasz nowy Opel Mokka GSE Rally to zapowiedź w pełni elektrycznego samochodu rajdowego nowej generacji. Dzięki najnowszej technologii motorsportowej prototyp oferuje imponującą wydajność i dużą moc” – powiedział Florian Huettl, dyrektor generalny marek Opel i Vauxhall.
Producent zadbał ażeby rajdowa wersja Mokki wyróżniała się nie tylko wyglądem, ale i techniką. Na nadwoziu widoczna jest specjalna grafika z dużym napisem „OMG! GSE”. Ponadto uwagę zwracają żółte zaciski hamulców z przodu i żółte felgi z tyłu a na dachu wlot powietrza, zaś na czarnej masce widnieje napis „Mokka GSE RALLY” w białym i żółtym kolorze.
Podobnie jak Opel Corsa Rally Electric, Mokka GSE Rally wyposażona jest w klatkę bezpieczeństwa (zatwierdzoną przez FIA), rajdowe fotele z sześciopunktowymi pasami bezpieczeństwa, specjalną obudowę akumulatora oraz dodatkową osłonę podwozia. System 400-woltowy jest kontrolowany przez wskaźnik głównego alarmu (Master Alarm Indicator). W przypadku gwałtownego hamowania (np. podczas kolizji), w ciągu zaledwie ułamka sekundy system czujników całkowicie odłącza system wysokiego napięcia. Dodatkowo samochód wyposażono w specjalny system gaśniczy z nieprzewodzącym prądu środkiem gaśniczym.
Można oczekiwać, że Opel będzie dzielił część rozwiązań z podobnymi konstrukcjami w ramach koncernu Stellantis - Abarth 600e i Alfa Romeo Junior Veloce. Mokka dysponuje mocą 280 KM i momentem obrotowym wynoszącym 345 Nm, co w połączeniu z technologią rajdową, zapowiada osiągi na poziomie samochodu klasy Rally4. Wielotarczowy mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu oraz wyczynowa skrzynia biegów, wzmocnione półosie napędowe i piasty kół. Napęd jest przenoszony na przednie koła. Podwozie wykonano w lekkiej konstrukcji. Samochód wyposażono w rajdowe zawieszenie Bilstein składające się ze wzmocnionych kolumn McPhersona i przegubów uniball na przedniej osi, a także sztywnej osi tylnej ze zmienionymi sprężynami i amortyzatorami. W rajdowym Oplu nie znajdziemy systemów wspomagających kierowcę, jak np. ABS, ESP, asystenta pasa ruchu, czy kontroli trakcji. Rajdowa Mokka ma natomiast ten sam akumulator, co wersja seryjna, który ma pojemność 54 kWh.
Opel planuje oferować Mokkę GSE Rally prywatnym zespołom począwszy od sezonu 2026. Wcześniej, bo już w dniach 23-24 maja br. będzie można zobaczyć samochód w akcji podczas kolejnej rundy ADAC Opel Electric Rally Cup „powered by GSE” 2025, rajdu ELE Rally w Eindhoven w Holandii./ns/
Foto: Opel
Zobacz podobne artykuły:
Honda Civic Type R Ultimate Edition - Na pożegnanie
Prezentacje / Nowości
2025.06.24
Opel Kadet City – Zwinny o wielu możliwościach
Wiadomości / Ciekawostki
2025.06.08
Peugeot 208 GTi – Powrót hothatcha?
Prezentacje / Nowości
2025.05.31
Honda Civic Type R Ultimate Edition - Na pożegnanie
Prezentacje / Nowości
2025.06.24
Lancia Flaminia Presidenziale podczas Dnia Republiki Włoskiej
Wiadomości / Wydarzenia
2025.06.24
70 lat Fiata 600
Wiadomości / Ciekawostki
2025.06.24