Opel Mokka – Elektryczny i bez „X”
Nowa Mokka ma otworzyć nowy rozdział w historii tego modelu. Samochód zadebiutuje jeszcze w tym roku.
Co wiadomo o nowym modelu? Samochód powstanie na płycie podłogowej CMP, z której korzysta już nowa Corsa i Peugeot 208. Można zatem oczekiwać, że i silniki Mokka będzie dzieliła z tymi modelami. Będą to benzynowe jednostki z serii Pure Tech i być może wysokoprężny 1.5. Kolejną ważną zaletą platformy CMP jest możliwość zastosowania napędu elektrycznego. Wariant pod nazwą Mokka-e prawdopodobnie otrzyma ten sam elektryczny układ napędowy, co Corsa-e i Peugeot e-2008. Pojazdy te zostały wyposażone w akumulator 50 kWh, współpracujący z silnikiem elektrycznym o mocy 136 KM. Peugeot e-2008 ma zasięg 320 km (WLTP). Nowa Mokka ma być lżejsza do 120 kg od poprzednika, przy prawie takim samym rozstawie osi i rozmiarach opon. W wersji elektrycznej akumulatory są montowane głęboko w podłodze pojazdu, co obniża środek ciężkości i jednocześnie zwiększa sztywność skrętną o 30 proc. Stylizacyjnie samochód ma nawiązywać do studyjnego modelu Experimental GT X.
Na razie nie można ocenić pracy stylistów, ponieważ nadwozie skrywa kamuflaż. Opel ujawnił natomiast jak testowano przedprodukcyjne egzemplarze.
W lutym tego roku inżynierowie udali się do Szwecji, by przetestować Mokkę w arktycznych warunkach. Wtedy skoncentrowano się przede wszystkim na dostrajaniu podwozia i systemów wspomagania. Testy – jak zawsze – pozwoliły na zebranie niezbędnych informacji - od układu napędowego po oświetlenie. Zdobyte doświadczenia pozwoliły na dopracowanie układu jezdnego i kierowniczego. Zoptymalizowano także oprogramowanie systemów pokładowych.
Kolejny etap prac rozwojowych prowadzono w niemieckim ośrodku Dudenhofen, gdzie Mokka była testowana na różnych nawierzchniach. Karsten Bohle, koordynator prac nad nową Mokką powiedział: „Nie możemy się już doczekać, aby zobaczyć nowego Opla Mokkę na drodze, prowadzonego przez klientów. Napędy testowe działają jak w zegarku, również dlatego, że nasze nowe dziecko, dzięki niewielkiej wadze i kompaktowym wymiarom zewnętrznym, dobrze reaguje na modyfikacje. Prowadzenie i komfort są świetne. Mokka to radość z jazdy. Praca nad jej rozwojem była świetną zabawą”.
W Centrum Testowym pracowano również nad akustyką, wprowadzano ostatnie ustawienia parametrów, by zapewnić bezpieczeństwo i optymalny komfort akustyczny we wnętrzu. Jak zapewnia producent testy potrwają do lata. Pod koniec roku ruszy produkcja a pierwsze auta trafią do odbiorców na początku 2021 r.
Norbert Szwarc
Foto: Opel
Zobacz podobne artykuły:
VW Golf Edition 50 - Urodzinowy Golf
Prezentacje / Nowości
2024.04.12
Nissan Qashqai facelifting 2025 - Przed premierą
Prezentacje / Nowości
2024.04.08
Nowości w gamie Opla
Wiadomości / News
2024.03.20
Alfa Romeo - nazwa Milano już była
Wiadomości / News
2024.04.24
Dwie duże marki chińskich samochodów w tym roku trafią do Polski
Wiadomości / Gorące tematy
2024.04.23
Im większy luksus, tym większe… ryzyko!
Używane
2024.04.22