Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Opel Corsa E 5d Cosmo 1.0 Turbo EcoTec 115 KM - Trochę nowa, trochę…
kalendarz 25/01 2017

Opel Corsa E 5d Cosmo 1.0 Turbo EcoTec 115 KM - Trochę nowa, trochę…

Testy / Opel

Jest jednym z motoryzacyjnych dinozaurów. Pierwsze egzemplarze Corsy A trafiły do salonów Opla w 1982 roku. V generacja auta, oznaczona, jako Model E pojawiła się w sprzedaży w 2014 roku. W tzw. międzyczasie auto przeżywało wzloty i upadki. Ale, tych pierwszych było znacznie więcej…

Oczywiście, baza do budowy Corsy E była Corsa D. Linia boczna jest omalże identyczna. Tak naprawdę, to od słupka A różnice międzymodelowe się kończą. Ale, nie jest to broń Boże zarzut. Jak coś jest dobre, to, po co to zmieniać. Wszak wiadomo, że lepsze jest wrogiem dobrego… Ale różnic pomiędzy obu autami też jest niemało. Przede wszystkim przód. Ten dla Corsy E powstał na nowo. I jest zgodny z nową linią modelową Opla. Ta zmiana był autu bardzo potrzebna. Teraz, Corsa E szerokim uśmiechem pokazuje, że jest zadowolona z nowego designu.
Tył też doczekał się nowej stylizacji. Zmienił się kształt tylnych lamp. W modelu E zachodzą one na klapę bagażnika. Ze zderzaka zniknęły plastikowe „odbojniki”, a klapa bagażnika dostała odważniejsze przetłoczenia i masywniejszy znaczek firmowy. Nowy kształt dostał też plastikowy element chroniący dół auta. Teraz wygląda trochę jak dyfuzor. I jeszcze jedna zmiana, której nie widać. Inżynierowie Opla twierdzą, że choć bazą wyjściową był model D, to podwozie dla Corsy E zbudowano, niestety, od nowa.
Wnętrze doczekało się prawdziwie rewolucyjnych zmian. Zniknął stary, uporządkowany, ale nudny wygląd. Zamiast niego mamy nowy. Ale jeżeli ktoś spodziewa się autarkii, to bardzo się zawiedzie. To nie u tego producenta. Nowy jest równie uporządkowany, ale ze sporą, jak na Opla oczywiście, dawką fantazji. Na desce mamy wiec nowy zestaw wskaźników. Na panelu środkowym, 7-calowy kolorowy wyświetlacz dotykowy, który jest częścią systemu multimedialnego IntelliLink. Oczy cieszą wstawki z Czernego plastiku pokrytego lakierem „fortepianowym”. Górę deski wieńczy miękkie tworzywo. Ale nawet to twarde jest przyjemne w dotyku i sprawia wrażenie dużo lepszego, niż jest. Wszystko to, niczym wisienka na torcie, zdobi kolorowa listewka, która nawiązuje barwą do lakieru nadwozia. Na liście wyposażenia standardowego znalazł się tryb City oraz Hill Holder - system ułatwiający ruszanie na wzniesieniu. Dostępny jest również asystent parkowania, który rozpoznaje wolne miejsce na parkingu i automatycznie parkuje pojazd. Układ ten obejmuje system ostrzegania o obecności innego pojazdu w martwym polu, którego ultradźwiękowe czujniki informują kierowcę o zagrożeniu kolizją również podczas zmiany pasa ruchu. Bezpieczeństwo prowadzenia samochodu podnoszą takie elementy, jak przednia kamera Opel Eye drugiej generacji z funkcją rozpoznawania znaków drogowych, asystent pasa ruchu, asystent świateł drogowych, układ monitorowania odległości od poprzedzającego pojazdu i system ostrzegający o zagrożeniu kolizją czołową. Oprócz tego,  Corsa może zostać wyposażona w biksenonowe reflektory.

 

 

To, co czuć
Zazwyczaj, następca auta jest zauważalnie większy od poprzednika. Opel nie poszedł tą drogą. Corsa ani nie urosła ani się nie zmniejszyła. Innymi słowy, ilość miejsca w kokpicie i przedziale „pasażerskim”, pozostała bez zmian. Nie znaczy to, że wnętrze jest niewygodnie.  W mojej opinii, zarówno fotele jak i tylna kanapa mogą być wzorem dla wielu producentów mebli, jak dopieszcza się klienta. Z przodu bez kłopotu zamieszczą się pasażerowie o wzroście ponadprzeciętnym. Na kanapie, wygodnie maja ci, których wzrost nie przekracza 180 cm. Wyżsi, muszą negocjować z kierowcą albo brać lekcje Yogi…
A propos kierowcy, pozycja za kierownica i sama aranżacja tego najważniejszego miejsca w aucie, perfekcyjna. Szczerze mówiąc, zarówno pozycja za kółkiem, ergonomia kokpitu jak widoczność z miejsca kierowcy, są chyba najlepsza w klasie. Oczywiście, jest to moja opinia i nie każdy musi się z nią zgadzać, ale będę się upierał…
Opla zawsze ceniłem za staranność wykonania aut. I tym razem jest podobnie. Materiały wykończeniowe, jakość montażu czy wspominane już wyżej plastiki są po prostu na bardzo wysokim poziomie.
Bagażnik w aucie nie należy do największych w klasie. Przyzwoite 285 litrów w konfiguracji 5-osobowej zmienia się w przyzwoite 1120 litrów po złożeniu tylnej kanapy. Bez szaleństw, ale na zakupy, nawet te większe, powinno wystarczyć.

 

Jak to jedzie…
Do napędu Corsy producent przewidział aż 10 różnych jednostek napędowych. 8 z nich, to motory benzynowe o pojemności 1.0, 1.2 i 1.4 litra EcoTec i EcoFlex. Jeden z nich, jest fabrycznie przystosowany do zasilania gazem LPG - LPGTEC. Dwa kolejne, to diesle o pojemności 1,3 litra CDTi  EcoFlex. Warto wspomnieć, że doładowany motor o pojemności 1-litra w dwóch odmianach: 90- i 115-konnej to nowości w ofercie. Oba są naprawdę bardzo ciekawymi propozycjami. Nas szczególnie zainteresował ten drugi, którym napędzany był samochód testowy. I trzeba przyznać, że w niewielkim aucie sprawdza się rewelacyjnie. Pełnię mocy motor uzyskuje przy 5000 obrotach, a maksymalny moment – 170 Nm. – w przedziale od 1700 do 3800 obrotów. Efekt? Ciekawy! Prędkość maksymalna auta to 195 km/ h, a przyspieszenie od 0-100 trwa jedynie trochę ponad 10 sekund.
Za to wprowadzenie doładowanej, litrowej jednostki napędowej było strzałem w dziesiątkę. Także ze względu na ekonomikę. Otóż, 115-konne auto zdecydowanie lepiej przyspiesza, jest bardziej elastyczne i… mniej pali. 10,3 do „setki” i ponad 195 km/h to wynik lepiej niż dobry. Producent podaje, że Corsa powinna konsumować średnio 5 litrów, 4,3 w trasie oraz 6,1 w ruchu miejskim. W naszym przypadku, średnia wyniosła 5, 3 litra. W trasie, auto paliło 4, 6 litra, w cyklu miejskim – około 6,8. Pracę silnika dzielnie wspiera 6-przełożeniowa, namulana skrzynia biegów. I jak to w przypadku Opla bywa, do jej pracy nie sposób się przyczepić. Lewarek ma krótki skok, co w połączeniu z niezłym przyspieszeniem daje frajdę, czym przy sportowej jeździe. Ale jest i łyżka dziegciu w tej beczce miodu. Poprzednią Corsę ceniłem za pewność prowadzenia. Dzięki sprężystości, auto doskonale zachowywało się w łukach. Ale do inżynierów z Opla doszły chyba głosy, że to, co ja nazywam sprężystym zawieszeniem, dla innych było za twarde. No i jest bardziej komfortowo. W tym przypadku, nadmiar komfortu autu nie pomógł. Nie podobało mi się to, jak auto pokonuje ostrzejsze łuki. W czasie kilkudniowego testu nie zdołałem przekonać się do tej modyfikacji. Czy była to dobra zmiana? No cóż, nie wszystkie dobre zmiany są naprawdę… dobre.
Jako auto segmentu B, ale także, jako swoisty substytut samochodu kompaktowego, Corsa sprawdza się perfekcyjnie. O tym, jak bardzo, niech świadczy fakt, że powstaje w wielu odmianach i w kilku krajach. Nie tylko w niemieckim Eisenach, ale także w Hiszpańskiej Saragossie. A poza Europą także w zakładach GM w Argentynie, Brazylii, Meksyku, RPA, Indiach i oczywiście, Chinach.
Paweł Pusz

Zalety auta:
– design
– praktyczne wnętrze
– jakość montażu i materiały wykończeniowe

Wady auta:
– nieco gorsze od poprzedniczki prowadzenie
– cena

 


Podstawowe parametry techniczne Opla Corsy E 5d Cosmo 1.0 Turbo EcoTec 115 KM:
Wymiary (długość/szerokość/wysokość/rozstaw osi) – 4021/1746/14812510 mm
Silnik: benzynowy, 3-cylindrowy
Pojemność: 999 cm3
Moc maksymalna: 115 KM przy 5000 obr/min
Maksymalny moment obrotowy: 170 Nam przy 1800 obr/min
Osiągi (0-100 km/h) – 10,3 s.
Prędkość maksymalna: 195 km/h
Zużycie paliwa (średnie) – 5,3 l/100 km
Pojemność bagażnika: 285-1120 l
Pojemność zbiornika paliwa: 45 l
Cena od: 42 700 zł (wersja 5-drzwiowa 1.2 70 KM Essentia)
Cena auta testowego: od 63 250 zł

 

Zobacz podobne artykuły:

Volvo V60 D4 2,0 Inscription 190 KM – Kochajmy diesle, tak szybko odchodzą…
kalendarz 23/02 2019

Volvo V60 D4 2,0 Inscription 190 KM – Kochajmy diesle, tak szybko odchodzą…

Testy / Testy

2019.02.23

V60 debiutował w 2010 roku na paryskim salonie samochodowym. W 2013 roku pojazd przeszedł lifting. A na początku zeszłego roku poznaliśmy II generację kombi ze Szwecji rodem.
Ford Mondeo 2,0 Hybrid Titanium – Inny pomysł na rodzinną limuzynę
kalendarz 22/02 2019

Ford Mondeo 2,0 Hybrid Titanium – Inny pomysł na rodzinną limuzynę

Testy / Testy

2019.02.22

Nie masz hybrydy, nie ma cię na rynku. To obecnie moda, ale nie tylko. Hybryda to - przeliczeniowo, oszczędność dla producenta w „wydalaniu” CO2. Tak, wiem że to bzdura, ale…
Nissan Leaf II Tekna – Na bateryjce
kalendarz 22/02 2019

Nissan Leaf II Tekna – Na bateryjce

Testy / Testy

2019.02.22

Czy taka jest przyszłości motoryzacji? Nie wiem. Ale wszystkie znaki na ziemi i niebie wykazują, że nie jest to wykluczone.
Najnowsze artykuły:
Jak przygotować samochód na wiosenne podróże?

Jak przygotować samochód na wiosenne podróże?

Warsztat / Porady

2019.04.22

Przed rozpoczęciem wiosennych podróży, warto pomyśleć o przeglądzie i odświeżeniu auta po zimie.
VW ID. Roomzz - Elektryczny SUV

VW ID. Roomzz - Elektryczny SUV

Prezentacje / Concept Cars

2019.04.22

Podczas „Brand SUV Night” odbywającej się w przededniu wystawy Auto Shanghai VW zaprezentował najnowszego członka rodziny ID. – model ID. Roomzz.
"Powrót do przyszłości" w Audi museum mobile

"Powrót do przyszłości" w Audi museum mobile

Moto fanatyk

2019.04.21

Trzynaście pojazdów studyjnych i prototypów oraz trzy motocykle wyznaczające historię Audi AG, znalazło się na nowej wystawie w Audi museum mobile w Ingolstadt.

Bądź na bieżaco! Zapisz się do newslettera.