Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Oliver Stefani: Design to często jeden z ważniejszych powodów, dla których decydujemy się na zakup samochodu
kalendarz 29/12 2018

Oliver Stefani: Design to często jeden z ważniejszych powodów, dla których decydujemy się na zakup samochodu

Wydarzenia / Skoda

Szef Stylu Skoda Auto o ewolucji, głównych cechach, charakterystycznych elementach, połączeniu emocjonalności i funkcjonalności oraz procesie projektowym w samochodach tej marki.

O nowym etapie designu Skody, mówi się jako o ewolucji, nie rewolucji. Co to dokładnie oznacza?

Zmiany, które Skoda poczyniła w ostatnich latach w dziedzinie designu miały charakter ciągły. Początkowo celem jaki postawili sobie designerzy było wyeksponowanie funkcjonalności samochodu poprzez prostą sylwetkę i wnętrze aut. W następnej kolejności uwypuklono kontury i kryształowe elementy bryły aut, aby podkreślić ich charakter. Obecny design jest dużo bardziej dynamiczny i emocjonalny.

Jakie są cechy charakterystyczne dla nowego designu Skody?

Linie nadwozia zyskały sportowy charakter. Wykorzystanie technologii LED pozwala jeszcze bardziej wyeksponować kryształowe elementy w światłach tylnych i reflektorach. Ponadto, w nowej koncepcji wnętrza zależy nam na zachowaniu spójności z kolorystyką i strukturą karoserii. Wprowadziliśmy także nowy element, jakim jest inaczej ulokowany centralny wyświetlacz systemu Infotainment. Zupełnie nowym rozwiązaniem, a jednocześnie charakterystycznym symbolem dla nowego języka designu Skody jest umieszczenie chromowanych liter układających się w nazwę marki w miejscu logo, na pokrywie bagażnika.

Jaki jest Pana zdaniem najważniejszy motyw nowego języka designu Skody?

Funkcjonalność połączona z emocjonalnością. Wywołując emocje w odbiorcach jesteśmy w stanie inspirować ludzi, dotrzeć do większej liczby odbiorców. Design to często jeden z ważniejszych powodów, dla których decydujemy się na zakup konkretnego samochodu.

Jak udaje się wzbudzać takie emocje?

Zaczynamy od projektu karoserii, który ma intrygować, wzbudzić ciekawość kierowców. Opływowe linie, proporcjonalna sylwetka auta, reflektory w technologii LED sprawiają, że samochód się wyróżnia. Projektując wnętrze auta przedłużamy dobre pierwsze wrażenie. Kształt deski rozdzielczej nawiązuje do linii nadwozia, dając poczucie komfortu i przestronności. Dzięki centralnemu wyświetlaczowi umieszczonemu na wysokości wzroku kierowcy, zachowana jest symetria we wnętrzu pojazdu. Elegancki ekran dotykowy podkreśla dodatkowo nowoczesny wygląd.

Jakie inne ważne motywy designu możemy znaleźć we wnętrzu nowych modeli Skody?

Na cechy nowego designu mają wpływ również wykorzystywane materiały. Tapicerki – skórzane lub wykonane z wysokiej jakości materiału Suedii – wyróżniają się kontrastującym szwem. Materiałowe elementy zastosowano również przy wykończeniu deski rozdzielczej i wewnętrznej części drzwi, które w nowych samochodach Skody pokrywać będzie ziarnista powierzchnia, wzorowana na strukturze kryształów.

Jak wygląda proces projektowy w Pana zespole?

Nasz zespół projektowy składa się z ponad 150 osób pochodzących z 28 krajów – daje nam to gwarancję ogromnej liczby generowanych pomysłów, pochodzących ze zróżnicowanych kultur. Moim zadaniem jest pomoc w realizacji pomysłów, rozwijaniu ich i umożliwienie im dojrzewania. Inspiracje czerpiemy z dynamicznej współpracy bardzo różnych osobowości, a także dobrej atmosfery panującej w naszych studiach designu.

Jakie cechy powinni posiadać dobrzy designerzy?

Zainteresowanie każdym aspektem świata i dobra intuicja to podstawowe cechy dobrego designera. Wszystko to, co uznamy za interesujące może w przyszłości stać się źródłem nowatorskich pomysłów. W moim przypadku dużą rolę odgrywa zainteresowanie pojazdami powietrznymi, wodnymi, architekturą, modą i kinematografią. Ale czasem wystarczy dobrze przyglądać się i analizować zachowania ludzi. Istotną rolę odgrywa także znajomość trendów. Designerzy muszą rozpoznawać je na wczesnym etapie i umieć przewidzieć jakie będą ich konsekwencje. A ponieważ design jest dziedziną, która wywołuje różne emocje u różnych osób, dużą rolę odgrywa umiejętność przekonywania innych do swoich pomysłów. Jeśli uda się przykuć uwagę odbiorców i wzbudzić w nich emocje, jest to równoznaczne z tym, że osiągnęło się sukces.


Tagi:
Oliver Stefani, szef Stylu Skoda Auto, Skoda, projekty Skody

Zobacz podobne artykuły:

Ghostbusters: Frozen Empire z udziałem Mercedesa Sprintera
kalendarz 21/03 2024

Ghostbusters: Frozen Empire z udziałem Mercedesa Sprintera

Wiadomości / Wydarzenia

2024.03.21

W najnowszym filmie o Pogromcach Duchów obok znanego samochodu bohaterów Ecto-1, występuje również pojazd towarzyszący.
 BMW Art Car - BMW i5 Flow Nostokana
kalendarz 19/03 2024

BMW Art Car - BMW i5 Flow Nostokana

Wiadomości / Wydarzenia

2024.03.19

Ta najnowsza propozycja marki nawiązuje do BMW Art Car zaprojektowanego przez Esther Mahlangu w 1991 r.
Škoda przedłuża umowę z Tour de France
kalendarz 18/03 2024

Škoda przedłuża umowę z Tour de France

Wiadomości / News

2024.03.18

Po dwóch dekadach Škoda przedłuża współpracę do 2028 r.
Najnowsze artykuły:
 Holowanie to 9 na 10 interwencji assistance dla motocykli

Holowanie to 9 na 10 interwencji assistance dla motocykli

Finanse / Ubezpieczenia

2024.03.28

W ubiegłym roku motocykliści najczęściej potrzebowali pomocy assistance w związku z awarią motocykla w czasie jazdy.
Rajd Safari - Kajetanowicz liderem w WRC2

Rajd Safari - Kajetanowicz liderem w WRC2

Wiadomości / Moto sport

2024.03.28

Kajetan Kajetanowicz i Maciej Szczepaniak wygrali pierwszy OS Kasarani w kategorii WRC2 Challenger.
Nissany już wkrótce tylko elektryczne

Nissany już wkrótce tylko elektryczne

Wiadomości / News

2024.03.28

Nissan wkrótce przestawi się w Europie na sprzedaż wyłącznie samochodów elektrycznych