
Od kiedy Strefy Czystego Transportu w miastach?
Strefy Czystego Transportu mają na celu poprawę jakości powietrza i zmianę floty samochodowej, która porusza się po mieście.
Planowana w Warszawie strefa czystego transportu od 1 lipca 2024 r. wyeliminuje samochody, które będą starsze niż 17 lat. Czyli samochody 20-letnie. A więc kierowcy mają bardzo dużo czasu, aby się na to przygotować. Zamieniając 20-kilkuletni samochód na nowszy warto pamiętać, aby nie kupować 18-latka – raczej wybrać 12-letnie auto. Nieco nowsze, nieco droższe – ale o niższej emisyjności spalin do powietrza. Będzie to z korzyścią i dla kierowców i dla przechodniów.
– Argument przeciwników Stref Czystego Transportu mówiące, że próbuje się im odebrać wolność, dlatego że oni nie będą mogli jeździć 20-letnim dieslem po ulicach miasta, jest bardzo łatwy do obalenia i dla mnie nieuczciwy – powiedział serwisowi eNewsroom.pl Piotr Siergiej, rzecznik Polskiego Alarmu Smogowego. – Dlatego, że jeżeli jestem przechodniem stojącym na pasach i widzącym takiego smrodzącego diesla, który rusza na światłach – to ja się nie godzę z taką wolnością kierowcy. Dlaczego on uważa, że ma prawo zatruwać mnie i moje dzieci spalinami? To my przechodnie – a przecież kierowca takiego diesla też bywa przechodniem – cierpimy z powodu tych spalin. To nie jest argument, że kogoś nie stać na samochód 15-letni – bo taki można kupić już za 8-10 tysięcy złotych. Nie są to koszty zaporowe dla przeciętnego mieszkańca – zwłaszcza, jeżeli wiemy o tym, że taki zakaz wejdzie w dłuższej perspektywie czasowej – analizuje Siergiej.
źródło: eNewsroom.pl
Od redakcji.: Sam pomysł czystszego powietrza w miastach jest jak najbardziej ważny. Istotny jest tylko sposób, w jaki ma być to osiągnięte. Szkoda, że nikt od lat nie zwraca uwagi na samochody zatruwające powietrze. Dymiące, stare auta zarówno osobowe, jak i ciężarowe powinny mieć natychmiast zabierane dowody rejestracyjne. Jednak właściwe służby nie widzą w tym zagrożenia dla środowiska. Tymczasem nawet 20-letni, zadbany samochód nie musi być kopciuchem. Nie warto zatem brać wszystkich pod jeden mianownik. Kolejny punkt, to cena tych czystszych 15-letnich aut. Ceny używanych samochodów są znacznie wyższe obecnie i nie jest łatwe znalezienie takiego auta w cenie 8-10 tys. zł, które jednocześnie nie okaże się skarbonką. Sama strefa czystego transportu będzie w mieście wydzielona konkretnymi ulicami. Czy zatem na granicy tej strefy po jednej stronie ulicy będzie powietrze czystsze a po drugiej to bardziej zanieczyszczone? Trochę to wygląda na życie w jakiejś ułudzie.
Zobacz podobne artykuły:
Automaty górą, Toyota wygrywa z Oplem
Wiadomości / Gorące tematy
2025.03.18
Trwa nabór wniosków do programu dopłat do elektryków
Wiadomości / Gorące tematy
2025.03.11
Policjanci zatrzymują średnio 69 osób z zakazem prowadzenia pojazdów
Wiadomości / Gorące tematy
2025.03.03
Ford - od białego do czarnego
Wiadomości / News
2025.03.18
Suzuki Vitara 1.4 BoosterJet Elegance AllGrip 129 KM – Sprawdzony
Testy / Testy
2025.03.18
Kajetanowicz – nowy sezon i nowy samochód
Wiadomości / Moto sport
2025.03.17