Od 356 do Mission E Cross Turismo - 70 lat debiutów Porsche
Podczas tegorocznej wystawy Geneva Motor Show, Porsche świętuje historyczne wydarzenie.
70 lat temu w Genewie młoda wówczas marka po raz pierwszy zaprezentowała się międzynarodowej publiczności. Ta spektakularna premiera była kontynuowana przez wszystkie kolejne dekady – w każdym przypadku z udziałem najbardziej sportowych modeli Porsche z danej epoki, zgodnie z tradycją, która trwa do dziś. Aby uczcić 70. rocznicę swojego genewskiego debiutu, podczas tegorocznych targów producent samochodów sportowych zaprezentował ósmą generację kultowego 911 w wersji Cabrio. Ponadto światową premierę mają modele 718 Cayman T i 718 Boxster T.
17 marca 1949 r., na małym stoisku w głównej hali genewskich targów Porsche zaprezentowało modele 356 Coupé i 356 Cabrio, pochodzące z seryjnej produkcji w Gmünd (Austria). Reakcje okazały się znakomite – obydwa sportowe auta spotkały się z entuzjastycznym przyjęciem. Pomyślna wystawa w Szwajcarii uchodzi za fundament późniejszego przełomu, za jaki uchodzą pierwsze seryjne produkty z Zuffenhausen: do 1965 r. zbudowano łącznie około 78 tys. egzemplarzy modelu 356.
Genewa Motor Show cieszy się reputacją największych targów motoryzacyjnych na świecie, a pozycja imprezy szczególnie umocniła się w latach 60. Każdego roku Porsche dołącza do wielu innych producentów, aby zaprezentować tu swoje czołowe rozwiązania. 55 lat temu swoją premierę w Genewie świętowało Porsche 904 Carrera GTS. Zaprojektowany przez Ferdinanda Alexandra Porsche sportowy model z umieszczonym centralnie silnikiem był przedmiotem podziwu – i rzeczywiście nadal jest uważany za jeden z najpiękniejszych samochodów sportowych Porsche wszech czasów.
Także podczas salonu samochodowego w Genewie – w 1969 r. – swój debiut celebrowało Porsche 917. Dział prasowy ogłosił wtedy, że ten najmocniejszy samochód wyścigowy swoich czasów był „jednym z najpoważniejszych konkurentów w tradycyjnych wyścigach długodystansowych”. Dokładnie 50 lat później na ekspozycję w Porsche Museum trafia 917 z numerem podwozia 001, przywrócone do pierwotnego stanu z 1969 r.
Producent samochodów sportowych wybrał szwajcarskie targi także jako miejsce światowej premiery pierwszego 911 GT3. Porsche 911 GT3 z serii 996, w subtelnym kolorze arktycznego srebra i z reflektorami o kształcie „smażonego jajka”, objawiło się tu przedstawicielom międzynarodowych mediów w 1999 r. Od 20 lat nazwa GT3 niezmiennie stanowi symbol legendy wśród samochodów sportowych.
W 2014 r. Porsche świętowało swój powrót na wielką scenę sportów motorowych i globalną premierę – oczywiście w Genewie – Porsche 919 Hybrid, zaprojektowanego pod kątem rywalizacji w najwyższej kategorii LMP1 Długodystansowych Mistrzostw Świata FIA (WEC). Najsłynniejsza runda tej serii to 24-godzinny wyścig Le Mans. Uchwalone niedługo przedtem przepisy WEC wymagały zastosowania innowacyjnego napędu hybrydowego. 919 Hybrid, z mocą systemową na poziomie około 1000 KM, mogło pełnić również funkcję laboratorium badawczego dla rozwiązań technicznych stosowanych w przyszłych samochodach seryjnych. W latach 2015-2017 zespół LMP Porsche wraz z 919 Hybrid wywalczył trzy zwycięstwa z rzędu w generalnej klasyfikacji Le Mans, trzy mistrzostwa świata w klasyfikacji producentów oraz trzy mistrzostwa świata w tabeli kierowców.
Prototyp LMP1 wystąpił na genewskiej scenie w towarzystwie Porsche 911 RSR – najostrzejszej wyścigowej wersji ikony sportowych aut, rozwijającej moc około 470 KM. Dwie wyścigowe maszyny – 919 Hybrid i 911 RSR – wystartowały w różnych klasach mistrzostw WEC i sprawiły, że od 2014 r. byliśmy świadkami najbardziej rozbudowanego programu sportów motorowych w historii Porsche.
W 2018 r. Porsche wprowadziło dwie innowacje, które reprezentują główne założenia strategii produktowej firmy: 911 GT3 RS z wyścigowym podwoziem i 4-litrowym wysokoobrotowym, wolnossącym silnikiem o mocy 520 KM oraz koncepcyjne studium całkowicie elektrycznego pojazdu typu Cross Utility Vehicle (CUV). Do wyróżników tego prototypu należą: styl z charakterystycznymi, off-roadowymi elementami, a także innowacyjna koncepcja wyświetlania i obsługi z ekranem dotykowym oraz kontrolą śledzenia oczu. Przód Mission E Cross Turismo, z głębokim przetłoczeniem maski pomiędzy mocno zaokrąglonymi błotnikami, wizualnie wyraźnie nawiązuje do Porsche 911. Koncepcyjny, zdolny do jazdy pojazd o długości 4,95 m oferuje moc ponad 600 KM, ma napęd na wszystkie koła i jest spokrewniony ze studium Mission E, pokazanym podczas salonu samochodowego we Frankfurcie w 2015 r. Jesienią 2018 r. rada nadzorcza Porsche AG postanowiła wprowadzić ten pojazd – jako model Taycan Cross Turismo – do seryjnej produkcji w zakładzie Zuffenhausen./oprac. ns/
Foto: Porsche
Zobacz podobne artykuły:
Tajemniczy prototyp Peugeota
Prezentacje / Concept Cars
2024.04.18
Fiat Panda 4x4 – 40 lat
Wiadomości / Ciekawostki
2024.04.07
Mercedes Vision EQXX z nowym rekordem
Wiadomości / Ciekawostki
2024.04.01
Startuje sezon rajdowych MP
Wiadomości / Moto sport
2024.04.26
Majówka 2024 – raport drogowy
Bezpieczeństwo
2024.04.26
Nissan Qashqai E-Power Tekna + – Nadzieja przyszłości?
Testy / Testy
2024.04.26