Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Od 356 do Mission E Cross Turismo - 70 lat debiutów Porsche
kalendarz 17/03 2019

Od 356 do Mission E Cross Turismo - 70 lat debiutów Porsche

Ciekawostki / Porsche

Podczas tegorocznej wystawy Geneva Motor Show, Porsche świętuje historyczne wydarzenie.

70 lat temu w Genewie młoda wówczas marka po raz pierwszy zaprezentowała się międzynarodowej publiczności. Ta spektakularna premiera była kontynuowana przez wszystkie kolejne dekady – w każdym przypadku z udziałem najbardziej sportowych modeli Porsche z danej epoki, zgodnie z tradycją, która trwa do dziś. Aby uczcić 70. rocznicę swojego genewskiego debiutu, podczas tegorocznych targów producent samochodów sportowych zaprezentował ósmą generację kultowego 911 w wersji Cabrio. Ponadto światową premierę mają modele 718 Cayman T i 718 Boxster T.

17 marca 1949 r., na małym stoisku w głównej hali genewskich targów Porsche zaprezentowało modele 356 Coupé i 356 Cabrio, pochodzące z seryjnej produkcji w Gmünd (Austria). Reakcje okazały się znakomite – obydwa sportowe auta spotkały się z entuzjastycznym przyjęciem. Pomyślna wystawa w Szwajcarii uchodzi za fundament późniejszego przełomu, za jaki uchodzą pierwsze seryjne produkty z Zuffenhausen: do 1965 r. zbudowano łącznie około 78 tys. egzemplarzy modelu 356.

Genewa Motor Show cieszy się reputacją największych targów motoryzacyjnych na świecie, a pozycja imprezy szczególnie umocniła się w latach 60. Każdego roku Porsche dołącza do wielu innych producentów, aby zaprezentować tu swoje czołowe rozwiązania. 55 lat temu swoją premierę w Genewie świętowało Porsche 904 Carrera GTS. Zaprojektowany przez Ferdinanda Alexandra Porsche sportowy model z umieszczonym centralnie silnikiem był przedmiotem podziwu – i rzeczywiście nadal jest uważany za jeden z najpiękniejszych samochodów sportowych Porsche wszech czasów.

Także podczas salonu samochodowego w Genewie – w 1969 r. – swój debiut celebrowało Porsche 917. Dział prasowy ogłosił wtedy, że ten najmocniejszy samochód wyścigowy swoich czasów był „jednym z najpoważniejszych konkurentów w tradycyjnych wyścigach długodystansowych”. Dokładnie 50 lat później na ekspozycję w Porsche Museum trafia 917 z numerem podwozia 001, przywrócone do pierwotnego stanu z 1969 r.

Producent samochodów sportowych wybrał szwajcarskie targi także jako miejsce światowej premiery pierwszego 911 GT3. Porsche 911 GT3 z serii 996, w subtelnym kolorze arktycznego srebra i z reflektorami o kształcie „smażonego jajka”, objawiło się tu przedstawicielom międzynarodowych mediów w 1999 r. Od 20 lat nazwa GT3 niezmiennie stanowi symbol legendy wśród samochodów sportowych.

W 2014 r. Porsche świętowało swój powrót na wielką scenę sportów motorowych i globalną premierę – oczywiście w Genewie – Porsche 919 Hybrid, zaprojektowanego pod kątem rywalizacji w najwyższej kategorii LMP1 Długodystansowych Mistrzostw Świata FIA (WEC). Najsłynniejsza runda tej serii to 24-godzinny wyścig Le Mans. Uchwalone niedługo przedtem przepisy WEC wymagały zastosowania innowacyjnego napędu hybrydowego. 919 Hybrid, z mocą systemową na poziomie około 1000 KM, mogło pełnić również funkcję laboratorium badawczego dla rozwiązań technicznych stosowanych w przyszłych samochodach seryjnych. W latach 2015-2017 zespół LMP Porsche wraz z 919 Hybrid wywalczył trzy zwycięstwa z rzędu w generalnej klasyfikacji Le Mans, trzy mistrzostwa świata w klasyfikacji producentów oraz trzy mistrzostwa świata w tabeli kierowców.

Prototyp LMP1 wystąpił na genewskiej scenie w towarzystwie Porsche 911 RSR – najostrzejszej wyścigowej wersji ikony sportowych aut, rozwijającej moc około 470 KM. Dwie wyścigowe maszyny – 919 Hybrid i 911 RSR – wystartowały w różnych klasach mistrzostw WEC i sprawiły, że od 2014 r. byliśmy świadkami najbardziej rozbudowanego programu sportów motorowych w historii Porsche.

W 2018 r. Porsche wprowadziło dwie innowacje, które reprezentują główne założenia strategii produktowej firmy: 911 GT3 RS z wyścigowym podwoziem i 4-litrowym wysokoobrotowym, wolnossącym silnikiem o mocy 520 KM oraz koncepcyjne studium całkowicie elektrycznego pojazdu typu Cross Utility Vehicle (CUV). Do wyróżników tego prototypu należą: styl z charakterystycznymi, off-roadowymi elementami, a także innowacyjna koncepcja wyświetlania i obsługi z ekranem dotykowym oraz kontrolą śledzenia oczu. Przód Mission E Cross Turismo, z głębokim przetłoczeniem maski pomiędzy mocno zaokrąglonymi błotnikami, wizualnie wyraźnie nawiązuje do Porsche 911. Koncepcyjny, zdolny do jazdy pojazd o długości 4,95 m oferuje moc ponad 600 KM, ma napęd na wszystkie koła i jest spokrewniony ze studium Mission E, pokazanym podczas salonu samochodowego we Frankfurcie w 2015 r. Jesienią 2018 r. rada nadzorcza Porsche AG postanowiła wprowadzić ten pojazd – jako model Taycan Cross Turismo – do seryjnej produkcji w zakładzie Zuffenhausen./oprac. ns/

Foto: Porsche


Tagi:
Porsche, Geneva Motor Show, Porsche 911, Porsche 911 Cabrio, Porsche 718 Cayman T, Porschei 718 Boxster T, Porsche 356 Coupé, Porsche 356 Cabrio, Porsche 904 Carrera GTS, Porsche 917, Porsche 911 GT3, Porsche 919 Hybrid, Porsche 911 RSR , Porsche Mission E Cross Turismo, Porsche Taycan Cross Turismo

Zobacz podobne artykuły:

Volkswagen ID.R z nowym rekordem toru Nürburgring
kalendarz 08/06 2019

Volkswagen ID.R z nowym rekordem toru Nürburgring

Wiadomości / Ciekawostki

2019.06.08

Romain Dumas – pokonał poprzedni rekord o 40,564 sekundy.
11 samochodów z najbardziej odlotowymi wydechami
kalendarz 05/06 2019

11 samochodów z najbardziej odlotowymi wydechami

Wiadomości / Ciekawostki

2019.06.05

Dobry samochód sportowy musi być dopracowany w każdym calu - od przednich wlotów powietrza aż po końcówki wydechu.
Wystawa „50 lat Porsche 917 – kolory prędkości”
kalendarz 01/06 2019

Wystawa „50 lat Porsche 917 – kolory prędkości”

Wiadomości / Wydarzenia

2019.06.01

W tym roku Porsche 917 – prawdopodobnie najważniejszy samochód wyścigowy w motorsportowej historii Porsche – obchodzi swoje 50. urodziny.
Najnowsze artykuły:
Nie tylko OC bije po kieszeni polskich kierowców

Nie tylko OC bije po kieszeni polskich kierowców

Finanse / Ubezpieczenia

2019.06.19

44 proc. Polaków nie lubi kupować OC, a kolejne 24 proc. ankietowanych niechętnie płaci za ubezpieczenia nieobowiązkowe: AC, NNW i Assistance.
Seat Ibiza FR 1,5 TSI 150 KM 6MT - Trochę więcej sportu

Seat Ibiza FR 1,5 TSI 150 KM 6MT - Trochę więcej sportu

Testy / Testy

2019.06.19

Piątą generacje Ibizy Hiszpanie zaprezentowali w 2017 roku. Auto kontynuuje myśl stylistyczną zapoczątkowaną jeszcze w 2013 roku przez Seata Leona. Oczywiście, że nietrudno odnaleźć odniesienia do poprzedniczki, ale w porówna...
Tylko innowacje pozwolą sprostać nowym regulacjom emisji spalin

Tylko innowacje pozwolą sprostać nowym regulacjom emisji spalin

Wiadomości / Gorące tematy

2019.06.19

Dzięki produkowanym w Polsce nowoczesnym katalizatorom ekologiczne mogą być także silniki diesla.

Bądź na bieżaco! Zapisz się do newslettera.