Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Od 356 do Mission E Cross Turismo - 70 lat debiutów Porsche
kalendarz 17/03 2019

Od 356 do Mission E Cross Turismo - 70 lat debiutów Porsche

Ciekawostki / Porsche

Podczas tegorocznej wystawy Geneva Motor Show, Porsche świętuje historyczne wydarzenie.

70 lat temu w Genewie młoda wówczas marka po raz pierwszy zaprezentowała się międzynarodowej publiczności. Ta spektakularna premiera była kontynuowana przez wszystkie kolejne dekady – w każdym przypadku z udziałem najbardziej sportowych modeli Porsche z danej epoki, zgodnie z tradycją, która trwa do dziś. Aby uczcić 70. rocznicę swojego genewskiego debiutu, podczas tegorocznych targów producent samochodów sportowych zaprezentował ósmą generację kultowego 911 w wersji Cabrio. Ponadto światową premierę mają modele 718 Cayman T i 718 Boxster T.

17 marca 1949 r., na małym stoisku w głównej hali genewskich targów Porsche zaprezentowało modele 356 Coupé i 356 Cabrio, pochodzące z seryjnej produkcji w Gmünd (Austria). Reakcje okazały się znakomite – obydwa sportowe auta spotkały się z entuzjastycznym przyjęciem. Pomyślna wystawa w Szwajcarii uchodzi za fundament późniejszego przełomu, za jaki uchodzą pierwsze seryjne produkty z Zuffenhausen: do 1965 r. zbudowano łącznie około 78 tys. egzemplarzy modelu 356.

Genewa Motor Show cieszy się reputacją największych targów motoryzacyjnych na świecie, a pozycja imprezy szczególnie umocniła się w latach 60. Każdego roku Porsche dołącza do wielu innych producentów, aby zaprezentować tu swoje czołowe rozwiązania. 55 lat temu swoją premierę w Genewie świętowało Porsche 904 Carrera GTS. Zaprojektowany przez Ferdinanda Alexandra Porsche sportowy model z umieszczonym centralnie silnikiem był przedmiotem podziwu – i rzeczywiście nadal jest uważany za jeden z najpiękniejszych samochodów sportowych Porsche wszech czasów.

Także podczas salonu samochodowego w Genewie – w 1969 r. – swój debiut celebrowało Porsche 917. Dział prasowy ogłosił wtedy, że ten najmocniejszy samochód wyścigowy swoich czasów był „jednym z najpoważniejszych konkurentów w tradycyjnych wyścigach długodystansowych”. Dokładnie 50 lat później na ekspozycję w Porsche Museum trafia 917 z numerem podwozia 001, przywrócone do pierwotnego stanu z 1969 r.

Producent samochodów sportowych wybrał szwajcarskie targi także jako miejsce światowej premiery pierwszego 911 GT3. Porsche 911 GT3 z serii 996, w subtelnym kolorze arktycznego srebra i z reflektorami o kształcie „smażonego jajka”, objawiło się tu przedstawicielom międzynarodowych mediów w 1999 r. Od 20 lat nazwa GT3 niezmiennie stanowi symbol legendy wśród samochodów sportowych.

W 2014 r. Porsche świętowało swój powrót na wielką scenę sportów motorowych i globalną premierę – oczywiście w Genewie – Porsche 919 Hybrid, zaprojektowanego pod kątem rywalizacji w najwyższej kategorii LMP1 Długodystansowych Mistrzostw Świata FIA (WEC). Najsłynniejsza runda tej serii to 24-godzinny wyścig Le Mans. Uchwalone niedługo przedtem przepisy WEC wymagały zastosowania innowacyjnego napędu hybrydowego. 919 Hybrid, z mocą systemową na poziomie około 1000 KM, mogło pełnić również funkcję laboratorium badawczego dla rozwiązań technicznych stosowanych w przyszłych samochodach seryjnych. W latach 2015-2017 zespół LMP Porsche wraz z 919 Hybrid wywalczył trzy zwycięstwa z rzędu w generalnej klasyfikacji Le Mans, trzy mistrzostwa świata w klasyfikacji producentów oraz trzy mistrzostwa świata w tabeli kierowców.

Prototyp LMP1 wystąpił na genewskiej scenie w towarzystwie Porsche 911 RSR – najostrzejszej wyścigowej wersji ikony sportowych aut, rozwijającej moc około 470 KM. Dwie wyścigowe maszyny – 919 Hybrid i 911 RSR – wystartowały w różnych klasach mistrzostw WEC i sprawiły, że od 2014 r. byliśmy świadkami najbardziej rozbudowanego programu sportów motorowych w historii Porsche.

W 2018 r. Porsche wprowadziło dwie innowacje, które reprezentują główne założenia strategii produktowej firmy: 911 GT3 RS z wyścigowym podwoziem i 4-litrowym wysokoobrotowym, wolnossącym silnikiem o mocy 520 KM oraz koncepcyjne studium całkowicie elektrycznego pojazdu typu Cross Utility Vehicle (CUV). Do wyróżników tego prototypu należą: styl z charakterystycznymi, off-roadowymi elementami, a także innowacyjna koncepcja wyświetlania i obsługi z ekranem dotykowym oraz kontrolą śledzenia oczu. Przód Mission E Cross Turismo, z głębokim przetłoczeniem maski pomiędzy mocno zaokrąglonymi błotnikami, wizualnie wyraźnie nawiązuje do Porsche 911. Koncepcyjny, zdolny do jazdy pojazd o długości 4,95 m oferuje moc ponad 600 KM, ma napęd na wszystkie koła i jest spokrewniony ze studium Mission E, pokazanym podczas salonu samochodowego we Frankfurcie w 2015 r. Jesienią 2018 r. rada nadzorcza Porsche AG postanowiła wprowadzić ten pojazd – jako model Taycan Cross Turismo – do seryjnej produkcji w zakładzie Zuffenhausen./oprac. ns/

Foto: Porsche


Tagi:
Porsche, Geneva Motor Show, Porsche 911, Porsche 911 Cabrio, Porsche 718 Cayman T, Porschei 718 Boxster T, Porsche 356 Coupé, Porsche 356 Cabrio, Porsche 904 Carrera GTS, Porsche 917, Porsche 911 GT3, Porsche 919 Hybrid, Porsche 911 RSR , Porsche Mission E Cross Turismo, Porsche Taycan Cross Turismo

Zobacz podobne artykuły:

Le Mans - Więcej, niż wyścig
kalendarz 01/12 2019

Le Mans - Więcej, niż wyścig

Wiadomości / Ciekawostki

2019.12.01

Długodystansowy klasyk to także niezwykłe historie związane z gwiazdami kina, zegarkiem, a nawet szampanem.
25. rocznica powstania Skody Felicia
kalendarz 17/11 2019

25. rocznica powstania Skody Felicia

Wiadomości / Ciekawostki

2019.11.17

Produkcja modelu Felicia rozpoczęła się w Mladá Boleslav 17 października 1994 r.
Odliczanie do premiery nowego VW Golfa - Golfy V, VI i VII
kalendarz 02/11 2019

Odliczanie do premiery nowego VW Golfa - Golfy V, VI i VII

Wiadomości / Ciekawostki

2019.11.02

Model piątej generacji był pierwszym, który zacierał tradycyjne granice podziału między samochodami klasy niższej średniej i średniej, zaś Golf VII był nawet o 100 kg lżejszy od swojego poprzednika.
Najnowsze artykuły:
Toyota Corolla - Ta Corolla ma 50 lat i 421 KM

Toyota Corolla - Ta Corolla ma 50 lat i 421 KM

Moto fanatyk / Tuning

2019.12.13

Toyota Corolla pierwszej generacji z 1969 r. odrestaurowana w Huntington Beach w Kalifornii ma w sobie nostalgiczny urok klasyka.
Elektryczne samochody nie takie ekologiczne, jak nam się wydaje

Elektryczne samochody nie takie ekologiczne, jak nam się wydaje

Wiadomości / Gorące tematy

2019.12.13

Ekologiczne plany reformowania transportu indywidualnego zakładały pojawienie się na polskich drogach miliona elektromobilnych samochodów.
Orlen Team w nowym składzie na Rajd Dakar 2020

Orlen Team w nowym składzie na Rajd Dakar 2020

Wiadomości / Moto sport

2019.12.11

Z nowymi zawodnikami, na nowej trasie – Orlen Team już wkrótce wyruszy na kolejny Dakar.

Bądź na bieżaco! Zapisz się do newslettera.