Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Od 1 stycznia kolizje trzykrotnie droższe!
kalendarz 29/12 2021

Od 1 stycznia kolizje trzykrotnie droższe!

Bezpieczeństwo / Eksploatacja

Przygotuj się do jazdy w zimowych warunkach i zadbaj o bezpieczeństwo.

Każdego roku w Polsce dochodzi do kilkuset tysięcy kolizji drogowych. Dotychczas ich sprawcy otrzymywali grzywnę w wysokości od 200 do 500 zł. Od 1 stycznia 2022 r. sytuacja się zmieni, ponieważ nowy taryfikator za to samo wykroczenie, którego skutkiem będą obrażenia niewymagające hospitalizacji powyżej 7 dni, przewiduje mandat w wysokości co najmniej 1500 zł. Wzrost kar spowoduje, że część kierowców poświęci więcej uwagi bezpieczeństwu. U progu nowego roku podpowiadamy, jak dobrze przygotować samochód do jazdy w trudnych warunkach i ograniczyć ryzyko kosztownych kolizji. Często nawet proste czynności serwisowe mogą znacznie poprawić bezpieczeństwo drogowe.

Jeżeli spojrzymy na statystyki policji sprzed roku, obejmujące pierwszy kwartał 2021 r, tylko na terenie Warszawy odnotowano 121 wypadków i 5209 kolizji drogowych. Wśród najczęstszych przyczyn takich zdarzeń wymieniane są wymuszenie pierwszeństwa przejazdu, niedostosowanie prędkości do zimowych warunków drogowych, przekraczanie dozwolonej prędkości oraz jazda na zderzaku. Jednak jak wynika z policyjnych raportów, na liście przyczyn znajdują się również awarie, do których mogą doprowadzić nawet małe zaniedbania i szybkie oszczędności na serwisowaniu.

„Kilka lat temu, podczas akcji edukacyjnej Mobil 1 na parkingach dużych centrów handlowych okazało się, że kilkanaście procent aut miało suchy bagnet, co wywołuje katastrofalne skutki dla silnika. Trudno wyobrazić sobie, że krytyczny poziom oleju był jedynym niedopatrzeniem serwisowym. Zużyte opony i pióra wycieraczek, stary płyn hamulcowy czy nawet pominięcie wymiany filtra kabinowego to proszenie się o kłopoty” – mówi Przemysław Szczepaniak, Field Engineer for Poland & East Europe – Lubricants z ExxonMobil.

Według statystyk prowadzonych przez sieci pomocy drogowej oraz producentów akumulatorów wynika, że problemy z rozruchem to główna przyczyna awarii samochodu zimą. Bez względu na wiek akumulatora, spadek temperatury poniżej zera wyraźnie ogranicza pojemność elektryczną i zdolność rozruchową. Wystarczy przypomnieć sobie, ilu kierowców miało problemy z uruchomieniem auta minionej zimy, gdy w lutym temperatury spadały wyraźnie poniżej -20 st. Celsjusza.

Sprawny akumulator i nowy olej w silniku nie wpłyną bezpośrednio na obniżenie ryzyka kolizji na drodze. Na co zatem zwrócić uwagę, aby nie otrzymać co najmniej 1500 zł mandatu? Skutki kolizji drogowej w dużej mierze zależą od prędkości jazdy i długości drogi hamowania, a co za tym idzie dobrego stanu ogumienia. Podobnie jak producenci olejów silnikowych od późnych lat 50. XX w, tak obecnie branża oponiarska zwraca się w kierunku produktów wielosezonowych. Według szacunków Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Opon i Gumy (ETRMA), opony całoroczne to jedyny segment, który mógł poszczycić się nieprzerwanym wzrostem podczas pandemii. Z kolei według prognoz Michelin, w ciągu najbliższych pięciu lat tempo wzrostu popularności tego segmentu opon będzie utrzymywało się na poziomie powyżej 16 proc. rocznie. Dobrej jakości opony, również całoroczne, skutecznie ograniczają ryzyko zdarzeń drogowych poprzez skrócenie drogi hamowania.

Poza oponami warto sprawdzić pióra wycieraczek, filtr kabinowy oraz płyn hamulcowy. Ich wymiana nie jest kosztowna, a w realny sposób wpływa na bezpieczeństwo i zachowanie pojazdu na drodze. Jeżeli niedawno kupiliśmy używany samochód i nie wiemy kiedy był wymieniany płyn hamulcowy czy chłodniczy, możemy samodzielnie sprawdzić ich parametry techniczne. Testery do domowego zastosowania to koszt już od kilkudziesięciu złotych. Badanie jakości oleju silnikowego oczywiście również jest możliwe, ale w przypadku prywatnego auta nie ma uzasadnienia ekonomicznego.

Do wprowadzenia nowego taryfikatora mandatów zostało niewiele czasu. Dlatego warto wziąć sobie powyższe rady do serca i zastanowić się, co warto zrobić dla swojego samochodu przed ciężką zimą. Noga z gazu, wymieniony olej w silniku i sprawny akumulator na pewno przyczynią się do poprawy bezpieczeństwa. Większa dbałość o auto pozwoli ograniczyć ryzyko kolizji i wysokiego mandatu w wyniku awarii.

źródło: ExxonMobil


Tagi:
eksploatacja auta zimą, kolizje drogowe

Zobacz podobne artykuły:

Ile kosztuje pięć gwiazdek w segmencie B?
kalendarz 21/01 2022

Ile kosztuje pięć gwiazdek w segmencie B?

Używane

2022.01.21

Raporty Euro NCAP dostarczają cennych informacji także dla nabywców aut na rynku wtórnym.
 Mandaty w górę - prędkość w dół?
kalendarz 12/01 2022

Mandaty w górę - prędkość w dół?

Bezpieczeństwo

2022.01.12

Informacje o nowym taryfikatorze mandatów obiegły media jeszcze przed zakończeniem 2021 r.
Świąteczno-noworoczne „niespodzianki”
kalendarz 23/12 2021

Świąteczno-noworoczne „niespodzianki”

Warsztat / Porady

2021.12.23

Problemy z uruchomieniem samochodu.

Firmy z branży

Auto Top

mazowieckie
ul. Odlewnicza 7
03-231 Warszawa
Tel.: 602 797 066
Email.: autotop.biuro@gmail.com
https://prawojazdyodlewnicza.pl/

LadneFelgi.pl Sp. z o.o. Sp.k.,

ul. Łokietka 86E
16-400 Suwałki
Tel.: 87 737 1900
Email.: sklep@ladnefelgi.pl
https://www.ladnefelgi.pl/

Okręgowa Stacja Kontroli Pojazdów

mazowieckie
ul. Wał Miedzeszyński 572
03-994 Warszawa
Tel.: 720 888 001
http://stacjakontrolipojazdow.pl/

Pomoc Drogowa 24h, Warsztat samochodowy 24h

mazowieckie
ul. Spytka z Melsztyna 9A
03-672 Warszawa
Tel.: 694 900 009
http://auto-pomoc24h.com.pl/
Najnowsze artykuły:
Lexus (częściowo) żegna się ze swoim logo?

Lexus (częściowo) żegna się ze swoim logo?

Wiadomości / News

2022.01.25

Co wyróżnia tylną część nadwozia nowego Lexusa NX?
Fiat 500 Hybrid Launch Edition 1,0 70 KM 6MT – Coś elektrycznego

Fiat 500 Hybrid Launch Edition 1,0 70 KM 6MT – Coś elektrycznego

Testy / Testy

2022.01.24

Można zaryzykować twierdzenie, że Włosi przespali początki elektromobilizacji. Fiat do niedawna nie miał w ofercie nawet miękkiej hybrydy. Na szczęście, włodarze włoskiego giganta w porę się połapali. Elektryfikację gamy zacz...
Volkswagen ID3 58 kWh 204 KM – Z Golfem się nie udało...

Volkswagen ID3 58 kWh 204 KM – Z Golfem się nie udało...

Testy / Testy

2022.01.24

Kto by pomyślał, że Volkswagen przestanie wierzyć w diesla? A jednak. Niemcy stali się elektroentuzjastami. A wszystko to za sprawą Dieselgate. 

Bądź na bieżaco! Zapisz się do newslettera.