Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Nowy silnik Audi i 610 KM w DTM
kalendarz 25/03 2019

Nowy silnik Audi i 610 KM w DTM

Technika / Audi

W serii wyścigów DTM rozpoczyna się nowa era. Począwszy od sezonu 2019, samochody Klasy 1 (Class 1) popularnej serii wyścigów samochodów turystycznych, będą napędzane nowymi silnikami.

Dwulitrowa, 4-cylindrowa jednostka napędowa Audi RS 5 DTM wytwarza ponad 610 KM. Wykorzystując funkcję „push-to-pass” kierowcy wyścigowych pojazdów DTM będą mogli na krótko podnieść ich moc nawet o 30 KM.

Po dwóch i pół roku prac rozwojowych i po ponad tysiącu godzin prób dynamometrycznych, nowy, wyścigowy silnik Audi jest gotowy na swój debiut, który odbędzie się 4 maja br. na torze Hockenheim. „Już po pierwszej jeździe testowej nasi kierowcy byli zachwyceni” – mówi szef Audi Motorsport Dieter Gass. „Przejście z wolnossącego silnika V8 na jednostkę turbodoładowaną jest ważne nie tylko ze względu na dodatkowo uzyskaną moc ok. 100 KM. Od teraz w DTM używać będziemy wysoko wydajnej jednostki napędowej wykorzystywanej również w wielu samochodach produkcji seryjnej Grupy.”

Nowe przepisy Klasy 1 (Class 1) DTM, nastawione są na uzyskiwanie jak najwyższej wydajności. Wyzwaniem jest – podobnie jak w silnikach produkcji seryjnej – wydobycie maksimum możliwości z dostępnego paliwa. Dochodzi się do tego zwiększoną kompresją i wydajnością. W serii wyścigów DTM ilość dostępnego paliwa ograniczona jest do 95 kg/h.  „95 kilogramów to może wydawać się dużo, ale biorąc pod uwagę, że samochód ma 610 koni mocy, to naprawdę niewiele” – wyjaśnia Ulrich Baretzky, szef działu rozwoju silników w Audi Motorsport. „Silnik DTM charakteryzuje się wyjątkowo niskim zużyciem paliwa, które oscyluje w rejonach typowych dla silników wysokoprężnych. Jeśli zaś chodzi o jego masę i lekką konstrukcję, wskazujemy tu kilka rozwiązań – zwłaszcza w zakresie redukcji emisji CO2, które mam nadzieję znajdą się w przyszłości w pojazdach produkcji seryjnej, tak jak to miało miejsce w przypadku pierwszej jednostki TFSI debiutującej w Le Mans oraz silnika TDI.”

Kompaktowy, 4-cylindrowy, turbodoładowany silnik benzynowy z bezpośrednim wtryskiem TFSI, ma masę zaledwie 85 kg – o połowę mniejszą niż dotychczas wykorzystywany w DTM wolnossący V8. W wyniku tego, masa netto Audi RS 5 DTM spadła poniżej 1000 kg. Stosunek mocy do masy wynosi teraz 1,6 kg/KM.

Podobnie jak miało to miejsce w poprzednich latach, silnik DTM musi wytrzymać cały sezon, więc projektowany jest na przebieg ok. 6000 km. „Format wyścigów DTM to duże wyzwanie” – podkreśla Stefan Dreyer, szef wydziału rozwoju napędów Audi Motrosport. „Duży przebieg łączny, ale rozłożony na wiele imprez z krótkimi trasami, to trudna dla nas sprawa. Dodatkowo, wibracje silnika czterocylindrowego są absolutnie odmienne od wibracji V8. Stanowiło to ogromne wyzwanie w procesie projektowania tej jednostki zarówno dla nas, jak i dla naszych dynamometrów.” Zwiększona o ponad 100 KM moc wyjściowa oraz wyższy moment obrotowy, spowodowały większe obciążenie całego układu napędowego.

Dzięki tzw. systemowi „push-to-pass” kierowca może na krótko zwiększyć moc silnika, na przykład podczas manewru wyprzedzania. Wystarczy, że przyciśnie odpowiedni przycisk. Poprzez obejście ogranicznika przepływu paliwa, dostarczane jest wtedy dodatkowe 5 kg paliwa na godzinę, co powoduje zwiększenie mocy o około 30 KM.

Silniki używane w wyścigach serii DTM napędzane są standardową benzyną 98-oktanową (RON 98), co sprzyja transferowi wykorzystywanych tu rozwiązań technicznych ze świata sportów motorowych do świata produkcji seryjnej. Ponadto jednostka ta jest dostosowana do spalania paliw alternatywnych (e-paliwa).

Wysoka wydajność i niskie zużycie paliwa są kluczowymi czynnikami sukcesu w wyścigach DTM: zawodnicy, którzy mają możliwość startu z mniejszą ilością paliwa w baku (co zmniejsza masę pojazdu), automatycznie, już na początku, zyskują przewagę nad rywalami.

Przypomnijmy, że Audi ma w sportach motorowych długoletnie doświadczenie z turbodoładowanymi silnikami – począwszy od legendarnego, oryginalnego quattro, aż po prototypy z Le Mans. Bazując na tym doświadczeniu, inżynierowie Audi zaprojektowali każdy z około 2000 komponentów silnika DTM od podstaw. Kompaktowa, 4-cylindrowa jednostka montowana jest w Audi RS 5 DTM wzdłużnie. Turbosprężarka, działająca przy maksymalnym ciśnieniu bezwzględnym rzędu 3,5 bara, znajduje się po jej prawej stronie i dzięki systemowi ALS utrzymywana jest ciągle w ruchu – nawet wtedy, gdy kierowca nie przyciska pedału gazu. Podczas pracy silnika pod pełnym obciążeniem, kolektory efektownie rozgrzewają się do czerwoności, a zmiana biegów następuje przy prędkości obrotowej 9500 obr./min./oprac. ns/

Foto: Audi


Tagi:
Audi, DTM, Audi RS 5 DTM, nowy silnik Audi w serii DTM, Audi Motorsport, Dieter Gass

Zobacz podobne artykuły:

Elektryczne Audi i Spider-Man
kalendarz 26/06 2019

Elektryczne Audi i Spider-Man

Wiadomości / News

2019.06.26

Modele Audi e-tron, Audi A7 i Q8, pojawią się w najnowszym filmie wytwórni Sony Pictures „Spider-Man: Daleko do domu”.
Jak technologia 5G zmieni motoryzację?
kalendarz 11/06 2019

Jak technologia 5G zmieni motoryzację?

Warsztat / Technika

2019.06.11

Większość z nas spotkała się z określeniem 5G, ale czy na pewno wiemy, o co dokładnie chodzi?
Honda wprowadzi kamery zamiast bocznych lusterek
kalendarz 01/06 2019

Honda wprowadzi kamery zamiast bocznych lusterek

Warsztat / Technika

2019.06.01

Honda potwierdziła, że system kamer zastępujący lusterka boczne, znany z prototypowej wersji miejskiego elektrycznego auta Honda e, znajdzie się na liście wyposażenia standardowego seryjnego modelu.
Najnowsze artykuły:
Będzie Lexus LC cabrio?

Będzie Lexus LC cabrio?

Wiadomości / News

2019.06.27

Coraz więcej wskazuje na to, że Lexus LC z otwieranym dachem faktycznie wyjedzie na drogi.
Rekordowa obsada w tegorocznej edycji Rajdu Polski

Rekordowa obsada w tegorocznej edycji Rajdu Polski

Wiadomości / Moto sport

2019.06.26

Rajd Polski – drugi najstarszy rajd świata – w tym roku ma swój jubileusz obecności w mistrzostwach Europy.
Grający w koszykówkę robot Toyoty pobił rekord Guinnessa

Grający w koszykówkę robot Toyoty pobił rekord Guinnessa

Wiadomości / Ciekawostki

2019.06.26

Robot CUE został opracowany przez pracowników Toyoty w ich wolnym czasie jako hobbystyczny projekt.

Bądź na bieżaco! Zapisz się do newslettera.