Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Nowy silnik Audi i 610 KM w DTM
kalendarz 25/03 2019

Nowy silnik Audi i 610 KM w DTM

Technika / Audi

W serii wyścigów DTM rozpoczyna się nowa era. Począwszy od sezonu 2019, samochody Klasy 1 (Class 1) popularnej serii wyścigów samochodów turystycznych, będą napędzane nowymi silnikami.

Dwulitrowa, 4-cylindrowa jednostka napędowa Audi RS 5 DTM wytwarza ponad 610 KM. Wykorzystując funkcję „push-to-pass” kierowcy wyścigowych pojazdów DTM będą mogli na krótko podnieść ich moc nawet o 30 KM.

Po dwóch i pół roku prac rozwojowych i po ponad tysiącu godzin prób dynamometrycznych, nowy, wyścigowy silnik Audi jest gotowy na swój debiut, który odbędzie się 4 maja br. na torze Hockenheim. „Już po pierwszej jeździe testowej nasi kierowcy byli zachwyceni” – mówi szef Audi Motorsport Dieter Gass. „Przejście z wolnossącego silnika V8 na jednostkę turbodoładowaną jest ważne nie tylko ze względu na dodatkowo uzyskaną moc ok. 100 KM. Od teraz w DTM używać będziemy wysoko wydajnej jednostki napędowej wykorzystywanej również w wielu samochodach produkcji seryjnej Grupy.”

Nowe przepisy Klasy 1 (Class 1) DTM, nastawione są na uzyskiwanie jak najwyższej wydajności. Wyzwaniem jest – podobnie jak w silnikach produkcji seryjnej – wydobycie maksimum możliwości z dostępnego paliwa. Dochodzi się do tego zwiększoną kompresją i wydajnością. W serii wyścigów DTM ilość dostępnego paliwa ograniczona jest do 95 kg/h.  „95 kilogramów to może wydawać się dużo, ale biorąc pod uwagę, że samochód ma 610 koni mocy, to naprawdę niewiele” – wyjaśnia Ulrich Baretzky, szef działu rozwoju silników w Audi Motorsport. „Silnik DTM charakteryzuje się wyjątkowo niskim zużyciem paliwa, które oscyluje w rejonach typowych dla silników wysokoprężnych. Jeśli zaś chodzi o jego masę i lekką konstrukcję, wskazujemy tu kilka rozwiązań – zwłaszcza w zakresie redukcji emisji CO2, które mam nadzieję znajdą się w przyszłości w pojazdach produkcji seryjnej, tak jak to miało miejsce w przypadku pierwszej jednostki TFSI debiutującej w Le Mans oraz silnika TDI.”

Kompaktowy, 4-cylindrowy, turbodoładowany silnik benzynowy z bezpośrednim wtryskiem TFSI, ma masę zaledwie 85 kg – o połowę mniejszą niż dotychczas wykorzystywany w DTM wolnossący V8. W wyniku tego, masa netto Audi RS 5 DTM spadła poniżej 1000 kg. Stosunek mocy do masy wynosi teraz 1,6 kg/KM.

Podobnie jak miało to miejsce w poprzednich latach, silnik DTM musi wytrzymać cały sezon, więc projektowany jest na przebieg ok. 6000 km. „Format wyścigów DTM to duże wyzwanie” – podkreśla Stefan Dreyer, szef wydziału rozwoju napędów Audi Motrosport. „Duży przebieg łączny, ale rozłożony na wiele imprez z krótkimi trasami, to trudna dla nas sprawa. Dodatkowo, wibracje silnika czterocylindrowego są absolutnie odmienne od wibracji V8. Stanowiło to ogromne wyzwanie w procesie projektowania tej jednostki zarówno dla nas, jak i dla naszych dynamometrów.” Zwiększona o ponad 100 KM moc wyjściowa oraz wyższy moment obrotowy, spowodowały większe obciążenie całego układu napędowego.

Dzięki tzw. systemowi „push-to-pass” kierowca może na krótko zwiększyć moc silnika, na przykład podczas manewru wyprzedzania. Wystarczy, że przyciśnie odpowiedni przycisk. Poprzez obejście ogranicznika przepływu paliwa, dostarczane jest wtedy dodatkowe 5 kg paliwa na godzinę, co powoduje zwiększenie mocy o około 30 KM.

Silniki używane w wyścigach serii DTM napędzane są standardową benzyną 98-oktanową (RON 98), co sprzyja transferowi wykorzystywanych tu rozwiązań technicznych ze świata sportów motorowych do świata produkcji seryjnej. Ponadto jednostka ta jest dostosowana do spalania paliw alternatywnych (e-paliwa).

Wysoka wydajność i niskie zużycie paliwa są kluczowymi czynnikami sukcesu w wyścigach DTM: zawodnicy, którzy mają możliwość startu z mniejszą ilością paliwa w baku (co zmniejsza masę pojazdu), automatycznie, już na początku, zyskują przewagę nad rywalami.

Przypomnijmy, że Audi ma w sportach motorowych długoletnie doświadczenie z turbodoładowanymi silnikami – począwszy od legendarnego, oryginalnego quattro, aż po prototypy z Le Mans. Bazując na tym doświadczeniu, inżynierowie Audi zaprojektowali każdy z około 2000 komponentów silnika DTM od podstaw. Kompaktowa, 4-cylindrowa jednostka montowana jest w Audi RS 5 DTM wzdłużnie. Turbosprężarka, działająca przy maksymalnym ciśnieniu bezwzględnym rzędu 3,5 bara, znajduje się po jej prawej stronie i dzięki systemowi ALS utrzymywana jest ciągle w ruchu – nawet wtedy, gdy kierowca nie przyciska pedału gazu. Podczas pracy silnika pod pełnym obciążeniem, kolektory efektownie rozgrzewają się do czerwoności, a zmiana biegów następuje przy prędkości obrotowej 9500 obr./min./oprac. ns/

Foto: Audi


Tagi:
Audi, DTM, Audi RS 5 DTM, nowy silnik Audi w serii DTM, Audi Motorsport, Dieter Gass

Zobacz podobne artykuły:

Audi RS2 vs Audi RS4 Avant
kalendarz 14/04 2019

Audi RS2 vs Audi RS4 Avant

Moto fanatyk / Tuning

2019.04.14

W przypadku tych dwóch aut, to jak rodzinne spotkanie. ABT Sportsline składa hołd jednej z ikon - Audi RS2 Avant.
Audi Tradition na wystawie samochodów Techno Classica
kalendarz 06/04 2019

Audi Tradition na wystawie samochodów Techno Classica

Moto fanatyk

2019.04.06

„Cuda przestrzeni – od Schnellastera do Avanta”.
Reflektory w wersji LED dla VW Golfa VII
kalendarz 22/03 2019

Reflektory w wersji LED dla VW Golfa VII

Warsztat / Technika

2019.03.22

Zastosowanie technologii LED zamiast żarówek halogenowych sprawia, że reflektory zużywają nie tylko mniej energii, ale przede wszystkim wyposażone są w źródła światła o długiej trwałości.
Najnowsze artykuły:
Problemy z elektryką w samochodach – najczęściej zgłaszane usterki

Problemy z elektryką w samochodach – najczęściej zgłaszane usterki

Warsztat / Eksploatacja

2019.04.18

Awarie układów elektrycznych to jedne z najczęściej zgłaszanych przez kierowców typów usterek, które mają wpływ na prawidłowe funkcjonowanie wielu innych podzespołów.
Zlot Stulecia Citroëna

Zlot Stulecia Citroëna

Moto fanatyk

2019.04.18

Fani marki mają czas tylko do 30 kwietnia, żeby zgłosić zabytkowe modele Citroëna do Zlotu Stulecia (Le Rassemblement du Siècle).
Światowy Samochód Roku 2019 - Jaguar I-Pace

Światowy Samochód Roku 2019 - Jaguar I-Pace

Wiadomości / News

2019.04.18

Podczas wystawy New York Auto Show ogłoszono wyniki konkursu World Car of the Year 2019.

Bądź na bieżaco! Zapisz się do newslettera.