Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Nowy silnik Audi i 610 KM w DTM
kalendarz 25/03 2019

Nowy silnik Audi i 610 KM w DTM

Technika / Audi

W serii wyścigów DTM rozpoczyna się nowa era. Począwszy od sezonu 2019, samochody Klasy 1 (Class 1) popularnej serii wyścigów samochodów turystycznych, będą napędzane nowymi silnikami.

Dwulitrowa, 4-cylindrowa jednostka napędowa Audi RS 5 DTM wytwarza ponad 610 KM. Wykorzystując funkcję „push-to-pass” kierowcy wyścigowych pojazdów DTM będą mogli na krótko podnieść ich moc nawet o 30 KM.

Po dwóch i pół roku prac rozwojowych i po ponad tysiącu godzin prób dynamometrycznych, nowy, wyścigowy silnik Audi jest gotowy na swój debiut, który odbędzie się 4 maja br. na torze Hockenheim. „Już po pierwszej jeździe testowej nasi kierowcy byli zachwyceni” – mówi szef Audi Motorsport Dieter Gass. „Przejście z wolnossącego silnika V8 na jednostkę turbodoładowaną jest ważne nie tylko ze względu na dodatkowo uzyskaną moc ok. 100 KM. Od teraz w DTM używać będziemy wysoko wydajnej jednostki napędowej wykorzystywanej również w wielu samochodach produkcji seryjnej Grupy.”

Nowe przepisy Klasy 1 (Class 1) DTM, nastawione są na uzyskiwanie jak najwyższej wydajności. Wyzwaniem jest – podobnie jak w silnikach produkcji seryjnej – wydobycie maksimum możliwości z dostępnego paliwa. Dochodzi się do tego zwiększoną kompresją i wydajnością. W serii wyścigów DTM ilość dostępnego paliwa ograniczona jest do 95 kg/h.  „95 kilogramów to może wydawać się dużo, ale biorąc pod uwagę, że samochód ma 610 koni mocy, to naprawdę niewiele” – wyjaśnia Ulrich Baretzky, szef działu rozwoju silników w Audi Motorsport. „Silnik DTM charakteryzuje się wyjątkowo niskim zużyciem paliwa, które oscyluje w rejonach typowych dla silników wysokoprężnych. Jeśli zaś chodzi o jego masę i lekką konstrukcję, wskazujemy tu kilka rozwiązań – zwłaszcza w zakresie redukcji emisji CO2, które mam nadzieję znajdą się w przyszłości w pojazdach produkcji seryjnej, tak jak to miało miejsce w przypadku pierwszej jednostki TFSI debiutującej w Le Mans oraz silnika TDI.”

Kompaktowy, 4-cylindrowy, turbodoładowany silnik benzynowy z bezpośrednim wtryskiem TFSI, ma masę zaledwie 85 kg – o połowę mniejszą niż dotychczas wykorzystywany w DTM wolnossący V8. W wyniku tego, masa netto Audi RS 5 DTM spadła poniżej 1000 kg. Stosunek mocy do masy wynosi teraz 1,6 kg/KM.

Podobnie jak miało to miejsce w poprzednich latach, silnik DTM musi wytrzymać cały sezon, więc projektowany jest na przebieg ok. 6000 km. „Format wyścigów DTM to duże wyzwanie” – podkreśla Stefan Dreyer, szef wydziału rozwoju napędów Audi Motrosport. „Duży przebieg łączny, ale rozłożony na wiele imprez z krótkimi trasami, to trudna dla nas sprawa. Dodatkowo, wibracje silnika czterocylindrowego są absolutnie odmienne od wibracji V8. Stanowiło to ogromne wyzwanie w procesie projektowania tej jednostki zarówno dla nas, jak i dla naszych dynamometrów.” Zwiększona o ponad 100 KM moc wyjściowa oraz wyższy moment obrotowy, spowodowały większe obciążenie całego układu napędowego.

Dzięki tzw. systemowi „push-to-pass” kierowca może na krótko zwiększyć moc silnika, na przykład podczas manewru wyprzedzania. Wystarczy, że przyciśnie odpowiedni przycisk. Poprzez obejście ogranicznika przepływu paliwa, dostarczane jest wtedy dodatkowe 5 kg paliwa na godzinę, co powoduje zwiększenie mocy o około 30 KM.

Silniki używane w wyścigach serii DTM napędzane są standardową benzyną 98-oktanową (RON 98), co sprzyja transferowi wykorzystywanych tu rozwiązań technicznych ze świata sportów motorowych do świata produkcji seryjnej. Ponadto jednostka ta jest dostosowana do spalania paliw alternatywnych (e-paliwa).

Wysoka wydajność i niskie zużycie paliwa są kluczowymi czynnikami sukcesu w wyścigach DTM: zawodnicy, którzy mają możliwość startu z mniejszą ilością paliwa w baku (co zmniejsza masę pojazdu), automatycznie, już na początku, zyskują przewagę nad rywalami.

Przypomnijmy, że Audi ma w sportach motorowych długoletnie doświadczenie z turbodoładowanymi silnikami – począwszy od legendarnego, oryginalnego quattro, aż po prototypy z Le Mans. Bazując na tym doświadczeniu, inżynierowie Audi zaprojektowali każdy z około 2000 komponentów silnika DTM od podstaw. Kompaktowa, 4-cylindrowa jednostka montowana jest w Audi RS 5 DTM wzdłużnie. Turbosprężarka, działająca przy maksymalnym ciśnieniu bezwzględnym rzędu 3,5 bara, znajduje się po jej prawej stronie i dzięki systemowi ALS utrzymywana jest ciągle w ruchu – nawet wtedy, gdy kierowca nie przyciska pedału gazu. Podczas pracy silnika pod pełnym obciążeniem, kolektory efektownie rozgrzewają się do czerwoności, a zmiana biegów następuje przy prędkości obrotowej 9500 obr./min./oprac. ns/

Foto: Audi


Tagi:
Audi, DTM, Audi RS 5 DTM, nowy silnik Audi w serii DTM, Audi Motorsport, Dieter Gass

Zobacz podobne artykuły:

Piłkarze FC Bayern Monachium w elektrycznych Audi
kalendarz 14/01 2020

Piłkarze FC Bayern Monachium w elektrycznych Audi

Wiadomości / News

2020.01.14

Gracze FC Bayern Monachium, w tym Robert Lewandowski, będą jeździć będą Audi e-tron.
VW – wstępne badania nad pojazdami autonomicznymi
kalendarz 10/01 2020

VW – wstępne badania nad pojazdami autonomicznymi

Warsztat / Technika

2020.01.10

W ramach wspólnego projektu pod nazwą „Obszar Testowy Dolna Saksonia” na 7-kilometrowym odcinku autostrady pomiędzy węzłami Wolfsburg-Köngislutter a Cremlingen rozpoczęto badania ruchu samochodowego.
Audi i film "Tajni i fajni"
kalendarz 06/01 2020

Audi i film "Tajni i fajni"

Wiadomości / Ciekawostki

2020.01.06

Audi współpracowało z wytwórnią Twentieth Century Fox przy cyfrowych treściach filmu "Tajni i fajni".
Najnowsze artykuły:
Ponad połowa aut w Polsce wymaga wizyty w warsztacie?

Ponad połowa aut w Polsce wymaga wizyty w warsztacie?

Warsztat / Eksploatacja

2020.01.28

Kierowcy w Polsce wciąż bagatelizują bieżące czynności związane z utrzymaniem samochodów, które przekładają się na stan techniczny.
Uciekali autem z małymi dziećmi będąc pod wpływem narkotyków

Uciekali autem z małymi dziećmi będąc pod wpływem narkotyków

Wiadomości / News

2020.01.28

W wyniku pościgu policjanci zatrzymali w Głogowie kierowcę i pasażerów samochodu, który nie zatrzymał się do kontroli.
Mercedes Klasa E face lifting  – Przed premierą

Mercedes Klasa E face lifting – Przed premierą

Prezentacje / Nowości

2020.01.28

Na 2020 rok Mercedes szykuje kilka nowości. Jedną z nich będzie odświeżona Klasa E.

Bądź na bieżaco! Zapisz się do newslettera.