Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Nowa Skoda Fabia – W mrozie i w upale
kalendarz 29/04 2021

Nowa Skoda Fabia – W mrozie i w upale

Technika / Skoda

Setki testów, tysiące symulacji, temperatury od -35°C do +90°C, ulewne deszcze, zdobywanie alpejskich szczytów – tak wyglądały testy czwartej generacji Fabii.

Inżynierowie Skody zajmują się sprawdzaniem auta w najróżniejszych sytuacjach drogowych i pogodowych, w tym i na torze testowym. W trakcie badań wykorzystywane są również symulacje komputerowe, które umożliwiają wprowadzenie rozwiązań zapewniających jak najwyższe bezpieczeństwo, optymalną aerodynamikę i maksymalny komfort jazdy.

Nowa Fabia, jak każdy z nowych modeli marki, przechodzi serię różnorodnych testów mających odtwarzać ekstremalne warunki zarówno pogodowe, jak i drogowe. Przed oficjalną premierą nowej generacji Fabii, inżynierowie marki poddali model ostatnim testom. Do jednego z nich wykorzystywana jest specjalna przyczepa holowana przez auto, która może generować siłę do 9 kN, a jej dynamometr osiąga moc do 150 kW. Oznacza to, że urządzenie symuluje opór porównywalny do wjeżdżania na stromy alpejski szczyt lub jazdę z przyczepami o różnej masie. Ponadto samochód sprawdzany jest w ekstremalnych temperaturach od -35°C do 90°C, na śniegu, lodzie, w kurzu, a nawet w symulowanych ulewnych deszczach.

Samochód jest także sprawdzany pod kątem bezpieczeństwa. Coraz bardziej rygorystyczne wymagania stawiane autom rosną z każdą kolejną generacją. Wyzwaniem jest rozwój konstrukcji modelu i całego nadwozia. Inżynierowie muszą opracować samochód, którego część nośna jest tak mocna i sztywna, by w połączeniu z odpowiednio skalibrowanymi systemami bezpieczeństwa, mogła jak najlepiej chronić pasażerów. Dotyczy to również bezpieczeństwa pieszych.

Naszą główną misją jest ochrona życia pasażerów samochodu, a także innych użytkowników dróg, takich jak piesi, rowerzyści i motocykliści. Symulacje pokazują nam właściwą drogę do osiągnięcia tego tak efektywnie, jak to tylko możliwe, a testy fizyczne potwierdzają, że wybrane rozwiązanie jest poprawne i bezpieczne – mówi Csaba Sirgely, jeden z inżynierów rozwoju odpowiedzialnych za bezpieczeństwo Fabii.

Testy fizyczne trwają od etapu prototypu do momentu wypuszczenia na rynek pierwszej serii samochodów. Dzięki zmodernizowanemu laboratorium w miejscowości Úhelnice testy zderzeniowe może przechodzić kilkadziesiąt samochodów na każdym etapie rozwoju danego modelu. Sprawdzane jest m.in. działanie pasów bezpieczeństwa oraz optymalne działanie poduszek powietrznych dla wszystkich typów manekinów i różnych rodzajów zderzeń.

– Podczas testów statycznych aktywujemy poduszkę powietrzną pasażera około 300 razy. Każda poduszka powietrzna w samochodzie jest testowana mniej więcej tyle samo razy, co skutkuje ogromną liczbą testów przeprowadzanych w temperaturach od -35°C do 90°C – wyjaśnia Csaba Sirgely.

Dodajmy, że Fabia ma najniższy współczynnik oporu w swojej klasie i jest najbardziej aerodynamicznym modelem. Według inżynierów marki poprawienie aerodynamiki modelu o nadwoziu hatchback to większe wyzwanie niż w przypadku szerszych i dłuższych samochodów. Dzieje się tak z powodu mniejszej powierzchni do optymalizacji przepływu powietrza. Doskonała aerodynamika pomaga jednak obniżyć zużycie paliwa, a tym samym emisję CO2.

Mimo, że nowa Fabia jest większa niż jej poprzedniczka, a jej przód zwiększył się o około 3 proc., udało nam się zmniejszyć opór o prawie 10 proc. W standardowym cyklu WLTP oznacza to redukcję emisji CO2 o prawie 3 gramy na kilometr. Nawet niewielka modyfikacja geometryczna przedniej części samochodu może spowodować znaczną zmianę w przepływie powietrza z tyłu samochodu i odwrotnie, dlatego różne części auta są optymalizowane w połączeniu ze sobą: w ten sposób lusterka zewnętrzne współdziałają z obrysem tylnych świateł, nachyleniem dachu względem konstrukcji dyfuzora, kurtyną powietrzną z kołami i tak dalej – wyjaśnia Vít Hubáček, odpowiedzialny za rozwój aerodynamiki./oprac. ns/

Foto: Skoda


Tagi:
Skoda, Skoda Fabia, nowa Skoda Fabia, Skoda Fabia IV, Skoda Fabia IV w testach

Zobacz podobne artykuły:

 VW ID. Buzz AD – Cicho i bez kierowcy
kalendarz 15/09 2021

VW ID. Buzz AD – Cicho i bez kierowcy

Warsztat / Technika

2021.09.15

Jeden z pierwszych pięciu autonomicznych pojazdów testowych ID. Buzz AD (Autonomous Driving) właśnie przechodzi testy.
Sporty motorowe - czy wybór paliwa ma znaczenie?
kalendarz 23/08 2021

Sporty motorowe - czy wybór paliwa ma znaczenie?

Warsztat / Technika

2021.08.23

Z roku na rok silniki ewoluują uzyskując coraz większą moc z relatywnie małych pojemności.
Samochody z cyfrowymi lusterkami bocznymi, które kupisz w Polsce
kalendarz 23/07 2021

Samochody z cyfrowymi lusterkami bocznymi, które kupisz w Polsce

Warsztat / Technika

2021.07.23

Cyfrowe lusterka boczne – gadżet, czy realne ułatwienie dla kierowców?

Firmy z branży

Auto Wimar Białołęka

mazowieckie
ul. Modlińska 224
03-119 Warszawa
Tel.: 22 510-66-00
https://auto-wimar.pl/

Auto Wimar Centrum

mazowieckie
ul. Al. Jerozolimskie 249 B
05-816 Michałowice
Tel.: 22 738 46 00
https://auto-wimar.pl/

Auto Wimar Ursynów

mazowieckie
ul. Gruchacza 39
02-814 Warszawa
Tel.: 22 549 10 00
https://auto-wimar.pl/

LadneFelgi.pl Sp. z o.o. Sp.k.,

ul. Łokietka 86E
16-400 Suwałki
Tel.: 87 737 1900
Email.: sklep@ladnefelgi.pl
https://www.ladnefelgi.pl/

Okręgowa Stacja Kontroli Pojazdów

mazowieckie
ul. Wał Miedzeszyński 572
03-994 Warszawa
Tel.: 720 888 001
http://stacjakontrolipojazdow.pl/

Store by Auto Wimar

mazowieckie
ul. Grochowska 306/308
03-840 Warszawa
Tel.: 22 228 80 01
https://auto-wimar.pl/
Najnowsze artykuły:
Ubezpieczyciel musi zapłacić za 2 opony, nie jedną

Ubezpieczyciel musi zapłacić za 2 opony, nie jedną

Finanse / Ubezpieczenia

2021.09.16

Zniszczona opona? Trzeba wymienić jedną, bo druga ma jeszcze ponad połowę bieżnika?
Rajdowy Ustroń po raz piąty

Rajdowy Ustroń po raz piąty

Wiadomości / Moto sport

2021.09.16

W najbliższy weekend pasjonaci motoryzacji zwrócą oczy w stronę Ustronia.
 VW ID. Buzz AD – Cicho i bez kierowcy

VW ID. Buzz AD – Cicho i bez kierowcy

Warsztat / Technika

2021.09.15

Jeden z pierwszych pięciu autonomicznych pojazdów testowych ID. Buzz AD (Autonomous Driving) właśnie przechodzi testy.

Bądź na bieżaco! Zapisz się do newslettera.