Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Nissan Leaf - Melodia przyszłości
kalendarz 11/06 2015

Nissan Leaf - Melodia przyszłości

Testy / Nissan

Na przykładzie testowanego Nissana można odpowiedzieć sobie na pytanie, w jakim kierunku podążać będzie motoryzacja.
Co niosą ze sobą elektryczne pojazdy? Czy ich zakup wiąże się z wieloma wyrzeczeniami? Czy prawdą jest, że w ich przypadku można mówić o dużej uciążliwości z jednej strony (niewielki zasięg oraz astronomicznie wysoka cenę zakupu), zaś z drugiej o niewielkich kosztach eksploatacji?

Dla europejskiego klienta...
Nasz testowy Nissan Leaf to model drugiej generacji. Z zewnątrz nie za bardzo różni się od poprzednika. Jednak są to tylko pozory. Auto zostało gruntownie udoskonalone. Poprawione zostało zawieszenie, napęd, elementy wpływające na aerodynamikę, a nawet izolacja termiczna dachu. Wnętrze otrzymało inną kolorystykę. Inny kształt mają także fotele, dzięki czemu wnętrze sprawia wrażenie przestronniejszego. Nissan zapewnia sporo miejsca, zarówno na przednich fotelach jak i tylnej kanapie (swoją drogą jest ona podgrzewana). Z powodów praktycznych udało się zwiększyć także zasięg. Niestety nadal jest to bolączka tego typu aut. Mógłbym te zmiany jeszcze wyliczać i wyliczać, jest ich prawie 100. Geneza jaka im przyświecała była jasna: trafić w gusta europejskiego klienta.
Pisząc o zmianach w porównaniu do poprzedniego modelu nie wolno zapomnieć o dwóch najbardziej istotnych kwestiach. Pierwsza to informacja o tym, że pompa ciepła zdołała podnieść sprawność ogrzewania aż o 70 proc. Druga dotyczy udoskonalonego systemu odzyskiwania energii podczas hamowania. Podczas tej czynności intensywniej ładowane są akumulatory po zdjęciu nogi pedału z gazu. Wybierając tryb Eco możemy być pewni, że proces ten przybierze na sile. Daje się zauważyć fakt, że hamując silnikiem prędkość znacznie szybciej spada, aniżeli gdybyśmy hamowali w ten sposób autem napędzanym tradycyjnym paliwem. Czy ma to przełożenie z wydatkami serwisowymi? Oczywiście, że tak. Należy w zaistniałej sytuacji przyjąć, że użytkownik Leafa rzadziej będzie gościł w serwisie celem wymiany chociażby tarcz i klocków hamulcowych.

Wrażenia z jazdy
Aby uruchomić Leafa wystarczy przycisk na desce rozdzielczej. Następnie wybieramy tryb D w automatycznej skrzyni biegów i bezszelestnie ruszamy. Oczywiście poziom hałasu wzrastać będzie wraz z nabieraniem przez nas prędkości, ale i tak pod tym względem Nissan prezentuje się bardzo dobrze. Poruszając się autem ze wzmożoną ostrożnością należy patrzeć na pieszych. Tak ciche auto spowodować może, że pieszy po prostu nawet nas nie usłyszy i np. nagłe wtargnie na jezdnię.

Elektryczne rozwiązanie
Naszą testówkę napędzał silnik elektryczny, którego moc wynosi 109 KM. Choć Leaf nie jest najlżejszym autem (jego masa wynosi ponad 1400 kg), to maksymalny moment obrotowy wynoszący 254 Nm umożliwia w miarę bezstresowe poruszanie się. Silnik wykazuję ochotę do pracy już od najniższych obrotów. Można odnieść wrażenie, że nasz bohater rusza sprawniej od mocniejszych aut z tradycyjnymi jednostkami napędowymi. Sam czas rozpędzenia się od 60 do 100 km/h wynosi całkiem niewiele, bowiem blisko 7 s. To bardzo przyzwoity rezultat. Auto przegrywa jednak z konkurencją napędzaną etyliną lub olejem napędowym pod względem prędkości maksymalnej. Wynosi ona 145 km/h. Musimy zdawać sobie sprawę, że powyżej 100 km/h znacznie zaczyna wzrastać zapotrzebowanie na prąd. Głośny staje się również szum powietrza, który opływa nadwozie. To akurat zasługa tego, że z komory silnika nie dochodzi do nas odgłos pracy silnika. Auto może być ładowane za pomocą ładowarki RWE. Szkoda, że nie otrzymało kabla Mode 3 pozwalającego uzupełnianie zapasu prądu w miejskich ładowarkach oraz domowych stacjach ładowania. Sytuację ratuję przewód EVSE znajdujący się w bagażniku (możliwe jest ładowanie z gniazda 230V). Nissan w modelu Leaf zastosował opracowany specjalnie dla tego auta, system inteligentnego transportu (IT). System ten połączony jest z globalnym centrum danych, skąd przez 24 godziny na dobę można pobierać informacje i rozrywkę dla kierowcy. Na monitorze w desce rozdzielczej wyświetlane są między innymi informacje o stanie naładowania akumulatorów i zasięgu, wraz z lokalizacją najbliższych stacji ładowania. Innym nowoczesnym rozwiązaniem jest możliwość sterowania włączaniem klimatyzacji i ustawiania funkcji ładowania przez telefon komórkowy nawet w wyłączonym samochodzie. Czas ładowania akumulatorów można także zaprogramować za pomocą zdalnie sterowanego pokładowego timera. Dla potencjalnego nabywcy bardzo ważny może być fakt, że gwarancja obejmuje wymianę baterii, która po pięciu latach eksploatacji spada do 80 %. Jak podaje Nissan zasięg auta określony został 199 kilometrów na jednym ładowaniu. Dla zachowania maksymalnej żywotności baterii wskazane jest ich ładowanie do 80% maksymalnej pojemności. Niestety, latem włączając klimatyzacje tracimy również około 20 km zasięgu. Najgorsze jest jednak uzależnienie od ładowania co jakiś czas. Choć na krótkich trasach napęd elektryczny sprawdzi się, o tyle nie sposób planować jest dalszej trasy (np. wyjazdu na wakacje). Poruszając się Leafem docenimy jego sztywne zawieszenie. Auto doskonale trzyma się drogi, zaś wspomniane sztywne zawieszenie umożliwia dynamiczne pokonywanie zakrętów. Plusem jest promień skrętu.
Nissan Leaf to bez wątpienia auto nietuzinkowe. Mieliśmy okazję przekonać się o tym podczas trwania naszego testu. Auto wzbudzało powszechne zainteresowanie. Nie jest przy tym tanie, bowiem kosztuje aż 126 080 zł. Stanowi to na tyle cenę zaporową, że biorąc pod uwagę niewielki zasięg oraz utrudnienie związane z ładowaniem akumulatorów wydaje się, że zapotrzebowanie na to auto będzie wręcz znikome. Z drugiej strony chyba Nissan nie przyjmuje się tym zbytnio, bowiem wydaje się że bardziej koncernowi zależy na pokazaniu możliwości technologicznych firmy.
Paweł Pusz

Zalety auta:
-możliwość pokazania rozwiązań technologicznych
-wyciszenie kabiny
-przestronne wnętrze
-praktycznie brak kosztów poruszania się

Wady auta:
-zaporowa cena
-niewielki zasięg

Podstawowe parametry techniczne Nissana Leafa:
Wymiary (długość/szerokość/wysokość): 4445/1770/1555 mm
Silnik: elektryczny
Rodzaj: Synchroniczny z magnesami stałymi EM57
Moc maksymalna: 109 KM w zakresie od 3000 do 10 000 obr./min
Maksymalna prędkość obrotowa silnika: 10 500 obr./min
Maksymalny moment obrotowy:  254 Nm (od 0 do 3009 obr./min)
Odzyskiwanie energii podczas hamowania
Napęd: przedni
Osiągi (0-100 km/h): 11,5 s
Prędkość maksymalna: 145 km/h
Masa własna: od 1474 kg
Pojemność bagażnika: 370 l
Cena: 126 800 zł

galeria: [gallery ids="53824,53825,53826,53827,53828,53829,53830,53831,53832,53833,53834,53835,53836,53837,53838,53839,53840,53841,53842,53843,53844,53845,53846,53847,53848,53849"]

Zobacz podobne artykuły:

Nissany już wkrótce tylko elektryczne
kalendarz 28/03 2024

Nissany już wkrótce tylko elektryczne

Wiadomości / News

2024.03.28

Nissan wkrótce przestawi się w Europie na sprzedaż wyłącznie samochodów elektrycznych
Elektryzujące oferty wyprzedażowe Nissana ARIYA
kalendarz 29/02 2024

Elektryzujące oferty wyprzedażowe Nissana ARIYA

Wiadomości / News

2024.02.29

Z początkiem roku Astara – oficjalny importer Nissana – obniżył ceny flagowego, w pełni elektrycznego crossovera Nissana ARIYA. Klienci mogą teraz skorzystać z atrakcyjnych ofert wyprzedażowych, oszczędzając nawet do 44 000 z...
Ponownie żółty
kalendarz 29/02 2024

Ponownie żółty

Prezentacje / Nowości

2024.02.29

W ramach odświeżenia modelu w połowie cyklu jego życia Nissan ponownie wprowadza żółty kolor nadwozia do swojego miejskiego crossovera.

Firmy z branży

P.P.U.H. "J.M.MAZUR" Sp. z o.o. Wałbrzych

ul. Noworudzka 4A
58-308 Wałbrzych
Tel.: 74 88 78 100
http://www.jmmazur.com/
Najnowsze artykuły:
 Holowanie to 9 na 10 interwencji assistance dla motocykli

Holowanie to 9 na 10 interwencji assistance dla motocykli

Finanse / Ubezpieczenia

2024.03.28

W ubiegłym roku motocykliści najczęściej potrzebowali pomocy assistance w związku z awarią motocykla w czasie jazdy.
Rajd Safari - Kajetanowicz liderem w WRC2

Rajd Safari - Kajetanowicz liderem w WRC2

Wiadomości / Moto sport

2024.03.28

Kajetan Kajetanowicz i Maciej Szczepaniak wygrali pierwszy OS Kasarani w kategorii WRC2 Challenger.
Nissany już wkrótce tylko elektryczne

Nissany już wkrótce tylko elektryczne

Wiadomości / News

2024.03.28

Nissan wkrótce przestawi się w Europie na sprzedaż wyłącznie samochodów elektrycznych