Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Nissan X-Trail 1,3 158 KM A/T- Warto?
kalendarz 13/04 2022

Nissan X-Trail 1,3 158 KM A/T- Warto?

Testy / Testy / Nissan

Nissan X-Trail debiutował w Genewie w 2001 roku. Dość zaskakujące, ale spore auto powstało na płycie kompaktowej Almery/Primery! 

Samochód był następcą nieznanego w Europie modelu Rasheen. Trzecia generacja największego europejskiego SUV-a od Nissana pojawiła się na salonie we Frankfurcie w 2013. W 2017 auto poddano liftingowi a w 2020 X-Trail przeszedł rewolucje silnikową. Z gamy zniknął motor wysokoprężny i starszy, benzynowy 1,6-litra. W zamian, pojawił się zmodernizowany silnik 1,3 znany z Renault, Dacii i…, Mercedesa. Wkrótce, będzie też arcyciekawa hybryda…

Flagowiec
Wraz ze zniknięciem legendarnego Patrola, X-Trail stał się europejskim flagowcem Nissana. Jest też jednym z ostatnich okazów auta; nazwijmy je analogowego. Skąd owa analogowość? Wystarczy przyjrzeć się kokpitowi.  Zamiast wyświetlaczy wielkości telewizora mamy niewielki ja na te gabaryty pojazdu ekran a zamiast macanych sensorów i dotykowego menu, miłe w dotyku konwencjonalne przyciski i pokrętła. Kokpit SUV-a wygląda jak kokpit SUV-a a nie promu kosmicznego. Jasne, że infotainment bez Apple Car Play/Android Auto nieco uwiera, ale są koncerny, które nadal nie poszły we wsparcie oby systemów. Pytanie zatem brzmi: czy warto inwestować w zakup auta, które ostatnie stylistyczne szlify otrzymało 4 lata temu?

Tym razem nie będę się bawił w opowieści o stylistyce. Może tylko jedno zdanie: szkoda, że X-Trail wyglądał tak jak jego amerykański kuzyn – Nissan Rouge. Zatem, wygląda tak, jak wygląda i wcale nie jest anachronizmem. Jednakowoż, pod niektórymi względami od konkurentów nieco odstaje. Ot, choćby brak nowoczesnego oświetlenia, które nie oślepia aut jadących z naprzeciwka.

Kokpit, tak jak Lech Wałęsa. Jest zarazem za i przeciw. Zaletą jest stara szkoła aranżacji. Elegancko, z dobrych materiałów i bez oszczędności. Są więc bardzo dobre jakościowo skóry i plastiki. Do tego – perfekcyjne wykonanie i montaż. Dziś z takim stylem i pietyzmem możemy się spotkać w samochodach znacznie droższych. Inaczej rzecz się ma pod względem infotainmentu. To nie tylko kwestia wsparcia dla telefonów z Androidem i iOS-em. Na parkingach, przy tym gabarycie samochodu bardzo przydaje się system kamer 360. Te, które mamy na pokładzie X-Traila dają fatalny obraz. A to jest może być problem. X-Trail małym autem nie jest. Jeśli do tego zabłocimy obiektyw kamery, manewrowanie na ciasnym parkingu staje się spacerem po polu minowym.

Komfortowo
Zgodnie z gabarytem, miejsca w kabinie pasażerskiej jest bardzo dużo. Nawet piątka pasażerów pojedzie autem komfortowo. Fotele i kanapa zapewniają co najmniej wygodę, jeśli nie luksus. A w tym przypadku luksus to nie tylko miękkie, świetnie wykonane i wygodne skórzane fotele i kanapy, ale też niezła scenografia. 

Zawieszenie, choć X-Trail to bez wątpienia typowy SUV jest zdecydowanie komfortowe. Wprost uprzyjemnia podróżowanie. Nissan X-Trail porusza się wprawdzie dość niespiesznie, by nie powiedzieć, majestatycznie za to wszystkie przeszkody pokonuje płynnie i bez specjalnego informowania o tym obecnych na pokładzie. Jest za to na tyle sztywne, ze nawet w ostrzejszym zakręcie nie pozwala w miarę wysokiemu nadwoziu na boczne pzrechyły.

Rewolucja pod maską
Po silnikowej rewolucji w 2020 roku pod maską pozostała jednostka o pojemności 1332 cm3. To silnik, który, jak wspominałem, występuje także w Renault, Dacii i Mercedesie. Czy 1,3 to nie za mało dla ważącego około 1,5 tony samochodu? No cóż, motor generuje 158 KM przy 5500 obrotach i 270 Nm w zakresie 1800-3750 obrotów. Teoretycznie, nie wygląda to źle. W ruchu miejskim, X-Trail radzi sobie bardzo dobrze. Producent sugeruje, że średnie spalanie wynosi około 7,3 litra. Nam w cyklu miejskim auto paliło około… 6,6 litra! W trasie było nieco gorzej. Komputer nijak nie chciał zejść poniżej 8 litrów a na autostradzie – poniżej 9 litrów. A 270 Nm w trasie to nieco za mało. Próba wyprzedzania czegokolwiek załadowanym autem to próba nerwów. Trzeba pojazd dobrze rozpędzić i dopiero wtedy próbować. Zresztą, 11,5 do 100 km/h sugeruje temperament X-Traila. Braki mocy rekompensuje komfort przemieszczania się, o którym wspominałem wyżej. Jeśli więc nie mamy sportowych aspiracji Nissan X-Trail może być przyjacielem w dalszej podróży. Warunek sine qua non – jadąc z obciążeniem częściej ruszajmy głową a rzadziej prawą stopą.

Jak już zasugerowałem cykl życia III generacji Nissana X-Trail powoli dobiega końca. Auto nie jest wprawdzie jeszcze jeżdżącym antykiem, ale od konkurencji już odstaje. Jasne, że ma jeszcze kilka atutów, w tym cenę. Jednakże i wbrew obiegowej opinii, cena nie zawsze czyni cuda… 
MOTOTRENDY.PL

Zalety auta:
- cena
- porządnie wykonane wnętrze
- niezłe spalanie

Wady auta:
- infotainment
- stylistyka
- średni temperament

Podstawowe dane techniczne Nissan X-Trail 1,3 158 KM A/T:
Długość: 4690 mm
Szerokość: 1830 mm
Wysokość: 1710 mm
Rozstaw osi: 2705 mm
Pojemność bagażnika: 556 l
Parametry silnika i przeniesienie napędu:
Maksymalna moc: 158 KM/5500 obrotów
Maksymalny moment obrotowy: 270 Nm/od 1800 do 3750 obrotów
Osiągi:
Prędkość maksymalna: 194 km/h
przyspieszanie 0-100 km/h: 11,5 s
Spalanie:
Deklarowane (średnie): 7,3 l
W teście (m/tr/śr): 6,6/4,8/7,8 l
Cena: od 130 000 zł


Tagi:
Nissan X-Trail 1, 3 158 KM, test Nissan X-Trail 1, 3 158 KM, test Nissan X-Trail 1, 3, test Nissan X-Trail, Nissan X-Trail

Zobacz podobne artykuły:

Nissan Qashqai facelifting 2025 - Przed premierą
kalendarz 08/04 2024

Nissan Qashqai facelifting 2025 - Przed premierą

Prezentacje / Nowości

2024.04.08

Wprowadzony na rynek w 2021 r. Qashqai trzeciej generacji powtórzył sukces swoich poprzedników.
Volkswagen Caddy 2.0 TDI DSG Dark Label – Nie do zdarcia
kalendarz 04/04 2024

Volkswagen Caddy 2.0 TDI DSG Dark Label – Nie do zdarcia

Testy / Testy

2024.04.04

Testowany przez nas Volkswagen Caddy to nie tyle prosty samochód użytkowy ile dobrze wykończone i wyposażone auto rodzinne. O jego zaletach mogliśmy przekonać się podczas tygodniowego testu.
Nissany już wkrótce tylko elektryczne
kalendarz 28/03 2024

Nissany już wkrótce tylko elektryczne

Wiadomości / News

2024.03.28

Nissan wkrótce przestawi się w Europie na sprzedaż wyłącznie samochodów elektrycznych

Firmy z branży

P.P.U.H. "J.M.MAZUR" Sp. z o.o. Wałbrzych

ul. Noworudzka 4A
58-308 Wałbrzych
Tel.: 74 88 78 100
http://www.jmmazur.com/
Najnowsze artykuły:
 52. Rajd Świdnicki - powroty i niespodzianki

52. Rajd Świdnicki - powroty i niespodzianki

Wiadomości / Moto sport

2024.04.17

77 załóg, w tym 26 w rajdówkach sprzed lat, zadeklarowało start w 52. edycji Rajdu Świdnickiego.
Alfa Romeo – kontrowersje wokół nazwy

Alfa Romeo – kontrowersje wokół nazwy

Wiadomości / News

2024.04.16

Alfa ugięła się pod naciskiem włoskiego rządu i zmieniła nazwę nowego modelu.
 Najgorsze "silniki roku" w autach używanych

Najgorsze "silniki roku" w autach używanych

Warsztat / Porady

2024.04.16

Konkurs International Engine of the Year po latach okiem mechaników.