Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Nissan X-Trail 1,3 158 KM A/T- Warto?
kalendarz 13/04 2022

Nissan X-Trail 1,3 158 KM A/T- Warto?

Testy / Testy / Nissan

Nissan X-Trail debiutował w Genewie w 2001 roku. Dość zaskakujące, ale spore auto powstało na płycie kompaktowej Almery/Primery! 

Samochód był następcą nieznanego w Europie modelu Rasheen. Trzecia generacja największego europejskiego SUV-a od Nissana pojawiła się na salonie we Frankfurcie w 2013. W 2017 auto poddano liftingowi a w 2020 X-Trail przeszedł rewolucje silnikową. Z gamy zniknął motor wysokoprężny i starszy, benzynowy 1,6-litra. W zamian, pojawił się zmodernizowany silnik 1,3 znany z Renault, Dacii i…, Mercedesa. Wkrótce, będzie też arcyciekawa hybryda…

Flagowiec
Wraz ze zniknięciem legendarnego Patrola, X-Trail stał się europejskim flagowcem Nissana. Jest też jednym z ostatnich okazów auta; nazwijmy je analogowego. Skąd owa analogowość? Wystarczy przyjrzeć się kokpitowi.  Zamiast wyświetlaczy wielkości telewizora mamy niewielki ja na te gabaryty pojazdu ekran a zamiast macanych sensorów i dotykowego menu, miłe w dotyku konwencjonalne przyciski i pokrętła. Kokpit SUV-a wygląda jak kokpit SUV-a a nie promu kosmicznego. Jasne, że infotainment bez Apple Car Play/Android Auto nieco uwiera, ale są koncerny, które nadal nie poszły we wsparcie oby systemów. Pytanie zatem brzmi: czy warto inwestować w zakup auta, które ostatnie stylistyczne szlify otrzymało 4 lata temu?

Tym razem nie będę się bawił w opowieści o stylistyce. Może tylko jedno zdanie: szkoda, że X-Trail wyglądał tak jak jego amerykański kuzyn – Nissan Rouge. Zatem, wygląda tak, jak wygląda i wcale nie jest anachronizmem. Jednakowoż, pod niektórymi względami od konkurentów nieco odstaje. Ot, choćby brak nowoczesnego oświetlenia, które nie oślepia aut jadących z naprzeciwka.

Kokpit, tak jak Lech Wałęsa. Jest zarazem za i przeciw. Zaletą jest stara szkoła aranżacji. Elegancko, z dobrych materiałów i bez oszczędności. Są więc bardzo dobre jakościowo skóry i plastiki. Do tego – perfekcyjne wykonanie i montaż. Dziś z takim stylem i pietyzmem możemy się spotkać w samochodach znacznie droższych. Inaczej rzecz się ma pod względem infotainmentu. To nie tylko kwestia wsparcia dla telefonów z Androidem i iOS-em. Na parkingach, przy tym gabarycie samochodu bardzo przydaje się system kamer 360. Te, które mamy na pokładzie X-Traila dają fatalny obraz. A to jest może być problem. X-Trail małym autem nie jest. Jeśli do tego zabłocimy obiektyw kamery, manewrowanie na ciasnym parkingu staje się spacerem po polu minowym.

Komfortowo
Zgodnie z gabarytem, miejsca w kabinie pasażerskiej jest bardzo dużo. Nawet piątka pasażerów pojedzie autem komfortowo. Fotele i kanapa zapewniają co najmniej wygodę, jeśli nie luksus. A w tym przypadku luksus to nie tylko miękkie, świetnie wykonane i wygodne skórzane fotele i kanapy, ale też niezła scenografia. 

Zawieszenie, choć X-Trail to bez wątpienia typowy SUV jest zdecydowanie komfortowe. Wprost uprzyjemnia podróżowanie. Nissan X-Trail porusza się wprawdzie dość niespiesznie, by nie powiedzieć, majestatycznie za to wszystkie przeszkody pokonuje płynnie i bez specjalnego informowania o tym obecnych na pokładzie. Jest za to na tyle sztywne, ze nawet w ostrzejszym zakręcie nie pozwala w miarę wysokiemu nadwoziu na boczne pzrechyły.

Rewolucja pod maską
Po silnikowej rewolucji w 2020 roku pod maską pozostała jednostka o pojemności 1332 cm3. To silnik, który, jak wspominałem, występuje także w Renault, Dacii i Mercedesie. Czy 1,3 to nie za mało dla ważącego około 1,5 tony samochodu? No cóż, motor generuje 158 KM przy 5500 obrotach i 270 Nm w zakresie 1800-3750 obrotów. Teoretycznie, nie wygląda to źle. W ruchu miejskim, X-Trail radzi sobie bardzo dobrze. Producent sugeruje, że średnie spalanie wynosi około 7,3 litra. Nam w cyklu miejskim auto paliło około… 6,6 litra! W trasie było nieco gorzej. Komputer nijak nie chciał zejść poniżej 8 litrów a na autostradzie – poniżej 9 litrów. A 270 Nm w trasie to nieco za mało. Próba wyprzedzania czegokolwiek załadowanym autem to próba nerwów. Trzeba pojazd dobrze rozpędzić i dopiero wtedy próbować. Zresztą, 11,5 do 100 km/h sugeruje temperament X-Traila. Braki mocy rekompensuje komfort przemieszczania się, o którym wspominałem wyżej. Jeśli więc nie mamy sportowych aspiracji Nissan X-Trail może być przyjacielem w dalszej podróży. Warunek sine qua non – jadąc z obciążeniem częściej ruszajmy głową a rzadziej prawą stopą.

Jak już zasugerowałem cykl życia III generacji Nissana X-Trail powoli dobiega końca. Auto nie jest wprawdzie jeszcze jeżdżącym antykiem, ale od konkurencji już odstaje. Jasne, że ma jeszcze kilka atutów, w tym cenę. Jednakże i wbrew obiegowej opinii, cena nie zawsze czyni cuda… 
MOTOTRENDY.PL

Zalety auta:
- cena
- porządnie wykonane wnętrze
- niezłe spalanie

Wady auta:
- infotainment
- stylistyka
- średni temperament

Podstawowe dane techniczne Nissan X-Trail 1,3 158 KM A/T:
Długość: 4690 mm
Szerokość: 1830 mm
Wysokość: 1710 mm
Rozstaw osi: 2705 mm
Pojemność bagażnika: 556 l
Parametry silnika i przeniesienie napędu:
Maksymalna moc: 158 KM/5500 obrotów
Maksymalny moment obrotowy: 270 Nm/od 1800 do 3750 obrotów
Osiągi:
Prędkość maksymalna: 194 km/h
przyspieszanie 0-100 km/h: 11,5 s
Spalanie:
Deklarowane (średnie): 7,3 l
W teście (m/tr/śr): 6,6/4,8/7,8 l
Cena: od 130 000 zł


Tagi:
Nissan X-Trail 1, 3 158 KM, test Nissan X-Trail 1, 3 158 KM, test Nissan X-Trail 1, 3, test Nissan X-Trail, Nissan X-Trail

Zobacz podobne artykuły:

Nissan Leaf e+ 62 kWh 218 KM A/T - Prekursor
kalendarz 21/05 2022

Nissan Leaf e+ 62 kWh 218 KM A/T - Prekursor

Testy / Testy

2022.05.21

Nissan to w zasadzie prekursor elektromobilności. Jasne, że przed Japończykami kilka firm miało pojazdy typu BEV (Battery Electric Vehicle) w portfolio. Ale tylko Nissan Leaf przetrwał próbę czasu.
Honda e BEV 154 KM 35,5 kWh AT – Czy oryginalność wystarczy? 
kalendarz 20/05 2022

Honda e BEV 154 KM 35,5 kWh AT – Czy oryginalność wystarczy? 

Testy / Testy

2022.05.20

Zadanie, jakie dostali do wykonania styliści: Ken Sahara i Akinori Myoui wydawało się zbyt karkołomne. Stworzyć nowoczesne auto elektryczne nawiązujące do pierwszej generacji Civica. Obaj panowie stanęli na wysokości zadania....
Suzuki Ignis 1,2 Hybrid Dual Jet 83 KM 2WD CVT – Miejski oryginał
kalendarz 18/05 2022

Suzuki Ignis 1,2 Hybrid Dual Jet 83 KM 2WD CVT – Miejski oryginał

Testy / Testy

2022.05.18

Mały crossover ze stajni Suzuki pojawił się w Europie w 2000 roku. Był swoistym suplementem dla bardzo terenowego modelu Jimny.

Firmy z branży

P.P.U.H. "J.M.MAZUR" Sp. z o.o. Wałbrzych

ul. Noworudzka 4A
58-308 Wałbrzych
Tel.: 74 88 78 100
http://www.jmmazur.com/
Najnowsze artykuły:
Diesel tak samo ekologiczny jak samochód z napędem elektrycznym?

Diesel tak samo ekologiczny jak samochód z napędem elektrycznym?

Warsztat / Eksploatacja

2022.05.21

Do analizy porównawczej przyjęto nominalną żywotność pojazdu wynoszącą 16 lat i całkowity przebieg 240000 km.
Honda e BEV 154 KM 35,5 kWh AT – Czy oryginalność wystarczy? 

Honda e BEV 154 KM 35,5 kWh AT – Czy oryginalność wystarczy? 

Testy / Testy

2022.05.20

Zadanie, jakie dostali do wykonania styliści: Ken Sahara i Akinori Myoui wydawało się zbyt karkołomne. Stworzyć nowoczesne auto elektryczne nawiązujące do pierwszej generacji Civica. Obaj panowie stanęli na wysokości zadania....
Startuje Rajd Portugalii

Startuje Rajd Portugalii

Wiadomości / Moto sport

2022.05.19

W czwartkowy wieczór na terenach miasta Coimbra rusza 55. edycja Rajdu Portugalii.

Bądź na bieżaco! Zapisz się do newslettera.