Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Nissan JUKE Hybrid Rally Tribute – technologia hybrydowa z domieszką adrenaliny
kalendarz 24/08 2022

Nissan JUKE Hybrid Rally Tribute – technologia hybrydowa z domieszką adrenaliny

Moto sport / Nissan

Z okazji 50. rocznicy udziału Nissana w Rajdzie Safari, zaprezentowano wizualizacje koncepcyjnego Nissana JUKE Rally Tribute. Dziś model ten nabrał realnych kształtów.

JUKE Hybrid Rally Tribute przeszedł od etapu deski kreślarskiej do gotowego do jazdy pojazdu. Unikatowy egzemplarz powstał w odpowiedzi na niezwykle pozytywne reakcje, z jakimi spotkały się oryginalne szkice koncepcyjne. Prezentacja samochodu poprzedza europejską premierę Nissana JUKE Hybrid, która została zaplanowana na lato tego roku. Pod maską prototypu znalazł się hybrydowy zespół napędowy z wersji produkcyjnej.

Zaawansowany hybrydowy zespół napędowy
Wykorzystanie w prototypie zespołu napędowego z nowego Nissana JUKE Hybrid podkreśla zarówno zwiększone osiągi wersji produkcyjnej, jak i jego lepszą sprawność energetyczną i niższą emisję. W skład zespołu napędowego wchodzi stworzony przez Nissana zaawansowany silnik spalinowy nowej generacji, zaprojektowany specjalnie do pracy w układzie hybrydowym. Rozwija on moc 69 kW (94 KM) i zapewnia moment obrotowy na poziomie 148 Nm.

Za napęd elektryczny odpowiada główny silnik elektryczny o mocy 36 kW (49 KM) i momencie obrotowym 205 Nm. Zastosowano także 15kilowatowy wysokonapięciowy prądnico-rozrusznik, a źródłem energii jest chłodzony cieczą akumulator o pojemności 1,2 kWh. Zespół rozwija moc o 25% większą niż aktualnie stosowany w tym modelu silnik benzynowy i cechuje się mniejszym zużyciem paliwa – nawet o około 40% w cyklu miejskim oraz 20% w cyklu mieszanym (dane w trakcie homologacji).

Inteligentna, automatyczna skrzynia biegów
Ważnym elementem zapewniającym przyjemność z jazdy jest zastosowana również w produkcyjnej wersji Nissana JUKE Hybrid zaawansowana przekładnia o wielu trybach pracy i obniżonym tarciu wewnętrznym. Umożliwia optymalne wykorzystanie osiągów silnika elektrycznego, spalinowego lub obu jednocześnie.

W celu zmniejszenia tarcia w skrzyni biegów – inspirowanej rozwiązaniami stosowanymi w sportach motorowych – zamiast konwencjonalnych synchronizatorów zastosowano sprzęgła kłowe do przełączania czerech biegów przy napędzie spalinowym i dwóch przy napędzie elektrycznym. Temu samemu celowi służy wyeliminowanie tradycyjnego sprzęgła. Samochód rusza z miejsca zawsze w trybie elektrycznym. Dwa silniki elektryczne synchronizują zmianę przełożeń i zapewniają płynne, jednostajne i szybkie przyspieszenie.

Pracą skrzyni biegów steruje rozbudowany algorytm, który zarządza zmianą przełożeń, doładowywaniem akumulatora oraz działaniem zaawansowanej szeregowo-równoległej konstrukcji układu. Zespół napędowy może płynnie przełączać się pomiędzy różnymi trybami działania układu hybrydowego (szeregowym, równoległym lub szeregowo-równoległym), w zależności od zapotrzebowania na przyspieszenie i moc, bez udziału kierowcy.

Modyfikacje inspirowane rozwiązaniami z samochodów rajdowych
Podobnie jak w samochodzie koncepcyjnym Gripz zaprezentowanym w 2015 roku na targach motoryzacyjnych we Frankfurcie, czyli przed wprowadzeniem modelu JUKE drugiej generacji, tym razem również nie zabrakło stylistycznych motywów inspirowanych kultowym Datsunem 240Z, który pół wieku temu rywalizował w pustynnym rajdzie.

Najbardziej widoczną modyfikacją są powiększone nadkola, pod którymi musiały zmieścić się specjalne opony terenowe. Dodatkowe światła na masce silnika i dachu przypominają natomiast analogiczne elementy sprzed 50 lat. Czarna pokrywa silnika i obręcze kół w tym samym kolorze wizualnie nawiązują do modelu z 1971 roku, który brał udział w Rajdzie Safari. Loga sponsorów z epoki oraz numer 11 również nawiązują do rajdowego 240Z, podobnie jak dodatkowe osłony pod przednim i tylnym zderzakiem chroniące podwozie samochodu. Wzmocnione zawieszenie o wydłużonym skoku nie tylko nadaje modelowi Juke Hybrid Rally Tribute wyjątkową sylwetkę, lecz także ułatwia poruszanie się w trudnym terenie, do czego został zaprojektowany. Opony o wymiarach 265/70 R16 zapewniają fenomenalną przyczepność nawet w najtrudniejszych warunkach.

We wnętrzu zamontowano klatkę bezpieczeństwa z profili rurowych, która wzmacnia konstrukcję i zapewnia ochronę w razie wypadku podczas jazdy z dużą prędkością po pustynnych bezdrożach. W miejscu tylnych siedzeń znajdują się dodatkowe koła zapasowe, a czteropunktowe pasy bezpieczeństwa skutecznie utrzymują kierowcę i pilota w fotelach.

Pozostałe modyfikacje wnętrza to niezbędna w samochodzie rajdowym gaśnica, interkom ze słuchawkami ułatwiający komunikację między kierowcą i pilotem, kierownica pokryta alcantarą oraz długa i poręczna dźwignia hydraulicznego hamulca ręcznego.

Nissan w Rajdzie Safari
W 1971 roku za kierownicą legendarnego Datsuna 240Z, który zwyciężył niezwykle wymagający Rajd Safari, zasiadł Edgar Herrmann pilotowany przez Hansa Schüllera. Rajd był bezapelacyjnym sukcesem Nissana: 240Z zajęły odpowiednio drugie i siódme miejsce. Ponadto, było to drugie z rzędu zwycięstwo marki w tym rajdzie.

Nisko zawieszony 240Z z napędem na tylne koła wyposażony był w rzędowy sześciocylindrowy silnik o pojemności 2,4 l i mocy 210 KM. Zwycięski samochód został odrestaurowany w 2013 roku. Obecnie stanowi część kolekcji dziedzictwa motoryzacyjnego Nissana znajdującej się w Zamie, w japońskiej prefekturze Kanagawa, niedaleko centrali marki.
MOTOTRENDY.PL
Źródło: Nissan

Zobacz podobne artykuły:

Rusza Rajd Dakar 2025
kalendarz 03/01 2025

Rusza Rajd Dakar 2025

Wiadomości / Moto sport

2025.01.03

Dakar 2025 rozpocznie rywalizację w Mistrzostwach Świata FIA w Rajdach Terenowych (W2RC).
Dacia Sandriders na starcie Dakaru
kalendarz 02/01 2025

Dacia Sandriders na starcie Dakaru

Wiadomości / Moto sport

2025.01.02

Zespół Dacia Sandriders debiutuje w Rajdzie Dakar.
Rajd Dakar 2025
kalendarz 31/12 2024

Rajd Dakar 2025

Wiadomości / Moto sport

2024.12.31

3 stycznia w Biszy w Arabii Saudyjskiej rozpocznie się kolejna edycja najtrudniejszego rajdu świata.
Najnowsze artykuły:
VW ID.7 Pro S przekroczył deklarowany zasięg

VW ID.7 Pro S przekroczył deklarowany zasięg

Warsztat / Technika

2025.01.16

Seryjny elektryczny sedan deklarowany zasięg do 709 km przekroczył o niemal jedną trzecią.
Obawy o serwis mogą zniechęcać do zakupu aut elektrycznych

Obawy o serwis mogą zniechęcać do zakupu aut elektrycznych

Wiadomości / Gorące tematy

2025.01.13

W Polsce brakuje wyspecjalizowanych w tym warsztatów.
Porsche GT3, którego nikt nie kupuje

Porsche GT3, którego nikt nie kupuje

Wiadomości / News

2025.01.12

Samochód wyróżnia się grafiką będącą dziełem artysty Richarda Orlinskiego, ale...