Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Niesprawne hamulce - plaga na polskich drogach
kalendarz 16/03 2019

Niesprawne hamulce - plaga na polskich drogach

Bezpieczeństwo / Eksploatacja

Instytut Transportu Samochodowego zbadał popularne w Polsce płyny hamulcowe. Wyniki badań są zatrważające.

Wiele z nich nie spełnia wymaganych norm. A polscy kierowcy często nie zwracają uwagi na to, co płynie w układach hamulcowych ich aut.

Aż cztery z dziesięciu przebadanych przez ekspertów z Centrum Badań Materiałowych Instytutu Transportu Samochodowego płynów klasy DOT-4 nie spełniało wymagań określonych w normie. W przypadku czterech produktów temperatura wrzenia okazała się za niska, a dwa z nich niemal całkowicie odparowały, co w ich przypadku - jak podkreśla Ewa Rostek, kierownik Centrum Badań Materiałowych ITS - świadczy także o braku odporności na utlenianie. Jakby tego było mało, wspomniane dwa płyny pozostawiły również wżery korozyjne na narzędziach stosowanych w laboratorium.

Co decyduje o jakości płynu hamulcowego?

Specjaliści wzięli pod uwagę szereg właściwości, w tym właśnie temperaturę wrzenia oraz lepkość testowanych płynów hamulcowych. Te parametry są niezwykle ważne, bo bezpośrednio wpływają na sprawność układu hamulcowego. W gotującym się płynie hamulcowym pojawiają się pęcherzyki gazu, które osłabiają działanie układu, a w ekstremalnej sytuacji mogą w ogóle uniemożliwić hamowanie. A o przegrzanie płynu wcale nie jest trudno - czasami wystarczy kręta, górska droga z kilkoma stromymi zjazdami. W przypadku najpopularniejszej klasy DOT-4 temperatura wrzenia nie powinna być niższa niż 230 st. C. Lepkość zaś decyduje o tym, jak sprawnie płyn przepływa przez przewody. Gdy jest zbyt wysoka (co zdarza się szczególnie w niższych temperaturach) może również utrudniać hamowanie.

Polacy nie dbają o sprawność hamulców

Warto wiedzieć, że parametry płynu hamulcowego zmieniają się wraz z jego wiekiem. Płyny stosowane w samochodach osobowych absorbują wilgoć z otoczenia, a wraz ze wzrostem zawartości wody w składzie spada ich temperatura wrzenia. Dlatego tak ważna jest regularna wymiana płynu hamulcowego. Według producentów aut powinna się ona odbywać co 2 do 3 lata. Niestety rzeczywistość jest zupełnie inna. Badania z 2014 r. pokazują, że 22 proc. polskich kierowców nigdy nie zlecało warsztatowi takiej usługi, a w przypadku 27 proc. przebadanych samochodów płyn był w tak złym stanie, że należało go natychmiast wymienić.

Jak ważne są sprawne hamulce?

Czym mogą skutkować niesprawne hamulce nie trzeba tłumaczyć żadnemu kierowcy. A to, jak ważny jest płyn hamulcowy dobrej jakości pokazują liczby przedstawione przez ITS. W sprawnym układzie hamulcowym, wypełnionym odpowiednim płynem, od momentu wciśnięcia hamulca do rozpoczęcia hamowania mija około 0,2 s. To oznacza, że w pojazd jadący z prędkością 100 km/h przejedzie 5 m, zanim faktycznie zacznie się zatrzymywać. Specjaliści podkreślają, że korzystanie z płynu hamulcowego, który nie spełnia norm może wydłużyć ten dystans do 35 m, a całą drogę hamowania nawet 7,5-krotnie.

Warto pamiętać, że ta zasada tak samo dotyczy nowoczesnych samochodów, wyposażonych w aktywne systemy, które automatycznie uruchamiają hamulce. Układ zapobiegający zderzeniom, aktywny tempo mat, czy system kontroli trakcji, który w razie poślizgu przyhamowuje odpowiednie koła nie zareagują wystarczająco sprawnie, jeśli nie będą współpracować z wydajnym układem hamulcowym.

Przydatne doświadczenie

Znaczenia sprawnie działających hamulców lepiej nie sprawdzać na drodze publicznej i własnej skórze. Warto jednak samemu przekonać się, jak samochód zachowuje się w sytuacji awaryjnego hamowania, szczególnie wtedy, kiedy układ jest już dosyć mocno rozgrzany. Najlepszym miejscem do takich testów jest oczywiście tor wyścigowy albo ośrodek doskonalenia techniki jazdy. Tym bardziej, że obecni tam instruktorzy i kierowcy sportowi mogą o sprawnym hamowaniu i płynach hamulcowych wiele powiedzieć./oprac. ns/

źródło: Complex PR


Tagi:
niesprawne hamulce, jakość płynu hamulcowego, Instytut Transportu Samochodowego

Zobacz podobne artykuły:

Majówka 2024 – raport drogowy
kalendarz 26/04 2024

Majówka 2024 – raport drogowy

Bezpieczeństwo

2024.04.26

Przed nami pierwszy długi weekend majowy. Czego możemy spodziewać się w tym roku, wyruszając w trasę na majówkę?
Kolizje i pożary z udziałem samochodów elektrycznych - co warto wiedzieć?
kalendarz 25/04 2024

Kolizje i pożary z udziałem samochodów elektrycznych - co warto wiedzieć?

Warsztat / Eksploatacja

2024.04.25

Pożar luksusowego samochodu elektrycznego Lucid Air w Warszawie zwrócił uwagę na profesjonalne i nietuzinkowe działania strażaków.
 Polacy: Mistrzowie kierownicy czy mistrzowie iluzji?
kalendarz 05/04 2024

Polacy: Mistrzowie kierownicy czy mistrzowie iluzji?

Bezpieczeństwo

2024.04.05

5 kwietnia obchodzimy Dzień Grzeczności za Kierownicą, który ma na celu zwrócenie uwagi na deficyt kulturalnych zachowań na drogach.

Firmy z branży

AKUMULATOREX

mazowieckie
ul. Puławska 413
02-801 Warszawa
Tel.: 881-558-332
http://www.akumulatorex.pl/

AMPERMAX

mazowieckie
ul. Zamieniecka 34A
04-158 Warszawa
Tel.: 513 690 990
https://najtansze-akumulatory.pl/
Najnowsze artykuły:
Nissan Qashqai E-Power Tekna + – Nadzieja przyszłości?

Nissan Qashqai E-Power Tekna + – Nadzieja przyszłości?

Testy / Testy

2024.04.26

Najnowszy Nissan Qashqai może się podobać. Jednak Nissan proponuje swoim klientom jeszcze coś... Oferuje bowiem połączenie auta spalinowego i elektrycznego.
 Wypadek na rajdzie ulicznym

Wypadek na rajdzie ulicznym

Finanse / Ubezpieczenia

2024.04.25

Czy poszkodowani dostaną pieniądze z OC?
Wicepremier Gawkowski stracił samochód

Wicepremier Gawkowski stracił samochód

Wiadomości / News

2024.04.25

Auto, które kupił legalnie Krzysztof Gawkowski za 100 tys. zł ma swojego „bliźniaka” we Francji.