Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Niesprawne hamulce - plaga na polskich drogach
kalendarz 16/03 2019

Niesprawne hamulce - plaga na polskich drogach

Bezpieczeństwo / Eksploatacja

Instytut Transportu Samochodowego zbadał popularne w Polsce płyny hamulcowe. Wyniki badań są zatrważające.

Wiele z nich nie spełnia wymaganych norm. A polscy kierowcy często nie zwracają uwagi na to, co płynie w układach hamulcowych ich aut.

Aż cztery z dziesięciu przebadanych przez ekspertów z Centrum Badań Materiałowych Instytutu Transportu Samochodowego płynów klasy DOT-4 nie spełniało wymagań określonych w normie. W przypadku czterech produktów temperatura wrzenia okazała się za niska, a dwa z nich niemal całkowicie odparowały, co w ich przypadku - jak podkreśla Ewa Rostek, kierownik Centrum Badań Materiałowych ITS - świadczy także o braku odporności na utlenianie. Jakby tego było mało, wspomniane dwa płyny pozostawiły również wżery korozyjne na narzędziach stosowanych w laboratorium.

Co decyduje o jakości płynu hamulcowego?

Specjaliści wzięli pod uwagę szereg właściwości, w tym właśnie temperaturę wrzenia oraz lepkość testowanych płynów hamulcowych. Te parametry są niezwykle ważne, bo bezpośrednio wpływają na sprawność układu hamulcowego. W gotującym się płynie hamulcowym pojawiają się pęcherzyki gazu, które osłabiają działanie układu, a w ekstremalnej sytuacji mogą w ogóle uniemożliwić hamowanie. A o przegrzanie płynu wcale nie jest trudno - czasami wystarczy kręta, górska droga z kilkoma stromymi zjazdami. W przypadku najpopularniejszej klasy DOT-4 temperatura wrzenia nie powinna być niższa niż 230 st. C. Lepkość zaś decyduje o tym, jak sprawnie płyn przepływa przez przewody. Gdy jest zbyt wysoka (co zdarza się szczególnie w niższych temperaturach) może również utrudniać hamowanie.

Polacy nie dbają o sprawność hamulców

Warto wiedzieć, że parametry płynu hamulcowego zmieniają się wraz z jego wiekiem. Płyny stosowane w samochodach osobowych absorbują wilgoć z otoczenia, a wraz ze wzrostem zawartości wody w składzie spada ich temperatura wrzenia. Dlatego tak ważna jest regularna wymiana płynu hamulcowego. Według producentów aut powinna się ona odbywać co 2 do 3 lata. Niestety rzeczywistość jest zupełnie inna. Badania z 2014 r. pokazują, że 22 proc. polskich kierowców nigdy nie zlecało warsztatowi takiej usługi, a w przypadku 27 proc. przebadanych samochodów płyn był w tak złym stanie, że należało go natychmiast wymienić.

Jak ważne są sprawne hamulce?

Czym mogą skutkować niesprawne hamulce nie trzeba tłumaczyć żadnemu kierowcy. A to, jak ważny jest płyn hamulcowy dobrej jakości pokazują liczby przedstawione przez ITS. W sprawnym układzie hamulcowym, wypełnionym odpowiednim płynem, od momentu wciśnięcia hamulca do rozpoczęcia hamowania mija około 0,2 s. To oznacza, że w pojazd jadący z prędkością 100 km/h przejedzie 5 m, zanim faktycznie zacznie się zatrzymywać. Specjaliści podkreślają, że korzystanie z płynu hamulcowego, który nie spełnia norm może wydłużyć ten dystans do 35 m, a całą drogę hamowania nawet 7,5-krotnie.

Warto pamiętać, że ta zasada tak samo dotyczy nowoczesnych samochodów, wyposażonych w aktywne systemy, które automatycznie uruchamiają hamulce. Układ zapobiegający zderzeniom, aktywny tempo mat, czy system kontroli trakcji, który w razie poślizgu przyhamowuje odpowiednie koła nie zareagują wystarczająco sprawnie, jeśli nie będą współpracować z wydajnym układem hamulcowym.

Przydatne doświadczenie

Znaczenia sprawnie działających hamulców lepiej nie sprawdzać na drodze publicznej i własnej skórze. Warto jednak samemu przekonać się, jak samochód zachowuje się w sytuacji awaryjnego hamowania, szczególnie wtedy, kiedy układ jest już dosyć mocno rozgrzany. Najlepszym miejscem do takich testów jest oczywiście tor wyścigowy albo ośrodek doskonalenia techniki jazdy. Tym bardziej, że obecni tam instruktorzy i kierowcy sportowi mogą o sprawnym hamowaniu i płynach hamulcowych wiele powiedzieć./oprac. ns/

źródło: Complex PR


Tagi:
niesprawne hamulce, jakość płynu hamulcowego, Instytut Transportu Samochodowego

Zobacz podobne artykuły:

 „Twoje światła, nasze bezpieczeństwo” – kierowcy za darmo sprawdzą ustawienie reflektorów
kalendarz 23/10 2019

„Twoje światła, nasze bezpieczeństwo” – kierowcy za darmo sprawdzą ustawienie reflektorów

Warsztat / Bezpieczeństwo

2019.10.23

21 października ruszyła IV edycja ogólnopolskiej kampanii „Twoje światła, nasze bezpieczeństwo”.
Piszczenie klocków hamulcowych – z czego wynika i jak sobie z nim poradzić?
kalendarz 08/10 2019

Piszczenie klocków hamulcowych – z czego wynika i jak sobie z nim poradzić?

Warsztat / Porady

2019.10.08

Piszczenie hamulców to zjawisko często spotykane nie tylko w przypadku zużytych elementów układu hamulcowego, ale czasem także nowych.
Rodzice chcieliby ograniczenia do 30 km/h w okolicach szkół
kalendarz 27/09 2019

Rodzice chcieliby ograniczenia do 30 km/h w okolicach szkół

Warsztat / Bezpieczeństwo

2019.09.27

Według badania Kantar przeprowadzonego na zlecenie Michelin Polska, 83 proc. rodziców dzieci w wieku szkolnym chciałoby wprowadzenia ograniczenia prędkości na drogach w najbliższej okolicy szkół do 30 km/h.

Katalog firm

RE-NOWATOR profesjonalne oczyszczanie powierzchni

opolskie
ul. Szum 36
46-250 Wołczyn woj. Opolskie
Tel.: 723 869 666
https://re-nowator.pl/
Najnowsze artykuły:
42 dni na sprzedaż auta

42 dni na sprzedaż auta

Używane

2019.10.22

Jak wynika z analiz, w tym roku osoby sprzedające swoje auta czekali na kupca średnio 42 dni.
Ott Tänak mistrzem już w Katalonii?

Ott Tänak mistrzem już w Katalonii?

Wiadomości / Moto sport

2019.10.22

Ott Tänak ma przed sobą pierwszą szansę na zapewnienie sobie mistrzowskiego tytułu.
Nowa Skoda Octavia – nieoficjalnie

Nowa Skoda Octavia – nieoficjalnie

Wiadomości / News

2019.10.22

Oficjalna prezentacja nowej Octavii planowana na 11 listopada br, ale w sieci pojawiło się pierwsze zdjęcie modelu roku 2020.

Bądź na bieżaco! Zapisz się do newslettera.