Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Niesprawne hamulce - plaga na polskich drogach
kalendarz 16/03 2019

Niesprawne hamulce - plaga na polskich drogach

Bezpieczeństwo / Eksploatacja

Instytut Transportu Samochodowego zbadał popularne w Polsce płyny hamulcowe. Wyniki badań są zatrważające.

Wiele z nich nie spełnia wymaganych norm. A polscy kierowcy często nie zwracają uwagi na to, co płynie w układach hamulcowych ich aut.

Aż cztery z dziesięciu przebadanych przez ekspertów z Centrum Badań Materiałowych Instytutu Transportu Samochodowego płynów klasy DOT-4 nie spełniało wymagań określonych w normie. W przypadku czterech produktów temperatura wrzenia okazała się za niska, a dwa z nich niemal całkowicie odparowały, co w ich przypadku - jak podkreśla Ewa Rostek, kierownik Centrum Badań Materiałowych ITS - świadczy także o braku odporności na utlenianie. Jakby tego było mało, wspomniane dwa płyny pozostawiły również wżery korozyjne na narzędziach stosowanych w laboratorium.

Co decyduje o jakości płynu hamulcowego?

Specjaliści wzięli pod uwagę szereg właściwości, w tym właśnie temperaturę wrzenia oraz lepkość testowanych płynów hamulcowych. Te parametry są niezwykle ważne, bo bezpośrednio wpływają na sprawność układu hamulcowego. W gotującym się płynie hamulcowym pojawiają się pęcherzyki gazu, które osłabiają działanie układu, a w ekstremalnej sytuacji mogą w ogóle uniemożliwić hamowanie. A o przegrzanie płynu wcale nie jest trudno - czasami wystarczy kręta, górska droga z kilkoma stromymi zjazdami. W przypadku najpopularniejszej klasy DOT-4 temperatura wrzenia nie powinna być niższa niż 230 st. C. Lepkość zaś decyduje o tym, jak sprawnie płyn przepływa przez przewody. Gdy jest zbyt wysoka (co zdarza się szczególnie w niższych temperaturach) może również utrudniać hamowanie.

Polacy nie dbają o sprawność hamulców

Warto wiedzieć, że parametry płynu hamulcowego zmieniają się wraz z jego wiekiem. Płyny stosowane w samochodach osobowych absorbują wilgoć z otoczenia, a wraz ze wzrostem zawartości wody w składzie spada ich temperatura wrzenia. Dlatego tak ważna jest regularna wymiana płynu hamulcowego. Według producentów aut powinna się ona odbywać co 2 do 3 lata. Niestety rzeczywistość jest zupełnie inna. Badania z 2014 r. pokazują, że 22 proc. polskich kierowców nigdy nie zlecało warsztatowi takiej usługi, a w przypadku 27 proc. przebadanych samochodów płyn był w tak złym stanie, że należało go natychmiast wymienić.

Jak ważne są sprawne hamulce?

Czym mogą skutkować niesprawne hamulce nie trzeba tłumaczyć żadnemu kierowcy. A to, jak ważny jest płyn hamulcowy dobrej jakości pokazują liczby przedstawione przez ITS. W sprawnym układzie hamulcowym, wypełnionym odpowiednim płynem, od momentu wciśnięcia hamulca do rozpoczęcia hamowania mija około 0,2 s. To oznacza, że w pojazd jadący z prędkością 100 km/h przejedzie 5 m, zanim faktycznie zacznie się zatrzymywać. Specjaliści podkreślają, że korzystanie z płynu hamulcowego, który nie spełnia norm może wydłużyć ten dystans do 35 m, a całą drogę hamowania nawet 7,5-krotnie.

Warto pamiętać, że ta zasada tak samo dotyczy nowoczesnych samochodów, wyposażonych w aktywne systemy, które automatycznie uruchamiają hamulce. Układ zapobiegający zderzeniom, aktywny tempo mat, czy system kontroli trakcji, który w razie poślizgu przyhamowuje odpowiednie koła nie zareagują wystarczająco sprawnie, jeśli nie będą współpracować z wydajnym układem hamulcowym.

Przydatne doświadczenie

Znaczenia sprawnie działających hamulców lepiej nie sprawdzać na drodze publicznej i własnej skórze. Warto jednak samemu przekonać się, jak samochód zachowuje się w sytuacji awaryjnego hamowania, szczególnie wtedy, kiedy układ jest już dosyć mocno rozgrzany. Najlepszym miejscem do takich testów jest oczywiście tor wyścigowy albo ośrodek doskonalenia techniki jazdy. Tym bardziej, że obecni tam instruktorzy i kierowcy sportowi mogą o sprawnym hamowaniu i płynach hamulcowych wiele powiedzieć./oprac. ns/

źródło: Complex PR


Tagi:
niesprawne hamulce, jakość płynu hamulcowego, Instytut Transportu Samochodowego

Zobacz podobne artykuły:

Klimatyzacja - korzystaj świadomie
kalendarz 10/06 2019

Klimatyzacja - korzystaj świadomie

Warsztat / Porady

2019.06.10

Latem jednym z najbardziej cenionych elementów wyposażenia samochodu jest klimatyzacja.
Młodych kierowców gubi brawura i małe doświadczenie
kalendarz 05/06 2019

Młodych kierowców gubi brawura i małe doświadczenie

Warsztat / Bezpieczeństwo

2019.06.05

Młodzi kierowcy w wieku 18–24 lata stanowią największą grupę zarówno sprawców, jak i ofiar wypadków drogowych.
Zużyta opona zimowa nie staje się całoroczną
kalendarz 27/05 2019

Zużyta opona zimowa nie staje się całoroczną

Warsztat / Porady

2019.05.27

Czy latem można jeździć na zimówkach?
Najnowsze artykuły:
 Tajemniczy LFA znowu na Nordschleife

Tajemniczy LFA znowu na Nordschleife

Wiadomości / News

2019.06.15

Czy Lexus szykuje nowe auto?
 Subaru Poland Rally Team w Rajdzie Žemaitija

Subaru Poland Rally Team w Rajdzie Žemaitija

Wiadomości / Moto sport

2019.06.15

Po udanym rajdowym debiucie załogi SPRT w Rajdzie Liepaja, Kuba Greguła pilotowany przez Grzegorza Dachowskiego, startuje w rundzie Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Litwy.
Fordy GT w wyścigu 24H Le Mans

Fordy GT w wyścigu 24H Le Mans

Wiadomości / Moto sport

2019.06.15

Pięćdziesiąt lat po ostatnim z serii czteroletnich zwycięstw Forda w Le Mans, nie będzie to już tylko pojedynek Forda z Ferrari

Bądź na bieżaco! Zapisz się do newslettera.