Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Nierówna praca silnika benzynowego?
kalendarz 21/05 2025

Nierówna praca silnika benzynowego?

Porady

Sprawdź cewki zapłonowe.

Nierówna praca silnika benzynowego może zwiastować wiele problemów. Choć zazwyczaj winowajcami są zużyte świece zapłonowe lub niedrożny układ paliwowy, specjaliści zwracają uwagę na często pomijaną przyczynę – awarię cewek zapłonowych.

Pierwszy krok: diagnostyka

Okresowa wymiana świec zapłonowych i filtra paliwa to podstawowe czynności eksploatacyjne, które nie wymagają dodatkowej diagnostyki. Jednak, gdy problem nie ustępuje, warto rozpocząć działania od odczytania kodów błędów zapisanych w pamięci sterownika. Wówczas może się okazać, że trzeba będzie wymienić np. cewkę zapłonową.

Kody błędów z grupy P0300 mogą wskazywać na problem z układem zapłonowym, w tym ze świecami, przewodami czy cewkami. To istotna wskazówka, która pozwala zawęzić obszar poszukiwań i uniknąć kosztownych, niepotrzebnych napraw. – stwierdza Tomasz Hurt, Technical Manager Central Eastern Europe Delphi.

Zakup prostego interfejsu diagnostycznego to wydatek rzędu kilkuset złotych, a nawet podstawowa wiedza mechaniczna pozwala na własną diagnozę i redukcję kosztów naprawy. Konkretne kody błędów w zależności od modelu samochodu oraz typu silnika można sprawdzić w Internecie.

Czym jest cewka zapłonowa?

Cewka zapłonowa przekształca prąd o niskim napięciu (najczęściej 12V) w prąd wysokiego napięcia (od 20 tys. do 40 tys. V) i podaje go na świecę zapłonową. Wysokie napięcie umożliwia przeskok iskry. Z powodu usterki cewki iskra może w ogóle nie przeskakiwać albo przeskakiwać sporadycznie, co w obu przypadkach uniemożliwia prawidłową eksploatację samochodu. W starszych modelach silników cewki zapłonowe współpracowały z aparatem zapłonowym, który rozdzielał napięcie na poszczególne świece. W nowszych, z rozwiązaniami nierozdzielaczowymi, cewki działają już bez aparatu i łączą się ze świecami albo przez przewody albo bezpośrednio. W zależności od modelu samochodu wyróżnia się kilka typów cewek zapłonowych: od pojedynczych cewek przypisanych do każdego cylindra po rozwiązania obsługujące kilka świec jednocześnie.

Objawy zużycia

Typowe objawy zużycia cewek zapłonowych to nierównomierna praca silnika, szarpanie podczas jazdy, czy utrudniony rozruch. W zależności od konkretnego przypadku, symptomy te mogą pojawiać się zawsze albo tylko w pewnym zakresie temperatur – np. jedynie na zimnym lub gorącym silniku. Czasem problemy występują jedynie w warunkach zwiększonej wilgotności powietrza (podczas deszczu, po wizycie na myjni itp.). Nierzadko awarię cewek sygnalizuje kontrolka „check engine”.

Aby potwierdzić zasadność wymiany, należy odczytać kody błędów zapisane w pamięci sterownika (grupa kodów P0300). Możliwa jest także diagnostyka działania cewki po jej demontażu. W warunkach warsztatowych wykonywana jest przy użyciu profesjonalnego testera lub oscyloskopu. Należy również dokonać dokładnych oględzin cewki, szukając widocznych na obudowie pęknięć czy nadpaleń, a także zbadać ją miernikiem uniwersalnym (multimetrem). Badanie to polega na pomiarze oporu pomiędzy pinami cewki, natomiast nie wykryje ono zmian, które mogą zachodzić w cewce pod wpływem temperatury.

Co przyspiesza zużycie cewki?

Cewki zapłonowe zużywają się w naturalny sposób. Istnieją jednak pewne czynniki, które mogą przyspieszać ten proces. Są to:

    kontakt z wilgocią – np. zalanie silnika wodą podczas wizyty na myjni,
    narażenie na dodatkowe wibracje wynikające z wadliwego montażu lub poluzowania,
    zużycie przewodów zapłonowych, które utrudnia przepływ prądu oraz tworzy przebicia,
    zużycie świec zapłonowych, wymuszające na cewkach generowanie wyższych napięć,
    poluzowane połączenia elektryczne – np. wtyczki zasilające czy połączenia ze świecami zapłonowymi.

Dlaczego warto szybko wymienić zużytą cewkę?

Najbardziej uciążliwym następstwem zużycia cewki zapłonowej jest szarpanie silnika podczas jazdy, wyraźne pogorszenie osiągów, czy wzrost zużycia paliwa. Należy jednak pamiętać, że eksploatacja samochodu ze zużytymi cewkami pociąga za sobą inne usterki.

Zbagatelizowanie problemu może prowadzić do poważniejszych konsekwencji, takich jak przedostawanie się niespalonego paliwa do oleju, degradacja świec zapłonowych czy przegrzewanie się katalizatora, w którym czasem dopala się paliwo – ostrzega specjalista Delphi. - Bez wątpienia, po zaobserwowaniu objawów zużycia, należy jak najszybciej przeprowadzić diagnostykę i, jeśli jest taka potrzeba, wymienić cewkę lub cewki na nowe. Szybka diagnostyka oraz wymiana wadliwych elementów, pozwoli uniknąć kosztownych napraw.- dodaje Tomasz Hurt.

Jaką markę cewek wybrać?

Choć na rynku dostępnych jest wiele marek cewek zapłonowych, w tym przypadku warto postawić na jakość. Tańsze, nie markowe zamienniki mogą nie spełniać norm technicznych, co skutkuje krótką żywotnością i problemami z wydajnością silnika.

źródło: Delphi


Tagi:
nierówna praca silnika benzynowego, cewka zapłonowa, czym jest cewka zapłonowa, objawy zużycia cewki zapłonowej

Zobacz podobne artykuły:

Czy Ceramizator naprawdę zabezpiecza silnik przed zużyciem?
kalendarz 29/05 2025

Czy Ceramizator naprawdę zabezpiecza silnik przed zużyciem?

Warsztat / Porady

2025.05.29

Ceramizator to zaawansowany dodatek ceramiczny do oleju, stworzony w celu ochrony silników spalinowych poprzez poprawę właściwości smarnych oraz redukcję zużycia mechanicznego.
Początek sezonu motocyklowego
kalendarz 01/05 2025

Początek sezonu motocyklowego

Warsztat / Porady

2025.05.01

Jak się przygotować do powrotu na drogę?
Jak poprawić proces wypalania się filtra DPF?
kalendarz 30/04 2025

Jak poprawić proces wypalania się filtra DPF?

Warsztat / Porady

2025.04.30

Zapchany filtr DPF to częsty problem w nowoczesnych dieslach, szczególnie tych eksploatowanych w warunkach miejskich. Skuteczne oczyszczenie filtra można jednak przeprowadzić bez demontażu, wykorzystując procesy regeneracji p...

Firmy z branży

AKUMULATOREX

mazowieckie
ul. Puławska 413
02-801 Warszawa
Tel.: 881-558-332
http://www.akumulatorex.pl/

AMPERMAX

mazowieckie
ul. Zamieniecka 34A
04-158 Warszawa
Tel.: 513 690 990
https://najtansze-akumulatory.pl/
Najnowsze artykuły:
Honda Civic Type R Ultimate Edition - Na pożegnanie

Honda Civic Type R Ultimate Edition - Na pożegnanie

Prezentacje / Nowości

2025.06.24

W przyszłym roku Honda zakończy sprzedaż w Europie swojego słynnego usportowionego modelu.
Lancia Flaminia Presidenziale podczas Dnia Republiki Włoskiej

Lancia Flaminia Presidenziale podczas Dnia Republiki Włoskiej

Wiadomości / Wydarzenia

2025.06.24

Od 1961 r. Lancia Flaminia pełni funkcję samochodu reprezentacyjnego prezydenta Włoch.
70 lat Fiata 600

70 lat Fiata 600

Wiadomości / Ciekawostki

2025.06.24

Fiat 600 z 1955 r. wystartował w tegorocznym wyścigu 1000 Miglia.