
Nierówna praca silnika benzynowego?
Sprawdź cewki zapłonowe.
Nierówna praca silnika benzynowego może zwiastować wiele problemów. Choć zazwyczaj winowajcami są zużyte świece zapłonowe lub niedrożny układ paliwowy, specjaliści zwracają uwagę na często pomijaną przyczynę – awarię cewek zapłonowych.
Pierwszy krok: diagnostyka
Okresowa wymiana świec zapłonowych i filtra paliwa to podstawowe czynności eksploatacyjne, które nie wymagają dodatkowej diagnostyki. Jednak, gdy problem nie ustępuje, warto rozpocząć działania od odczytania kodów błędów zapisanych w pamięci sterownika. Wówczas może się okazać, że trzeba będzie wymienić np. cewkę zapłonową.
Kody błędów z grupy P0300 mogą wskazywać na problem z układem zapłonowym, w tym ze świecami, przewodami czy cewkami. To istotna wskazówka, która pozwala zawęzić obszar poszukiwań i uniknąć kosztownych, niepotrzebnych napraw. – stwierdza Tomasz Hurt, Technical Manager Central Eastern Europe Delphi.
Zakup prostego interfejsu diagnostycznego to wydatek rzędu kilkuset złotych, a nawet podstawowa wiedza mechaniczna pozwala na własną diagnozę i redukcję kosztów naprawy. Konkretne kody błędów w zależności od modelu samochodu oraz typu silnika można sprawdzić w Internecie.
Czym jest cewka zapłonowa?
Cewka zapłonowa przekształca prąd o niskim napięciu (najczęściej 12V) w prąd wysokiego napięcia (od 20 tys. do 40 tys. V) i podaje go na świecę zapłonową. Wysokie napięcie umożliwia przeskok iskry. Z powodu usterki cewki iskra może w ogóle nie przeskakiwać albo przeskakiwać sporadycznie, co w obu przypadkach uniemożliwia prawidłową eksploatację samochodu. W starszych modelach silników cewki zapłonowe współpracowały z aparatem zapłonowym, który rozdzielał napięcie na poszczególne świece. W nowszych, z rozwiązaniami nierozdzielaczowymi, cewki działają już bez aparatu i łączą się ze świecami albo przez przewody albo bezpośrednio. W zależności od modelu samochodu wyróżnia się kilka typów cewek zapłonowych: od pojedynczych cewek przypisanych do każdego cylindra po rozwiązania obsługujące kilka świec jednocześnie.
Objawy zużycia
Typowe objawy zużycia cewek zapłonowych to nierównomierna praca silnika, szarpanie podczas jazdy, czy utrudniony rozruch. W zależności od konkretnego przypadku, symptomy te mogą pojawiać się zawsze albo tylko w pewnym zakresie temperatur – np. jedynie na zimnym lub gorącym silniku. Czasem problemy występują jedynie w warunkach zwiększonej wilgotności powietrza (podczas deszczu, po wizycie na myjni itp.). Nierzadko awarię cewek sygnalizuje kontrolka „check engine”.
Aby potwierdzić zasadność wymiany, należy odczytać kody błędów zapisane w pamięci sterownika (grupa kodów P0300). Możliwa jest także diagnostyka działania cewki po jej demontażu. W warunkach warsztatowych wykonywana jest przy użyciu profesjonalnego testera lub oscyloskopu. Należy również dokonać dokładnych oględzin cewki, szukając widocznych na obudowie pęknięć czy nadpaleń, a także zbadać ją miernikiem uniwersalnym (multimetrem). Badanie to polega na pomiarze oporu pomiędzy pinami cewki, natomiast nie wykryje ono zmian, które mogą zachodzić w cewce pod wpływem temperatury.
Co przyspiesza zużycie cewki?
Cewki zapłonowe zużywają się w naturalny sposób. Istnieją jednak pewne czynniki, które mogą przyspieszać ten proces. Są to:
kontakt z wilgocią – np. zalanie silnika wodą podczas wizyty na myjni,
narażenie na dodatkowe wibracje wynikające z wadliwego montażu lub poluzowania,
zużycie przewodów zapłonowych, które utrudnia przepływ prądu oraz tworzy przebicia,
zużycie świec zapłonowych, wymuszające na cewkach generowanie wyższych napięć,
poluzowane połączenia elektryczne – np. wtyczki zasilające czy połączenia ze świecami zapłonowymi.
Dlaczego warto szybko wymienić zużytą cewkę?
Najbardziej uciążliwym następstwem zużycia cewki zapłonowej jest szarpanie silnika podczas jazdy, wyraźne pogorszenie osiągów, czy wzrost zużycia paliwa. Należy jednak pamiętać, że eksploatacja samochodu ze zużytymi cewkami pociąga za sobą inne usterki.
Zbagatelizowanie problemu może prowadzić do poważniejszych konsekwencji, takich jak przedostawanie się niespalonego paliwa do oleju, degradacja świec zapłonowych czy przegrzewanie się katalizatora, w którym czasem dopala się paliwo – ostrzega specjalista Delphi. - Bez wątpienia, po zaobserwowaniu objawów zużycia, należy jak najszybciej przeprowadzić diagnostykę i, jeśli jest taka potrzeba, wymienić cewkę lub cewki na nowe. Szybka diagnostyka oraz wymiana wadliwych elementów, pozwoli uniknąć kosztownych napraw.- dodaje Tomasz Hurt.
Jaką markę cewek wybrać?
Choć na rynku dostępnych jest wiele marek cewek zapłonowych, w tym przypadku warto postawić na jakość. Tańsze, nie markowe zamienniki mogą nie spełniać norm technicznych, co skutkuje krótką żywotnością i problemami z wydajnością silnika.
źródło: Delphi
Zobacz podobne artykuły:
Czy Ceramizator naprawdę zabezpiecza silnik przed zużyciem?
Warsztat / Porady
2025.05.29
Początek sezonu motocyklowego
Warsztat / Porady
2025.05.01
Jak poprawić proces wypalania się filtra DPF?
Warsztat / Porady
2025.04.30
Firmy z branży
AKUMULATOREX
mazowieckieAMPERMAX
mazowieckieHonda Civic Type R Ultimate Edition - Na pożegnanie
Prezentacje / Nowości
2025.06.24
Lancia Flaminia Presidenziale podczas Dnia Republiki Włoskiej
Wiadomości / Wydarzenia
2025.06.24
70 lat Fiata 600
Wiadomości / Ciekawostki
2025.06.24