Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Nie daj się oszukać przy zakupie używanego "elektryka"
kalendarz 02/08 2024

Nie daj się oszukać przy zakupie używanego "elektryka"

Używane / Porady

Niestety wraz z rozbudową "elektrycznego rynku wtórnego" rośnie także skala oszustw związanych z tą grupą pojazdów.

Podobnie jak w przypadku aut spalinowych, nieuczciwi sprzedawcy mogą zmieniać przebieg samochodów elektrycznych, aby ukryć rzeczywisty stan akumulatora i w ten sposób zwiększyć wartość pojazdu.

Tesla dominuje na rynku używanych pojazdów elektrycznych

Droższe pojazdy elektryczne szybciej tracą na wartości, więc kupujący często decydują się na kilkuletnie elektryki, które są wyraźnie tańsze. Jest to szczególnie istotne dla kierowców kupujących pojazd elektryczny w leasingu i chcących uniknąć wysokich miesięcznych płatności.

Najczęściej sprawdzanym pojazdem elektrycznym na platformie carVertical (16,1 proc. wszystkich sprawdzeń pojazdów elektrycznych) jest Tesla model 3, co tylko potwierdza jej popularność na rynku wtórnym. Kolejne miejsca w tym mini-rankingu zajmują Model S (11,84 proc.), Nissan Leaf (11,83 proc.), Audi e-tron (9,8 proc.) i elektryczny VW Golf (9,5 proc.).

„Tesla cieszy się bardzo dobrą opinią na tle innych elektryków, a także po prostu wygrywa estetycznie i podoba się użytkownikom. Samochody tej marki oferują świetne połączenie bezpieczeństwa i technologii. Dają też duży zasięg na pełnym naładowaniu. Co najważniejsze, dobrze utrzymują swoją wartość rezydualną. Używany Model 3 to całkiem dobra, choć nie najtańsza propozycja". – powiedział Matas Buzelis, ekspert motoryzacyjny i szef działu komunikacji w carVertical.

Nie jest tajemnicą, że duży przebieg wpływa negatywnie na stan akumulatora. Innym czynnikiem przyspieszającym zużycie jest sposób eksploatacji, a szczególnie tryb ładowania. Szybkie i częste ładowanie jest niekorzystne. Wolne ładowanie z domowych ładowarek do 80 proc. – wydaje się znacznie lepsze.

I jeszcze jedno – fabryczna gwarancja na akumulatory to zazwyczaj 8-10 lat lub 160 000 km.

Jak widać, nieuczciwy sprzedawca może mieć wiele powodów, aby zafałszować zarówno przebieg, jak również niewygodne fakty z historii pojazdu.  

Według danych carVertical, 2,6 proc. wszystkich pojazdów elektrycznych sprawdzonych na platformie miało sfałszowany przebieg. To mniej niż w przypadku aut hybrydowych (4,5 proc.), benzynowych (5,4 proc.) i diesli (6,2 proc.), ale i tak trzeba mieć się na baczności.

Zużycie akumulatora trakcyjnego przekłada się bezpośrednio na zasięg auta. Starszy samochód elektryczny nie przejedzie tak daleko, jak egzemplarz prosto z salonu. Jest to prawdopodobnie jeden z głównych powodów, dla których niektórzy kierowcy nie chcą kupować używanych aut elektrycznych.

Tańszy serwis, ale droższe naprawy

Chociaż wielu nabywców obawia się, że utrzymanie pojazdu elektrycznego może być kosztowne, okazuje się, że nie jest to do końca prawdą. Pojazdy elektryczne mają zazwyczaj prostszą konstrukcję niż samochody z silnikami spalinowymi i mają mniej ruchomych części.

Jeśli jednak pojazd elektryczny weźmie udział w poważnym wypadku drogowym, naprawa może kosztować tysiące euro. Spośród wszystkich samochodów sprawdzonych przez carVertical, pojazdy elektryczne miały najwyższą średnią wartość szkody - 7 023 euro. Średnia wartość szkody dla samochodów hybrydowych to 6 793 euro, benzynowych - 5 957 euro i wysokoprężnych - 4 256 euro, a zatem bez porównania mniej.

Okazuje się jednak, że w porównaniu z innymi pojazdami, auta elektryczne rzadziej uczestniczą w wypadkach. Dla elektryków udział z odnotowaną szkodą w raportach carVertical to 35,4 proc.. W przypadku hybryd jest to 45 proc., samochodów benzynowych - 49,1 proc., a diesli – 46 proc.

Wynika to ze stosunkowo niskiego rozpowszechnienia pojazdów elektrycznych - nie są one jeszcze zbyt popularne w większości krajów, a ich średni wiek jest zauważalnie niższy.

źródło: carVertical


Tagi:
samochody używane, rynek używanych pojazdów elektrycznych, samochody elektryczne, używane samochody elektryczne, Tesla, Nissan Leaf

Zobacz podobne artykuły:

Jak dobrać opony do samochodów elektrycznych?
kalendarz 12/09 2024

Jak dobrać opony do samochodów elektrycznych?

Warsztat / Porady

2024.09.12

Zasięg zależy od dobrze dobranych opon.
Niemieckie auta używane dominują na polskim rynku
kalendarz 06/09 2024

Niemieckie auta używane dominują na polskim rynku

Używane

2024.09.06

Ponad połowa samochodów używanych sprzedawanych w Polsce pochodzi z Niemiec.
Rośnie import używanych aut
kalendarz 23/08 2024

Rośnie import używanych aut

Wiadomości / Gorące tematy

2024.08.23

Liczba samochodów używanych sprowadzanych do Polski wzrosła o prawie 25 proc. w ujęciu rocznym.

Firmy z branży

AKUMULATOREX

mazowieckie
ul. Puławska 413
02-801 Warszawa
Tel.: 881-558-332
http://www.akumulatorex.pl/

AMPERMAX

mazowieckie
ul. Zamieniecka 34A
04-158 Warszawa
Tel.: 513 690 990
https://najtansze-akumulatory.pl/
Najnowsze artykuły:
 Przypadkowo ujawniony lifting Renault Austral

Przypadkowo ujawniony lifting Renault Austral

Wiadomości / News

2024.09.17

Odświeżony model pojawił się w aplikacji mobilnej Renault.
209 km/h po „esce”

209 km/h po „esce”

Wiadomości / News

2024.09.17

Jazda S-7 kosztowała 2500 zł i 15 punktów karnych.
Elektryczne hulajnogi w Polsce

Elektryczne hulajnogi w Polsce

Wiadomości / Gorące tematy

2024.09.16

Elektryczne hulajnogi stają się nieodłącznym elementem krajobrazu miejskiego w Polsce.