Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Najtańsze SUV-y klasy Premium
kalendarz 31/01 2021

Najtańsze SUV-y klasy Premium

Nowości

Jak wygląda rynek miejskich SUV-ów i crossoverów w tym segmencie i do jakiego salonu wybrać się po najkorzystniej wyceniony model?

SUV i crossover. Te dwa pojęcia wcale nie są równoznaczne, ale w praktyce często używa się ich zamiennie. Dla producentów samochodów są obietnicą lepszej sprzedaży i magnesem na klientów. Najszybciej rosnący segment rynku jest dziś kluczowy i doskonale zdają sobie z tego sprawę marki premium. W salonach Lexusa, BMW, czy Audi możemy dziś przebierać w ofertach SUV-ów i porównywać modele, które są nie tylko modne, ale i funkcjonalne oraz wygodne w codziennym użytkowaniu.

Kompaktowe SUV-y rządzą

Rynek SUV-ów klasy premium jest szczególnie ciekawy, jeśli spojrzymy na samochody miejskie, w kompaktowych wymiarach. Crossovery lub jak kto woli, miejskie SUV-y, często łączą zalety hatchbacków z właściwościami większych aut, a ponadto kwota zakupu jest w ich przypadku dość przystępna. Dokąd wybrać się w takim razie po najkorzystniej wycenionego SUV-a klasy premium? Przegląd rynku pozwala kompleksowo odpowiedzieć na to pytanie.

W szranki staną więc Lexus UX, Audi Q3, Mercedes GLA, Volvo XC40 oraz BMW X1. Z bawarską marką nie jest tak prosto, bo ma ona w gamie również model X2, który jest podobnych wymiarów, co X1. Bliższy gabarytom UX’a i Q3 jest jednak model X1, ponadto szukamy dziś najtańszego SUV-a, dlatego odrzucamy nieco mniej korzystnie wycenione X2.

Który jest najtańszy? Sprawdzamy w cennikach

Pojedynek Europy z Japonią zapowiada się ciekawie. Na początek sprawdźmy cenniki każdego z modeli, w poszukiwaniu najtańszej możliwej wersji, jaką możemy zamówić. Wertując katalogi, broszury i tabele odnajdujemy następujące kwoty. BMW X1 to wydatek 117 000 zł, cena Lexusa UX zaczyna się od 129 900 zł, najtańsze Volvo XC40 kosztuje 136 300 zł, Audi Q3 wyceniono na minimum 138 100 zł, a Mercedes GLA oznacza wydatek 153 500 zł. Cennikowa kwota BMW X1 jest więc najniższa w tej stawce, choć trzeba przyznać, że Lexus nie pozostaje daleko w tyle. Rzućmy więc okiem na to, co kryje się pod maskami trzech najtańszych z omawianych samochodów.

BMW X1, które możemy kupić za 117 000 zł to odmiana oznaczona symbolem sDrive 18i. Oznacza to, że pod maską pracuje 3-cylindrowy silnik 1.5 (140 KM). Skrzynia biegów? 6-biegowa, choć manualna. Przyspieszenie do setki zajmuje 9,7 sek.

Drugi najtańszy (129 900 zł) crossover to Lexus UX – odmiana, która w cenniku widnieje pod nazwą UX 200. Tak jak wskazuje symbol, pod maską kryje się silnik benzynowy 2.0. Jednostka jest wolnossąca, co samo w sobie jest ewenementem w dzisiejszych czasach. Moc 170 KM zapewnia rozsądne osiągi, a sprint do setki zajmuje Lexusowi 9,4 sek. W standardzie jest również automatyczna skrzynia biegów i jest to jedno z dwóch (obok Mercedesa) aut w omawianej stawce, w którym automat nie wymaga żadnej dopłaty.

Volvo XC40, wycenione na 136 300 zł ma pod maską silnik 1.5. Podobnie jak w BMW, musimy się liczyć z tym, że bazowa jednostka to 3-cylindrowy silnik turbodoładowany. Moc 163 KM umożliwia przyspieszenie do setki w czasie 9,4 sek, a więc takim samym jak w przypadku Lexusa. Jednak auto w bazowej wersji jest dostępne z 6-biegową skrzynią manualną.

Wyposażenie w najtańszych SUV-ach

A jak wygląda kwestia wyposażenia omawianych samochodów? Tu zaczyna się robić ciekawie, bo o ile wciąż poruszamy się w rozsądnym zakresie cenowym od 117 000 do 136 300 zł, o tyle wyposażenie wydaje się być adekwatne do kwoty tylko w przypadku Lexusa. Skąd taki, a nie inny wniosek?

Wystarczy zerknąć na listę opcji w najtańszym w stawce BMW. Dopłaty wymagają między innymi czujniki parkowania, czy podgrzewane fotele. Podobnie wygląda sprawa w Volvo XC40, a obie te opcje należą do standardowego wyposażenia Lexusa UX. Nie inaczej jest z klimatyzacją dwustrefową, którą konkurenci oferują jednie za dopłatą. Lexus UX w najtańszej wersji oferuje również kamerę cofania, 18-calowe felgi aluminiowe i przyciemniane szyby w tylnej części nadwozia, co w kwestii wyposażenia stawia go znacznie wyżej od konkurentów.

Hybrydowe SUV-y to większy wydatek, ale trudno je ze sobą porównywać

A gdybyśmy chcieli wybierać spośród hybryd? W takiej konkurencji Lexus będzie jedynym graczem, którego możemy kupić z pełnym napędem hybrydowym, nieładowanym z sieci. Rywale oferują „miękkie hybrydy” lub warianty plug-in. Te pierwsze trudno w ogóle nazwać hybrydami, a te drugie zapewniają świetne osiągi, ale by cieszyć się ich zaletami, musimy je ładować i to znacznie częściej niż auto elektryczne. Lexus UX w wersji UX 250h ma pod maską 2-litrowy silnik benzynowy i elektryczny silnik napędzający przednią oś, a jego cena to minimum 144 900 zł. Hybryda z Bawarii to z kolei BMW X1 xDrive 25e w cenie 187 000 zł, a Volvo możemy kupić jako miękką „hybrydę” z silnikiem B4, od 170 700 zł. Reszta stawki nie zaskakuje. Mercedes ma w ofercie model GLA 250 e, na który musimy przygotować 186 600 zł, a Audi? Audi Q3 nie oferuje hybrydowego napędu w ogóle.

Wybór w segmencie SUV-ów klasy premium nie jest oczywisty, ale jeśli szukamy najtańszej z możliwych opcji, BMW wydaje się być najbardziej przystępne. Gdy weźmiemy jednak pod uwagę osiągi, zastosowane podzespoły i wyposażenie w standardzie, Lexus staje się najbardziej korzystną opcją, która już w bazowej wersji zasługuje na miano auta segmentu premium. Tylko Lexus i Mercedes mają w standardzie automatyczną skrzynię biegów, a na 4-cylindrowe jednostki napędowe w bazowych wersjach możemy liczyć w Lexusie, Audi i Mercedesie. Gust gustem, ale zestawienie kosztów pokazuje wszystko czarno na białym./oprac. ns/

Foto: Producenci


Tagi:
Lexus UX, Audi Q3, Mercedes GLA, Volvo XC40, BMW X1

Zobacz podobne artykuły:

 Skoda Fabia IV – Bez rewolucji, ale …
kalendarz 05/05 2021

Skoda Fabia IV – Bez rewolucji, ale …

Prezentacje / Nowości

2021.05.05

Czwarta generacja Fabii jest nowoczesna, dobrze wyposażona i co równie ważne, większa od poprzedniczki.
Toyota GR010 Hybrid – Hiperbolid
kalendarz 01/05 2021

Toyota GR010 Hybrid – Hiperbolid

Prezentacje / Nowości

2021.05.01

Belgijski tor Spa-Francorchamps będzie miejscem debiutu hiperauta GR010 Hybrid.
VW Polo lifting – W stylu Golfa
kalendarz 26/04 2021

VW Polo lifting – W stylu Golfa

Prezentacje / Nowości

2021.04.26

Bez diesla i z trybem częściowo zautomatyzowanej jazdy.
Najnowsze artykuły:
Citroën C3 - milion sztuk

Citroën C3 - milion sztuk

Wiadomości / News

2021.05.11

Trzecia generacja modelu C3 przekroczyła liczbę miliona egzemplarzy sprzedanych od momentu wprowadzenia na rynek pod koniec 2016 r.
Nowe etykiety na opony

Nowe etykiety na opony

Warsztat / Porady

2021.05.11

Co się zmieniło i jak wpłynie na kierowców?
Suzuki Swift Sport 1,4 BoosterJet 48V SVHS 129 KM MT6 – Miejski gokart?

Suzuki Swift Sport 1,4 BoosterJet 48V SVHS 129 KM MT6 – Miejski gokart?

Testy / Testy

2021.05.11

Suzuki Swift dobiega właśnie czterdziestki. Pierwsze Swifty trafiły na rynek w 1983 roku. Obecna generacja, szósta z kolei jest z nami od 2017 roku.

Bądź na bieżaco! Zapisz się do newslettera.