Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Najstarszy rajd świata
kalendarz 15/01 2014

Najstarszy rajd świata

Wiadomości / Ciekawostki

Pierwszy z trzynastu rajdów sezonu 2014 jest jednym z najtrudniejszych w całej serii mistrzostw świata.

W zasadzie nieprzewidywalne warunki na trasie, 15 trudnych odcinków specjalnych na asfalcie, lodzie i śniegu we francuskich Alpach Nadmorskich, do tego nocne OS-y i temperatury poniżej zera – Rajd Monte Carlo jest jednym z największych wyzwań w sporcie motorowym.

Grand Prix Formuły 1 w Monaco, 24-godzinny wyścig na Le Mans, Indianapolis Race, Rajd Dakar i Rajd Monte Carlo to pięć najbardziej prestiżowych zawodów w sporcie motorowym na świecie. W tegorocznej edycji „Monte Carlo”, zwanego przez fanów „ojcem wszystkich rajdów”, bierze udział czterech jego byłych zwycięzców. W 2009 roku wygrał aktualny duet VW Sébastien Ogier/Julien Ingrassia, w 2010 roku Mikko Hirvonen/Jarmo Lehtinen, którzy w 2014 roku pojadą w Fordzie, w 2011 roku Bryan Bouffier/Xavier Panseri (także startujący Fordem w Monte Carlo 2014). Wszystkim trzem brakuje jednak kropki nad „i” – swoje zwycięstwa wywalczyli w samochodzie klasy Super-2000 w IRC (Intercontinental Rally Challenge). Zwycięstwo w „Monte” w kategorii WRC? Takim sukcesem może pochwalić się tylko stary wyjadacz François Delecour z Francji, w 2014 roku startujący także Fordem.

Nowy sportowy format i nowe wyzwania – sezon 2014 Rajdowych MŚ przynosi nowości dla fanów i uczestników. Wypadają dotychczasowe kwalifikacje w rajdach na szutrze, zamiast tego zawodnicy będą startować w kolejności zgodnej z klasyfikacją w MŚ. Także zasady, według których kierowcy po przerwaniu rajdu mogli wrócić do kategorii WRC-2, zmieniły się w kilku szczegółach. Harmonogramy rajdów MŚ będą standaryzowane w trakcie trwania sezonu. W przyszłości rajdy mają się rozpoczynać w czwartki ceremonią startu i kończyć ostatnim odcinkiem specjalnym w niedzielę około południa. Ostatni odcinek specjalny będzie zawsze tak zwanym Power Stage, w którym przyznawane będą dodatkowe punkty dla trzech najlepszych kierowców i pilotów. Wyjątek w harmonogramie stanowi „Monte Carlo” – kończy się w sobotę wieczorem ostatnim oesem „Sospel–Breil-sur-Roya“, rozgrywanym po zapadnięciu zmroku.

Rajd Monte Carlo rozpoczyna się tam, gdzie urodził się aktualny mistrz świata – w Gap. 40-tysięczne miasto jest gospodarzem pierwszych dwóch dni rajdu, potem orszak Rajdowych MŚ zatrzyma się w Monaco. Dla Sébastiena Ogiera będzie to dodatkowa motywacja, a jednocześnie trochę większa presja. Wielu przyjaciół i krewnych zapowiedziało już, że będzie mu kibicować w jego rodzinnym mieście.

Deszcz w parku serwisowym, sucha pogoda na starcie odcinków specjalnych, śnieg w połowie trasy i lód na jej końcu – w Rajdzie Monte Carlo to całkiem normalne szaleństwo. Wybór właściwych opon na pętlę trzech odcinków specjalnych to prawdziwy poker. Kierowcy mają do wyboru opony zimowe z kolcami i bez, miękkie lub supermiękkie slicki. Dobrze mają ci, którzy mogą oprzeć się na szczegółowych informacjach swoich „lodowych szpiegów”. W żadnym innym rajdzie MŚ perfekcyjna koordynacja i komunikacja z zespołem meteo nie jest tak ważna, niż w legendarnym „Monte Carlo”.

Tradycyjnie trasa Rajd Monte Carlo prowadzi przez francuskie Alpy Nadmorskie, czyli przez „zaplecze” Księstwa Monako. W 2014 roku królewskim odcinkiem specjalnym jest OS między Vitrolles i Faye. Z długością 49,03 km należy on do najdłuższych w całym rajdowym kalendarzu. Szczególne znaczenie ma także ostatni odcinek specjalny z Sospel do Breil-sur-Roya. 16,55 km tego odcinka jest oceniane jako Power Stage. Trzech kierowców, którzy będą tutaj najszybsi, otrzyma dodatkowe punkty. Cecha szczególna: Power Stage „Monte Carlo” rozpocznie się tuż po godz. 21.00. Druga ciekawostka: w dwóch pierwszych dniach rajdu parki serwisowe będą znajdowały się w Gap, przez dwa następne dni w porcie Monako, niedaleko znanego z Formuły 1 zakrętu Rascasse.

Pewnie nie wszyscy wiedzą, że Rajd Monte Carlo pierwotnie nie był planowany jako impreza sportu motorowego. Na początku XX. w. Monakijczycy próbowali przyciągnąć turystów na Lazurowe Wybrzeże także zimą. Z tego powodu książę Albert I dał w 1911 roku zielone światło dla pierwszego „Monte Carlo”. Pierwszy rajd w 1911 r. ruszył z Paryża. Na starcie stanęły 23 samochody i po 1020 km dojechały do mety w Monte Carlo. Pierwszym zwycięzca był Francuz, Henri Rougier - kolarz, pilot i kierowca wyścigowy z Marsylii, który startował  Turcat-Méry 24CV. Ciekawostką jest także fakt, że podczas pierwszego rajdu nie chodziło tylko o prędkość. Jury, obok czasu przejazdu, oceniało także elegancję samochodów, komfort jazdy i stan, w jakim auta dojechały do mety./oprac. ns/
 

Zobacz podobne artykuły:

Kia może zrezygnować ze Stingera?
kalendarz 17/09 2021

Kia może zrezygnować ze Stingera?

Wiadomości / News

2021.09.17

Producent co prawda odświeżył swojego sportowego sedana, ale…
 Remonty dróg w Warszawie – czy będą korki w mieście?
kalendarz 17/09 2021

Remonty dróg w Warszawie – czy będą korki w mieście?

Wiadomości / Gorące tematy

2021.09.17

Południowa Obwodnica Warszawy (POW) jest już na ukończeniu.
„Nie czas umierać” – za kulisami filmu
kalendarz 15/09 2021

„Nie czas umierać” – za kulisami filmu

Wiadomości / News

2021.09.15

Najnowszy film o przygodach Jamesa Bonda trafi do amerykańskich kin 8 października. Tymczasem…
Najnowsze artykuły:
Kia może zrezygnować ze Stingera?

Kia może zrezygnować ze Stingera?

Wiadomości / News

2021.09.17

Producent co prawda odświeżył swojego sportowego sedana, ale…
Ubezpieczyciel musi zapłacić za 2 opony, nie jedną

Ubezpieczyciel musi zapłacić za 2 opony, nie jedną

Finanse / Ubezpieczenia

2021.09.16

Zniszczona opona? Trzeba wymienić jedną, bo druga ma jeszcze ponad połowę bieżnika?
Rajdowy Ustroń po raz piąty

Rajdowy Ustroń po raz piąty

Wiadomości / Moto sport

2021.09.16

W najbliższy weekend pasjonaci motoryzacji zwrócą oczy w stronę Ustronia.

Bądź na bieżaco! Zapisz się do newslettera.