Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Na początek Huttunen
kalendarz 28/06 2019

Na początek Huttunen

Moto sport

Walka o zwycięstwo w PZM 76. Rajdzie Polski rozpoczęta.

Pierwszym z 15 aktów rywalizacji był widowiskowy odcinek specjalny Mikołajki Arena, rozgrywany na szutrowo-betonowym torze, na którym załogi rywalizują parami wśród licznie zgromadzonej publiczności. Najszybciej 2,5-kilometrową trasę pokonali Finowie – Jari Huttunen i Mikko Lukka (Hyundai i20 R5). Kolejne miejsca zajęli Aleksiej Łukjaniuk i Aleksiej Arnautow (Ford Fiesta R5, +0,2 s) oraz Mikołaj Marczyk i Szymon Gospodarczyk (Skoda Fabia R5, +0,7 s).

Emocjonująca formuła bezpośredniej rywalizacji w parach zakończyła pierwszy dzień Rajdu Polski. Wcześniej, w piątkowy poranek zawodnicy ścigali się na odcinku kwalifikacyjnym. Rezultaty uzyskane na nieco ponad 3-kilometrowej trasie odcinka Tałty decydowały o tym, którzy z kierowców będą mieli pierwszeństwo w wyborze kolejności startowej – tak ważnej na szutrowych OS-ach.

Filip Mares, zwycięzca odcinka kwalifikacyjnego jako pierwszy wybierał pozycję startową do sobotniego etapu polskiej rundy FIA ERC. Kolejność startu do prób sportowych jest szczególnie ważna w rajdach szutrowych, ponieważ pierwsi zawodnicy „czyszczą” drogę z luźnego szutru, dzięki czemu kolejne załogi mają lepszą przyczepność, a zatem mogą jechać nieco szybciej.

Do odcinka Mikołajki Arena zawodnicy ruszali jednak w odwróconej kolejności, więc czołowe załogi zwieńczyły show swoimi przejazdami. W roli lidera Rajdu Polski dzień zakończył zawodnik, który już w poprzedniej edycji tych zawodów zaprezentował rewelacyjne tempo. Jest nim Fin Jari Huttunen (Hyundai i20 R5). Wraz ze swoim pilotem, Mikka Lukka, Huttunen pokonał pełne okrążenie toru w Mikołajkach w czasie 1:46,0 s. – W niektórych miejscach było bardzo ślisko. Prawdziwy rajd zaczyna się jednak jutro – komentował na mecie Fin. Drugie miejsce zajęli Aleksiej Łukjaniuk i Aleksiej Arnautow w Citroenie C3 R5. Urzędujący mistrzowie Europy stracili do zwycięzców próby zaledwie 0,2 sekundy, a sam kierowca miał nieco inne odczucia niż Huttunen. – Miejscami przyczepność była całkiem niezła. Mogliśmy pojechać nieco szybciej, ale w skali całego rajdu nie ma to większego znaczenia – wyjaśniał Łukjaniuk. Na najniższy stopień OS-owego podium wjechali Polacy – Mikołaj Marczyk i Szymon Gospodarczyk. Liderów punktacji RSMP od Finów dzieliło 0,7 sekundy.

Mikołajki Arena to odcinek tyleż widowiskowy, co zdradliwy, więc spora część kierowców podeszła do niego z dużą dozą ostrożności, będąc zapewne świadomymi jak łatwo tu o kosztowny błąd. Pomyłek nie ustrzegli się jednak m.in. Marijan Griebel i Hiroki Arai. Japończyk zaliczył dwa kontakty z barierami otaczającymi trasę i ukończył rywalizację  dwunasty. Z kolei Griebel musiał się zadowolić trzynastym czasem.

Co ciekawe, do czołowej dziesiątki wbiło się łącznie aż pięć polskich załóg. Oprócz wspomnianych Marczyka i Gospodarczyka są to także liderzy punktacji FIA ERC, czyli Habaj i Dymurski (Skoda Fabia R5, 4. miejsce), Domżała i Baran (Skoda Fabia R5, 5. miejsce), Kasperczyk i Syty (Ford Fiesta R5, 8. lokata) oraz Kołtun z Pleskotem (Ford Fiesta R5, 10. pozycja).

Wśród zawodników dysponujących samochodami z napędem na jedną oś najlepszy rezultat wywalczyli Sindre Furuseth i Jim Hjerpe. Norwesko-szwedzki duet w Peugeocie 208 R2 był także najszybszy w klasyfikacji ERC 3 Junior. Drugi czas w ośce należał do hiszpańskiej załogi Efren Llarena/Sara Fernandez (również Peugeot 208 R2), a trzecie miejsce na Mikołajki Arena zdobyli Ken Torn i Kauri Pannas z Estonii (Ford Fiesta R2T).

76. Rajd Polski to także runda litewskiego czempionatu. Wśród zawodników walczących w tym cyklu najszybsi na Mikołajki Arenie byli Vytautas Svedas i Zilvinas Sakalauskas w VW Polo GTi R5.

Sobotni etap rajdu składa się z ośmiu odcinków specjalnych o łącznej długości ponad 112 km.

Klasyfikacja PZM 76. Rajdu Polski po OS 1:

1. Huttunen/Lukka (FIN/FIN, Hyundai i20 R5) +1:46,0 s
2. Łukjaniuk/Arnautow (RUS/RUS, Citroen C3 R5) +0,2 s
3. Marczyk/Gospodarczyk (POL/POL, Skoda Fabia R5) +0,7 s
4. Habaj/Dymurski (POL/POL, Skoda Fabia R5) +1,0 s
5. Domżała/Baran (POL/POL, Skoda Fabia R5) +1,7 s
6. Herczig/Ferencz (HUN/HUN, Volkswagen Polo GTi R5) +2,2 s
7. Mares/Hlousek (CZE/CZE, Skoda Fabia R5) +2,3 s
8. Kasperczyk/Syty (POL/POL, Ford Fiesta R5) +2,5 s
8. Ingram/Whittock (GBR/GBR, Skoda Fabia R5) +2,5 s
10. Kołtun/Pleskot (POL/POL, Ford Fiesta R5) +2,8 s

źródło: Rajd Polski


Tagi:
76. Rajd Polski, Rajd Polski 2019, Jari Huttunen, Mikko Lukka

Zobacz podobne artykuły:

 52. Rajd Świdnicki - powroty i niespodzianki
kalendarz 17/04 2024

52. Rajd Świdnicki - powroty i niespodzianki

Wiadomości / Moto sport

2024.04.17

77 załóg, w tym 26 w rajdówkach sprzed lat, zadeklarowało start w 52. edycji Rajdu Świdnickiego.
 Historyczna zmiana u Lubiaka
kalendarz 15/04 2024

Historyczna zmiana u Lubiaka

Wiadomości / Moto sport

2024.04.15

Sezon 2024 oznacza sporo nowości w rajdowym życiu Macieja Lubiaka i Grzegorza Dachowskiego.
Klara Kowalczyk wystartuje w Igrzyskach Motorsportu FIA
kalendarz 13/04 2024

Klara Kowalczyk wystartuje w Igrzyskach Motorsportu FIA

Wiadomości / Moto sport

2024.04.13

Polka wybrana do Reprezentacji Polski.
Najnowsze artykuły:
Alfa Romeo – kontrowersje wokół nazwy

Alfa Romeo – kontrowersje wokół nazwy

Wiadomości / News

2024.04.16

Alfa ugięła się pod naciskiem włoskiego rządu i zmieniła nazwę nowego modelu.
 Najgorsze "silniki roku" w autach używanych

Najgorsze "silniki roku" w autach używanych

Warsztat / Porady

2024.04.16

Konkurs International Engine of the Year po latach okiem mechaników.
Premiery BMW podczas Święta Motoryzacji

Premiery BMW podczas Święta Motoryzacji

Wiadomości / News

2024.04.15

Tegoroczne Concorso d'Eleganza Villa d'Este może być miejscem prezentacji nowego M4 CS.