
Muzeum L’Aventure Peugeot na targach Epoqu’auto w Lyonie
W 211. rocznicę powstania marki Peugeot, salon był okazją do świętowania dwóch jubileuszy.
Tegoroczne 42 targi Epoqu’Auto w Lyonie są ważnym wydarzeniem gromadzącym entuzjastów samochodów zabytkowych. W tym roku Peugeot świętuje m in. 130-lecie modelu Peugeot Type 3.
Był to „pierwszy samochód osobowy sprzedany we Francji klientowi indywidualnemu”. 2 października 1891 r. Peugeot dostarczył pierwszy samochód osobowy klientowi indywidualnemu: Panu Poupardinowi, mieszkańcowi Dornach, który zamówił go 27 sierpnia tego samego roku. Był to czteromiejscowy samochód z silnikiem Daimlera o mocy 2 koni.
Po jeździe próbnej w 1889 r. samochodem z silnikiem parowym, w 1890 r. Armand Peugeot wyprodukował swój pierwszy samochód napędzany silnikiem spalinowym, znany pod nazwą Type 2.
W 1891 r, chcąc zaprezentować nowy 4-miejscowy pojazd Vis-à-Vis o nazwie Type 3, Armand Peugeot wpadł na pomysł, by śledzić tym pojazdem trasę wyścigu kolarskiego Paryż-Brest-Paryż i w ten sposób wykorzystać rozgłos, jaki towarzyszył tej imprezie. Z miejscowości Valentigney do Paryża, następnie do Brestu i z powrotem samochód pokonał trasę 2045 km ze średnią prędkością 14,7 km/h, a przy tym tysiące Francuzów miało okazję zobaczyć go na własne oczy. W latach 1891 – 1894 model został wyprodukowany w 64 egzemplarzach.
Pojazd ten napędzany był widlastym, 2-cylindrowym silnikiem o poj. 565 cm3, mocy 2 KM, przenoszonej za pośrednictwem 4-biegowej skrzyni przekładniowej.
Drugim jubileuszem firmy jest 80 lat modelu Peugeot VLV (Vehicule Leger De Ville – Lekki Samochód Miejski).
W czasie II wojny światowej racjonowanie benzyny skłoniło producentów do poszukiwania zastępczych źródeł energii. Peugeot był jedynym z dużych producentów, który zainteresował się tym rodzajem napędu i sprawił niespodziankę, ogłaszając 1 maja 1941 r. wprowadzenie na rynek swojego „VLV” z napędem elektrycznym. Zbudowany jako dwumiejscowy, ekonomiczny mini kabriolet przeznaczony do jazdy po mieście, był pojazdem użytkowanym głównie przez listonoszy lub pracowników służb medycznych. W latach 1941 – 1943 powstało 377 sztuk tych pojazdów.
Dane techniczne: silnik elektryczny o mocy 3,3 KM zasilany z czterech akumulatorów 12 V, zasięg od 75 do 80 km. Prędkość maksymalna: 36 km/h.
Amatorzy pojazdów zabytkowych podczas targów mieli również okazję poznać ofertę różnych usług proponowanych przez Muzeum L’Aventure Peugeot: serwis, renowacja, sprzedaż części zamiennych i sprzedaż produktów towarzyszących (miniaturowe modele pojazdów, ubrania…)./oprac. ns/
Zobacz podobne artykuły:
911 Classic Club Coupe dla Porsche Club of America
Moto fanatyk
2022.04.18
Skoda 1100 OHC Coupé - Odbudowana
Moto fanatyk
2022.03.20
„Rocznicowe daty Audi na rok 2022"
Moto fanatyk
2022.01.04
Nissan Leaf e+ 62 kWh 218 KM A/T - Prekursor
Testy / Testy
2022.05.21
Diesel tak samo ekologiczny jak samochód z napędem elektrycznym?
Warsztat / Eksploatacja
2022.05.21
Honda e BEV 154 KM 35,5 kWh AT – Czy oryginalność wystarczy?
Testy / Testy
2022.05.20
Bądź na bieżaco! Zapisz się do newslettera.