Mitsubishi Eclipse Cross 1,5 Turbo 163 KM 6MT FWD – Japoński oryginał
Testy / Testy / Mitsubishi
Mitsubishi Eclipse Cross 1,5 Turbo 163 KM 6MT FWD – Japoński oryginał
Testy / Testy / Mitsubishi
Kilka lat temu Mitsubishi zaszokowało decyzja o definitywnym pożegnaniu z sedanami, hatchbackami i kombi. Z oferty a wcześniej z taśm produkcyjnych wypadły Lancer i Galant. Firma przestawiła się w całości na SUV-y, crossovery i rasowe terenówki. Zamiast, jest ASX, Eclipse Cross i Outlander.
Eclipse Cross to auto z gatunku nieoczywistych. SUV z mocnym, sportowym akcentem. Oczywiście, w wyglądzie. Designerzy z kraju Kwitnącej Wiśni pobawili się konwencją. Przód typowy dla marki. Są, więc głębokie przetłoczenia i bardzo wyraźnie zarysowany grill. Pod nim wkomponowano dodatkowe wloty powietrza. Całość wieńczą wąskie, skośne lampy łączące się z kratkę grilla.
Od słupka B, jest już niekonwencjonalnie. Tył, budzi skojarzenia z liftbackiem i na pewno nie jest typowy dla SUV-a. Tył to nieco przekombinowana, dzielona tylna szyba. Nad nią umieszczono lotkę i dodatkowy spoiler. Ciekawostka, to tylne lampy umieszczone na spojlerze. Tych kilka detali nadaje Eclipse niecodziennego wyglądu, czego konkurencja brakuje.
Kokpit nie jest już tak nieoczywisty
Powiem więcej, wygląda dość konwencjonalnie. Warto jednak zwrócić uwagę na ciekawą aranżację deski i panelu środkowego. Wszystko jest bardzo czytelne i ergonomicznie rozmieszczone. Panel środkowy zajmuje duży i czytelny wyświetlacz. Pod nim, panel systemu klimatyzacji. Sterownie niektórymi funkcjami odbywa się na ekranie lub via gładzik obok lewarka skrzyni biegów. Zaskoczenie? A owszem, świetne audi i brak nawigacji!
Jest wszak kokpitem pewien problem. Jest… ciasny. Eclipse Cross legitymuje się 2670 milimetrowym rozstawem osi. Tymczasem, we wnętrzu brakuje miejsca. Powiem tak, wygodnie ma tylko kierowca. Pasażerowi z prawego fotela brakuje miejsca na stopy i kolana!
Na tylnej kanapie też szału nie ma. Wprawdzie, miejsca na kolana i stopy nie brakuje, ale kłopot może być z głową. Tylną kanapę osadzono znacznie wyżej niż przednie fotele. Do tego kilka centymetrów zabiera schodzący ostro w dół; dach. Kanapa ma nieco za krótkie siedzisko i nie do końca anatomiczny jest kąt pochylenia oparcia kanapy.
Bagażnik standardowo mierzy 341 litrów
Ale, można go powiększyć. Kanapa, bowiem daje się przesuwać. I to aż o 20 centymetrów! Do tego, pod podłogą znajduje się dodatkowy schowek - organizer który pomieści dodatkowo około 60 litrów.
Napęd
Do napędu swojego SUV-a Japończycy wykorzystują 163 KM motor generuje przy 5500 obrotach a 250 Nm momentu w zakresie 1800 – 4500 obrotów. To pozwala na osiągnięcie 205 km/h i przyspieszenie w 9,5 sekundy do pierwszej setki. Napęd na oś przednią przenosiła 6-biegowa skrzynia manualna. Nie mamy do jej działania żadnych zastrzeżeń. Działa lekko i precyzyjnie. Skok lewarka - dość krótki. Biegi wchodzą tak, jak tego oczekujemy.
Producent podaje, że benzynowy półtoralitrowy motor z turbiną i manualną skonsumuje średnio 8,2 litrów w mieście, 5,7 w trasie i 6,6 średnio. Biorąc pod uwagę wielkość i masę to wyniki co najmniej niezłe…
Zawieszenie standardowe w tej klasie pojazdów. Przód - kolumna McPhersona. Z tyłu układ wielowahaczowy tak zwany multilink. Z takim zawieszeniem Eclipse Cross okazuje się być nadzwyczaj komfortowy. Sportowo skrojony SUV kojarzy nam się raczej ze sportowym, sprężystymi, by nie powiedzieć twardymi nastawami. Tymczasem, pojazd bardzo skutecznie filtruje większość nierówności. Dobrze radzi sobie z poprzecznymi przeszkodami. A do wnętrza nie przedostają się odgłosy jego pracy. Pomimo wysoko umieszczonego środka ciężkości, nie kładzie się na boki w ciasnych łukach. Jedynie w szybko pokonywanych, ostrych łukach wyczuwamy niewielką podsterowność.
Mitsubishi, pomimo sporych portowych sukcesów w zasadzie zawsze było marką o dość konserwatywnym podejściu do projektowania pojazdów. Od kilku lat, wraz ze zmiana asortymentu, design aut z trzema diamentami wyraźnie się zmienia. Przykładem jest właśnie Eclipse Crossie. Nazwa kojarzy się ze sportowym modelem z lat 90. Wygląd to skrzyżowanie SUV-a z liftbackiem i sportowym coupe. Taki misz masz wbrew pozorom wygląda strawnie. Oczywiście, niesie za sobą pewne ograniczenia. Ale zawsze jest coś za coś. Nie znam SUV-a coupe, który gwarantuje taki sam komfort dla kierowcy i pasażerów z tylnej kanapy. Innymi słowy, albo komfort albo wygląd…
Paweł Pusz
Zalety auta:
- wygląd
- stylizacja wnętrza
- prowadzenie
- dynamiczny silnik
Wady auta:
- średnia widoczność od tyłu
- mało pojemny kokpit
- brak nawigacji
Podstawowe parametry techniczne Mitsubishi Eclipse Cross 1,5 Turbo 163 KM 6MT FWD:
Wymiary (długość/szerokość/wysokość/rozstaw osi): 4405/1805/1685/2670 mm
Silnik: benzynowy wspomagany turbiną
Pojemność: 1499 cm3
Moc maksymalna: 163 KM/5500 obrotów
Maksymalny moment obrotowy: 250 Nm od 1800 – 4500 obrotów
Napęd: FWD
Skrzynia: manualna 6 przełożeń
Osiągi (0-100 km/h): 9,5 s
Prędkość maksymalna: 205 km/h
Deklarowane zużycie paliwa (miasto/trasa/średnio): 8,2/5,7/6,6 l
Pojemność zbiornika paliwa: 63 l
Pojemność bagażnika: 341 l
Cena: od 91 990 zł (wersja Invite)
Cena auta testowanego: od 119 000 zł
Zobacz podobne artykuły:
Nissan Qashqai E-Power Tekna + – Nadzieja przyszłości?
Testy / Testy
2024.04.26
Volkswagen Caddy 2.0 TDI DSG Dark Label – Nie do zdarcia
Testy / Testy
2024.04.04
Klienci ocenili Mitsubishi
Wiadomości / News
2024.02.17
Majówka 2024 – raport drogowy
Bezpieczeństwo
2024.04.26
Nissan Qashqai E-Power Tekna + – Nadzieja przyszłości?
Testy / Testy
2024.04.26
Wypadek na rajdzie ulicznym
Finanse / Ubezpieczenia
2024.04.25