Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Mercedes G 500 4x4² - Niezniszczalny
kalendarz 26/02 2015

Mercedes G 500 4x4² - Niezniszczalny

Wiadomości / Prezentacje / Mercedes / Concept Cars

Czy Klasa G może być lepsza? Nie, ale może być inna.

Kilka dni temu pojawiła się informacja, że Mercedes wycofa z oferty monstrualny model G63 AMG 6x6. Jednak dla zawiedzionych – firma ze Stuttgartu przygotowała kolejną nowość – model G 500 4x4². Na razie jest to tylko pojazd studyjny, ale jest bardzo prawdopodobne, że trafi do produkcji.

Najnowsza propozycja wykorzystuje zmodyfikowany napęd na obie osie z osiami portalowymi z modelu 6x6, który połączono z nowo opracowaną konstrukcją podwozia z aktywnym tłumieniem oraz seryjnym nadwoziem Gelendy a także 22-calowe obręcze z ogumieniem w rozmiarze 325/55, elementy karoserii z włókien węglowych oraz wykończenie wnętrza z gamy designo Exclusive (boczki foteli, zagłówki, deska rozdzielcza i podłokietniki pokrywa czarna skóra designo obszyta białą nicią, a centralne elementy siedzeń – mikrofibra DINAMICA z diamentowymi przeszyciami. Mirkofibra posłużyła również do wykończenia podsufitki oraz słupków). Ponadto seryjne, oparte na ramie drabinkowej nadwozie. Do napędu posłużył nowy silnik V8 biturbo o poj. 4.0 i mocy 422 KM, z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Nowe jest także podwozie z podwójnymi sprężynami i amortyzatorami i aktywnym tłumieniem. Jednak podobnie jak dobrze znana Klasa G, nowy model zapewnia komfort godny luksusowej limuzyny. Uwagę zwracają same gabaryty auta – prawie 225 cm wysokości, 210 cm szerokości oraz wyprowadzone po bokach końcówki wydechu z basowym pomrukiem. Osłony nadkoli i wyposażony w LED-owe oświetlenie panel nad przednią szybą wykonano z włókien węglowych, a przedni zderzak pochodzi z modeli G 63 AMG oraz G 65 AMG.

Możliwości terenowe G 500 4x4² zaczynają się tam, gdzie inne auta muszą skapitulować. Jednak jak zapewnia Mercedes, samochód zapewnia dobre prowadzenie również na asfalcie. Ze względu na znacznie szerszy rozstaw kół w porównaniu z odmianą seryjną (+299 mm), duże, 22-calowe obręcze oraz aktywne amortyzatory z trybem Sport, dynamiką jazdy w niczym nie przypomina samochodu terenowego. Do szaleństw w terenie, przygotowano opcjonalne opony MT o wymiarach 37 x 12,5 x 18 cali. Opracowane pod kątem wszechstronnych zastosowań osie portalowe stanowią techniczny wyróżnik pojazdu. W przeciwieństwie do tradycyjnych, sztywnych osi, koła nie znajdują się tu na wysokości dyferencjału, ale znacznie poniżej – dzięki mostom portalowym na zwolnicach. W rezultacie głębokość brodzenia – a raczej pływania – wzrosła z 450 do 1000 mm. Pozostałe parametry: prześwit 450 mm, kąt natarcia/zejścia – 52/54 st, kąt rampowy – 47 st, zdolność pokonywania wzniesień – 100 proc. Najważniejsze podzespoły pojazdu chronione są wytrzymałą, dwuczęściową osłoną.

Podwozie w dużej mierze bazuje na podwoziu seryjnej Klasy G, które sprawdza się zarówno na asfalcie, jak i w terenie. Zmodyfikowano ustawienie amortyzatorów, które zapożyczono z samochodów rajdowych - przy każdym kole pracuje zamontowany równolegle system podwójnych sprężyn i amortyzatorów. Jedna kolumna ma konwencjonalne ustawienie, a w drugiej siła tłumienia jest sterowana elektronicznie i dostosowana do aktualnej sytuacji na drodze. Taka konstrukcja umożliwia znaczne pochylenie sworznia zwrotnicy w trybach Sport i Comfort, uruchamianych za naciśnięciem przycisku. Zmiana programu trwa tylko 15 ms.

Sztywniejsze ustawienia trybu Sport pozwalają szybciej pokonywać ciasne zakręty, a tryb Comfort ukierunkowany jest na tłumienie nierówności i sprawdza się w terenie, gdzie zapewnia lepszy kontakt kół z nawierzchnią. W trudnych sytuacjach, system automatycznie przełącza się na program sportowy.

Ten wyjątkowy pojazd powstał w centrum Klasy G, w austriackim Grazu. Przypomnijmy, że tam są też produkowane cywilne i użytkowe odmiany modelu od chwili jego premiery w 1979 r. Czy G 500 4x4² trafi na linie produkcyjne? Ta decyzja jest uzależniona od reakcji potencjalnych nabywców.

Norbert Szwarc Foto: Mercedes [gallery ids="48292,48297,48296,48295,48294,48293"]

Zobacz podobne artykuły:

Tajemniczy prototyp Peugeota
kalendarz 18/04 2024

Tajemniczy prototyp Peugeota

Prezentacje / Concept Cars

2024.04.18

Był praktycznie gotowy do produkcji. Powstał tylko w jednym egzemplarzu.
Marcello Gandini i Lamborghini Countach
kalendarz 13/04 2024

Marcello Gandini i Lamborghini Countach

Wiadomości / Wydarzenia

2024.04.13

Słynny stylista opowiada o jednym ze swoich projektów.
Budowa sieci ładowania elektryków znacząco przyspieszy?
kalendarz 13/04 2024

Budowa sieci ładowania elektryków znacząco przyspieszy?

Wiadomości / Gorące tematy

2024.04.13

W życie wchodzą nowe unijne przepisy.
Najnowsze artykuły:
Tajemniczy prototyp Peugeota

Tajemniczy prototyp Peugeota

Prezentacje / Concept Cars

2024.04.18

Był praktycznie gotowy do produkcji. Powstał tylko w jednym egzemplarzu.
 52. Rajd Świdnicki - powroty i niespodzianki

52. Rajd Świdnicki - powroty i niespodzianki

Wiadomości / Moto sport

2024.04.17

77 załóg, w tym 26 w rajdówkach sprzed lat, zadeklarowało start w 52. edycji Rajdu Świdnickiego.
Alfa Romeo – kontrowersje wokół nazwy

Alfa Romeo – kontrowersje wokół nazwy

Wiadomości / News

2024.04.16

Alfa ugięła się pod naciskiem włoskiego rządu i zmieniła nazwę nowego modelu.