Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Mercedes 190 E 2.5-16 Evolution II  – Debiutant na torze
kalendarz 27/03 2015

Mercedes 190 E 2.5-16 Evolution II – Debiutant na torze

Wiadomości / Ciekawostki / Mercedes

25 lat temu model pieszczotliwie nazwany „Baby-Benz” rozpoczął historię sportowych aut Mercedesa klasy średniej.

Model 190 E 2.5-16 Evolution II został zaprezentowany 25 lat temu podczas wystawy w Genewie.  Zbudowany na jego bazie turystyczny samochód wyścigowy Grupy A mistrzostw DTM, zyskał status legendy – w mistrzostwach DTM w 1992 r. Mercedes zajął nim trzy pierwsze miejsca. Dziś Evo II można zobaczyć w wyścigach aut historycznych z serii Youngtimer Trophy – reprezentujący dział Mercedes-Benz Classic.Muskularnie wyglądający model emanował mocą. Równocześnie Evo II był bohaterem ówczesnej ofensywy modelowej Mercedesa. To od niego zaczęła się historia sportowych sedanów klasy średniej, które dzisiaj reprezentuje Mercedes-AMG C 63 z silnikiem o mocy 475 lub 510 KM (typoszereg 205).

Evo II stanowił dalszy etap rozwoju modelu 190 E 2.5-16 Evolution (typoszereg 201), wprowadzonego w 1989 r. Na potrzeby nowej wersji, 16-zaworowa jednostka została wzmocniona ze 195 KM do 235 KM, co pozwalało na przyspieszenie od 0 do 100 km/h w czasie 7,1 s i uzyskanie prędkości maksymalnej równej 250 km/h. Przy okazji dokonano kolejnych modyfikacji nadwozia i podwozia. Na potrzeby startów w wyścigach wariant Evo II otrzymał m in. 17-calowe obręcze zamiast stosowanych wcześniej felg 16-calowych. Wyróżnikiem modelu był także pakiet aerodynamiczny z nowymi zderzakami ze zintegrowanymi spoilerami, poszerzeniami nadkoli oraz masywnym tylnym skrzydłem.

Mercedes zbudował 502 sztuki Evo II – wszystkie w metalicznym, niebiesko-czarnym kolorze. W chwili premiery model wyceniono na 115 259,70 marek niemieckich (119 717,10 marek niemieckich w przypadku wersji z klimatyzacją).

Przypomnijmy, że „Baby-Benz” , czyli seria 201 pojawiła się w 1982 r. Trzecia linia samochodów osobowych Mercedesa, znana jako „190” ustanowiła nowe standardy pod względem wydajności, prowadzenia, bezpieczeństwa i stylu. Jednocześnie producent mógł pozyskać młodszą klientelę. Początkowo „Baby-Benz”, jak szybko ochrzcili go dziennikarze i nabywcy, był oferowany z jednostkami benzynowymi o mocy 90 KM (model 190) i 122 KM (190 E) oraz wprowadzonym w 1983 r. silnikiem Diesla o mocy 72 KM (190 D). Rok 1984 przyniósł nową, dynamiczną wersję -  190 E 2.3-16 o mocy 185 KM. To właśnie za kierownicą tego modelu, jeszcze wówczas mało znany brazylijski kierowca Ayrton Senna, wygrał za jego kierownicą inauguracyjny wyścig na nowym torze Nürburgring w 1984 r. Cztery lata później Mercedes przystąpił do rywalizacji w mistrzostwach aut turystycznych (DTM) z samochodem opracowanym na bazie wersji seryjnej „190”. Roland Asch zdobył w tamtym sezonie tytuł wicemistrza, a inżynierowie ze Stuttgartu rozwijali już kolejny wariant modelu – 190 E 2.5-16 Evolution. Zgodnie z wymogami FIA – organizatora wyścigów, zbudowano łącznie 502 sztuk.

Producent sukcesywnie wprowadzał kolejne innowacje. Latem 1989 r, gdy wyścigowy 190 E 2.5-16 Evolution z silnikiem o mocy 333 KM odnosił pierwsze sukcesy, rozpoczęto się prace nad jego następnym wcieleniem. Ostatni z 502 egzemplarzy Evo II zbudowano w Bremen w maju 1990 r. Później przygotowaniem aut do udziału w wyścigach zajęła się firma AMG. W tym przypadku silnik wzmocniono do 373 KM, a wybrane elementy karoserii wykonano z lekkich i wytrzymałych tworzyw sztucznych (pokrywa silnika i bagażnika oraz spoiler).

Torowy debiut Evo II nastąpił na Północnej Pętli toru Nürburgring, w wyścigu DTM zorganizowanym 16 czerwca 1990 r. W finałowym starciu tej serii na torze Hockenheimring, 15 października, wszystkie trzy wspierane przez Mercedesa zespoły startowały już nowym modelem, a w ostatecznej klasyfikacji Kurt Thiim zajął nim trzecie miejsce. W 1991 r. Klaus Ludwig zdobył tytuł wicemistrza DTM, a rok później wywalczył mistrzostwo przed Kurtem Thiimem i Berndem Schneiderem – wszyscy za kierownicą 190 E 2.5-16 Evolution II. W sezonie 1993 tytuł wicemistrza w następcy Evo II firmowanym przez AMG zdobył Roland Asch przed kolegą z zespołu, Berndem Schneiderem./oprac. ns/

Zobacz podobne artykuły:

 Dwie duże marki chińskich samochodów w tym roku trafią do Polski
kalendarz 23/04 2024

Dwie duże marki chińskich samochodów w tym roku trafią do Polski

Wiadomości / Gorące tematy

2024.04.23

Są w stanie konkurować jakością z europejskimi producentami aut.
Tajemniczy prototyp Peugeota
kalendarz 18/04 2024

Tajemniczy prototyp Peugeota

Prezentacje / Concept Cars

2024.04.18

Był praktycznie gotowy do produkcji. Powstał tylko w jednym egzemplarzu.
Marcello Gandini i Lamborghini Countach
kalendarz 13/04 2024

Marcello Gandini i Lamborghini Countach

Wiadomości / Wydarzenia

2024.04.13

Słynny stylista opowiada o jednym ze swoich projektów.
Najnowsze artykuły:
Alfa Romeo - nazwa Milano już była

Alfa Romeo - nazwa Milano już była

Wiadomości / News

2024.04.24

To nie pierwszy raz, kiedy Alfa Romeo zrezygnowała z nazwy Milano.
 Im większy luksus, tym większe… ryzyko!

Im większy luksus, tym większe… ryzyko!

Używane

2024.04.22

Spośród 20 samochodów ze zmanipulowaną historią serwisową lub cofniętym licznikiem, aż 14 należy właśnie do klasy wyższej.
Podwójne zwycięstwo Toyoty w Rajdzie Chorwacji

Podwójne zwycięstwo Toyoty w Rajdzie Chorwacji

Wiadomości / Moto sport

2024.04.22

Sébastien Ogier wygrał Rajd Chorwacji.