Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
 Mercedes CL 55 AMG F1 -  Z techniką rodem z aut wyścigowych
kalendarz 14/06 2020

Mercedes CL 55 AMG F1 - Z techniką rodem z aut wyścigowych

Ciekawostki / Mercedes

Ten wyjątkowy samochód zadebiutował 20 lat temu, jednak jego styl i rozwiązania do dziś robią wrażenie.

Pod koniec maja 2000 r. gdy ówczesny sezon Formuły 1 już trwał, Mercedes zaprezentował model z techniką pochodzącą z samochodów wyścigowych. Limitowana edycja CL 55 AMG F1 była odmianą luksusowego coupé z serii C 215, wytwarzanego w latach 1999-2006. Specyfikacje techniczne i styl tego sportowego auta bazowały na samochodzie bezpieczeństwa, za którego kierownicą siedział Bernd Mayländer.

O wyjątkowości tego modelu świadczył fakt, że powstało tylko 55 egzemplarzy w okresie od lata 2000 do 2001 r. Od pierwszej chwili był więc obiektem kolekcjonerskim. Dodatkowo ekskluzywność tej wersji podkreślała cena - 330 000 marek. Jeden z przedstawicieli tej niezwykle rzadkiej serii należy dziś do bogatej kolekcji pojazdów Mercedes-Benz Classic.

Limitowana edycja CL 55 AMG F1 była napędzana potężnym silnikiem AMG V8 o poj. 5.5  i mocy 360 KM przy 5500 obr./min i maksymalnym momencie obrotowy 530 Nm (osiąganym w zakresie od 3150 do 4500 obr./min). Maksymalną prędkość ograniczono elektronicznie do 250 km/h. Szczególną cechą pojazdu było - CL 55 AMG F1 był pierwszym dopuszczonym do ruchu samochodem na świecie korzystającym z ceramicznego układu hamulcowego. W przypadku pełnego hamowania z maksymalnej prędkości zapewniał on moc hamowania dochodzącą do 1471 kW (2000 KM). Tak imponująca skuteczność była wynikiem połączenia wewnętrznie wentylowanych tarcz hamulcowych z ceramiki wzmacnianej włóknami oraz 8-tłoczkowych zacisków firmy Brembo.

Technika ta w samochodach seryjnych była wówczas zupełną nowością. Wyróżniała się szeregiem zalet: wysoką czułością reakcji na wciśnięcie pedału hamulca, wyjątkową odpornością termiczną oraz niższą masą tarcz hamulcowych, które były o 60 proc. lżejsze od konwencjonalnych tarcz ze stali. Zauważalna redukcja mas nieresorowanych zapewniała autu lepszą dynamikę.

Jak mówił wówczas Mika Häkkinen, mistrz świata Formuły 1 w barwach McLaren Mercedes z lat 1998 i 1999: „Najważniejszą częścią samochodu sportowego nie jest silnik, lecz hamulce”. Tarcze hamulcowe do ekskluzywnego coupé zostały wyprodukowane w zakładach Mercedes-Benz w Esslingen-Mettingen, w ramach zaawansowanego technologicznie procesu: włókno węglowe, proszek węglowy i żywica były tłoczone pod wysokim ciśnieniem do uzyskania odpowiedniego kształtu, a następnie wypiekane w temperaturze 1000 stopni Celsjusza. Po schłodzeniu tarcze hamulcowe poddawano krótkotrwałej obróbce mechanicznej, a następnie preparowano ciekłym krzemem. Karbonowa matryca chłonęła go niczym gąbka, a w następstwie tej reakcji powstawała ceramika.

Z zewnątrz to ekskluzywne coupé wyróżniała efektowna stylizacja AMG, a także 19-calowe felgi AMG z lekkich stopów, o szerokości 8,5 cala z przodu i 9,5 cala z tyłu, z oponami, odpowiednio, 255/40 ZR 19 oraz 285/35 ZR 19. Mniejsze ET felg pozwoliło na optymalizację rozstaw kół, co w połączeniu z poszerzonymi tylnymi błotnikami nadawało CL 55 AMG F1 muskularny wygląd. O szczególnie dynamiczne wrażenia z jazdy dbała sportowa konfiguracja zawieszenia ABC (Active Body Control). Do nowego układu hamulcowego starannie przystosowano konfigurację ABS-u, asystenta hamowania Brake Assist oraz systemu stabilizacji ESP.

Model CL 55 AMG F1 dostępny był tylko w metalizowanym, srebrnym odcieniu. Ponadto od standardowego odpowiednika różnił się jeszcze kilkoma innymi detalami, które podkreślały „genetyczne” pokrewieństwo z samochodem bezpieczeństwa Formuły 1. Były to takie elementy, jak napis „F1 Limited Edition” na przednich błotnikach, podświetlane progi drzwi oraz numer seryjny auta na konsoli środkowej. Dodatkowo sportowe przednie fotele, czarno-srebrna skórzana tapicerka z wyhaftowanymi logo AMG, sportowa kierownica AMG obszyta perforowaną skórą, elementy ozdobne z włókna węglowego, dźwignia automatycznej przekładni z elementami z włókna węglowego oraz dywaniki z logo AMG./oprac. ns/

źródło: Mercedes


Tagi:
Mercedes, AMG, Mercedes CL, Mercedes CL 55 AMG F1, Bernd Mayländer, Mika Häkkinen, ceramiczne hamulce

Zobacz podobne artykuły:

Tajemniczy prototyp Peugeota
kalendarz 18/04 2024

Tajemniczy prototyp Peugeota

Prezentacje / Concept Cars

2024.04.18

Był praktycznie gotowy do produkcji. Powstał tylko w jednym egzemplarzu.
Fiat Panda 4x4 – 40 lat
kalendarz 07/04 2024

Fiat Panda 4x4 – 40 lat

Wiadomości / Ciekawostki

2024.04.07

W 1983 r. zadebiutowała Panda 4x4, która została sprzedana w liczbie 800 tys. sztuk.
 Polskie premiery Mercedesa w Poznaniu
kalendarz 06/04 2024

Polskie premiery Mercedesa w Poznaniu

Wiadomości / News

2024.04.06

Podczas Poznań Motor Show Mercedes prezentuje nowego kampera Marco Polo i nowości z gamy AMG.
Najnowsze artykuły:
Tajemniczy prototyp Peugeota

Tajemniczy prototyp Peugeota

Prezentacje / Concept Cars

2024.04.18

Był praktycznie gotowy do produkcji. Powstał tylko w jednym egzemplarzu.
 52. Rajd Świdnicki - powroty i niespodzianki

52. Rajd Świdnicki - powroty i niespodzianki

Wiadomości / Moto sport

2024.04.17

77 załóg, w tym 26 w rajdówkach sprzed lat, zadeklarowało start w 52. edycji Rajdu Świdnickiego.
Alfa Romeo – kontrowersje wokół nazwy

Alfa Romeo – kontrowersje wokół nazwy

Wiadomości / News

2024.04.16

Alfa ugięła się pod naciskiem włoskiego rządu i zmieniła nazwę nowego modelu.