Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Mercedes Benz Citan Mixto 111 CDI 110 KM – Renault, a jednak Mercedes!
kalendarz 04/12 2018

Mercedes Benz Citan Mixto 111 CDI 110 KM – Renault, a jednak Mercedes!

Testy

Mercedes od 1995 (koniec produkcji MB100) roku nie miał w ofercie małego auta dostawczego. Choć, tak „po prawdzie” nigdy takiego nie miał. Bo zarówno L 206 jak i MB100 wielkością od tzw. „małego auta dostawczego” odstawały. A jeżeli czegoś nie ma, to trzeba to stworzyć lub kupić. Ostatecznie wygrała opcja druga, a wybór Niemców padł na Renault.

W ten sposób Renault Kangoo poszło do krawca. Po pierwszej przymiarce nazwało się Mercedesem Citanem. Tylko, czy to grzech? Kangoo, to bardziej niż przyzwoity „dostawczak” o wyrobionej renomie. A decydenci ze Stuttgartu nie chcieli wyważać otwartych drzwi. Zamiast wydawać miliardy Euro na nowy projekt po prostu kupili to, co wydawało się spełniać ich oczekiwania.  

Jak Mercedes z Renault...
Skoro już ustaliliśmy (no tak, Sherlock Holmes nie był nam do tego potrzebny), że Mercedes-Benz Citan to nic innego, jak zmodernizowany Renault Kangoo II generacji. Popatrzmy co różni auta. To, co widać na pierwszy rzut oka to pas przedni. Inny kształt reflektorów i typowy dla użytkowych Mercedesów grill nadały autu nowy wymiar. Jeżeli patrzymy na Citana z przodu, nawet do głowy by nam nie przyszło, że to wariacja na temat popularnego „Kangura”. Tył, bardziej zainspirowany francuskim kombivanem. Ale inspiracja to nie zapożyczenie. Jest podobnie, ale nie identyczne. Niby znamy i lampy i asymetryczne drzwi. Ale wszystkie tego typu auta „tak mają”. Bo to klasyka gatunku.

Więcej Mercedesa w Mercedesie
Wnętrze to już zupełnie inna historia. Tu już znacznie więcej Mercedesa w Mercedesie. Nic nie przypomina „Kangura”. Jest jakby bardziej minimalistyczne. Kokpit poskładano z twardych plastików, ale czasie kilkudniowego testu owe twarde plastiki ani razu nie zaskrzypiały. To jak najlepiej świadczy o jakości masy plastycznej i spasowaniu gotowych elementów. Trudno też mieć zastrzeżenia do ergonomii – wszystko jest tam. gdzie się tego spodziewamy. Przydałoby się jedynie radio z nieco większymi przyciskami.

Użytkowość na plus
W autach użytkowych najważniejszą rzeczą jest pojemność. W tym oczywiście, przedziału bagażowego. Tym razem w redakcyjnym teście mieliśmy do czynienia z wersją Mixto. Warto to dodać, albowiem Citan dostępny jest w trzech wersjach: blaszany furgon, pięcioosobowy Mixto i Tourer i każdy z nich ma też, co najmniej dwie wielkości. Citan Mixto, to pojazd w nadwoziu osobowo – bagażowym. Samochód,  co sprawdziliśmy empirycznie, oprócz pięciu osób potrafi zabrać naprawdę pokaźny bagaż. „Paka” daje do dyspozycji od 2,4 do 3,7 metra sześciennego przestrzeni. I to jest zacny parametr. Ładowność Citana, to 680 kg. Długość przestrzeni ładunkowej waha się od 1337 do 2137 mm. Pojazd daje też możliwość ciągnięcia przyczepy: 750 kg bez hamulca najazdowego i 1000 kg z hamulcem.

Serce z Francji
Okazuje się, że nie tylko design, ale i jednostka napędowa pochodzi z Francji. Pod maską Citana pracował 1,5-litrowy diesel (CDI) generujący 110 KM (od 4000 obrotów) i 240 Nm (od 1750 do 2750 obrotów). Jednostkę zintegrowano z 6-biegową przekładnią manualną, która przekazuje całą moc na oś przednią. Według naszych pomiarów, Citan 111 CDI osiąga pierwszą setkę w 12,5 sekundy i rozpędza się do około 168 km/h. W standardowym wyposażeniu Mercedes oferuje obok ABS, także ESP i system AAS, czyli ułatwiający ruszanie pod górę. Lista wyposażenia opcjonalnego, tak jak u Mercedesa, jest bardzo długa.

Z perspektywy użytkownika, najważniejsza jest jednak ekonomia. Na tym polu niemiecki (francuski?!) dostawczak nie ma się czego wstydzić. Średnie zużycie paliwa, według deklaracji producenta wynosi 4,7 litra. Średnia z naszego testu (trasa) wyniosła… 4,5 litra. W mieście, rosła do 6,1. Spalanie w trasie było niższe, niż deklaruje producent!

W przypadku aut dostawczych, cudów nie ma. Prowadzą się, w zdecydowanej większości, tylko trochę lepiej od wozów drabiniastych. Citan nie odstaje od konkurentów. Kolumny MacPhersona z przodu i belka skrętna z tyłu pozwalają na poprawne prowadzenie. Nawet po załadowaniu „na maksa” auto utrzymuje kierunek jazdy i tłumi wyboje. Ale bez bagażu tył nieco „ucieka” na zakrętach. Nie jest to specjalnie niebezpieczne, ale nieco nieprzyjemne. Być może w kolejnej odsłonie Citana, Mercedes zdecyduje się, wzorem Fiata, belkę zastąpić zawieszeniem wielowahaczowym.

Dzięki dobremu rozłożeniu masy, auto nienajgorzej daje sobie radę na trasie. 110 koni i manualna, 6-przełożeniowa skrzynia, która dobrze dzielnie wspiera prace silnika pozwala na w miarę bezstresowe wyprzedzanie. Pomimo gabarytów i sporej ilości trudnej do wytłumienia blachy, Citan jest zaskakująco cichy. Odgłosy ciężkiej pracy zawieszenia docierają wprawdzie do kabiny, ale nie są jakoś irytująco głośne jak to w tego typu autach niejednokrotnie bywa.

Gamę użytkowych samochodów Mercedesa tworzyły Vito, Viano i Sprinter. Dopiero w 2012 roku dołączył do niej Citan. Choć powstał na bazie Renault Kangoo, szybko stał się pełnoprawnym Mercedesem.
Paweł Pusz

Zalety:
- pojemność przestrzeni pasażerskiej i ładunkowej
- spalanie
- oryginalniejsza i bardziej ergonomiczna niż w „oryginale” architektura wnętrza

Wady:
- jakość plastików we wnętrzu

Podstawowe parametry techniczne Mercedes Benz Citan Mixto 111 CDI 110 KM:
Wymiary (długość/szerokość/wysokość/rozstaw osi): 4705/1829/1823/3081
Silnik: turbodiesel
Pojemność:1461 cm3
Moc maksymalna: 110 KM przy  4000 obr./min
Maksymalny moment obrotowy: 260 Nm od 1750 do 2750 obr./min
Napęd: przedni
Skrzynia: manualna 6-biegowa
Deklarowane zużycie paliwa (miasto/trasa/średnio): 4,8/4,2/4,4 l
Pojemność zbiornika paliwa: 60 l
Pojemność bagażnika: 2400/3700
Cena: od 71 200 zł netto


Tagi:
Mercedes Benz Citan Mixto 111 CDI, Mercedes Benz Citan Mixto, Mercedes Benz Citan, test Mercedes Benz Citan Mixto, test Mercedes Benz Citan, test Mercedes

Zobacz podobne artykuły:

Volkswagen Golf Sportsvan 1,0 TSi 110 KM: AntySUV!?
kalendarz 16/02 2019

Volkswagen Golf Sportsvan 1,0 TSi 110 KM: AntySUV!?

Testy / Testy

2019.02.16

Zadebiutował w 2014 roku. Zastąpił niewypał, jakim bez wątpienia był tyleż praktyczny co niezbyt urodziwy; Golf Plus. W 2017 roku doczekał się liftingu. Zmiany zgodnie w tradycją Volkswagena, rewolucyjne nie były…...
Skoda Superb Sportline 2.0 TDI 190 KM 4×4 DSG - Duży, większy, Superb
kalendarz 15/02 2019

Skoda Superb Sportline 2.0 TDI 190 KM 4×4 DSG - Duży, większy, Superb

Testy / Testy

2019.02.15

W 2000 roku ktoś w Wolfsburgu albo (i) Mladej Boleslaw doszedł do wniosku, że czas na Skodę w segmencie D. Pierwotnie, miała się nazywać Montreux. Tak w każdym razie ochrzczono prototyp. Ostatecznie w 2001 roku zadebiutował ...
Lexus RC 300h F-Sport - Sportowy, ale nieco inaczej
kalendarz 14/02 2019

Lexus RC 300h F-Sport - Sportowy, ale nieco inaczej

Testy / Testy

2019.02.14

Do 2015 roku w ofercie Lexusa nie było auta sensu stricte sportowego. A kiedy już powstał, od razu zrobiło się epicko.
Najnowsze artykuły:
Ferrari pracuje nad hybrydową wersją modelu 488

Ferrari pracuje nad hybrydową wersją modelu 488

Wiadomości / News

2019.02.17

Włoska firma przygotowuje się do ujawnienia nowego superata, ale nie w Genewie.
Volkswagen T-Roc w topowej wersji R

Volkswagen T-Roc w topowej wersji R

Wiadomości / News

2019.02.17

Podczas Salonu Samochodowego w Genewie VW zaprezentuje studyjny model najmocniejszej wersji T-Roca.
 Alfa Romeo Racing w Walentynki na torze

Alfa Romeo Racing w Walentynki na torze

Wiadomości / Moto sport

2019.02.16

Zespół F1 Alfa Romeo Racing testował swój bolid na torze Fiorano.

Bądź na bieżaco! Zapisz się do newslettera.