Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Mercedes Benz A 200 163 KM 7G Tronic – Mów do mnie…
kalendarz 28/09 2019

Mercedes Benz A 200 163 KM 7G Tronic – Mów do mnie…

Testy / Mercedes

Klasa A debiutowała w 1997 roku. I od debiutu jest najmniejszym z gamy Mercedesa. Oczywiście, nie licząc afiliowanego przez koncern ze Stuttgartu Smarta. 

Rynkowy debiut A Klasy był dla koncernu bardzo ważny. 21 lat po debiucie na rynku powitaliśmy IV generację Klasy A. W porównaniu z pudełkiem z 1997 roku, wygląda jak przysłowiowe milion dolarów. Niski, w kształcie klina sprawia bardzo sportowe wrażenie. Przód, według nowej linii projektowej (debiut w modelu CLS) zwanej przez Mercedesa „predators mask” dodaje mu drapieżności. Tył to kształtne, zachodzące na klapę bagażnika lampy (LED) i dwa perfekcyjnie wkomponowane w dyfuzor końcówki, a właściwie atrapy wydechów. 

Kokpit wykończono bardzo premium 
Sama architektura deski przypomina nowe Mercedesy klasy E i S. Centralnym elementem jest ogromy panel z wyświetlaczami. Ciągnie się przez ponad połowę podszybia. Mieści zarówno zegary, jak i obsługę multimediów. To rozwiązanie bardzo wygodne. A do tego, w odróżnieniu choćby od Audi, wygląda bezpretensjonalnie. Jak to w Mercedesach bywa, w kabinie nie brakuje smaczków stylistycznych. Choćby podświetlane kratki wentylacyjne nawiązujące wyglądem do dysz silników odrzutowych. Doskonale wyglądają przełączniki na konsoli środkowej i cały moduł sterowania na kierownicy wielofunkcyjnej. Materiały wykończeniowe są oczywiście dobrej jakości. Nie podobać się mogą jedynie elementy wykończone plastikiem fortepianowym. Prezentuje się doskonale, ale znać na nim ślady palców.

IV generacja Klasy A urosła
Widać to najlepiej we wnętrzu. W porównaniu do poprzednika w kabinie jest zauważalnie więcej przestrzeni dla pasażerów. Oczywiście, nie mówię tu o przednich fotelach. Tu, bez względu na generację zawsze było wygodnie. Tym razem, więcej przestrzeni czuć na tylnej kanapie. Jest jej więcej nad głową. Pasażerowi mają też gdzie pomieścić stopy i kolana. Nie brak te miejsca na łokcie. Innymi słowy jest lepiej. Także bagażnik urósł. W porównaniu z III generacją o 29 litrów. Teraz ma pojemność 370 l. Po złożeniu oparcia kanapy można go powiększyć do 1210 l. Otwór załadunkowy, porównaniu z poprzednikiem jest wyższy i szerszy. 

Róźnorodność
Pod maską zarówno motory benzynowe jak i diesle. Te pierwsze, to 1,3-litrowe o mocach 109, 136 i 163 KM oraz dwulitrowe o mocach 190 i 224 KM. Diesle, to 1,5 -litra o mocy 116 KM oraz 150 i 190 konne 2,0 litra. Do testu tym razem przypadł nam 163-konny benzyniak oznaczony jak A 200. Moc 163 KM jest dostępna przy 5500 obrotach a całkiem spory moment: 250 Nm od 1620 obrotów. To wystarczy, aby auto rozpędzić ponad 225 km/h a pierwsze sto osiągnąć w 8 sekund. Moc na przednie koła przekazuje skrzynia automatyczna 7G Tronic. 

Konsumpcja benzyny, w teorii to 8,2 litra w cyklu miejskim, 4,8 w trasie i 5,6 średnio. W realny świecie – czytaj w teście – było to kolejno: 9,1 w mieście, 6,1 w trasie i 6,8 średnio. Na autostradzie A Klasa zasysała około 7,6 litra. W sumie, to sporo mniej niż się spodziewałem. Dlatego, za ekonomikę należy się A 200 pochwała!

Samo prowadzenie auta, poza irytującą pracą skrzyni, jest czystą przyjemnością. Układ kierowniczy nad wyraz precyzyjnie przekazuje dane kierowcy. Auto jest raczej twarde i doskonale trzyma się drogi. Owszem, na poprzecznym garbie potrafi dobić, ale 163 KM w niewielkim „ciele” trzeba jakoś okiełznać. Komfort akustyczny – godny segmentu premium. Do wnętrza dociera tylko przyjemny pomruk silnika. Szum wiatru opływający auto w zasadzie do kierowcy i pasażerów nie dociera. 

Trzeba przyznać, że w prowadzeniu bardzo pomaga wszechobecna elektronika. A w tej kategorii Mercedes poszedł na bogato! A 200 ma system jazdy półautonomicznej. Wykorzystuje on nie tylko dane z kamer i radarów, ale też nawigacji, regulując prędkość podczas zbliżania się do zakrętów czy rond. W trakcie jazdy po trasie szybkiego ruchu wystarczy, że włączymy kierunkowskaz, a auto samo zmieni pas. Jeśli wykryje przy tym, że nadjeżdża pojazd, poczeka. Nie koniec na tym! Active Emergency Stop Assist samoczynnie wyhamuje samochód na swoim pasie. Active Brake Assist może zapobiec lub pomóc w złagodzeniu skutków kolizji. Polega to na tym, że auto kiedy już nie ma wyboru, najedzie na wolniejszy, hamujący lub stojący pojazd. System wykrywa też przechodniów i rowerzystów. Jest też system, który do 3 minut po wyłączeniu zapłonu ostrzega, że otwierając drzwi, możemy uderzyć w inny, nadjeżdżający pojazd lub rowerzystę. 

IV generacja klasy A to pierwszy model z nowym system multimedialnym MBUX. Kokpit aranżujemy w jednym z trzech wariantów ekranów: dwa 7-calowe, 7-calowy wyświetlacz zegarów oraz ekran główny o przekątnej 10,25 cala lub dwa ekrany o przekątnej 10,25 cala. 
Wygląd ekranu kierowcy możemy dopasować, korzystając z lewego gładzika na kierownicy. Ekran główny jest dotykowy, funkcje możemy zmieniać też prawym gładzikiem na kierownicy, gładzikiem na tunelu środkowym lub głosowo. No właśnie, Klasa A lubi sobie pogadać. Po haśle: Mercedes, auto usłużnie pyta, co może dla nas zrobić. 

Niestety, bardzo boli cena nowej Klasy A. Ta, rusza od 97 200 zł (wersja A 160 Compact Saloon). Nasza wersja to już wydatek od 123 200 zł. Dobierając wyposażenie z listy opcji możemy ją podbić do 200 000 zł. To dużo, jak za kompakt. Wiem, płacimy za jakość premium, szczególnie w kwestii rozwiązań technologicznych, ale i tak – boli…
Paweł Pusz

Zalety:
– wygląd
– elektronika

Wady:
– cena
– skrzynia biegów

Dane techniczne Mercedes Benz A 200 163 KM 7G Tronic:
Wymiary (D/S/W/Ro): 4419/1796/1440/2729 mm
Jednostka napędowa: silnik benzynowy wspomagany turbiną
Pojemność silnika: 1332 cm3
Moc/moment obrotowy: 163 przy 5500 obrotów/250 Nm od 1620 obr./min
Rodzaj napędu: przedni
Skrzynia biegów: automatyczna 7 przełożeń
Osiągi (0-100 km/h): 8 s.
Prędkość maksymalna: 225 km/h 
Deklarowane zużycie paliwa (m/tr/śr): 8,2/4,8/5,6 l
Pojemność zbiornika paliwa: 43 l
Pojemność bagażnika: 370/1210 l
Ceny: od 123 200 zł


Tagi:
Mercedes Benz A 200 163 KM 7G Tronic, test Mercedes Benz A 200 163 KM 7G Tronic, test Mercedes Benz A 200, opinie Mercedes Benz A 200 

Zobacz podobne artykuły:

 Brabus 800 Mercedes-AMG GT 63 S - Najbardziej szalony sedan?
kalendarz 20/09 2020

Brabus 800 Mercedes-AMG GT 63 S - Najbardziej szalony sedan?

Moto fanatyk / Tuning

2020.09.20

Osiągi to coś więcej niż tylko sprint do setki, czy na 1/4 mili.
 Jan Kisiel w DTM Trophy za kierownicą Mercedesa-AMG GT
kalendarz 07/09 2020

Jan Kisiel w DTM Trophy za kierownicą Mercedesa-AMG GT

Wiadomości / Moto sport

2020.09.07

W tym sezonie Jan Kisiel rywalizuje w DTM Trophy za kierownicą Mercedesa-AMG GT.
Mercedes Klasa S z gwiazdami
kalendarz 03/09 2020

Mercedes Klasa S z gwiazdami

Wiadomości / News

2020.09.03

W kampanii promocyjnej nowego Mercedesa Klasy S występują Alicia Keys i Lewis Hamilton.
Najnowsze artykuły:
Kajetanowicz i Szczepaniak wygrywają Rajd Turcji w WRC3

Kajetanowicz i Szczepaniak wygrywają Rajd Turcji w WRC3

Wiadomości / Moto sport

2020.09.21

Polski duet po raz drugi z rzędu zwyciężyli w Rajdzie Turcji.
Rajd Turcji – Toyota zostaje liderem

Rajd Turcji – Toyota zostaje liderem

Wiadomości / Moto sport

2020.09.21

Wyboiste i kamieniste drogi, a także jazda w pyle podniosły stopień trudności podczas piątej rundy WRC.
 Brabus 800 Mercedes-AMG GT 63 S - Najbardziej szalony sedan?

Brabus 800 Mercedes-AMG GT 63 S - Najbardziej szalony sedan?

Moto fanatyk / Tuning

2020.09.20

Osiągi to coś więcej niż tylko sprint do setki, czy na 1/4 mili.

Bądź na bieżaco! Zapisz się do newslettera.