
Mercedes A220 4Matic - Czas na mały blues
W 2022 roku Klasa A przeszła niewielki lifting, w wyniku którego nielicznie się zmieniła. Ale na tyle, żeby nadwozie jeszcze przez dłuższy okres nie opatrzyło się.
Wizualnie auto niewiele się zmieniło. Inne są przednie i tylne lampy, zaś grill posiada wykończenie w gwiazdy. Maska ma przetłoczenia, które są charakterystyczne dla odmian AMG. O aucie tyle już napisano, że jaka jest Klasa A z zewnątrz każdy widzi. Najistotniejsze jest to, że Mercedes A220 z napędem 4Matic ma mocny silnik, napęd na cztery koła oraz został wyposażony w „pakiet AMG”.
Mercedes wydaje się być najładniejszym autem w swojej klasie. Choć przyznać trzeba, że aby tak było, musi być wyposażony w ,,pakiet AMG”. Ma wówczas inne zderzaki, a także obręcze kół oraz wnętrze. Przedni zderzak otrzymał dwa większe wloty powietrza po bokach. Tylny otrzymał natomiast dyfuzor z dwoma końcówkami układu wydechowego. Generalnie Klasa A należy do typowego przedstawiciela klasy kompaktowej. Dlatego jego wymiary to 442,8 cm długości, rozstaw osi wynosi 272,9 cm, a wysokość 127,2 cm. Pora zajrzeć do wnętrza.
Luksusowo i prawie celująco
Wnętrze Mercedesa jest przestronne i nowoczesne. Zarówno z przodu, jak i z tyłu nikt nie powinien narzekać na brak miejsca. Z przodu docenimy wygodne fotele ze zintegrowanymi zagłówkami, które są podgrzewane, zaś z tyłu komfortowo podróżować będzie dwoje pasażerów. Auto doskonale spisuje się na dłuższych trasach. Kierowca wraz z pasażerem na przednich siedzeniach docenią możliwość regulacji wysunięcia podpórki na uda. Wnętrze Mercedesa docenimy także za jakość materiałów. Idealnie pasują one do pojazdów klasy premium. Wiele elementów wewnątrz wykonano z alcantary. Znajdujemy ją na fotelach, boczkach drzwi, desce rozdzielczej. Wnętrzu wystawiłbym ocenę celującą, gdyby nie piano black, który znajduje się na konsoli centralnej oraz kierownicy. Posiada on jedną, ale drażniącą wadę, łatwo się brudzi tłustymi palcami i brzydko wówczas wygląda.
Mercedes Klasy A po faceliftingu otrzymał nową kierownicę. Upodobniła się ona pod tym względem do innych modeli niemieckiego producenta. Choć na pierwszy rzut oka może przytłaczać skomplikowaniem, później okazuje się, że jest łatwa w obsłudze. Osobiście nie mogłem się przyzwyczaić do zbyt czułych gładzików. O wiele wygodniejszym rozwiązaniem są przyciski. Konsola środkowa obecnie posiada dwa fizyczne przyciski oraz pokrętło. Pierwszy odpowiedzialny jest za wybór trybów jazdy, drugi odpowiada za wspomaganie parkowania. Całe szczęście, że panel obsługi automatycznej klimatyzacji jest fizyczny.
Wnętrze Mercedesa to przede wszystkim jeden wielki wyświetlacz (a w zasadzie dwa, tylko zintegrowane ze sobą). Mają one przekątną ponad 10 cali. Ten przed kierowcą podaje tradycyjnie prędkość, obroty ale może wskazywać nawigację. Obsługiwany jest wyłącznie przez kierownicę. Wyświetlacz centralny natomiast jest do obsługi inforozrywki (możemy obsłużyć go również dotykowo).
Auto wyposażone było w funkcję: “Hej Mercedes”. Nie jestem zwolennikiem wpływu sztucznej inteligencji w motoryzacji, ale niestety zmierza to w tym kierunku u wielu producentów. Cóż, takie czasy... Za jego pomocą możemy sterować ustawieniami auta, takimi jak nawigacja, radio, klimatyzacja, czy ustawianie foteli. Zapomniano jednak o ważnych rzeczach, takich jak to, że w standardzie nie znajdziemy obsługi Android Auto i Apple CarPlay. Auto oferuje trzy złącza typu USB-C (dwa złącza są z przodu, a jedno z tyłu), jak i ładowarkę indukcyjną. Szkoda, że pasażerowie siedzący na tylnej kanapie są pozbawieni nawiewów.
Auto wyposażono w kilka asystentów jazdy. Mowa o tempomacie, czy asystencie pasa ruchu, martwego pola czy aktywnego tempomatu Distronic. Dodatkowo Mercedes wyposażony został w kamerę cofania, jak również czujniki parkowania zarówno z przodu, jak i z tyłu.
A jak jest z miejscem w bagażniku?
Nie należy nastawiać się na wielką przestrzeń, ale 350 litrów w zupełności powinno nam wystarczyć. Po złożeniu siedzeń otrzymamy 1190 litrów. Przyzwoity rezultat. Bagażnik oferuje dodatkowe haczyki na zakupy – fajne rozwiązanie. Pod podłogą bagażnika znajduje się zestaw naprawczy. Osobiście jestem zdecydowanie zwolennikiem koła zapasowego lub dojazdowego.
Co pod maską?
Silnik benzynowy wsparty miękką hybrydą. Moc silnika benzynowego wynosi 190 KM, zaś elektrycznego dodatkowe 14 KM. Czy ma to przełożenie na zużycie paliwa? Niekoniecznie, jeżeli będziemy chcieli wykorzystać moc auta. Przyspieszenie do 100 km/h zajmuje 7,1 sekundy, zaś prędkość maksymalna wynosi 235 km/h. Zużycie paliwa? Jeśli będziemy chcieli w pełni wykorzystać możliwości Mercedesa, nie możemy liczyć na niskie zużycie paliwa. W mieście zresztą podobnie. Trzeba spodziewać się średnio ok. 10 l/100 km. Znacznie lepiej jest przy stałych prędkościach na trasie, gdzie klasa A zadowala się naprawdę przyzwoitymi ilościami „bezołowiówki”. Przy 100 km/h jest to niewiele ponad 5 litrów.
Z jednostką napędową współpracuje ośmiobiegowa automatyczna skrzynia biegów. Dzięki temu poruszając się jednostajną prędkością prędkością można zużyć niewielką ilość paliwa. Auto napędzane było przez obie osie. Dzięki temu auto prowadzi się bardzo dobrze. Poruszając się Mercedesem możemy wybrać kilka trybów jazdy: Comfort, Eco, Sport, Individual. Dwulitrowy silnik (mający dwie turbiny) może podobać się za dynamikę.Auto docenimy także za zawieszenie, które jest dość sztywne. Napęd 4Matic daje dużą pewność prowadzenia.
Ile to kosztuje?
Aby stać się właścicielem Mercedesa Klasy A trzeba przygotować się na wydatek 154 600 zł (wersja A180), zaś nasza odmiana to wydatek minimum 174 600 zł. W tej kwocie otrzymamy auto z nawigacją, statycznymi światłami LED oraz 18-calowymi felgami.
Czy jest to pełnoprawny Mercedes? Jest jak blues. Ale w przypadku Mercedesa jest jak Mały blues, jak śpiewał kiedyś Lady Pank. To bardzo fajne auto, które owszem osiada wady, ale może sprawiać radość.
MOTOTRENDY.PL
Zalety auta:
- atrakcyjna sylwetka
- atrakcyjne wnętrze
- komfort podróżowania
- osiągi
- niewielkie zużycie paliwa
- pewne prowadzenie (AWD)
Wady auta:
- ergonomia
- brudzące się piano black
- za czułe przyciski na kierownicy
- skrzynia biegów potrafi gubić biegi
Podstawowe parametry techniczne Mercedesa Klasy A220 4MATIC:
Wymiary (długość/szerokość/wysokość/rozstaw osi): 4428/1992/1445/2729 mm
Silnik: benzynowy z turbosprężarką
Pojemność: 1991cm3
Moc maksymalna: 190 KM + 14 KM
Maksymalny moment obrotowy: 300 Nm
Napęd: 4x4
Zbiornik paliwa: 51 litrów
Skrzynia: automatyczna 8-biegowa
Osiągi (0-100 km/h): 7,1 s
Prędkość maksymalna: 235 km/h
Średni zużycie paliwa : 6,9/7,4 l
Pojemność bagażnika: 350/1190 l
Cena: od 154 600 zł (wersja A180)
Cena wersji testowanej: od 174 600 zł
Zobacz podobne artykuły:
Mercedes i Ice Spice
Wiadomości / Wydarzenia
2025.05.04
Mercedes na Poznań Motor Show 2025
Wiadomości / News
2025.04.27
Dwa modele znikną z oferty Mercedesa
Wiadomości / News
2025.04.17
Cenna lekcja Kajetanowicza
Wiadomości / Moto sport
2025.05.18
Concorso d'Eleganza Villa d'Este 2025
Moto fanatyk
2025.05.18
Dacia Sandriders rusza do Afryki
Wiadomości / Moto sport
2025.05.17