Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
 Mercedes 450 SEL 6.9 zadebiutował 45 lat temu
kalendarz 10/05 2020

Mercedes 450 SEL 6.9 zadebiutował 45 lat temu

Ciekawostki / Mercedes

Wiosną 1975 r. Mercedes wprowadził na rynek nowy, topowy wariant serii 116 – 450 SEL 6.9.

Ta limuzyna o wysokich osiągach była wówczas jednym z najszybszych aut świata – wyższe prędkości osiągały tylko nieliczne samochody sportowe. Dziś to ceniony klasyk.

Przypomnijmy, że Klasa S serii 116 zadebiutowała we wrześniu 1972 r. i szybko zdobyła liczne nagrody, w tym tytuł „Samochodu Roku 1974” dla wariantu 450 SE. Trzy lata później ofertę uzupełniła topowa odmiana 450 SEL 6.9. Już jego poprzednik – 300 SEL 6.3 o mocy 250 KM – ustanowił punkt odniesienia w segmencie luksusowych limuzyn.

Techniczna baza 8-cylindrowego silnika wywodzi się z legendarnego Mercedesa 600 (W 100). Rozwiercono jednak średnicę cylindra (ze 103 do 107 mm), co spowodowało zwiększenie pojemności do 6834 cm3. Silnik osiągał moc 286 KM przy 4250 obr./min i maksymalny moment obrotowy 550 Nm przy 3000 obr./min. Tak wysoki moment umożliwiał zastosowanie bardzo „długiego” przełożenia tylnej osi (2,65). Pozwalało to obniżyć prędkość obrotową silnika, a tym samym – poziom hałasu. Inżynierowie nie zapomnieli też o kosztach utrzymania: hydrauliczny mechanizm kompensacji luzu zaworów sprawiał, że regulacja była zbędna. Dzięki nowo opracowanej uszczelce nie trzeba było już dociągać głowicy. Układ smarowania z suchą miską olejową w połączeniu z ilością oleju w obiegu zwiększoną do 12 litrów pozwalał na wydłużenie okresów wymiany oleju do 15 000 km. Trzybiegowa automatyczna przekładnia zasadniczo wywodziła się z wersji o poj. 4.5 litra, ale została przystosowana do parametrów odmiany 6.9.

Na nowo producent podszedł do zawieszenia. O ile 300 SEL 6.3 dysponował układem pneumatycznym, to 450 SEL 6.9 wyposażono w wariant hydropneumatyczny z kontrolą utrzymywania wysokości zawieszenia, która zawsze zapewniała pełen zakres pracy sprężyn. Komunikat prasowy z 1975 r. tak opisał wyjątkowe prowadzenie 450 SEL 6.9: „ta innowacja idealnie łączy doskonałe właściwości jezdne z maksymalnym komfortem – w całym zakresie prędkości”.

Najmocniejsza wersja Klasy S imponowała osiągami - maksymalna prędkość wynosiła 225 km/h, a podczas testów przeprowadzanych przez specjalistyczną prasę jej wartość była nierzadko przekraczana. Samochód przyspieszał od 0 do 100 km/h w 7,4 sekundy. Na „sucho” ważył 1935 kg. W 1975 r. jego zużycie paliwa według normy DIN wynosiło 16 l/100 km przy prędkości 110 km/h. W porównaniu z dzisiejszymi normami stosunkowo skromnie wypadały opony w rozmiarze 215/70 VR 14.

W latach 1975-1980 w Sindelfingen wyprodukowano ogółem 7380 sztuk limuzyny 450 SEL 6.9. Cennik nr 16, z dnia 28 stycznia 1976 r., podawał, że ceny topowej wersji serii 116 zaczynały się od kwoty 69 930,00 marek niemieckich. Dla porównania, podstawowy wariant 280 S był wyceniony na 28 884,90 marek, a Mercedesa 200 z serii W 115 można było kupić za 18 381,60 marek.

Do standardowego wyposażenia 450 SEL 6.9 należały m.in.: klimatyzacja, termoizolacyjne oszklenie, podgrzewana tylna szyba, centralny zamek, tempomat, elektrycznie sterowane szyby, układ czyszczenia reflektorów, welurowa tapicerka, a także bezwładnościowe pasy bezpieczeństwa z przodu i z tyłu. Wśród opcji znalazły się np. elektryczny szyberdach (987,90 marek niemieckich) i ekskluzywny telefon samochodowy Becker AT 160 S (13 542 marki niemieckie).

W 1972 r. Mercedes zaprezentował nową Klasę S, oferując odmiany 280 S, 280 SE i 350 SE. Oznaczenie „Klasa S” zostało wówczas użyte po raz pierwszy. Dzięki temu marka ze Stuttgartu zdominowała kategorie najwyższego poziomu inżynierii i luksusu, a „eska” stała się synonimem luksusu, komfortu i bezpieczeństwa.

Od samego początku planowano poszerzenie oferty o odmiany z silnikami 4.5 i 6.9 l. Modele 450 SE i 450 SEL wprowadzono na rynek wiosną 1973 r., a 280 SEL i 350 SEL z wydłużonym o 100 mm rozstawem osi – rok później. Podczas prezentacji wersji 6.9 w Le Hohwald we Francji w maju 1975 r. profesor Hans Scherenberg, członek zarządu ówczesnej firmy Daimler-Benz AG i kierownik działu rozwoju, powiedział: „Jako topowa Klasa S i następca 300 SEL 6.3 z pneumatycznym zawieszeniem, 450 SEL 6.9 ma potencjał, aby sprostać wymaganiom naszych najbardziej rozpieszczonych nabywców”.

Jesienią 1973 r. Niemcy Zachodnie po raz pierwszy uświadomiły sobie swoją zależność od państw produkujących ropę na Półwyspie Arabskim. Kraje członkowskie OPEC ograniczyły produkcję ropy naftowej, a ceny benzyny i oleju napędowego wzrosły. Miało to swoje konsekwencje: na przykład 25 listopada 1973 r., a także w kolejne trzy niedziele poprzedzające Święta Bożego Narodzenia, w Niemczech wprowadzono krajowy zakaz jazdy samochodem. Jednak nawet w krytycznej dla przemysłu motoryzacyjnego fazie w latach 1973/74 – kiedy liczba zamówień trwała w stagnacji lub nawet spadała – Mercedes-Benz był w stanie zwiększyć sprzedaż. Wprowadzenie na rynek 450 SEL 6.9 zostało jednak przesunięte o kilka miesięcy.

Szwajcarski „Automobil Revue” skomentował odważny krok Mercedesa, polegający na wprowadzeniu tej mocnej limuzyny: „Z satysfakcją należy odnotować, że właśnie w tym momencie pojawił się samochód, który oferuje miłośnikom najwyższą przyjemność z jazdy – i to przy dowolnej prędkości. 6.9 to nie tylko świadectwo optymizmu jego twórców na przyszłość, ale także wyraz ich odwagi w dochowaniu swoich przekonań”. Brytyjski magazyn „Motor” stwierdził: „Żeby go podsumować, można sięgnąć po jedno słowo: wspaniałość!”. A „auto motor und sport” w numerze 21/1975 zamieściło prosty, acz wiele mówiący nagłówek: „Najlepszy samochód świata” i niżej dodało: „450 SEL 6.9 ustanawia nowe standardy w motoryzacji najwyższej klasy”.

„450 SEL 6.9 to ikona marki” – mówi Patrik Gottwick, szef All Time Stars, czyli firmowego sprzedawcy pojazdów Mercedes-Benz Classic. „Pojazdy z serii 116 są już bardzo poszukiwane, zwłaszcza te z silnikiem M 100 o pojemności 6.9 litra. W ciągu ostatnich lat zauważyliśmy w ich przypadku znaczny wzrost popytu, a ostatnie wyniki aukcji pokazują, że wartość 450 SEL 6.9 rośnie. I wiemy, dlaczego – z uwagi na poziom wyrafinowania, codzienne aspekty pojazdu klasycznego i bardzo niewielką liczbę wyprodukowanych aut. Powstało zaledwie 7380 egzemplarzy”./oprac. ns/

źródło: Mercedes


Tagi:
Mercedes, Mercedes 450 SEL 6.9, Mercedes W 116, Mercedes Klasa S, Mercedes 280 S, Mercedes 280 SE, Mercedes 350 SE, Mercedes 280 SEL, Mercedes 350 SEL, Mercedes 300 SEL

Zobacz podobne artykuły:

 Rolls-Royce Cullinan w skali 1:8 – Jak prawdziwy
kalendarz 01/06 2020

Rolls-Royce Cullinan w skali 1:8 – Jak prawdziwy

Wiadomości / Ciekawostki

2020.06.01

Słynna brytyjska marka będzie oferowała modele w skali 1:8.
Rozwiązania, które zawdzięczamy sportom motorowym
kalendarz 29/05 2020

Rozwiązania, które zawdzięczamy sportom motorowym

Wiadomości / Ciekawostki

2020.05.29

Nieważne, czy jeździsz rodzinnym vanem czy sportowym coupé. Twoje auto ma w sobie więcej z auta rajdowego lub wyścigowego, niż może się wydawać.
Mercedes Benz GLC 200 4Matic (X253) 197 KM DCT8 Mild Hybrid – Kierunek przyszłości?
kalendarz 28/05 2020

Mercedes Benz GLC 200 4Matic (X253) 197 KM DCT8 Mild Hybrid – Kierunek przyszłości?

Testy / Testy

2020.05.28

Mercedes GLC, czyli kompaktowy SUV zastąpił w 2015 roku model GLK. Pojazd jest bliskim kuzynem Mercedesa Klasy C. Wbrew pozorom, kompaktowy SUV ma z Klasą C wiele wspólnego. Pod względem stylistycznym, ale też konstrukcyjnie....
Najnowsze artykuły:
Kajetanowicz, Naja, Myszka i Kot na torze rallycrossowym

Kajetanowicz, Naja, Myszka i Kot na torze rallycrossowym

Wiadomości / Moto sport

2020.06.02

Czworo utytułowanych sportowców, tor rallycrossowy i walka o jak najlepszy wynik.
Łukasz Zadworny, dyrektor marki VW w Polsce o obecnej sytuacji i planach

Łukasz Zadworny, dyrektor marki VW w Polsce o obecnej sytuacji i planach

Wiadomości / Wydarzenia

2020.06.02

Podczas wideokonferencji Łukasz Zadworny omówił m.in. działania podjęte w sieci dealerskiej w świetle pandemii oraz najbliższe plany marki.
 Rolls-Royce Cullinan w skali 1:8 – Jak prawdziwy

Rolls-Royce Cullinan w skali 1:8 – Jak prawdziwy

Wiadomości / Ciekawostki

2020.06.01

Słynna brytyjska marka będzie oferowała modele w skali 1:8.

Bądź na bieżaco! Zapisz się do newslettera.