Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Mazda nr 1 wśród dealerów
kalendarz 17/06 2015

Mazda nr 1 wśród dealerów

Mazda

Mazda ponownie najlepiej ocenianą marką samochodową przez dealerów.

Tak wynika z badania DCG Dealer Consulting i EY15 z czerwca 2015 r. Koncern z Japonii utrzymał pozycję lidera w VIII edycji raportu „Niezależne badanie satysfakcji dealerów samochodowych”. Ranking powstał w oparciu o 400 kwestionariuszy uzyskanych od właścicieli i osób zarządzających stacjami dealerskimi 26 marek samochodów osobowych. Na 2. miejscu tegorocznego podium znalazła się Toyota. Tuż za japońskimi markami uplasował się Mercedes, który odnotował awans z miejsca 8.

W 2014 r. około 850 firm dealerskich, posiadających 1032 autoryzacje, sprzedało w Polsce 366 tysięcy nowych samochodów. Średnia sprzedaż na autoryzację, w zależności od marki, wyniosła od 100 do ponad 500 pojazdów. Jednak, jak zwraca uwagę Leszek Lerch, partner w Dziale Audytu EY i dyrektor Grupy Doradztwa dla Branży Motoryzacyjnej w Polsce, choć współczynnik wielkości sprzedaży można uznać za najbardziej miarodajny i widoczny element powodzenia działalności dealerskiej, to ma on jedynie częściowy wpływ na rentowność całego biznesu. – O ostatecznym sukcesie świadczy także wiele innych czynników mających wpływ na wysokość generowanych kosztów, rentowność poszczególnych działów, a także elastyczność, z jaką firma dostosowuje się do zmieniającego się otoczenia – komentuje badanie ekspert EY. – Również od działań importera zależy sukces lub porażka w prowadzeniu salonu samochodowego – dodaje.

Z tym, że sprawnie działająca sieć dealerska to sieć oparta na stabilnych, partnerskich relacjach z importerem, a także wzajemnym zaufaniu na linii dealer-importer zgadza się Krzysztof Romański, partner w DCG Dealer Consulting. – Wysoka jakość współpracy z importerem to dla dealera kluczowy element długofalowej działalności, wysokiej sprzedaży, a także zyskowności na usługach posprzedażowych – mówi. – Dlatego nasze badanie satysfakcji dealerów samochodowych, przeprowadzone według standardów metodologicznych obowiązujących w analogicznych ankietach w USA i krajach UE, powinno być bazą do wyciągania wniosków przez importerów i udoskonalania współpracy z salonami – zaznacza.

Spośród 26 sieci dealerskich sklasyfikowanych w badaniu, większość, bo aż 15, odnotowała wzrosty oceny. Spadki dotknęły zaś 11 samochodowych marek. Najwyższy awans w swojej historii – bo aż o dziesięć pozycji – odnotowała marka Subaru, która uzyskując 4. pozycję zepchnęła marki Kia oraz Volvo na 5. oraz 6. miejsce, pomimo podwyższenia przez nie ocen uzyskanych w ubiegłym roku. Wysoki awans odnotowały też marki Suzuki oraz Mitsubishi, awansując odpowiednio o dziewięć i osiem pozycji w górę. Obie marki jedynego sklasyfikowanego w pierwszej piętnastce francuskiego koncernu, po zeszłorocznym awansie, zaliczyły dosyć istotny spadek. Renault spadło z 5. pozycji na 12., a Dacia, która rok temu zajęła 6. miejsce, wypadła poza pierwszą piętnastkę.

W tegorocznym badaniu widać też większe zróżnicowanie w ocenach uzyskanych przez trzy największe marki z grupy VW, które w ubiegłym roku znajdowały się na sąsiednich pozycjach. W obecnym badaniu Skoda wspięła się o cztery pozycje w górę, Audi odnotowało niewielki spadek, a VW, z najniższą notą, został sklasyfikowany poza najlepiej ocenioną piętnastką. Kolejny awans odnotował zaś hiszpański Seat, również należący do grupy VW i odbudowujący swoją pozycję na rynku po niedawnej zmianie importera. Tegoroczne wyniki badania satysfakcji to także utrzymanie 9. pozycji przez jedyną sklasyfikowaną w tegorocznym raporcie markę z grupy General Motors – Opla. Pierwszą piętnastkę, tak jak przed rokiem, zamyka marka Fiat.

Wśród marek ankietowanych w tegorocznym badaniu znalazły się: Alfa Romeo, Audi, BMW, Citroen, Dacia, Fiat, Ford, Honda, Hyundai, Jeep, Kia, Lancia, Mazda, Mercedes, Mitsubishi, Nissan, Opel, Peugeot, Renault, Seat, Skoda, Subaru, Suzuki, Toyota, Volkswagen oraz Volvo. W badaniu nie uwzględniono marek, których liczba dealerów w Polsce jest mniejsza niż 10 oraz marek niszowych, o marginalnej sprzedaży w skali kraju. Kwestionariusz liczył 77 pytań, składających się na 25 ocen cząstkowych, decydujących o nocie końcowej. Badanie przeprowadzono między kwietniem a majem 2014 r.

Wykonawcą badania jest firma DCG Dealer Consulting. Projekt odbywa się po raz kolejny pod patronatem merytorycznym firmy doradczej EY. Patronami badania pozostają Związek Dealerów Samochodów oraz Polska Izba Motoryzacji.

Zobacz podobne artykuły:

Mazda MX-30 R-EV w polskich salonach
kalendarz 09/03 2024

Mazda MX-30 R-EV w polskich salonach

Wiadomości / News

2024.03.09

Dealerzy zapraszają na jazdy testowe Mazdą z silnikiem Wankla.
Jubileuszowy zlot MX-5 Klub Polska
kalendarz 15/09 2023

Jubileuszowy zlot MX-5 Klub Polska

Moto fanatyk

2023.09.15

W najbliższy weekend 16-17 września odbędzie się zlot MX-5 Klub Polska z okazji 20-lecia powstania klubu.
Mazda MX-5 nie będzie rywalem Toyoty GR 86
kalendarz 30/07 2023

Mazda MX-5 nie będzie rywalem Toyoty GR 86

Wiadomości / News

2023.07.30

Mazda mówi „nie” zwiększaniu mocy.
Najnowsze artykuły:
Chiński Leapmotor z polskiej fabryki

Chiński Leapmotor z polskiej fabryki

Wiadomości / News

2024.03.29

Elektryczny Leapmotor T03 może być produkowany w fabryce Stellantis w Tychach.
Dobre i złe retrofity

Dobre i złe retrofity

Warsztat / Porady

2024.03.29

Jak je rozróżnić?
 Holowanie to 9 na 10 interwencji assistance dla motocykli

Holowanie to 9 na 10 interwencji assistance dla motocykli

Finanse / Ubezpieczenia

2024.03.28

W ubiegłym roku motocykliści najczęściej potrzebowali pomocy assistance w związku z awarią motocykla w czasie jazdy.