Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Mazda Hazumi – Słowo klucz
kalendarz 04/03 2014

Mazda Hazumi – Słowo klucz

Wiadomości / Prezentacje / Mazda / Concept Cars

To kolejny model zaprojektowany w stylu Kodo, zapowiadający jednocześnie nową Mazdę2.

Charakterystyczny styl Mazdy (Kodo – dusza ruchu) jest już dobrze znany z modelu CX-5 a także Mazdy6 i Mazdy3.  Podczas wystawy w Genewie, japoński producent  prezentuje studyjny model segmentu B, który  praktycznie wygląda jak auto seryjne.

Sama nazwa Hazumi w języku japońskim oznacza „sus” lub „skok”, co może oznaczać, że Mazda zamierza „przeskoczyć” konkurencję. Jeżeli wersja produkcyjna zachowa kształty modelu studyjnego, to przy rozsądnej polityce cenowej, sukces wydaje się murowany. „W samochodach o większym rozstawie osi, jak Shinari, aby wyrazić Kodo korzystamy z długich, swobodnych linii ciągnących się od przodu do tyłu auta. W Hazumi użyliśmy formy, która sugeruje wybuchową wręcz energię ruchu” – mówi szef projektantów Hazumi, Ryo Yanagisawa. „Jest jak zwierzę przyczajone do skoku. Ma napięte wszystkie mięśnie, gdy gromadzi energię do pościgu. Choć to niewielki samochód, Kodo nadaje mu sylwetkę, której nie można zignorować, a ten kształt obiecuje kierowcy ogromną przyjemność z jazdy.”

Linie Hazumi wyróżniają się na tle innych aut segmentu B. Model studyjny powstał w wersji 5-drzwiowej, można zatem oczekiwać, że produkcyjna odmiana również (długość x szerokość x wysokość -  4070 x 1730 x 1450 mm, rozstaw osi 2585 mm). Przesunięcie kabiny pasażerskiej daleko w tył, pozwoliło ulokować środek ciężkości bliżej tylnej osi. Klinowate nadwozie zaczyna się nisko poprowadzonym, mocno zaznaczonym nosem i wznosi ku tyłowi, dzięki czemu samochód nawet stojąc sprawia wrażenie jakby był w ruchu. Uwagę zwracają także krótkie zwisy i wyraźnie zarysowane błotniki kryjące 18-calowe koła (z ogumieniem 215/45 R18). Zgodnie z panującą modą, z przodu Hazumi otrzymała pierścieniowe światła do jazdy dziennej typu LED.

Studyjny model Mazdy wyróżnia się także wystrojem wnętrza, które nawiązuje do poprzednich pojazdów koncepcyjnych – Shinari, Minagi i Takeri. Zestaw wskaźników został ukształtowany na wzór skrzydła samolotu, natomiast „zawieszona” centralna konsola powiększa miejsce na nogi pasażera. Zegary zostały ustawione w osi wzroku kierowcy i zawierają pojedynczą, centralnie umiejscowioną tarczę wskaźników z wyświetlaczami, które umieszczono po jej obu stronach jak skrzydła. Rozkład informacji na wyświetlaczu centralnym, aktywnym wyświetlaczu typu head-up (Active Driving Display) i przełącznikach sterujących bazuje na koncepcji komunikacji maszyny z człowiekiem (human ma­chine interface, HMI) Mazdy nazywanym kokpitem przeziernym (Heads-Up Cockpit). Zaprojektowano go, aby umożliwić kierowcy eagowanie na otrzymywane informacje bez konieczności odrywania wzroku od drogi. Zadbano także o detale. Niektóre elementy wnętrza – jak przełączniki czy wyświetlacze – zaprojektowano z użyciem grawerowanego metalu i akrylu o głębokiej barwie. Nowoczesny jest również zestaw kolorów - czarna skóra z karmazynowym materiałem na fotelach, w dotyku przypominający nubuk.

Twórcy Hazumi w konstrukcji pojazdu wykorzystali elementy składające się na technologie SKYACTIV. Nowością jest 1.5-litrowy silnik wysokoprężny, który w Genewie świętuje swoją światową premierę. Jak podkreśla producent, silnik ten charakteryzuje się pokaźnym momentem obrotowym i osiągami uzyskiwanymi liniowo, przy czym emisja CO2  wynosi poniżej 90 g/km. Jednostka ta spełnia również wymagania normy Euro 6.

Hazumi wyposażono w szereg zawansowanych rozwiązań z zakresu bezpieczeństwa nazywanych wspólnie i-ACTIVSENSE. Bazują one na koncepcji aktywnego bezpieczeństwa Mazda Proactive Safety. Na pokładzie auta znalazł się ponadto system MZD Connect, czyli układ informacji, łączności i rozrywki, który zadebiutował w Maździe3.

Studyjny model Hazumi stanowi przedsmak tego, czego możemy się spodziewać po nowej Maździe2. Debiut wersji produkcyjnej planowany jest jeszcze w tym roku.

Norbert Szwarc Foto: Mazda   [gallery ids="45113,45112,45111,45110,45109,45108,45107,45106"]

Zobacz podobne artykuły:

 Remonty dróg w Warszawie – czy będą korki w mieście?
kalendarz 17/09 2021

Remonty dróg w Warszawie – czy będą korki w mieście?

Wiadomości / Gorące tematy

2021.09.17

Południowa Obwodnica Warszawy (POW) jest już na ukończeniu.
TOP 10 najczęściej kradzionych aut w Polsce
kalendarz 14/09 2021

TOP 10 najczęściej kradzionych aut w Polsce

Wiadomości / Gorące tematy

2021.09.14

W ubiegłym roku najczęściej kradzioną marką była Toyota (787 sztuk), a modelem Audi A4 (214).
 Toyota GR 86 następcą “Diabła” Kuby Przygońskiego?
kalendarz 01/09 2021

Toyota GR 86 następcą “Diabła” Kuby Przygońskiego?

Wiadomości / Wydarzenia

2021.09.01

Kuba Przygoński w dotychczasowym coupe Toyoty wywalczył cztery tytuły mistrza Polski w drifcie. Czy wkrótce przesiądzie się do nowszej maszyny?
Najnowsze artykuły:
 Nowy miejski SUV Lexusa?

Nowy miejski SUV Lexusa?

Wiadomości / News

2021.09.23

Co o nim wiemy?
 BMW 750iL – Dla Bonda i nie tylko

BMW 750iL – Dla Bonda i nie tylko

Wiadomości / Ciekawostki

2021.09.19

BMW 750iL było flagowym wariantem trzeciej generacji modelu E38.
Kia może zrezygnować ze Stingera?

Kia może zrezygnować ze Stingera?

Wiadomości / News

2021.09.17

Producent co prawda odświeżył swojego sportowego sedana, ale…

Bądź na bieżaco! Zapisz się do newslettera.