Mazda3 SkyPASSION - Mocny rywal
Od wielu lat rynek wśród aut kompaktowych jest mocno zagęszczony. Praktycznie każdy liczący się przedstawiciel oferuje w swojej gamie modelowej tego typu pojazd. Sprawdziliśmy, czy Mazda ma szansę wzbudzić popłoch wśród konkurencji.
O tym, jak niezwykle trudne jest zaistnienie w tej klasie pojazdów, japoński producent doskonale zdaje sobie sprawę. Dlatego obecnie wydaje się, że Japończycy stworzyli auto mające wszelkie predyspozycje ku temu, aby odnieść sukces rynkowy. Jest to możliwe nie tylko dzięki legendarnej już trwałości japońskiego auta, ale również designu budzącego zachwyt. Trzeba przyznać, że do tej pory była to bolączka Mazdy3. Tymczasem nowy model powstał według nowej filozofii budowania samochodów – KODO. Projektanci tchnęli w sylwetkę nowego ducha inspirowanego sposobem, jakim poruszają się zwierzęta. Taki kierunek zdał swój egzamin. Już parę lat temu sukces odniósł model CX-5, później Mazda6. Kompaktowa Mazda ma za zadanie poważnie zagrozić takim producentom jak Volkswagen, Ford czy Opel. Mające 446,5 cm nadwozie posiada dynamiczne przetłoczenia wespół z przednimi kloszami w kształcie łez i gwałtownie opadającą klapą bagażnika. Skutecznie wyróżniają one azjatycki samochód spośród konkurencji. Do opcjonalnego wyposażenia należą biksenonowe reflektory oraz obręcze o średnicy 16 cali wymagające 2250 złotych dopłaty w podstawowej specyfikacji. Atrakcyjne nadwozie może być oferowane w aż 9 kolorach lakieru nadwozia. Pomimo niemałych przecież gabarytów oraz rozstawu osi wynoszącego 270 cm, auto nie należy do najprzestronniejszych w swojej klasie. Możemy nawet poczuć się na przednich fotelach nieco klaustrofobicznie. Powodem jest dość rozbudowana konsola centralna i boczki drzwiowe. Podobnie jest z miejscem na tylnej kanapie. Zajęcie na niej miejsca jest dosyć ciężkie. Wszystko przez stosunkowo wąski otwór między słupkiem a maksymalnie wychylonymi drzwiami i nisko poprowadzoną linią dachu. Podobnie auto nie zachwyca pojemnością bagażnika – 364 litry pojemności może nie jest najlepszym rezultatem w tej klasie aut, ale sytuację nadrabia regularny kształt i ustawność przestrzeni bagażowej. Po złożeniu asymetrycznego oparcia kanapy osiągniemy 1250 litrów.
Postawiono na wyposażenie
Skupmy się teraz na walorach Mazdy. Wymienić wśród nich możemy m.in. bogate wyposażenie z zakresu komfortu czy poziomu bezpieczeństwa wersji SkyPASSION. Fakt, ta wersja wyposażeniowa jest najbogatsza, ale już podstawowa odmiana SkyGO wiele oferuje. Poza wspomnianymi systemami z zakresu bezpieczeństwa, do których zaliczyć możemy komplet poduszek powietrznych czołowych, bocznych oraz kurtynowych, możemy wspomnieć o ABS, EBD (układzie elektronicznego rozdziału sił hamowania), EBA (układzie awaryjnego hamowania), DSC (układzie dynamicznej kontroli stabilności toru jazdy z elektronicznym układem kontroli trakcji TCS), TPMS (systemie monitorowania ciśnienia w ogumieniu), HLA (układzie wspomagający ruszanie na wzniesieniu). Wersja testowa SkyPASSION oferuje dodatkowo SCBS (system wspomagający hamowanie i zapobiegający kolizjom przy małej prędkości), RVM (system monitorowania tyłu pojazdu ostrzegający o pojazdach w martwym polu), LDW (system ostrzegania przed niezamierzoną zmianą pasa ruchu), SBS (inteligentne wspomaganie hamowania) czy wreszcie DRSS (analizę odległości do poprzedzającego pojazdu). W skład wyposażenia przyczyniającego się na komfort jazdy wymienić możemy odtwarzacz CD z MP3 i interfejsem Bluetooth, automatyczną klimatyzację dwustrefową, tempomat, czujniki parkowania z tyłu, czujnik deszczu i zmierzchu, podgrzewane fotele przednie, przyciemniane szyby, czy wyświetlacz Head-up.
W duchu ergonomii oraz oryginalności
Deska rozdzielcza Mazdy3 zaprojektowana została nowocześnie i jej obsługa nie nastręczy nam jakichkolwiek problemów. Gdy zechcemy skorzystać z dwustrefowej klimatyzacji automatycznej, przełączyć wskazania komputera pokładowego, czy wyszukać cel podróży, nie będziemy odciągać uwagi od prowadzenia. Japoński kompakt wyróżnia się na tle konkurencji także oryginalnymi zegarami. Zostały one zaprojektowane w bardzo ciekawy sposób. Pośrodku znajduje się analogowy prędkościomierz, natomiast z lewej strony ciekłokrystaliczny wyświetlacz informujący o aktualnej prędkości obrotowej silnika.
Jedynie silniki benzynowe
Nieco zdziwienie budzić może fakt, że w ofercie nie znajduje się (póki co) jednostka wysokoprężna. W sprzedaży są jedynie odmiany benzynowe o pojemności 1,5 i 2,0 l. Słabsza rozwija moc 100 KM, zaś dwulitrówki dysponują odpowiednio 120 oraz 165 KM. Mieliśmy okazję poruszać się najmocniejszą odmianą Mazdy3. Jednostka ta zapewnia dobrą elastyczność i stosunkowo niskie zapotrzebowanie na paliwo, które w warunkach miejskich wyniosło zaledwie 7,5 litra. Nie powinniśmy narzekać na przyspieszenie od 0 do 100 km/h wynoszące 8,2 sekundy oraz prędkość maksymalną – 210 km/h. Bardzo dobrze została zestopniowana skrzynia biegów, zaś jednostkę napędową wzorowo wyciszono. Zaletę Mazdy stanowi również układ jezdny, który pozwala cieszyć się każdym szybciej pokonywanym zakrętem. Oczywiście w miarę rozsądku...
Mazda3 to ciekawy kompakt. Spełnia swoją rolę w warunkach miejskich (przydają się jednak czujniki parkowania z powodu małej tylnej szyby), jak i czasami możemy udać się nią w dalszą trasę. Choć jako auto nie jest pozbawiona wad, oferuje bogate wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa i komfortu. Auto dostępne jest od 64 900 zł (odmiana 1.5 l SkyGO). Żeby móc wyjechać z salonu naszą odmianą, trzeba liczyć się z wydaniem minimum 90 400 zł.
Paweł Pusz
Zalety auta:
-stylistyka nadwozia
-oszczędny i dynamiczny silnik
-bogate wyposażenie
-jakość wykonania
-wyciszenie kabiny
-układ jezdny
-skrzynia biegów
Wady auta:
-brak w ofercie jednostki wysokoprężnej
-dosyć ciasno na tylnej kanapie
-niewielki jak na tę klasę bagażnik
-słaba widoczność do tyłu
Podstawowe parametry techniczne Mazdy3 SkyPASSION:
Wymiary (długość/szerokość/wysokość): 4465 / 1795 / 1450 mm
Silnik: benzynowy
Pojemność: 1998 cm3
Moc maksymalna: 165 KM przy 6000 obr./min
Maksymalny moment obrotowy: 210 Nm przy 4000 obr./min
Skrzynia biegów: manualna 6-biegowa
Osiągi (0-100 km/h): 8,2 s
Prędkość maksymalna: 210 km/h
Zużycie paliwa (miasto/trasa/średnie): 8,2/6,2/7,1 l
Pojemność bagażnika: 364/1250 l
Pojemność zbiornika paliwa: 51 l
Masa własna: 1293 kg
Cena: od 64 900 zł (odmiana 1.5 l SkyGO)
Cena wersji testowej: 90 400 zł
Zobacz podobne artykuły:
Dacia Jogger Extreme 1.0 ECO-G 100 KM LPG Sleep Pack – Propozycja nie dla każdego
Testy / Testy
2025.01.07
Renault Clio E-Tech Full Hybrid esprit Alpine – czyli tanio i sportowo
Testy / Testy
2025.01.06
MG HS 1.5 T-GDi Exclusive - Czyli chińska szansa na sukces
Testy / Testy
2025.01.06
Lewis Hamilton w Maranello
Wiadomości / Moto sport
2025.01.22
Rajd Monte Carlo – przed startem
Wiadomości / Moto sport
2025.01.20