Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Mazda CX-5 2.5 Skyactiv-G 4x4 - Wbrew trendom
kalendarz 03/11 2016

Mazda CX-5 2.5 Skyactiv-G 4x4 - Wbrew trendom

Testy / Mazda / slider

Wolnossący silnik o dużej pojemności zamiast modnego downsizingu. Efekt?

Segment SUV-ów to najmodniejsza od kilku lat część rynku. Dzisiaj praktycznie każdy producent ma w swojej ofercie choćby jeden model tego typu. Liderzy mają mocną pozycję i trudno zaistnieć nowicjuszom, choć zdarzają się wyjątki. Dowodem może być właśnie Mazda z modelem CX-5, który jest w ofercie od ponad 3 lat a już zdążył zdobyć bardzo dużą popularność. Z roku na rok polskie przedstawicielstwo Mazdy zwiększa sprzedaż a najbardziej popularnymi modelami jest Mazda 6 i CX-5.

Kodo i Skyactiv

Te dwie nazwy dla każdego są jednocześnie dość tajemnicze i brzmią jak slogany reklamowe. Jednak tak naprawdę odzwierciedlają stylistykę (Kodo) i zastosowaną technikę (Skyactiv). Po raz pierwszy np. wprowadzono system odzyskiwania energii podczas hamowania i magazynowania jej w kondensatorze (i-eloop).

Jednak jak zawsze, samochód „kupuje” się oczami. CX-5 może się podobać i na pewno wyróżnia się kilkoma oryg_foto-2-jpgelementami na tle rywali. Nowocześnie zaprojektowane wnętrze jest jednocześnie bardzo przestronne. Wysocy pasażerowie zajmujący miejsca w drugim rzędzie nie będą mieli powodów do narzekań. Fotele zapewniają dobre podparcie. W testowym aucie pokryto je jasną skórą, co niestety nie jest praktycznym rozwiązaniem na co dzień. Charakterystycznym elementem są tunelowe zegary i trójramienna kierownica. Wyskalowanie prędkościomierza do 260 km/h, to chyba jednak przesada. Ponadto wysokiej jakości wykończenie i materiały. Nie brakuje praktycznych schowków i uchwytów na napoje. W centralnym miejscu deski rozdzielczej umieszczono 7-calowy wyświetlacz systemu MZD Connect Car. Szkoda tylko, że jego obsługa aż tak musi absorbować kierowcę. Nawet zmiana stacji radiowej wymaga zatrzymania się na postoju. Na kolorowym ekranie można także obserwować pracę systemu odzyskiwania energii - efektowny gadżet.

Mazda dysponuje pojemnym i praktycznym bagażnikiem o poj. 503 l. To więcej niż oferuje Kia Sportage (491 l.), czy Nissan Qashqai (401 l.). Nieco większym przedziałem bagażowym  może się jednak pochwalić Hyundai Tucson (513 l.). Po złożeniu tylnych siedzień w CX-5, otrzymamy równą powierzchnię i 1620 l.

Pod prąd

Coraz trudniej można spotkać pod maską nowych aut silniki wolnossące. Tymczasem Mazda  wprowadziła w oryg_foto-3-jpgodświeżonej wersji CX-5 silnik wolnossący 4-cylindrowy z wałkiem wyrównoważającym o poj. 2.5. Samochód w tej odmianie występuje z 6-biegową przekładnią automatyczną i napędem obu osi. Silnik został dobrze wyciszony. Gdy jednak wybierzemy tryb Sport, w naszych uszach będzie „grał” dźwięk jednostki, który nie jest jednak uciążliwy. Praca skrzyni biegów zasługuje na dobrą ocenę. Samochód płynnie przyspiesza w każdym  zakresie obrotów, mając zawsze zapas mocy. Nie jest irytujący system Start/Stop, co nie często się zdarza. Zużycie paliwa nieco odbiega od wartości podanych przez producenta, ale nie jest wbrew pozorom przerażające. Podczas testu w warunkach miejskich wynosiło 8,0-11,0 l/100 km a w trasie 6,3 l/100 km.

Pomimo napędu 4x4 i większego prześwitu (210 mm w wersji 4x4 i 215 mm – 4x2), samochód Mazdy nie jest autem terenowym. Twardsze zawieszenie pozwala na sprawne poruszanie się po drogach asfaltowych i pewne pokonywanie dynamiczniej zakrętów. Napęd obu osi bardziej przyda się nam na mokrej lub śliskiej nawierzchni niż podczas jazdy po drogach nieutwardzonych.

Jeden z niewielu

Mazda przekonuje do siebie poziomem wykonania, techniką i bogatym wyposażeniem. Model z silnikiem 2.5 to prawdziwa rzadkość. Jeżeli ktoś woli tego typu rozwiązanie, wybór wydaje się prosty. Szkoda jednak, że CX-5 w tej właśnie odmianie występuje tylko z przekładnią automatyczną i w najwyższej wersji wyposażeniowej. Ponadto trzeba pamiętać, że w polskich realiach, samochód z silnikiem o poj. powyżej 2.0, jest objęty wyższą akcyzą.  W efekcie cena auta wynosi ponad 150 000 zł.

Norbert Szwarc Foto: autor

Zalety auta: -atrakcyjna stylizacja -przestronne i funkcjonalne wnętrze -układ jezdny -dynamiczny silnik -bogate wyposażenie -wysoka jakość wykonania Wady: -cena i koszty eksploatacji Podstawowe parametry techniczne Mazdy CX-5 2.5 Skyactiv-G 4x4 (SkyPassion): Wymiary (długość/szerokość/wysokość) - 4555/1840/1710 mm Silnik: benzynowy, R4/16V Pojemność: 2488 cm3 Moc maksymalna: 192 KM przy 5700 obr/min Maksymalny moment obrotowy: 256 Nm przy 4000 obr/min Osiągi (0-100 km/h) – 8,0 s. Prędkość maksymalna: 194 km/h Zużycie paliwa (miasto/trasa/średnie) – 9,3/6,0/7,2  l/100 km Pojemność bagażnika: 503 – 1620  l Pojemność zbiornika paliwa: 58 l Cena auta: od 89 400 zł (2.0 165 KM Skyactiv-G, SkyGo) Cena auta testowego: 161 500 zł [gallery ids="58619,58620,58621,58622,58623,58624,58625,58626,58627,58629,58628,58630,58631,58632,58633,58634,58635,58636,58637,58638,58639,58640,58641,58642,58643,58644,58645,58646,58647,58648,58649,58650"]  

Zobacz podobne artykuły:

 Mazda3 Kobiecym Światowym Samochodem Roku 2019
kalendarz 18/11 2019

Mazda3 Kobiecym Światowym Samochodem Roku 2019

Wiadomości / News

2019.11.18

Nowa Mazda3 została uznana za „Głównego Zwycięzcę” tegorocznej edycji konkursu Kobiecy Światowy Samochód Roku.
Mercedes Benz Klasa X 350D 4MATIC 7G-Tronic - Zaskakujący
kalendarz 10/10 2019

Mercedes Benz Klasa X 350D 4MATIC 7G-Tronic - Zaskakujący

Testy / Testy

2019.10.10

Choć jest bliźniakiem Nissana Navary NP300 to w praktyce oba auta sporo różni.
Mercedes-Benz Klasa V 250 BLUETEC 7G Tronic – Lider...
kalendarz 01/10 2019

Mercedes-Benz Klasa V 250 BLUETEC 7G Tronic – Lider...

Testy / Testy

2019.10.01

Tym modelem Mercedes odpowiedział na rosnąca popularność Volkswagena. 
Najnowsze artykuły:
Toyota Corolla - Ta Corolla ma 50 lat i 421 KM

Toyota Corolla - Ta Corolla ma 50 lat i 421 KM

Moto fanatyk / Tuning

2019.12.13

Toyota Corolla pierwszej generacji z 1969 r. odrestaurowana w Huntington Beach w Kalifornii ma w sobie nostalgiczny urok klasyka.
Elektryczne samochody nie takie ekologiczne, jak nam się wydaje

Elektryczne samochody nie takie ekologiczne, jak nam się wydaje

Wiadomości / Gorące tematy

2019.12.13

Ekologiczne plany reformowania transportu indywidualnego zakładały pojawienie się na polskich drogach miliona elektromobilnych samochodów.
Orlen Team w nowym składzie na Rajd Dakar 2020

Orlen Team w nowym składzie na Rajd Dakar 2020

Wiadomości / Moto sport

2019.12.11

Z nowymi zawodnikami, na nowej trasie – Orlen Team już wkrótce wyruszy na kolejny Dakar.

Bądź na bieżaco! Zapisz się do newslettera.