Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Mazda CX-5 2.5 Skyactiv-G 4x4 - Wbrew trendom
kalendarz 03/11 2016

Mazda CX-5 2.5 Skyactiv-G 4x4 - Wbrew trendom

Testy / Mazda / slider

Wolnossący silnik o dużej pojemności zamiast modnego downsizingu. Efekt?

Segment SUV-ów to najmodniejsza od kilku lat część rynku. Dzisiaj praktycznie każdy producent ma w swojej ofercie choćby jeden model tego typu. Liderzy mają mocną pozycję i trudno zaistnieć nowicjuszom, choć zdarzają się wyjątki. Dowodem może być właśnie Mazda z modelem CX-5, który jest w ofercie od ponad 3 lat a już zdążył zdobyć bardzo dużą popularność. Z roku na rok polskie przedstawicielstwo Mazdy zwiększa sprzedaż a najbardziej popularnymi modelami jest Mazda 6 i CX-5.

Kodo i Skyactiv

Te dwie nazwy dla każdego są jednocześnie dość tajemnicze i brzmią jak slogany reklamowe. Jednak tak naprawdę odzwierciedlają stylistykę (Kodo) i zastosowaną technikę (Skyactiv). Po raz pierwszy np. wprowadzono system odzyskiwania energii podczas hamowania i magazynowania jej w kondensatorze (i-eloop).

Jednak jak zawsze, samochód „kupuje” się oczami. CX-5 może się podobać i na pewno wyróżnia się kilkoma oryg_foto-2-jpgelementami na tle rywali. Nowocześnie zaprojektowane wnętrze jest jednocześnie bardzo przestronne. Wysocy pasażerowie zajmujący miejsca w drugim rzędzie nie będą mieli powodów do narzekań. Fotele zapewniają dobre podparcie. W testowym aucie pokryto je jasną skórą, co niestety nie jest praktycznym rozwiązaniem na co dzień. Charakterystycznym elementem są tunelowe zegary i trójramienna kierownica. Wyskalowanie prędkościomierza do 260 km/h, to chyba jednak przesada. Ponadto wysokiej jakości wykończenie i materiały. Nie brakuje praktycznych schowków i uchwytów na napoje. W centralnym miejscu deski rozdzielczej umieszczono 7-calowy wyświetlacz systemu MZD Connect Car. Szkoda tylko, że jego obsługa aż tak musi absorbować kierowcę. Nawet zmiana stacji radiowej wymaga zatrzymania się na postoju. Na kolorowym ekranie można także obserwować pracę systemu odzyskiwania energii - efektowny gadżet.

Mazda dysponuje pojemnym i praktycznym bagażnikiem o poj. 503 l. To więcej niż oferuje Kia Sportage (491 l.), czy Nissan Qashqai (401 l.). Nieco większym przedziałem bagażowym  może się jednak pochwalić Hyundai Tucson (513 l.). Po złożeniu tylnych siedzień w CX-5, otrzymamy równą powierzchnię i 1620 l.

Pod prąd

Coraz trudniej można spotkać pod maską nowych aut silniki wolnossące. Tymczasem Mazda  wprowadziła w oryg_foto-3-jpgodświeżonej wersji CX-5 silnik wolnossący 4-cylindrowy z wałkiem wyrównoważającym o poj. 2.5. Samochód w tej odmianie występuje z 6-biegową przekładnią automatyczną i napędem obu osi. Silnik został dobrze wyciszony. Gdy jednak wybierzemy tryb Sport, w naszych uszach będzie „grał” dźwięk jednostki, który nie jest jednak uciążliwy. Praca skrzyni biegów zasługuje na dobrą ocenę. Samochód płynnie przyspiesza w każdym  zakresie obrotów, mając zawsze zapas mocy. Nie jest irytujący system Start/Stop, co nie często się zdarza. Zużycie paliwa nieco odbiega od wartości podanych przez producenta, ale nie jest wbrew pozorom przerażające. Podczas testu w warunkach miejskich wynosiło 8,0-11,0 l/100 km a w trasie 6,3 l/100 km.

Pomimo napędu 4x4 i większego prześwitu (210 mm w wersji 4x4 i 215 mm – 4x2), samochód Mazdy nie jest autem terenowym. Twardsze zawieszenie pozwala na sprawne poruszanie się po drogach asfaltowych i pewne pokonywanie dynamiczniej zakrętów. Napęd obu osi bardziej przyda się nam na mokrej lub śliskiej nawierzchni niż podczas jazdy po drogach nieutwardzonych.

Jeden z niewielu

Mazda przekonuje do siebie poziomem wykonania, techniką i bogatym wyposażeniem. Model z silnikiem 2.5 to prawdziwa rzadkość. Jeżeli ktoś woli tego typu rozwiązanie, wybór wydaje się prosty. Szkoda jednak, że CX-5 w tej właśnie odmianie występuje tylko z przekładnią automatyczną i w najwyższej wersji wyposażeniowej. Ponadto trzeba pamiętać, że w polskich realiach, samochód z silnikiem o poj. powyżej 2.0, jest objęty wyższą akcyzą.  W efekcie cena auta wynosi ponad 150 000 zł.

Norbert Szwarc Foto: autor

Zalety auta: -atrakcyjna stylizacja -przestronne i funkcjonalne wnętrze -układ jezdny -dynamiczny silnik -bogate wyposażenie -wysoka jakość wykonania Wady: -cena i koszty eksploatacji Podstawowe parametry techniczne Mazdy CX-5 2.5 Skyactiv-G 4x4 (SkyPassion): Wymiary (długość/szerokość/wysokość) - 4555/1840/1710 mm Silnik: benzynowy, R4/16V Pojemność: 2488 cm3 Moc maksymalna: 192 KM przy 5700 obr/min Maksymalny moment obrotowy: 256 Nm przy 4000 obr/min Osiągi (0-100 km/h) – 8,0 s. Prędkość maksymalna: 194 km/h Zużycie paliwa (miasto/trasa/średnie) – 9,3/6,0/7,2  l/100 km Pojemność bagażnika: 503 – 1620  l Pojemność zbiornika paliwa: 58 l Cena auta: od 89 400 zł (2.0 165 KM Skyactiv-G, SkyGo) Cena auta testowego: 161 500 zł [gallery ids="58619,58620,58621,58622,58623,58624,58625,58626,58627,58629,58628,58630,58631,58632,58633,58634,58635,58636,58637,58638,58639,58640,58641,58642,58643,58644,58645,58646,58647,58648,58649,58650"]  

Zobacz podobne artykuły:

Seat Ibiza FR 1,5 TSI 150 KM 6MT - Trochę więcej sportu
kalendarz 19/06 2019

Seat Ibiza FR 1,5 TSI 150 KM 6MT - Trochę więcej sportu

Testy / Testy

2019.06.19

Piątą generacje Ibizy Hiszpanie zaprezentowali w 2017 roku. Auto kontynuuje myśl stylistyczną zapoczątkowaną jeszcze w 2013 roku przez Seata Leona. Oczywiście, że nietrudno odnaleźć odniesienia do poprzedniczki, ale w porówna...
VW Tiguan Allspace 2,0 TDI BlueMotion R-Line DSG - Piwo i wurst
kalendarz 14/06 2019

VW Tiguan Allspace 2,0 TDI BlueMotion R-Line DSG - Piwo i wurst

Testy / Testy

2019.06.14

Tiguan jest jak piwo i wurst.  Sprawdzony i „wchodzi” w zasadzie każdemu. W dniu premiery auto było bardzo zaawansowane technologicznie. Dodatkowo teraz oferowane jest w odmianie przedłużonej Allspace.
Hyundai Kona T-GDI 1,6 7DCT 177KM – Koreański sposób na crossovera
kalendarz 13/06 2019

Hyundai Kona T-GDI 1,6 7DCT 177KM – Koreański sposób na crossovera

Testy / Testy

2019.06.13

Brak SUV-a albo przynajmniej crossovera w segmencie, to dla szanującej się firmy coś więcej niż faux pas. To finansowy strzał w stopę. Klienci na całym świecie pokochali auta o bardziej terenowym wyglądzie. I to bez względu n...
Najnowsze artykuły:
Nie tylko OC bije po kieszeni polskich kierowców

Nie tylko OC bije po kieszeni polskich kierowców

Finanse / Ubezpieczenia

2019.06.19

44 proc. Polaków nie lubi kupować OC, a kolejne 24 proc. ankietowanych niechętnie płaci za ubezpieczenia nieobowiązkowe: AC, NNW i Assistance.
Seat Ibiza FR 1,5 TSI 150 KM 6MT - Trochę więcej sportu

Seat Ibiza FR 1,5 TSI 150 KM 6MT - Trochę więcej sportu

Testy / Testy

2019.06.19

Piątą generacje Ibizy Hiszpanie zaprezentowali w 2017 roku. Auto kontynuuje myśl stylistyczną zapoczątkowaną jeszcze w 2013 roku przez Seata Leona. Oczywiście, że nietrudno odnaleźć odniesienia do poprzedniczki, ale w porówna...
Tylko innowacje pozwolą sprostać nowym regulacjom emisji spalin

Tylko innowacje pozwolą sprostać nowym regulacjom emisji spalin

Wiadomości / Gorące tematy

2019.06.19

Dzięki produkowanym w Polsce nowoczesnym katalizatorom ekologiczne mogą być także silniki diesla.

Bądź na bieżaco! Zapisz się do newslettera.