Mazda CX-5 2.5 Skyactiv-G 4x4 - Wbrew trendom
Wolnossący silnik o dużej pojemności zamiast modnego downsizingu. Efekt?
Segment SUV-ów to najmodniejsza od kilku lat część rynku. Dzisiaj praktycznie każdy producent ma w swojej ofercie choćby jeden model tego typu. Liderzy mają mocną pozycję i trudno zaistnieć nowicjuszom, choć zdarzają się wyjątki. Dowodem może być właśnie Mazda z modelem CX-5, który jest w ofercie od ponad 3 lat a już zdążył zdobyć bardzo dużą popularność. Z roku na rok polskie przedstawicielstwo Mazdy zwiększa sprzedaż a najbardziej popularnymi modelami jest Mazda 6 i CX-5.
Kodo i Skyactiv
Te dwie nazwy dla każdego są jednocześnie dość tajemnicze i brzmią jak slogany reklamowe. Jednak tak naprawdę odzwierciedlają stylistykę (Kodo) i zastosowaną technikę (Skyactiv). Po raz pierwszy np. wprowadzono system odzyskiwania energii podczas hamowania i magazynowania jej w kondensatorze (i-eloop).
Jednak jak zawsze, samochód „kupuje” się oczami. CX-5 może się podobać i na pewno wyróżnia się kilkoma elementami na tle rywali. Nowocześnie zaprojektowane wnętrze jest jednocześnie bardzo przestronne. Wysocy pasażerowie zajmujący miejsca w drugim rzędzie nie będą mieli powodów do narzekań. Fotele zapewniają dobre podparcie. W testowym aucie pokryto je jasną skórą, co niestety nie jest praktycznym rozwiązaniem na co dzień. Charakterystycznym elementem są tunelowe zegary i trójramienna kierownica. Wyskalowanie prędkościomierza do 260 km/h, to chyba jednak przesada. Ponadto wysokiej jakości wykończenie i materiały. Nie brakuje praktycznych schowków i uchwytów na napoje. W centralnym miejscu deski rozdzielczej umieszczono 7-calowy wyświetlacz systemu MZD Connect Car. Szkoda tylko, że jego obsługa aż tak musi absorbować kierowcę. Nawet zmiana stacji radiowej wymaga zatrzymania się na postoju. Na kolorowym ekranie można także obserwować pracę systemu odzyskiwania energii - efektowny gadżet.
Mazda dysponuje pojemnym i praktycznym bagażnikiem o poj. 503 l. To więcej niż oferuje Kia Sportage (491 l.), czy Nissan Qashqai (401 l.). Nieco większym przedziałem bagażowym może się jednak pochwalić Hyundai Tucson (513 l.). Po złożeniu tylnych siedzień w CX-5, otrzymamy równą powierzchnię i 1620 l.
Pod prąd
Coraz trudniej można spotkać pod maską nowych aut silniki wolnossące. Tymczasem Mazda wprowadziła w odświeżonej wersji CX-5 silnik wolnossący 4-cylindrowy z wałkiem wyrównoważającym o poj. 2.5. Samochód w tej odmianie występuje z 6-biegową przekładnią automatyczną i napędem obu osi. Silnik został dobrze wyciszony. Gdy jednak wybierzemy tryb Sport, w naszych uszach będzie „grał” dźwięk jednostki, który nie jest jednak uciążliwy. Praca skrzyni biegów zasługuje na dobrą ocenę. Samochód płynnie przyspiesza w każdym zakresie obrotów, mając zawsze zapas mocy. Nie jest irytujący system Start/Stop, co nie często się zdarza. Zużycie paliwa nieco odbiega od wartości podanych przez producenta, ale nie jest wbrew pozorom przerażające. Podczas testu w warunkach miejskich wynosiło 8,0-11,0 l/100 km a w trasie 6,3 l/100 km.
Pomimo napędu 4x4 i większego prześwitu (210 mm w wersji 4x4 i 215 mm – 4x2), samochód Mazdy nie jest autem terenowym. Twardsze zawieszenie pozwala na sprawne poruszanie się po drogach asfaltowych i pewne pokonywanie dynamiczniej zakrętów. Napęd obu osi bardziej przyda się nam na mokrej lub śliskiej nawierzchni niż podczas jazdy po drogach nieutwardzonych.
Jeden z niewielu
Mazda przekonuje do siebie poziomem wykonania, techniką i bogatym wyposażeniem. Model z silnikiem 2.5 to prawdziwa rzadkość. Jeżeli ktoś woli tego typu rozwiązanie, wybór wydaje się prosty. Szkoda jednak, że CX-5 w tej właśnie odmianie występuje tylko z przekładnią automatyczną i w najwyższej wersji wyposażeniowej. Ponadto trzeba pamiętać, że w polskich realiach, samochód z silnikiem o poj. powyżej 2.0, jest objęty wyższą akcyzą. W efekcie cena auta wynosi ponad 150 000 zł.
Norbert Szwarc Foto: autor
Zalety auta: -atrakcyjna stylizacja -przestronne i funkcjonalne wnętrze -układ jezdny -dynamiczny silnik -bogate wyposażenie -wysoka jakość wykonania Wady: -cena i koszty eksploatacji Podstawowe parametry techniczne Mazdy CX-5 2.5 Skyactiv-G 4x4 (SkyPassion): Wymiary (długość/szerokość/wysokość) - 4555/1840/1710 mm Silnik: benzynowy, R4/16V Pojemność: 2488 cm3 Moc maksymalna: 192 KM przy 5700 obr/min Maksymalny moment obrotowy: 256 Nm przy 4000 obr/min Osiągi (0-100 km/h) – 8,0 s. Prędkość maksymalna: 194 km/h Zużycie paliwa (miasto/trasa/średnie) – 9,3/6,0/7,2 l/100 km Pojemność bagażnika: 503 – 1620 l Pojemność zbiornika paliwa: 58 l Cena auta: od 89 400 zł (2.0 165 KM Skyactiv-G, SkyGo) Cena auta testowego: 161 500 zł [gallery ids="58619,58620,58621,58622,58623,58624,58625,58626,58627,58629,58628,58630,58631,58632,58633,58634,58635,58636,58637,58638,58639,58640,58641,58642,58643,58644,58645,58646,58647,58648,58649,58650"]Zobacz podobne artykuły:
Nissan Qashqai E-Power Tekna + – Nadzieja przyszłości?
Testy / Testy
2024.04.26
Mazda CX-80 - Największy model w europejskiej gamie marki
Wiadomości / News
2024.04.12
Volkswagen Caddy 2.0 TDI DSG Dark Label – Nie do zdarcia
Testy / Testy
2024.04.04
Majówka 2024 – raport drogowy
Bezpieczeństwo
2024.04.26
Nissan Qashqai E-Power Tekna + – Nadzieja przyszłości?
Testy / Testy
2024.04.26
Wypadek na rajdzie ulicznym
Finanse / Ubezpieczenia
2024.04.25