
Mazda 3 2.0 e-Skyactiv X M Hybrid 186 KM – Prawdziwy lider
Japoński producent Mazda od dawna wyróżnia się na tle innych marek. Nie idzie w downsizing proponując własną politykę. Mazda 3 stanowi tego najlepszy przykład. Wolnossąca "benzyna" z miękką hybrydą. Tego jeszcze nie było...
Od czasu debiutu Mazdy 3 minęło już ponad 4 lata. Mimo to auto nadal wygląda bardzo nowocześnie. Nie będzie na wyrost stwierdzenie, że to najładniejszy pojazd w swojej klasie na rynku. Jego bardzo dynamiczna sylwetka w ogóle nie poddaje się procesowi starzenia. Zadziorny przód auta, podobnie jak tylny pas i profil auta mogą się podobać.
Wnętrze także na plus
Także wobec wnętrza nie przejdziemy obojętnie. Jakość zastosowanych materiałów jest wysoka. To prawdziwa klasa Premium. Wszystko zostało nienagannie spasowane. Sama deska rozdzielcza jest intuicyjna. Nikt nie powinien mieć problemów z odnalezieniem się.
Wygodne przednie fotele przewiozą kierowcę i pasażera, natomiast gorzej wygląda sytuacja na tylnej kanapie. W klasie kompaktów Mazda nie zachwyca przestronnością na tylnej kanapie. Jest ciasno. Brakuje miejca na nogi i nad głową. Nasza wersja testowa ENSO (topowa) została wyposażona w skórzaną bordową tapicerkę. Stanowi ona wypsażenie seryjne tej wersji. Mazda przyłożyła się, bowiem skórzana tapicerka pokryła nie fotele, ale również boczki drzwi czy część deski rozdzielczej. Podobną jakością materiału, ale w czarnym odcieniu obito podłokietniki. W Mazdzie wszystkie plastiki są miękkie i przyjemne w dotyku.
Co do przestrzenie bagażowej to liczy ona sobie 327 litrów. To także średni wynik w tej klasie aut.
Oryginalny
Auto to ciekawe jest również z tego punktu widzenia, że możemy otrzymać pojazd klasy kompakt napędzany mocą blisko 200 koni. Silnik jest wolnossący i może współpracować z manualną skrzynią biegów oraz napędzać auto na obie osie. Do naszych rąk trafiła jednak wersja z przednim napędem. 186 KM oraz maksymalny moment obrotowy wynoszący 240 Nm robią robotę. Mazda jest dynamicznym pojazdem. Przyspiesza do 100 km/h w zaledwie 8 sekund. Prędkość maksymalna auta wynosi 216 km/h. Auto zaskakuje niewielkim zużyciem paliwa. W warunkach miejskich, poruszając się wolno zużycie paliwa wynosi zaledwie 7 litrów.
Podczas modernizacji silnika e-Skyactiv przekonstruowane zostały tłoki, zmniejszono stopień sprężania (16,3:1 do 15,0:1), zmieniając czas otwarcia zaworów dolotowych oraz oprogramowanie komputera sterującego pracą jednostki napędowej. Efekt ograniczenie zużycia paliwa. Auto posiada 24-woltowy układ mikrohybrydowy i doskonale spisuje się zarówno podczas spokojniejszych przejaźdżek, jak i poruszając się bardziej dynamicznie. Przy okazji Mazda sama sugeruje w którym momencie możemy zmienić biegi. Gdybyśmy jednak poruszali się na niskich obrotach i wcisnęli pedał gazu do podłogi, nie oczekujmy przyspieszenia, bowiem auto bardzo powolnie osiąga prędkość. Rozwiązaniem jest redukcja biegu na niższy.
Zawieszenie Mazdy 3 jest komfortowe i bardzo dobrze pracuje na nierównościach. Auto prowadzi się jak auto przednionapędowe. Tzn. pokonując zakręt z wyższą prędkością najpierw tylna oś jest nadsterowna, zaś chwilę później pojawia się przednia podsterowność wynikająca z przedniego napędu. Jednak tak naprawdę od trzeciego przełożenia problem ten jest marginalny.
Słowa pochwały należą się pracy skrzyni biegów. Zdecydowanie najlepsza manualna skrzynia w tej klasie aut. Perfekcyjnie został umiejscowiony lewarek dźwigni zmiany biegów, a poszczególne biegi wchodzą aksamitnie. Skoki są bardzo krótkie. Zestopniowanie skrzyni idealnie pasuje do charakterystyki silnika.
Jaka jest Mazda 3? Nie jest to najtańsze auto w swojej klasie, ale najlepsze. Nad konkurencją góruje jakością wykonania, prowadzeniem i oszczędnością oraz stylem. Ceny zaczynają się od 107 400 za wersję 2,0 e-Skyactiv G (122 KM) M6. Za naszą wersję silnikową zapłacić od 122 400 zł, zaś za wersję wyposażeniową 147 900 zł.
MOTOTRENDY.PL
Zalety auta:
- sylwetka
- jakość wykonania
- wyposażenie
- osiagi
- niskie zużycie paliwa
- rewelacyjna skrzynia biegów
Wady auta:
- średnich rozmiarów bagażnik
- mało miejsca na tylnej kanapie
Podstawowe parametry techniczne Mazda 3 2.0 e-Skyactiv X M Hybrid 186 KM:
Wymiary zewnętrzne (d/s/w/r/o): 4460/1795/1435/2725 mm
Silnik: 1988 cm3 benzynowy
Moc maksymalna: 186 KM/6000 obrotów
Maksymalny moment obrotowy: 213 Nm/6000 obr./min
Napęd: przedni
Skrzynia: manualna 6-biegowa
Przyspieszenie (0-100 km/h): 8,0 s
Prędkość maksymalna: 216 km/h
Średnie zużycie paliwa: 5,3 l
Pojemność bagażnika: 327/1021 l
Zbiornik paliwa: 51 l
Cena: 107 400 za wersję 2,0 e-Skyactiv G (122 KM) M6
Cena wersji testowej: od 147 900 zł
Zobacz podobne artykuły:
Suzuki Vitara 1.4 BoosterJet Elegance AllGrip 129 KM – Sprawdzony
Testy / Testy
2025.03.18
Honda CR-V e:HEV Advance AWD – Bez udawania
Testy / Testy
2025.03.14
Honda CR-V e:HEV 2.0 i-MMD 184 KM – Mocny gracz
Testy / Testy
2025.03.13
Dwa modele znikną z oferty Mercedesa
Wiadomości / News
2025.04.17
XVII Ogólnopolski Zlot Mustangów
Moto fanatyk
2025.04.17
900 silników Kia skradziono w ciągu 5 lat
Wiadomości / News
2025.04.16