Maciej Gładysz po pierwszych testach FIA Formula 3

17-letni tarnowianin w sezonie 2026 wystartuje w pełnym cyklu serii FIA Formula 3.
Dodajmy, że Formula 3 towarzyszy wyścigom Formuły 1 podczas dziesięciu rund na całym świecie. Polak będzie reprezentował utytułowany, francuski zespół ART Grand Prix.
Sezon 2026 będzie dla podopiecznego Akademii Motorsportu Orlen dopiero trzecim za kierownicą jednomiejscowego bolidu. Polak szybko awansował do serii FIA Formula 3. Przypomnijmy, że rok temu wywalczył tytuł drugiego wicemistrza hiszpańskiej Formuły 4 i cyklu Formula Winter Series, w którym był także mistrzem wśród debiutantów.
Ten sezon rozpoczął z kolei od zdobycia mistrzostwa serii Eurocup-3 Spanish Winter Championship i zwycięstwa w debiucie podczas pierwszej rundy Eurocup-3 na austriackim Red Bull Ringu.
Gładysz, który przed rozpoczęciem przygody z bolidami jednomiejscowymi przez dziesięć lat rywalizował z sukcesami w międzynarodowym kartingu, w przyszłym roku dołączy do zespołu ART Grand Prix. Francuską ekipę 30 lat temu założył Fred Vasseur, obecny szef Ferrari w Formule 1.
„Awans do FIA Formuły 3 w barwach zespołu ART Grand Prix to spełnienie marzeń moich i całej mojej rodziny – mówi Maciej Gładysz. – Jestem bardzo wdzięczny za tę szansę i dumny z dołączenia do tak utytułowanej ekipy. Od razu poczułem się w niej jak w domu, dlatego nie mogę doczekać się pierwszych testów i rozpoczęcia nowego rozdziału w mojej karierze. W sezonie 2025 wiele się nauczyłem i pokazałem, że mam tempo, aby zrobić w przyszłym roku kolejny krok. Zawsze mierzę wysoko, dlatego chcę nadal ciężko pracować i rozwijać się jako kierowca. Chciałbym także podziękować wszystkim partnerom, bez których pomocy ten krok nie byłby możliwy, a także niesamowitym, polskim kibicom, których doping bardzo wiele dla mnie znaczy”.
„Cieszymy się, że możemy powitać Macieja w ART Grand Prix w sezonie 2026 – dodaje szef zespołu Sébastien Philippe. – Maciej zdobył cenne doświadczenie w Formule 4 i Eurocup-3, pokazując przy tym duży potencjał. FIA F3 to znaczący krok naprzód, a my z niecierpliwością czekamy na współpracę z Maćkiem, aby pomóc mu w dalszym rozwoju i w stawianiu czoła kolejnym wyzwaniom”.
ART Grand Prix ma na swoim koncie 23 tytuły w kategorii kierowców i 21 tytułów zespołowych, będąc jedną z najbardziej utytułowanych ekip juniorskich w świecie motorsportu. W jej barwach mistrzostwa F3 i F2 wygrywali tacy kierowcy, jak Lewis Hamilton, George Russell, czy Charles Leclerc, dzisiaj czołowi zawodnicy F1.
W ramach przyszłorocznych mistrzostw FIA Formula 3 kierowców czeka dziesięć weekendów wyścigowych podczas rund Grand Prix Formuły 1. Podczas każdego z nich odbędą się dwa wyścigi; sobotni sprint i niedzielny wyścig główny, poprzedzone oficjalnym treningiem i sesją kwalifikacyjną.
Sezon rozpocznie się na początku marca na torze ulicznym w australijskim Melbourne. Po kwietniowych zmaganiach w Bahrajnie europejska część sezonu zacznie się w czerwcu na ulicach Monako.
Gładysz przesiądzie się z 270-konnego bolidu Tatuusa używanego w cyklu Eurocup-3, do 380-konnej Dallary napędzanej 3.4-litrowym, wolnossącym silnikiem V6 Mecachrome. Nowością dla niego będą także opony Pirelli.
W ramach przygotowań do swojego debiutu, Maciej Gładysz wziął udział w oficjalnych testach FIA F3 w hiszpańskim Jerez de la Frontera, przez dwa dni pokonując 127 okrążeń.
Drugie z trzech oficjalnych testów FIA F3 odbędą się za tydzień w Barcelonie, gdzie w listopadzie polskiego zawodnika czeka ostatnia runda jego debiutanckiego sezonu Eurocup-3.
„To były dwa bardzo dobrze przepracowane dni, z których zadowolony jestem nie tylko ja, ale także cały zespół – mówi Maciej Gładysz. – Ponieważ to był mój pierwszy kontakt z moim nowym bolidem, w Jerez skupialiśmy się na znalezieniu odpowiedniego wyczucia oraz bazowych ustawień i w ogóle nie patrzyliśmy na czasy okrążeń czy pozycje. Co prawda moje najszybsze kółko nie było idealne, ale nadal solidne, co jest dobrym znakiem. Dużo ważniejsze było do mnie bardzo równe tempo wyścigowe i postępy, jakie zrobiliśmy przez te dwa dni razem z zespołem. Jako debiutanta czeka mnie tej zimy bardzo dużo nauki i pracy, ale nie mogę już doczekać się kolejnych testów”.
źródło: motosport.pzm.pl
Kalendarz FIA Formula 3 2026:
6–8 marca – Grand Prix Australii, Albert Park
10–12 kwietnia – Grand Prix Bahrajnu, Bahrain International Circuit
4–7 czerwca – Grand Prix Monako, Circuit de Monaco
12–14 czerwca – Grand Prix Hiszpanii, Circuit de Barcelona-Catalunya
26–28 czerwca – Grand Prix Austrii, Red Bull Ring
3–5 lipca – Grand Prix Wielkiej Brytanii, Silverstone
17–19 lipca – Grand Prix Belgii, Spa-Francorchamps
24–26 lipca – Grand Prix Węgier, Hungaroring
4–6 września – Grand Prix Włoch, Monza11–13 września – Grand Prix Hiszpanii, tor uliczny w Madrycie
Zobacz podobne artykuły:
Połączenie dwóch „światów” w jednej klasie
Wiadomości / Moto sport
2025.11.14
Witek Kupczyński Mistrzem Świata FIM MotoMini
Wiadomości / Moto sport
2025.11.13
Dominacja Toyoty w Rajdzie Japonii
Wiadomości / Moto sport
2025.11.12
Pierwszy SUV McLarena pojawi się w 2028 r.
Wiadomości / News
2025.11.15
Światowy Dzień Pamięci Ofiar Wypadków Drogowych
Bezpieczeństwo
2025.11.15
Połączenie dwóch „światów” w jednej klasie
Wiadomości / Moto sport
2025.11.14