Lancia Ypsilon 1.2 Gold - Nie chce być zwykłym mieszczuchem
W przypadku tego modelu nigdy priorytetem nie była wysoka sprzedaż. Samochód był trochę jak elegancka torebka od drogiego stylisty. Przede wszystkim ma się rzucać w oczy. I rzeczywiście wszystkie dotychczasowe wersji najmniejszej Lancii były nieszablonowe.
Made in PolandW ponad 100-letniej historii tej marki, po raz pierwszy zdarzyło się, że pojazd Lancii powstaje poza granicami Włoch. Jak wiemy w tyskiej fabryce Fiata zamiast Pandy powstaje właśnie Ypsilon. Według producenta, tym razem samochód ma przyciągać do salonów nie tylko panie, ale również młode małżeństwa. Dodatkowym atutem w walce o klienta jest fakt, że Ypsilon po raz pierwszy oferowany jest wyłącznie w wersji 5-drzwiowej. Tylne klamki drzwi efektownie ukryto w słupku C. Samochód powstał na zmodyfikowanej płycie podłogowej Pandy. I choć jak podkreśla producent - w stosunku do poprzedniczki - nieznacznie zwiększyła się długość i rozstaw osi, to trudno dostrzec większe gabaryty w praktyce.
Samochód rzeczywiście jest oryginalny. Szkoda jednak, że rozczarowuje nieco wnętrze swoim wystrojem, niezbyt wygodnymi fotelami, ilością miejsca na tylnych siedzeniach. Deska rodzielcza bardziej oryginalnie prezentowała się w poprzednim modelu. Jasne wykończenie wnętrza wygląda bardzo efektownie ale nie jest praktyczne na co dzień. Kierowca natomiast może odczuwać pewien dyskomfort z uwagi na dość sporych rozmiarów centralną konsolę, na której umieszczono skrzynię biegów. Podobnie, jak w poprzednim modelu, zegary znajdują się na środku deski rozdzielczej. W zasadzie nie ma problemu z odczytem informacji, ale ... nie są zbyt stylowe – jak na Lancię. Kolejnym minusem są twarde materiały wykończeniowe. Może to z kolei dziwić, bo Lancia chce przekonywać do siebie stylem i wykończeniem. Bagażnik zapewnia 245 litrów. Nie jest to najwyższy wynik - VW Up! oferuje 251 l. Ponadto widoczność do tyłu ograniczają szerokie tylne słupki.
W trzech wersjachNabywcy małej Lancii mają do wyboru dwa silniki benzynowe: 69-konny 1.2 Fire Evo II i 85-konny 0.9 TwinAir oraz wysokoprężny o mocy 95 KM. Pod maską naszego auta pracował silnik o poj. 1.2. Samochód w tej wersji nie zachwyca mocą ani osiągami. Pozwala jednak na sprawne przemnieszczanie się. Nie wykazuje przy tym nadmiernego apetytu na paliwo. Podczas testu uzyskaliśmy wartości bardzo zbliżone do tych, jakie podaje producent. W warunkach miejskich Lancia potrzebowała 6,5 l/100 km, w trasie 4,4 l/100 km. Napęd przekazywany jest za pośrednictwem 5-biegowej przekładni manualnej. Seryjnie montowany jest system Start&Stop.
Dość miękko zestrojone zawieszenie nie pozwala na zbyt agresywną jazdę. Ypsilon ma zapewniać przede wszystkim komfort, przy czym samochód nie lubi poprzecznych nierówności, ponadto układ kierowniczy jest średnio precyzyjny.
Oryginalny „maluch”Mała Lancia w założeniach ma przyciągać uwagę osób przede wszystkim szukających stylu, nieszablonowych rozwiązań, elegancji i jakości. Czy jest tak rzeczywiście? Stylizacją, jak i dwukolorowym nadwoziem – jak w przypadku testowego auta – na pewno wyróżnia się w ulicznym potoku samochodów. Nie jest jednak pozbawiona wad. Cena także nie jest niska w porównaniu z konkurentami. Za najtańszą wersję trzeba zapłacić 44 110 zł.
Norbert Szwarc Foto: Paweł Pusz Zalety auta: -nieszablonowa stylizacja -bogate wyposażenie -ekonomiczny silnik Wady: -niewielki bagażnik -ilość miejsca na tylnych siedzeniach -niedociągnięcia pod względem ergonomii Podstawowe parametry techniczne Lancii Ypsilon 1.2 8V (69 KM) Gold: Wymiary (długość/szerokość/wysokość): 3841,5/1675,6/1874,5 mm Silnik: benzynowy Pojemność silnika:1242 cm³ Moc maksymalna: 69 KM przy 5500 obr./min. Maksymalny moment obrotowy: 102 Nm przy 3000 obr./min Osiągi (0-100 km/h): 14,5 s. Prędkość maksymalna (km/h) - 163 Zużycie paliwa (miasto/trasa/średnie): 6,4/4,3/5,1 l/100 km Pojemność bagażnika 245 l. Pojemność zbiornika paliwa – 40 l. Cena: 44 110 zł (wersja 1.2 Silver) Cena auta testowanego: 49 510 zł [gallery ids="44594,44593,44592,44591,44590,44589,44588,44587,44586,44585,44584,44583,44582,44581,44580,44579,44578,44577,44576,44575,44574,44573"]Zobacz podobne artykuły:
Nissan Qashqai E-Power Tekna + – Nadzieja przyszłości?
Testy / Testy
2024.04.26
Volkswagen Caddy 2.0 TDI DSG Dark Label – Nie do zdarcia
Testy / Testy
2024.04.04
Kolekcjonerska Lancia Delta Miki Biasiona
Moto fanatyk
2024.02.03
Majówka 2024 – raport drogowy
Bezpieczeństwo
2024.04.26
Nissan Qashqai E-Power Tekna + – Nadzieja przyszłości?
Testy / Testy
2024.04.26
Wypadek na rajdzie ulicznym
Finanse / Ubezpieczenia
2024.04.25