Lancia świętuje
Pałac Kwirynalski był miejscem podwójnego jubileuszu Lancii.
W Pałacu Kwirynalskim, włoska marka świętowała 115 lat swojej historii i 60. urodziny Lancii Flaminia zarezerwowanej dla prezydenta Włoch.
Przypomnijmy, że marka Lancia została założona w Turynie w listopadzie 1906 r. przez Vincenza Lancię i Claudia Fogolina, pracowników Fiata i entuzjastów motoryzacji. Vincenzo był już dobrze znany w świecie motoryzacji, odnosząc liczne sportowe zwycięstwa za kierownicą samochodów Fiata.
Pierwszym modelem wyprodukowanym w 1908 r. była Lancia 12 KM, samochód zdecydowanie niekonwencjonalny jak na ówczesne czasy. Miał niskie i lekkie podwozie wyposażone w wał napędowy zamiast łańcuchów i szybko stał się prawdziwym sukcesem ze sprzedażą ponad 100 sztuk. Sława Lancii rosła, a marka przetrwała I wojnę światową, po której pojawiły się inne, wyróżniające się wysoką jakością modele, w tym Lambda, Augusta i Aprilia.
Po II wojnie światowej, w 1950 r. Lancia zaprezentowała model Aurelia, pierwszy na świecie samochód z silnikiem V6. Model zwyciężał w licznych zawodach, a Gianni Lancia, syn Vincenzo, zdecydował się założyć specjalny dział zajmujący się wyścigami, który skupiałby się na rywalizacji na drogach. Później nazwano go Scuderia Lancia.
W 1956 r. marka zaczęła produkcję samochodów klasy Premium: ikonami lat 60. były Flaminia i Flavia, ta ostatnia była pierwszym włoskim modelem z silnikiem pod maską i napędem na przednie koła.
Na początku lat 70. odrodził się dział sportowy, który dzięki modelom Stratos, 037, a później Delta zdominował świat rajdów na ponad 20 lat. Lancia dostała się wówczas na sam szczyt sportów motorowych, wygrywając: piętnaście Rajdowych Mistrzostw Świata, trzy Mistrzostwa Świata Konstruktorów i Endurance, jeden rajd 1000 Miglia, dwa razy Targa Florio, raz Carrera Panamericana.
Poza sportami motorowymi, w 1985 r. na Salonie Samochodowym w Genewie, zadebiutował kompaktowy Y10. Model ten miał zrewolucjonizować pojęcie samochodu miejskiego. Lancia Ypsilon szybko odniosła duży sukces: ponad 35 serii specjalnych, cztery generacje, lider w swoim segmencie we Włoszech. Ypsilon to najdłużej produkowana i najlepiej sprzedająca się Lancia w historii z liczbą ponad 3 mln sprzedanych sztuk.
Lancia Flaminia została zaprezentowana w 1957 r. podczas Salonu Samochodowego w Genewie. Był to wysokiej klasy flagowy model, wyposażony w silnik 2.5 V6, z luksusowym wnętrzem i wykończeniami.
Lancia Flaminia została szybko wzbogacona o serie specjalne, wykonane przez producentów karoserii, a w 1961 r. Pininfarina wyprodukował prezydencką limuzynę z szerokim rozstawem osi, znaną pod nazwą „335", oznaczającą powiększony do 335 cm rozstaw osi. Samochód ten został po raz pierwszy użyty przez prezydenta Giovanniego Gronchiego podczas wizyty królowej Elżbiety II we Włoszech. W ciągu kilku miesięcy wyprodukowano cztery modele. Aby kontynuować tradycję, nadano im imiona koni pełnej krwi z dawnych stajni kwirynalskich, Scuderie del Quirinale: Belfiore, Belmonte, Belvedere i Belsito.
Belfiore, Belmonte i Belvedere miały nadwozie typu kabriolet ze składanym, brezentowym, miękkim dachem, natomiast ostatni z nich, Belsito, był wyposażony w nieotwierany, miękki dach z brezentu nad fotelem kierowcy.
Wszystkie te modele, polakierowane na charakterystyczny niebieski kolor, miały czarną, skórzaną tapicerkę Connolly, interkom do komunikacji z kierowcą oraz miejsce dla 5 pasażerów na dużej tylnej kanapie z dwoma dodatkowymi składanymi siedzeniami.
Wcześniej używane podczas wizyt najważniejszych głów państw, w tym Johna F. Kennedy'ego i Charlesa de Gaulle'a oraz podczas obchodów stulecia zjednoczenia Włoch, w 2001 r. samochody te zostały poddane starannemu odnowieniu. Dwa modele należące obecnie do Scuderie del Quirinale, Belfiore i Belvedere, są nadal samochodami używanymi przy wielkich okazjach przez prezydenta Włoch i najważniejszych urzędników państwa. Belsito można oglądać w Muzeum Historycznym Motoryzacji Wojskowej w Rzymie, natomiast Belmonte od 2001 r. jest wystawiany w Narodowym Muzeum Motoryzacji w Turynie./oprac. ns/
Foto: Lancia
Zobacz podobne artykuły:
Tajemniczy prototyp Peugeota
Prezentacje / Concept Cars
2024.04.18
Fiat Panda 4x4 – 40 lat
Wiadomości / Ciekawostki
2024.04.07
Mercedes Vision EQXX z nowym rekordem
Wiadomości / Ciekawostki
2024.04.01
Majówka 2024 – raport drogowy
Bezpieczeństwo
2024.04.26
Nissan Qashqai E-Power Tekna + – Nadzieja przyszłości?
Testy / Testy
2024.04.26
Wypadek na rajdzie ulicznym
Finanse / Ubezpieczenia
2024.04.25