Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Lancia świętuje
kalendarz 02/05 2022

Lancia świętuje

Ciekawostki / Lancia

Pałac Kwirynalski był miejscem podwójnego jubileuszu Lancii.

W Pałacu Kwirynalskim, włoska marka świętowała 115 lat swojej historii i 60. urodziny Lancii Flaminia zarezerwowanej dla prezydenta Włoch.

Przypomnijmy, że marka Lancia została założona w Turynie w listopadzie 1906 r. przez Vincenza Lancię i Claudia Fogolina, pracowników Fiata i entuzjastów motoryzacji. Vincenzo był już dobrze znany w świecie motoryzacji, odnosząc liczne sportowe zwycięstwa za kierownicą samochodów Fiata.

Pierwszym modelem wyprodukowanym w 1908 r. była Lancia 12 KM, samochód zdecydowanie niekonwencjonalny jak na ówczesne czasy. Miał niskie i lekkie podwozie wyposażone w wał napędowy zamiast łańcuchów i szybko stał się prawdziwym sukcesem ze sprzedażą ponad 100 sztuk. Sława Lancii rosła, a marka przetrwała I wojnę światową, po której pojawiły się inne, wyróżniające się wysoką jakością modele, w tym Lambda, Augusta i Aprilia.

Po II wojnie światowej, w 1950 r. Lancia zaprezentowała model Aurelia, pierwszy na świecie samochód z silnikiem V6. Model zwyciężał w licznych zawodach, a Gianni Lancia, syn Vincenzo, zdecydował się założyć specjalny dział zajmujący się wyścigami, który skupiałby się na rywalizacji na drogach. Później nazwano go Scuderia Lancia.

W 1956 r. marka zaczęła produkcję samochodów klasy Premium: ikonami lat 60. były Flaminia i Flavia, ta ostatnia była pierwszym włoskim modelem z silnikiem pod maską i napędem na przednie koła.

Na początku lat 70. odrodził się dział sportowy, który dzięki modelom Stratos, 037, a później Delta zdominował świat rajdów na ponad 20 lat. Lancia dostała się wówczas na sam szczyt sportów motorowych, wygrywając: piętnaście Rajdowych Mistrzostw Świata, trzy Mistrzostwa Świata Konstruktorów i Endurance, jeden rajd 1000 Miglia, dwa razy Targa Florio, raz Carrera Panamericana.

Poza sportami motorowymi, w 1985 r. na Salonie Samochodowym w Genewie, zadebiutował kompaktowy Y10. Model ten miał zrewolucjonizować pojęcie samochodu miejskiego. Lancia Ypsilon szybko odniosła duży sukces: ponad 35 serii specjalnych, cztery generacje, lider w swoim segmencie we Włoszech. Ypsilon to najdłużej produkowana i najlepiej sprzedająca się Lancia w historii z liczbą ponad 3 mln sprzedanych sztuk.

Lancia Flaminia została zaprezentowana w 1957 r. podczas Salonu Samochodowego w Genewie. Był to wysokiej klasy flagowy model, wyposażony w silnik 2.5 V6, z luksusowym wnętrzem i wykończeniami.

Lancia Flaminia została szybko wzbogacona o serie specjalne, wykonane przez producentów karoserii, a w 1961 r. Pininfarina wyprodukował prezydencką limuzynę z szerokim rozstawem osi, znaną pod nazwą „335", oznaczającą powiększony do 335 cm rozstaw osi. Samochód ten został po raz pierwszy użyty przez prezydenta Giovanniego Gronchiego podczas wizyty królowej Elżbiety II we Włoszech. W ciągu kilku miesięcy wyprodukowano cztery modele. Aby kontynuować tradycję, nadano im imiona koni pełnej krwi z dawnych stajni kwirynalskich, Scuderie del Quirinale: Belfiore, Belmonte, Belvedere i Belsito.

Belfiore, Belmonte i Belvedere miały nadwozie typu kabriolet ze składanym, brezentowym, miękkim dachem, natomiast ostatni z nich, Belsito, był wyposażony w nieotwierany, miękki dach z brezentu nad fotelem kierowcy.

Wszystkie te modele, polakierowane na charakterystyczny niebieski kolor, miały czarną, skórzaną tapicerkę Connolly, interkom do komunikacji z kierowcą oraz miejsce dla 5 pasażerów na dużej tylnej kanapie z dwoma dodatkowymi składanymi siedzeniami.

Wcześniej używane podczas wizyt najważniejszych głów państw, w tym Johna F. Kennedy'ego i Charlesa de Gaulle'a oraz podczas obchodów stulecia zjednoczenia Włoch, w 2001 r. samochody te zostały poddane starannemu odnowieniu. Dwa modele należące obecnie do Scuderie del Quirinale, Belfiore i Belvedere, są nadal samochodami używanymi przy wielkich okazjach przez prezydenta Włoch i najważniejszych urzędników państwa. Belsito można oglądać w Muzeum Historycznym Motoryzacji Wojskowej w Rzymie, natomiast Belmonte od 2001 r. jest wystawiany w Narodowym Muzeum Motoryzacji w Turynie./oprac. ns/

Foto: Lancia


Tagi:
Lancia, Lancia Flaminia, Lancia Ypsilon, Lancia Y10

Zobacz podobne artykuły:

 Opel Rekord D: 50-lecie milionera z Rüsselsheim
kalendarz 16/05 2022

Opel Rekord D: 50-lecie milionera z Rüsselsheim

Wiadomości / Ciekawostki

2022.05.16

Jak głosiła ówczesna „informacja prasowa” Opla, był dowodem na to, że „z rynku nie ma prawa zniknąć taki samochód, jak Rekord”.
 Nowa Honda Civic Type R z rekordem toru Suzuka
kalendarz 17/04 2022

Nowa Honda Civic Type R z rekordem toru Suzuka

Wiadomości / Ciekawostki

2022.04.17

Honda Civic Type R nowej generacji ustanowiła rekord okrążenia japońskiego toru dla samochodów przednionapędowych.
 Samochody, które budzą emocje
kalendarz 17/01 2022

Samochody, które budzą emocje

Wiadomości / Ciekawostki

2022.01.17

Jakie kryteria musi spełniać samochód, o którym mówi się, że jest wyjątkowy, najciekawszy czy niepowtarzalny?
Najnowsze artykuły:
Nissan Leaf e+ 62 kWh 218 KM A/T - Prekursor

Nissan Leaf e+ 62 kWh 218 KM A/T - Prekursor

Testy / Testy

2022.05.21

Nissan to w zasadzie prekursor elektromobilności. Jasne, że przed Japończykami kilka firm miało pojazdy typu BEV (Battery Electric Vehicle) w portfolio. Ale tylko Nissan Leaf przetrwał próbę czasu.
Diesel tak samo ekologiczny jak samochód z napędem elektrycznym?

Diesel tak samo ekologiczny jak samochód z napędem elektrycznym?

Warsztat / Eksploatacja

2022.05.21

Do analizy porównawczej przyjęto nominalną żywotność pojazdu wynoszącą 16 lat i całkowity przebieg 240000 km.
Honda e BEV 154 KM 35,5 kWh AT – Czy oryginalność wystarczy? 

Honda e BEV 154 KM 35,5 kWh AT – Czy oryginalność wystarczy? 

Testy / Testy

2022.05.20

Zadanie, jakie dostali do wykonania styliści: Ken Sahara i Akinori Myoui wydawało się zbyt karkołomne. Stworzyć nowoczesne auto elektryczne nawiązujące do pierwszej generacji Civica. Obaj panowie stanęli na wysokości zadania....

Bądź na bieżaco! Zapisz się do newslettera.