Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Lancia Stratos - rocznica pierwszego triumfu
kalendarz 08/10 2023

Lancia Stratos - rocznica pierwszego triumfu

Ciekawostki / Lancia

Jeden z najbardziej utytułowanych samochodów w historii rajdów, świętuje 50-lecie swojego pierwszego międzynarodowego zwycięstwa w 1973 r. w Tour de France Automobile.

„Dzisiaj świętujemy 50. rocznicę pierwszego zwycięstwa Lancii Stratos, jednego z najbardziej utytułowanych samochodów rajdowych wszech czasów, nazwanego przez publiczność „bête à gagner” . Wraz z modelami 037 i Delta, Lancia Stratos stała się legendą w świecie rajdów. Ale to nie wszystko. Lancia Stratos to jeden z najbardziej kultowych samochodów w historii marki, „agresywny” samochód wyścigowy o super osiągach wyróżniający się elementami konstrukcyjnymi, które stały się ikoną i weszły do zbiorowej wyobraźni, stając się dla nas inspiracją podczas projektowania przyszłych modeli Lancia: okrągłe tylne reflektory, aerodynamiczny kształt i tzw. color blocking zastosowany w kolorystyce wnętrza” - powiedział Luca Napolitano, dyrektor generalny marki Lancia.

50 lat temu, 25 września 1973 r., Lancia Stratos napisała pierwszy rozdział swojej historii. W 1973 r. wystartowała w rajdach, jeszcze jako prototyp, za kierownicą którego zasiadł duet Munari-Mannucci. We wrześniu tego samego roku odniosła swoje pierwsze międzynarodowe zwycięstwo w Tour De France Automobile. Sukces nastąpił po pierwszym triumfie w kwietniu tego samego roku w Rajdzie Firestone, który był zapowiedzią dobrej passy. Lancia Stratos zdominowała międzynarodową scenę rajdową, odnosząc jedno zwycięstwo za drugim: wygrała trzy kolejne edycje Rajdu Monte Carlo, zdobyła trzy tytuły w Mistrzostwach Świata Konstruktorów (1974, 1975 i 1976) i trzy zwycięstwa w  Mistrzostwach Europy Kierowców. Za kierownicą Stratosa, Munari zwyciężył w Pucharze Świata Kierowców Rajdowych FIA w 1977 r.

Począwszy od 1975 r, Lancia Stratos przybrała biało-zielone barwy swojego sponsora Alitalii, a trójkolorowe logo włoskiej linii lotniczej zostało podzielone i zharmonizowane z klinowym kształtem samochodu, tworząc jedno z najpiękniejszych malowań w historii sportów motorowych.

Z tej okazji na Circuit de Remparts d'Angoulême - historycznym torze wyścigowym w Angoulême we Francji -  przygotowano specjalne wydarzenie obejmujące wystawy i wyjątkowe rajdy za kierownicą zabytkowych samochodów z udziałem licznego grona gości, w tym byłego kierowcy wyścigowego i rajdowego Bernarda Darniche'a, który jest związany z Lancią Stratos. To właśnie za jej kierownicą wygrał dwa Rajdowe Mistrzostwa Europy i  cztery z siedmiu rund, które wygrał podczas Rajdowych Mistrzostw Świata.

Lancia Stratos to bez wątpienia samochód stworzony by wygrywać, różniący się znacznie od pozostałych aut z tego okresu. Czerpiąca inspirację z prototypu „Strato's Zero” z 1970 r.  ostateczna wersja została zaprezentowana w następnym roku. Wszystko w tym samochodzie o futurystycznym klinowatym kształcie zostało zaprojektowane z myślą o rajdach: przód o wyostrzonym kształcie harmonijnie łączył się z nadkolami, natomiast pochylona szyba przednia obejmowała przednie słupki i płynnie przechodziła w boczne okna. Dach kończył się pionowo malutką tylną szybą, objętą dużą pokrywą silnika. Maskę silnika i pokrywę bagażnika wykonano z lekkich materiałów, tak jak błotniki mające większy otwór, umożliwiający szybsze wykonanie naprawy serwisowej podczas wyścigów. Z tyłu wyróżniały się okrągłe tylne światła i spojler na dachu, natomiast silnik V6 pochodził z Ferrari Dino 246. Rewolucyjne było również wnętrze Lancii Stratos, skoncentrowane całkowicie na kierowcy i zaprojektowane tak, aby osiągać wyniki i wzbudzać emocje: dwa fotele i tylko dwa schowki na kaski wyścigowe, element wyróżniający również wersję drogową modelu.

Futurystyczny styl auta nie tylko zrywał z dotychczasową, ale sprawił, że model ten stał się historyczną ikoną również z innego punktu widzenia - stylu. Elementy takie jak okrągłe tylne światła, aerodynamiczne skrzydło i eklektyczne połączenie podstawowych kolorów we wnętrzu sprawiły, że Lancia Stratos stała się modelem szczególnym, który pozostaje aktualny do dziś. To nie przypadek, że stał się on jednym z dziewięciu historycznych samochodów marki, które zainspirowały markę Lancia do stworzenia przyszłych modeli./oprac.ns/

Foto: Lancia


Tagi:
Lancia, Lancia Stratos, Bernard Darniche

Zobacz podobne artykuły:

Tajemniczy prototyp Peugeota
kalendarz 18/04 2024

Tajemniczy prototyp Peugeota

Prezentacje / Concept Cars

2024.04.18

Był praktycznie gotowy do produkcji. Powstał tylko w jednym egzemplarzu.
Fiat Panda 4x4 – 40 lat
kalendarz 07/04 2024

Fiat Panda 4x4 – 40 lat

Wiadomości / Ciekawostki

2024.04.07

W 1983 r. zadebiutowała Panda 4x4, która została sprzedana w liczbie 800 tys. sztuk.
Mercedes Vision EQXX z nowym rekordem
kalendarz 01/04 2024

Mercedes Vision EQXX z nowym rekordem

Wiadomości / Ciekawostki

2024.04.01

Trasa na Bliskim Wschodzie to trzecia długodystansowa podróż Vision EQXX na dystansie ponad 1000 km odbyta na jednym ładowaniu.
Najnowsze artykuły:
Startuje sezon rajdowych MP

Startuje sezon rajdowych MP

Wiadomości / Moto sport

2024.04.26

27 kwietnia rusza 69 sezon Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski.
Majówka 2024 – raport drogowy

Majówka 2024 – raport drogowy

Bezpieczeństwo

2024.04.26

Przed nami pierwszy długi weekend majowy. Czego możemy spodziewać się w tym roku, wyruszając w trasę na majówkę?
Nissan Qashqai E-Power Tekna + – Nadzieja przyszłości?

Nissan Qashqai E-Power Tekna + – Nadzieja przyszłości?

Testy / Testy

2024.04.26

Najnowszy Nissan Qashqai może się podobać. Jednak Nissan proponuje swoim klientom jeszcze coś... Oferuje bowiem połączenie auta spalinowego i elektrycznego.