Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Lancia Stratos – Powrót po latach
kalendarz 02/12 2018

Lancia Stratos – Powrót po latach

Ciekawostki / Lancia

Pierwsza próba powrotu modelu Stratos miała miejsce w 2010 r. Z tego czasu pozostał jedynie pojazd koncepcyjny. Jednak do pomysłu stworzenia nowej wersji sportowego coupe powrócono.

Lancia Stratos to legenda sportów motorowych. Dwuosobowe coupe, zaprojektowane przez Bertone, produkowane było w latach 70. XX w. Swój sukces zawdzięcza ponadprzeciętnym osiągom (silnik V6 pochodzący z Ferrari), których potwierdzeniem są trzy tytuły zdobyte w Rajdowych Mistrzostwach Świata (WRC) w 1974, 1975 i 1976 r.

Warto dodać, że kilka Lancii Stratos trafiło również do Polski. Jedną z nich wykorzystywała załoga Andrzej Jaroszewicz i Ryszard Żyszkowski.

Na początku XXI wieku powstała idea opracowania nowej wersji Stratosa. Jej inicjatorem był niemiecki przedsiębiorca Michael Stoschek, który jednocześnie jest wielkim entuzjastą wyścigów samochodowych. I to nie tylko jako kibic, ale też kierowca mający na koncie sukcesy w serii Carrera Panamericana, czy Rajdowych Mistrzostwach Europy.

Tym razem projekt Lancii Stratos powierzono Pininfarinie, zaś produkcję - w limitowej liczbie 25 sztuk - Manifattura Automobili Torino. Pod maską znalazł się silnik benzynowy V8 o poj. 4.3 i mocy 540 KM. Auto rozpędza się do 100 km/h w czasie 3,3 sek. i osiąga maksymalną prędkość do 330 km/h. Podobnie Konstrukcję jak przed laty, opracowanie zawieszenia ponownie oddano w ręce inżynierów BILSTEIN. Inżynierowie z Ennepetal zaprojektowali do auta dwa zawieszenia, każde zapewniające jednocześnie wysokie osiągi auta z komfortem i bezpieczeństwem jazdy. Homologację auta uzyskano dopiero w 2017 r. jednak oficjalnie prace nad nim wciąż trwają.

„Oczywiście powrót do współpracy przy nowym Stratosie jest dla nas powodem do dumy, ale też okazją do przeprowadzenia kolejnych testów. Za nami już seria testów drogowych między innymi w Zwickau i Spa oraz start w 68. wyścigu Trento Bondone, a przed - między innymi jazdy w warunkach ekstremalnej zimy na północy Finlandii” - dodaje Andrzej Wojciech Buczek z IHR Warszawa - „Ostatecznie nowa Lancia Stratos oferowana będzie z dwoma - do wyboru - rozwiązaniami BILSTEIN. Pierwsze to MDS, czyli amortyzatory wyczynowe produkowane pod konkretne zamówienie, w tym przypadku jest to wersja dwudrożna z regulacją siły odbicia i ściskania. Drugie to amortyzatory z serii Performance z technologią ridecontrol z modułem iRC i czujnikiem przyspieszenia 3D, których charakterystykę można zmieniać za pomocą aplikacji na smartfonie z systemem Android lub iOS”.

Jak wynika ze wstępnych informacji, cena auta wyniesie około 600 000 funtów (835 000 dolarów)./ns/


Tagi:
Lancia, Lancia Stratos

Zobacz podobne artykuły:

Tajemniczy prototyp Peugeota
kalendarz 18/04 2024

Tajemniczy prototyp Peugeota

Prezentacje / Concept Cars

2024.04.18

Był praktycznie gotowy do produkcji. Powstał tylko w jednym egzemplarzu.
Fiat Panda 4x4 – 40 lat
kalendarz 07/04 2024

Fiat Panda 4x4 – 40 lat

Wiadomości / Ciekawostki

2024.04.07

W 1983 r. zadebiutowała Panda 4x4, która została sprzedana w liczbie 800 tys. sztuk.
Mercedes Vision EQXX z nowym rekordem
kalendarz 01/04 2024

Mercedes Vision EQXX z nowym rekordem

Wiadomości / Ciekawostki

2024.04.01

Trasa na Bliskim Wschodzie to trzecia długodystansowa podróż Vision EQXX na dystansie ponad 1000 km odbyta na jednym ładowaniu.
Najnowsze artykuły:
Alfa Romeo - nazwa Milano już była

Alfa Romeo - nazwa Milano już była

Wiadomości / News

2024.04.24

To nie pierwszy raz, kiedy Alfa Romeo zrezygnowała z nazwy Milano.
 Dwie duże marki chińskich samochodów w tym roku trafią do Polski

Dwie duże marki chińskich samochodów w tym roku trafią do Polski

Wiadomości / Gorące tematy

2024.04.23

Są w stanie konkurować jakością z europejskimi producentami aut.
 Im większy luksus, tym większe… ryzyko!

Im większy luksus, tym większe… ryzyko!

Używane

2024.04.22

Spośród 20 samochodów ze zmanipulowaną historią serwisową lub cofniętym licznikiem, aż 14 należy właśnie do klasy wyższej.