Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Kulisy projektowania dźwięków z Jean-Michelem Jarre’em cz. III
kalendarz 30/08 2023

Kulisy projektowania dźwięków z Jean-Michelem Jarre’em cz. III

Ciekawostki / Renault

Testowanie w rzeczywistych warunkach.

Słynny muzyk francuski Jean-Michel Jarre zaangażował się wraz z francuskim instytutem IRCAM i zespołem odpowiedzialnym za projektowanie dźwięków w Renault we współpracę nad opracowaniem dwóch rodzajów dźwięków dla przyszłych samochodów elektrycznych marki. Będzie to tzw. VSP (Vehicle Sound for Pedestrians), czyli dźwięk emitowany przy niskiej prędkości w celu ostrzegania pieszych oraz sekwencja powitalna, emitowana przy wsiadaniu do samochodu. Cykl „Kulisy projektowania dźwięków” opowiada o pracy projektantów „od kuchni” i pokazuje wkład Jeana-Michela Jarre'a jako twórcy, ale również jako inżyniera.

Renault ujawnia jakie stoją wyzwania przed twórcami dźwięków. Pierwsze testy odsłuchu opracowanych dźwięków prowadzone były na  parkingu i na drogach wewnętrznych Technocentrum Renault w Guyancourt. Pozwoli to na bardziej precyzyjną selekcję dźwięków.

W bluzach, kurtkach puchowych i szalikach pracownicy zaangażowani w tworzenie dźwięków wychodzą na zewnątrz. W samym środku zimy w rejonie paryskim jest zimno i mokro i mało kogo ucieszyłaby konieczność pracy w tych warunkach w głębi podziemnego parkingu. Z wyjątkiem designerów dźwięku Grupy Renault i instytutu IRCAM, którzy po raz kolejny zebrali się wokół Jeana-Michela Jarre'a w Technocentrum w Guyancourt w ramach dość szczególnej sesji roboczej. Będą tu odsłuchiwać „w rzeczywistych warunkach” różne będące w trakcie opracowywania dźwięki VSP przy różnych prędkościach, aby je doszlifować i ostatecznie zatwierdzić lub odrzucić.

Do przodu, do tyłu, przy 15 km/h, przy 30 km/h, podczas jazdy, na postoju itp... Megane E-Tech electric, służące za królika doświadczalnego, nie próżnuje. Przy niektórych odsłuchach widać na twarzach powątpiewanie, ale ogólnie zespół jest zadowolony: opracowane dźwięki zmierzają we właściwym kierunku, ich charakter jest w sposób zrównoważony przyjazny i zarazem ostrzegawczy.

Zaczęliśmy od wielu różnych ścieżek dźwiękowych, po czym stopniowo niektóre z nich odrzucaliśmy. Następnie zespół dopracował dźwięki, które pozostały, by w końcu wybrać ten jeden, który wszyscy jednogłośnie zaakceptowali – powiedział Jean-Michel Jarre.

Tego wyboru dokonano podczas kolejnej sesji, tym razem odbywającej się „na wolnym powietrzu”, na wewnętrznych alejkach Technocentrum. Przyszedł tam nawet Laurens van den Acker, naczelny designer Grupy Renault, aby wyrazić swoją opinię i wziąć udział w dyskusji.

Dźwięk wybrany jako VSP do przyszłych elektrycznych modeli Renault miał przed sobą do pokonania jeszcze dwa decydujące etapy: wymaganą obowiązującymi przepisami homologację i finalną sesję z zatwierdzeniem dźwięku przez Lucę de Meo (szefa Grupy Renault). W trakcie tej sesji odbędzie się także ostateczne zatwierdzenie dźwięku sekwencji powitalnej w kabinie samochodu, opracowywanego równolegle./oprac. ns/

źródło: Renault


Tagi:
Renault, Jean-Michel Jarre, VSP, Megane E-Tech electric

Zobacz podobne artykuły:

Lotus Evija X z rekordem Nürburgringu
kalendarz 01/05 2024

Lotus Evija X z rekordem Nürburgringu

Wiadomości / Ciekawostki

2024.05.01

Lotus przygotował specjalną wersję modelu Evija przeznaczoną do jazdy po torze. Ten prototyp z napędem elektrycznym dołączył właśnie do grona najszybszych aut, które pojawiły się na torze Nürburgring.
Tajemniczy prototyp Peugeota
kalendarz 18/04 2024

Tajemniczy prototyp Peugeota

Prezentacje / Concept Cars

2024.04.18

Był praktycznie gotowy do produkcji. Powstał tylko w jednym egzemplarzu.
Fiat Panda 4x4 – 40 lat
kalendarz 07/04 2024

Fiat Panda 4x4 – 40 lat

Wiadomości / Ciekawostki

2024.04.07

W 1983 r. zadebiutowała Panda 4x4, która została sprzedana w liczbie 800 tys. sztuk.
Najnowsze artykuły:
Lotus Evija X z rekordem Nürburgringu

Lotus Evija X z rekordem Nürburgringu

Wiadomości / Ciekawostki

2024.05.01

Lotus przygotował specjalną wersję modelu Evija przeznaczoną do jazdy po torze. Ten prototyp z napędem elektrycznym dołączył właśnie do grona najszybszych aut, które pojawiły się na torze Nürburgring.
 Motocyklista „zarobił” 226 punktów karnych

Motocyklista „zarobił” 226 punktów karnych

Wiadomości / News

2024.05.01

Uciekał bo chciał uniknąć konsekwencji.
Nico Hülkenberg kierowcą fabrycznego zespołu Audi

Nico Hülkenberg kierowcą fabrycznego zespołu Audi

Wiadomości / Moto sport

2024.04.29

Hülkenberg pierwszym kierowcą zespołu Audi w drodze do startu w F1 w 2026 r.