Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Kulisy projektowania dźwięków z Jean-Michelem Jarre’em cz. II
kalendarz 29/07 2023

Kulisy projektowania dźwięków z Jean-Michelem Jarre’em cz. II

Ciekawostki / Renault

Cykl „Kulisy projektowania dźwięków” opowiada o pracy projektantów „od kuchni” i pokazuje wkład Jeana-Michela Jarre'a jako twórcy, ale również jako inżyniera.

Słynny wykonawca i kompozytor zaangażował się wraz z francuskim instytutem IRCAM i zespołem odpowiedzialnym za projektowanie dźwięków w Renault we współpracę nad opracowaniem dwóch rodzajów dźwięków dla przyszłych samochodów elektrycznych marki. Będzie to tzw. VSP (Vehicle Sound for Pedestrians), czyli dźwięk emitowany przy niskiej prędkości w celu ostrzegania pieszych oraz sekwencja powitalna, emitowana przy wsiadaniu do samochodu.

W tej części cyklu „Kulisy projektowania dźwięków” nie tylko ujawniamy jak wygląda praca projektantów „od kuchni” oraz udział Jean-Michela Jarre'a. W drugim odcinku można się dowiedzieć, w jaki sposób kompozytorzy i projektanci dźwięku wykorzystali ścieżkę dźwiękową z najnowszego albumu Jeana-Michela Jarre'a „Oxymore” i doszli do opracowania pierwszych roboczych wersji dźwięków przeznaczonych dla pojazdów elektrycznych.

W zacisznych wnętrzach Instytutu Badań i Koordynacji Akustyki i Muzyki IRCAM panuje rozluźniona atmosfera, słychać żarty, ale sesje robocze są bardzo intensywne. Zbierają się na nich obok Jeana-Michela Jarre'a i ekspertów z IRCAM (w tym włoskiego kompozytora Andrei Cery i dyrektora ds. badawczo-rozwojowych w zakresie projektowania dźwiękowego Nicolasa Misdariisa) eksperci ds. projektowania dźwięków z Grupy Renault: Bénédicte Le Nindre, UX/UI Leader i ekspertka ds. projektowania dźwięków, Laurent Worms, Lead Sound Designer oraz Louis-Ferdinand Pardo, ekspert w zakresie akustyki specjalizujący się w akustyce wnętrz pojazdów.

To było niezwykle cenne doświadczenie móc pracować w tym zespole, być częścią kolektywu, konfrontować się ze świeżymi pomysłami jako muzyk, którego technika i doświadczenie już się sprawdziły. – powiedział Jean-Michel Jarre.

Warto podkreślić, że zespoły projektantów dźwięku Grupy Renault i IRCAM współpracują ze sobą od wielu lat. Owocem tej współpracy są między innymi dźwięki ostrzegania pieszych VSP (Vehicle Sound for Pedestrians) w ZOE i Megane E-Tech electric. Wkład Jeana-Michela Jarre'a i jego zespołu (w szczególności inżyniera dźwięku Davida Perreau) pozwolił w pierwszej kolejności dopracować pomysły dotyczące identyfikacji dźwiękowej pojazdów, której symbolem powinien być obecnie opracowywany przyszły VSP.

Następnie eksperci wybrali kilka spośród ścieżek dźwiękowych z ostatniego albumu Jean-Michela Jarre'a Oxymore, które posłużyły im za podstawę do dalszych prac. Ścieżki te zostały „rozłożone na czynniki pierwsze” przez artystę w celu wyodrębnienia tekstur dźwiękowych odpowiadających żądanemu wizerunkowi mobilności lekkiej i przyjaznej człowiekowi./oprac. ns/

źródło: Renault


Tagi:
Renault, Jean-Michel Jarre, VSP, Oxymore

Zobacz podobne artykuły:

Lotus Evija X z rekordem Nürburgringu
kalendarz 01/05 2024

Lotus Evija X z rekordem Nürburgringu

Wiadomości / Ciekawostki

2024.05.01

Lotus przygotował specjalną wersję modelu Evija przeznaczoną do jazdy po torze. Ten prototyp z napędem elektrycznym dołączył właśnie do grona najszybszych aut, które pojawiły się na torze Nürburgring.
Tajemniczy prototyp Peugeota
kalendarz 18/04 2024

Tajemniczy prototyp Peugeota

Prezentacje / Concept Cars

2024.04.18

Był praktycznie gotowy do produkcji. Powstał tylko w jednym egzemplarzu.
Fiat Panda 4x4 – 40 lat
kalendarz 07/04 2024

Fiat Panda 4x4 – 40 lat

Wiadomości / Ciekawostki

2024.04.07

W 1983 r. zadebiutowała Panda 4x4, która została sprzedana w liczbie 800 tys. sztuk.
Najnowsze artykuły:
Lotus Evija X z rekordem Nürburgringu

Lotus Evija X z rekordem Nürburgringu

Wiadomości / Ciekawostki

2024.05.01

Lotus przygotował specjalną wersję modelu Evija przeznaczoną do jazdy po torze. Ten prototyp z napędem elektrycznym dołączył właśnie do grona najszybszych aut, które pojawiły się na torze Nürburgring.
 Motocyklista „zarobił” 226 punktów karnych

Motocyklista „zarobił” 226 punktów karnych

Wiadomości / News

2024.05.01

Uciekał bo chciał uniknąć konsekwencji.
Nico Hülkenberg kierowcą fabrycznego zespołu Audi

Nico Hülkenberg kierowcą fabrycznego zespołu Audi

Wiadomości / Moto sport

2024.04.29

Hülkenberg pierwszym kierowcą zespołu Audi w drodze do startu w F1 w 2026 r.