Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Kradną pojazdy elektryczne dla akumulatorów
kalendarz 11/10 2019

Kradną pojazdy elektryczne dla akumulatorów

Technika

3-4 tys. zł za używany akumulator do elektrycznego skutera, 12-15 tys. zł za podobny podzespół do samochodu. Złodzieje znaleźli nowe źródło dochodów – części pojazdów zasilanych prądem.

Wypożyczalni elektrycznych hulajnóg, skuterów i samochodów stale przybywa. To z jednej strony efekt mody na współdzielenie pojazdów (z raportu PwC wynika, że do 2030 r. na europejskim rynku udział aut dostępnych w tej formie wyniesie co najmniej 30 proc.), a z drugiej fascynacji napędem wykorzystującym prąd i stosunkowo niskich kosztów użytkowania. Na zakup jednośladów i aut elektrycznych decyduje się też coraz więcej firm (w tym flotowych) oraz osób prywatnych.

Jednym z efektów trendu jest rosnący popyt na części – podzespoły wszak się zużywają i psują, a pojazdy biorą udział w kolizjach drogowych. Według banku DNB w Norwegii, która może być modelowym przykładem rozwoju elektromobilności, zwiększa się liczba wypadków z udziałem elektrycznych samochodów. Eksperci podkreślają, że to w głównej mierze efekt rosnącego nasycenia rynku tego rodzaju autami, ale nie bez znaczenia jest też inny niż w przypadku samochodów spalinowych styl jazdy – lepsze (gwałtowniejsze) przyspieszenie, czy odmienny sposób hamowania, do których trzeba się przyzwyczaić. Inną przyczyną jest to, że e-pojazdy mają wiele innowacji technicznych, wyświetlaczy oraz systemów wspomagających, które mogą – paradoksalnie – rozpraszać kierowców.

Złodzieje czują rynek

Na zapotrzebowanie na części dość szybko zareagowali złodzieje. – W przypadku elektrycznych skuterów giną nie tylko całe pojazdy, ale i ich akumulatory. Każda z baterii kosztuje od 2,5 do 4 tys. zł, a jej wyjęcie nie sprawia złodziejom żadnego problemu – wystarczy uniesienie siedziska i demontaż ogniwa – wyjaśnia Mirosław Marianowski, Security Manager w firmie Gannet Guard Systems. – Akumulatory z rowerów elektrycznych to również chodliwy towar. W przypadku samochodów popyt dotyczy w zasadzie wszystkich części.– mówi Mirosław Marianowski.

Tak wysokie kwoty kuszą przestępców. Niedawno jedna ze stołecznych wypożyczalni elektrycznych skuterów zadecydowała o wycofaniu usługi na terenie Targówka (dzielnica Warszawy). Powodem – jak poinformowano na facebookowym profilu firmy – były m.in. kradzieże pojazdów. Kilka dni temu z klatki schodowej w centrum Kielc złodziej ukradł hulajnogę elektryczną o wartości 1200 zł.

Pod okiem

Jak zaznacza ekspert z Gannet Guard Systems, elektryczne pojazdy i ich podzespoły można zabezpieczyć na wypadek kradzieży. – Podobnie jak same jednoślady, również baterie skuterów zasilanych prądem można wyposażyć w odpowiednie systemy lokalizacji, które pozwolą odnaleźć skradziony element – podkreśla Mirosław Marianowski. – Mieliśmy okazję zabezpieczać już akumulatory w skuterach eklektycznych i odzyskać kilka z nich – ostatnie niedawno w Warszawie. Osoba, w której mieszkaniu namierzyliśmy baterie, została zatrzymana przez policję do wyjaśnienia.

Zdaniem Mirosława Marianowskiego wykorzystanie standardowych modułów lokalizacyjnych bazujących jedynie na sygnałach GPS/GSM, w które najczęściej wyposażane są samochody, skutery czy hulajnogi, pozwala co prawda na stałe monitorowanie pozycji pojazdu, jednak nie stanowi pewnego zabezpieczenia na wypadek kradzieży. – Urządzenia te zazwyczaj montowane są w pobliżu źródeł zasilania – najczęściej w okolicach skrzynki bezpieczników pod kierownicą – i złodzieje bez problemu radzą sobie z ich demontażem – wyjaśnia ekspert z Gannet Guard Systems.

źródło: Gannet Guard Systems


Tagi:
samochody elektryczne, elektryczne rowery, elektryczne hulajnogi, kradzieże pojazdów elektrycznych

Zobacz podobne artykuły:

 Immobilizer – co to jest i jaka jest jego zasada działania?
kalendarz 28/03 2020

Immobilizer – co to jest i jaka jest jego zasada działania?

Warsztat / Technika

2020.03.28

Eksperci są zgodni – nie istnieje urządzenie, które uniemożliwiłoby kradzież samochodu. Są jedynie takie, które mogą ją utrudnić lub wydłużyć proces, przez co zwiększa się szansa wykrycia incydentu.
Hit czy kit? Mechanicy oceniają systemy wspomagające bezpieczeństwo
kalendarz 22/02 2020

Hit czy kit? Mechanicy oceniają systemy wspomagające bezpieczeństwo

Warsztat / Technika

2020.02.22

Coraz więcej popularnych modeli wyposażonych jest w systemy, które kiedyś były dostępne tylko jako opcja dodatkowa.
VW – wstępne badania nad pojazdami autonomicznymi
kalendarz 10/01 2020

VW – wstępne badania nad pojazdami autonomicznymi

Warsztat / Technika

2020.01.10

W ramach wspólnego projektu pod nazwą „Obszar Testowy Dolna Saksonia” na 7-kilometrowym odcinku autostrady pomiędzy węzłami Wolfsburg-Köngislutter a Cremlingen rozpoczęto badania ruchu samochodowego.
Najnowsze artykuły:
 Jak przedłużyć licencję rajdową lub wyścigową?

Jak przedłużyć licencję rajdową lub wyścigową?

Wiadomości / Moto sport

2020.04.09

Z powodu pandemii koronowirusa świat motorsportu się zatrzymał. Zawodnicy zyskali tym samym nieco więcej czasu na przygotowania do sezonu.
VW produkuje osłony chroniące twarz techniką druku 3D

VW produkuje osłony chroniące twarz techniką druku 3D

Wiadomości / News

2020.04.09

Pomoc zostanie wysłana do Hiszpanii.
Mazda i domowe seanse filmów

Mazda i domowe seanse filmów

Wiadomości / News

2020.04.09

Mazda Motor Poland i Millennium Docs Against Gravity zapraszają na domowe seanse filmów dokumentalnych pod hasłami #ZostańWdomu i zobacz kino #WMoimStylu.

Bądź na bieżaco! Zapisz się do newslettera.