Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Kontrola zawieszenia zwiększa bezpieczeństwo
kalendarz 25/06 2015

Kontrola zawieszenia zwiększa bezpieczeństwo

Warsztat / Porady

Nieskontrolowane uszkodzenia zawieszenia mogą wiązać się z poważnymi konsekwencjami w sytuacjach awaryjnych.

Sezon wakacyjnych wyjazdów to wyjątkowo wyczerpujący test wytrzymałości dla samochodów osobowych. Długie podróże w wysokich temperaturach i przy zwiększonym obciążeniu dają się we znaki wszystkim układom mechanicznym, a w skutek braku regularnych przeglądów, wymarzona podróż może zakończyć się znacznie wcześniej. Nieskontrolowane uszkodzenia zawieszenia mogą mieć jeszcze gorsze konsekwencje w sytuacjach awaryjnych, a ich niewłaściwe działanie może odbić się na komforcie jazdy nawet w nowoczesnych pojazdach z zaawansowanymi systemami wspierającymi kierowcę. Eksperci rekomendują kontrolę kluczowych elementów zawieszenia przed wyruszeniem w dłuższą podróż.

Uszkodzenia amortyzatorów mogą być bezpośrednią przyczyną wypadku. Ich nieprawidłowe działanie prowadzi do wydłużenia drogi hamowania, utraty stabilności pojazdu w trakcie pokonywania zakrętów oraz obniżenia skuteczności działania systemów ABS i ESP. Jednocześnie, żywotność amortyzatorów zależy od wielu czynników, w tym jakości dróg, obciążenia pojazdu, stylu jazdy oraz warunków pogodowych. Warto też dodać, że przy przebiegu na poziomie 120 tys. km, tłoczysko amortyzatora pokonuje drogę w górę i w dół sześćdziesiąt milionów razy.

Niemieccy specjaliści szacują, że aż 15 proc. samochodów osobowych jeżdżących po tamtejszych drogach ma niesprawne amortyzatory. W Polsce sytuacja wygląda zapewne dużo gorzej patrząc na średni wiek pojazdów.  Dlatego też zalecana jest  pierwsza kontrola amortyzatorów po przejechaniu 80 tys. km, a każdą następną co 20 tys. km. Punktem krytycznym dla amortyzatorów jest przebieg 100 tys. km w czasie 5-6 lat.

Układ kierowniczy kluczowym punktem bezpieczeństwa

Zużycie amortyzatorów i elementów układu kierowniczego jest ze sobą ściśle powiązane. Uszkodzone amortyzatory przyczyniają się do przedwczesnego zużycia końcówek drążków kierowniczych oraz innych części układu kierowniczego. Dlatego przed wyruszeniem w wakacyjną podróż konieczna jest także kontrola układu kierowniczego. Zużycie drążków, przegubów kulowych i innych elementów wpływa na precyzję prowadzenia pojazdu, a tym samym na bezpieczeństwo kierowcy i jego pasażerów. Warto wziąć też pod uwagę, że dodatkowe elementy, z których częściej korzystamy w lecie, jak bagażnik dachowy czy rowerowy, znacząco obciążają pojazd i wpływają na zmianę jego środka ciężkości. Tym samym, w sytuacjach wymagających nagłego zatrzymania lub ominięcia przeszkody, zużyte podzespoły układu kierowniczego mogą przyczynić się do wydłużenia drogi hamowania, ograniczenia skuteczności układów stabilizacji toru jazdy oraz większej podatności na aquaplaning.

Efektywność działania amortyzatorów i układu kierowniczego, maleje z upływem czasu. Prowadzi to często do przyzwyczajenia się kierowcy do pewnego dyskomfortu w prowadzeniu. Dlatego konieczna jest dokładna kontrola tych układów w profesjonalnych warsztatach, które zwrócą właścicielowi uwagę na konieczność wymiany części we odpowiednim momencie.

 

Zobacz podobne artykuły:

Zachowaj bezpieczeństwo w zimowych warunkach
kalendarz 15/01 2019

Zachowaj bezpieczeństwo w zimowych warunkach

Warsztat / Porady

2019.01.15

Śnieg i ujemna temperatura to sytuacje, w których należy zachować szczególną czujność na drodze.
Jak bezpiecznie transportować skuter śnieżny?
kalendarz 14/01 2019

Jak bezpiecznie transportować skuter śnieżny?

Warsztat / Porady

2019.01.14

Okres na ferie i odpoczynek w górach tuż tuż, dlatego już teraz warto wiedzieć, jak przewozić skuter śnieżny bezpiecznie i zgodnie z przepisami.
Aston Martin wybrał Total
kalendarz 12/01 2019

Aston Martin wybrał Total

Warsztat / Technika

2019.01.12

Oleje Total zostały zatwierdzone jako środki smarne do wszystkich samochodów Aston Martina, wyprodukowanych od 2004 r.
Najnowsze artykuły:
 Volvo V40 zastąpi crossover coupe?

Volvo V40 zastąpi crossover coupe?

Wiadomości / News

2019.01.19

W tym roku Volvo może zakończyć produkcję modelu V40.
Pierwsze centrum BMW Classic w Polsce

Pierwsze centrum BMW Classic w Polsce

Moto fanatyk

2019.01.19

W Warszawie zostało otwarte pierwsze w Polsce oraz Europie Środkowo-Wschodniej centrum BMW Classic.
3-cylindrowy silnik Turbo PureTech z polskiej fabryki

3-cylindrowy silnik Turbo PureTech z polskiej fabryki

Wiadomości / News

2019.01.19

Zakład w Tychach został doinwestowany kwotą 250 mln euro, co pozwoli na zwiększenie wydajności i uruchomienie produkcji silnika 1.2 Turbo PureTech.

Bądź na bieżaco! Zapisz się do newslettera.