Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Kierowcy BMW powodują o 55 proc. wyższe szkody niż prowadzący Hyundaie
kalendarz 28/12 2022

Kierowcy BMW powodują o 55 proc. wyższe szkody niż prowadzący Hyundaie

Ubezpieczenia

Jak to wpływa na cenę polisy OC?

Według danych zakładu ubezpieczeń Compensa, najwyższe odszkodowania z polis OC wypłacane są po szkodach spowodowanych przez kierowców BMW, Mercedesów i Audi.

W I poł. 2022 r. średnia wartość odszkodowań i świadczeń wypłacanych w ramach obowiązkowego ubezpieczenia OC wyniosła 8769 zł, czyli o 5 proc. więcej niż rok wcześniej – podaje Polska Izba Ubezpieczeń (PIU). W tym kontekście analitycy towarzystwa ubezpieczeniowego Compensa sprawdzili marki pojazdów, jakimi jeżdżą sprawcy najkosztowniejszych szkód.

- Pod uwagę wzięliśmy TOP10 najpopularniejszych marek w pierwszych trzech kwartałach tego roku, bazując na danych Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców (CEPiK). Przeanalizowaliśmy kilkanaście tysięcy tegorocznych szkód spowodowanych przez kierowców samochodów osobowych. Można powiedzieć, że wyniki naszego testu potwierdzają popularne motoryzacyjne stereotypy dotyczące niebezpiecznej jazdy. Na czele marek, których kierowcy powodują szkody o największej średniej wartości, znalazły się bowiem BMW, Mercedes, Audi i Volkswagen – mówi Monika Lis-Stawińska, Dyrektor Zarządzający w Departamencie Likwidacji Szkód Kompleksowych w Compensa TU S.A. Vienna Insurance Group.

Różnice pomiędzy markami potrafią być olbrzymie. Z danych Compensy wynika, że średnia wartość szkody spowodowanej przez kierującego pojazdem BMW jest aż o 55 proc. wyższa niż wartość szkody powstała z winy prowadzącego auto marki Hyundai, który statystycznie powoduje najmniejsze straty. W przypadku Mercedesa ta różnica wynosi 29 proc., Audi 27 proc., a VW 22 proc. W przypadku „spokojniejszych” marek, takich jak Dacia, Toyota, Kia czy Ford, różnice w średniej wartości szkód sięgają od kilku do kilkunastu procent.

Różnica w średniej wartości szkody pomiędzy najczęściej rejestrowanymi w Polsce markami
(Hyundai z najmniejszą średnią wartością wśród TOP10 marek = 100%)

1    BMW    155%
2    Mercedes    129%
3    Audi    127%
4    Volkswagen    122%
5    Skoda    117%
6    Ford    116%
7    Kia    112%
8    Toyota    110%
9    Dacia    106%
10    Hyundai    100%

- Tego rodzaju statystyki nie pełnią wyłącznie funkcji motociekawostki. Pamiętajmy, że cena polisy OC zależy od rozmaitych kryteriów dotyczących nie tylko kierowcy, ale też jego pojazdu. Wszyscy ubezpieczyciele podczas kalkulacji składki dla konkretnego klienta starają określić stopień ryzyka powstania szkody oraz jej rozmiaru. Stosunkowo niska średnia wartość szkody powodowanej np. przez kierowców jeżdżących Dacią czy Toyotą, może być argumentem za łagodniejszą wyceną OC. I odwrotnie w przypadku marek o wysokiej wycenie szkód – dodaje Monika Lis-Stawińska z Compensy.

Od czego zależy składka za obowiązkowe OC?

Ubezpieczyciele oceniają ryzyko wypłaty odszkodowania w ramach sprzedawanej danemu kierowcy polisy OC i na tej podstawie kalkulują wysokość składki. Można uznać, że zakres kryteriów potrzebnych do właściwego określenia ceny jest mniej więcej taki sam we wszystkich zakładach ubezpieczeń. Informacje są szczegółowe i obejmują dane personalne oraz dane auta. Do najważniejszych kryteriów należą m.in. adres zamieszkania kupującego polisę kierowcy, jego wiek czy dotychczasowa historia jazdy (staż za kierownicą i liczba szkód na koncie).

- Z kolei do głównych czynników związanych z ubezpieczanym pojazdem należą: jego rodzaj, a więc marka i model, rocznik, pojemność i moc silnika oraz roczny przebieg. W skrajnych przypadkach wpływ na cenę może mieć nawet kolor auta czy rodzaj tankowanego paliwa. Wszystkie te informacje można interpretować pod kątem ryzyka powstania szkody, np. mocny silnik w BMW oznacza potencjalnie szybszą i niebezpieczniejszą jazdę, a przez to większą szkodę. Statystyki potwierdzają te zależności – wyjaśnia Monika Lis-Stawińska z Compensy.

Warto podkreślić, że zakres ochrony w ramach OC jest określony ustawowo i ubezpieczyciele nie mogą go modyfikować. Teoretycznie mogłoby to oznaczać, że ceny polis w różnych firmach będą do siebie zbliżone. Tymczasem praktyka pokazuje, że składki mogą się wyraźnie od siebie różnić, bo towarzystwa ubezpieczeniowe nadają poszczególnym kryteriom różną wagę, zgodną z własną polityką kształtowania cen.

źródło: Compensa TU SA Vienna Insurance Group


Tagi:
OC, wysokość OC, BMW, Audi

Zobacz podobne artykuły:

 Zalany silnik po nawałnicy w Warszawie?
kalendarz 22/08 2024

Zalany silnik po nawałnicy w Warszawie?

Finanse / Ubezpieczenia

2024.08.22

Odszkodowanie tylko z AC.
 3 mity o samochodowym assistance na wakacjach
kalendarz 30/05 2024

3 mity o samochodowym assistance na wakacjach

Finanse / Ubezpieczenia

2024.05.30

Podczas długich wyjazdów urlopowych przydatny w assistance może być dostęp do auta zastępczego lub transport do miejsca docelowego, czy finansowanie pobytu w hotelu w oczekiwaniu na naprawę pojazdu.
Uciekniesz z miejsca kolizji? Nie ochroni cię OC
kalendarz 28/05 2024

Uciekniesz z miejsca kolizji? Nie ochroni cię OC

Finanse / Ubezpieczenia

2024.05.28

Kierowca, który ucieka z miejsca zdarzenia drogowego, naraża się na poważne konsekwencje…
Najnowsze artykuły:
 Przypadkowo ujawniony lifting Renault Austral

Przypadkowo ujawniony lifting Renault Austral

Wiadomości / News

2024.09.17

Odświeżony model pojawił się w aplikacji mobilnej Renault.
209 km/h po „esce”

209 km/h po „esce”

Wiadomości / News

2024.09.17

Jazda S-7 kosztowała 2500 zł i 15 punktów karnych.
Elektryczne hulajnogi w Polsce

Elektryczne hulajnogi w Polsce

Wiadomości / Gorące tematy

2024.09.16

Elektryczne hulajnogi stają się nieodłącznym elementem krajobrazu miejskiego w Polsce.