Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Kiedy wymieniać przewody zapłonowe?
kalendarz 19/02 2014

Kiedy wymieniać przewody zapłonowe?

Warsztat / Porady

Producenci pojazdów i stosowanych w nich silników o zapłonie iskrowym bardzo precyzyjnie określają plan czynności obsługowych, który obejmuje także układ zapłonowy.

Jego obsługa nabiera szczególnego znaczenia w okresie jesienno-zimowym, kiedy podwyższona wilgotność powietrza bezwzględnie ujawnia wszelkie niedomagania układu wysokiego napięcia.

Terminowa wymiana przewodów zapłonowych zapewnia prawidłową pracę silnika w każdych warunkach i pewny rozruch w okresie jesienno-zimowym. O konieczności wymiany świec zapłonowych nie trzeba chyba nikogo przekonywać. Producenci samochodów, silników i samych świec zapłonowych dość precyzyjnie określają przebiegi po jakich powinno się wymienić świece na nowe. W układzie zapłonowym są jednak jeszcze inne elementy, które ulegają zużyciu eksploatacyjnemu. Są nimi przewody zapłonowe, które pracują w bardzo trudnych warunkach.

Wysoka temperatura wynikająca z warunków w komorze silnikowej oraz przepływającego wysokiego napięcia, oddziaływanie oleju i innych cieczy eksploatacyjnych, czy zasolenie występujące zimą powodują, że izolacja przewodów zapłonowych ulega stopniowej degradacji. Zużycie izolacji przewodów zapłonowych potęguje także zbyt długie używanie świec zapłonowych, czyli nie wymienianie ich na czas. W zbyt długo używanych przewodach zapłonowych istnieje ryzyko przebicia elektrycznego izolacji.

Jeśli do trudnych warunków pracy przewodów zapłonowych dodamy jeszcze zasilanie silnika autogazem, który z uwagi na specyfikę zapłonu powoduje podwyższenie napięcia w układzie zapłonowym otrzymujemy obraz warunków jakim muszą one sprostać.

Niestety w większości instrukcji samochodów nie znajdziemy informacji na temat przebiegu po jakim należy dokonać wymiany przewodów zapłonowych. Należy przyjąć, że po przebiegu około 60-80 tys. km powinno się przewody zapłonowe wymienić (w silnikach zasilanych paliwami gazowymi nieco częściej). W czasie użytkowania należy utrzymywać ich izolację w czystości. Nie powinna być ona zaolejona, czy pokryta innymi zanieczyszczeniami, a przede wszystkim nie powinna być zawilgocona.

Specyficznym rodzajem przewodów zapłonowych są specjalne ich wersje przeznaczone do silników autobusów miejskich zasilanych CNG. Pojazdy takie pracują w ekstremalnie trudnych warunkach. Eksploatacja w mieście w warunkach stop & go oraz przewlekły proces spalania gazu ziemnego powodują, że autobusowe jednostki napędowe są narażone na wysokie obciążenia cieplne.

Dodatkowo konstrukcja silników, w których świece zapłonowe są osadzone bardzo głęboko w głowicach powoduje, że stosowane w nich przewody zapłonowe pracują w skrajnie trudnych warunkach. Wymusza to na producentach przewodów wysokiego napięcia do silników zasilanych CNG stosowanie nieco innych materiałów.

Zazwyczaj wymiana przewodów zapłonowych odbywa się dopiero po wystąpieniu objawów ich uszkodzenia. Wtedy jednak może być już zbyt późno, ponieważ każdy zużyty element układu zapłonowego wpływa destrukcyjnie na inne jego części i może okazać się, że oprócz wymiany przewodów trzeba wymienić jeszcze inne elementy.

 źródło: Gazeo
www.gazeo.pl

 

Zobacz podobne artykuły:

„Chrzczone” paliwo a konsekwencje dla silnika
kalendarz 10/07 2020

„Chrzczone” paliwo a konsekwencje dla silnika

Warsztat / Porady

2020.07.10

Oleje oraz paliwa niespełniające norm jakościowych mogą stanowić duże zagrożenie dla każdego silnika.
Jazda latem na zimówkach to zły pomysł
kalendarz 08/07 2020

Jazda latem na zimówkach to zły pomysł

Warsztat / Porady

2020.07.08

W taką pogodę opony typowo zimowe tylko generują dodatkowe koszty.
 Hyundai XCIENT Fuel Cell - Pierwsza na świecie wodorowa ciężarówka
kalendarz 07/07 2020

Hyundai XCIENT Fuel Cell - Pierwsza na świecie wodorowa ciężarówka

Warsztat / Technika

2020.07.07

W tym roku Hyundai dostarczy do Szwajcarii 50 ciężarówek, a do 2025 1600 sztuk.

Firmy z branży

Bokserska Auto Serwis

ul. Bokserska 1C
02-682 Warszawa
Tel.: 882 553 355
https://bokserska.com.pl/
Najnowsze artykuły:
VW Golf VII GTI TCR – Co można jeszcze wycisnąć?

VW Golf VII GTI TCR – Co można jeszcze wycisnąć?

Moto fanatyk / Tuning

2020.07.12

Dla entuzjastów Golfa GTI i ostrych hatchbacków.
Kajetan Kajetanowicz i Monster Truck

Kajetan Kajetanowicz i Monster Truck

Wiadomości / Moto sport

2020.07.12

Trzykrotny rajdowy mistrz Europy zmierzył się z gigantycznym Monster Truckiem.
Policjanci musieli wybić szybę, aby wyciągnąć pijanego kierowcę z pojazdu

Policjanci musieli wybić szybę, aby wyciągnąć pijanego kierowcę z pojazdu

Wiadomości / News

2020.07.12

Świebodzińscy policjanci zatrzymali 34-letniego obywatela Ukrainy, który mając 2,7 promila alkoholu w organizmie kierował wielotonową ciężarówką.

Bądź na bieżaco! Zapisz się do newslettera.