Kiedy wymieniać przewody zapłonowe?
Producenci pojazdów i stosowanych w nich silników o zapłonie iskrowym bardzo precyzyjnie określają plan czynności obsługowych, który obejmuje także układ zapłonowy.
Jego obsługa nabiera szczególnego znaczenia w okresie jesienno-zimowym, kiedy podwyższona wilgotność powietrza bezwzględnie ujawnia wszelkie niedomagania układu wysokiego napięcia.
Terminowa wymiana przewodów zapłonowych zapewnia prawidłową pracę silnika w każdych warunkach i pewny rozruch w okresie jesienno-zimowym. O konieczności wymiany świec zapłonowych nie trzeba chyba nikogo przekonywać. Producenci samochodów, silników i samych świec zapłonowych dość precyzyjnie określają przebiegi po jakich powinno się wymienić świece na nowe. W układzie zapłonowym są jednak jeszcze inne elementy, które ulegają zużyciu eksploatacyjnemu. Są nimi przewody zapłonowe, które pracują w bardzo trudnych warunkach.
Wysoka temperatura wynikająca z warunków w komorze silnikowej oraz przepływającego wysokiego napięcia, oddziaływanie oleju i innych cieczy eksploatacyjnych, czy zasolenie występujące zimą powodują, że izolacja przewodów zapłonowych ulega stopniowej degradacji. Zużycie izolacji przewodów zapłonowych potęguje także zbyt długie używanie świec zapłonowych, czyli nie wymienianie ich na czas. W zbyt długo używanych przewodach zapłonowych istnieje ryzyko przebicia elektrycznego izolacji.
Jeśli do trudnych warunków pracy przewodów zapłonowych dodamy jeszcze zasilanie silnika autogazem, który z uwagi na specyfikę zapłonu powoduje podwyższenie napięcia w układzie zapłonowym otrzymujemy obraz warunków jakim muszą one sprostać.
Niestety w większości instrukcji samochodów nie znajdziemy informacji na temat przebiegu po jakim należy dokonać wymiany przewodów zapłonowych. Należy przyjąć, że po przebiegu około 60-80 tys. km powinno się przewody zapłonowe wymienić (w silnikach zasilanych paliwami gazowymi nieco częściej). W czasie użytkowania należy utrzymywać ich izolację w czystości. Nie powinna być ona zaolejona, czy pokryta innymi zanieczyszczeniami, a przede wszystkim nie powinna być zawilgocona.
Specyficznym rodzajem przewodów zapłonowych są specjalne ich wersje przeznaczone do silników autobusów miejskich zasilanych CNG. Pojazdy takie pracują w ekstremalnie trudnych warunkach. Eksploatacja w mieście w warunkach stop & go oraz przewlekły proces spalania gazu ziemnego powodują, że autobusowe jednostki napędowe są narażone na wysokie obciążenia cieplne.
Dodatkowo konstrukcja silników, w których świece zapłonowe są osadzone bardzo głęboko w głowicach powoduje, że stosowane w nich przewody zapłonowe pracują w skrajnie trudnych warunkach. Wymusza to na producentach przewodów wysokiego napięcia do silników zasilanych CNG stosowanie nieco innych materiałów.
Zazwyczaj wymiana przewodów zapłonowych odbywa się dopiero po wystąpieniu objawów ich uszkodzenia. Wtedy jednak może być już zbyt późno, ponieważ każdy zużyty element układu zapłonowego wpływa destrukcyjnie na inne jego części i może okazać się, że oprócz wymiany przewodów trzeba wymienić jeszcze inne elementy.
źródło: Gazeo
www.gazeo.pl
Zobacz podobne artykuły:
Najgorsze "silniki roku" w autach używanych
Warsztat / Porady
2024.04.16
Pęknięta szyba w samochodzie
Finanse / Ubezpieczenia
2024.04.09
Modyfikacja w oprogramowaniu silnika pozwala zmniejszyć zużycie paliwa
Wiadomości / Gorące tematy
2024.04.04
Firmy z branży
AKUMULATOREX
mazowieckieAMPERMAX
mazowieckieAlfa Romeo - nazwa Milano już była
Wiadomości / News
2024.04.24
Dwie duże marki chińskich samochodów w tym roku trafią do Polski
Wiadomości / Gorące tematy
2024.04.23
Im większy luksus, tym większe… ryzyko!
Używane
2024.04.22