![kalendarz](https://mototrendy.pl/img/site/icons/calendar-white.png)
Kia Stinger GTS – Stworzony do jazdy bokiem
Pierwsze Gran Turismo Kia w limitowanej edycji.
Model Stinger jest już znanym autem, również z polskich ulic. Jak informuje Kia, na Stingera zdecydowało się w naszym kraju ponad 1000 klientów. Od niedawna kierowcy mogą zobaczyć ten samochód także jako radiowóz.
Tymczasem podczas tegorocznego Salonu Samochodowego w Nowym Jorku, producent ogłosił, że przygotuje limitowaną serię – Stinger GTS. Na rynek trafi tylko 800 egzemplarzy. Samochód w tej wersji bazuje na topowej odmianie GT, napędzanej 3.3-litrowym silnikiem V6 twin turbo o mocy 365 KM, współpracującym z 8-stopniową przekładnią automatyczną. Nabywcy będą mieli do wyboru odmianę z napędem na tylne koła lub 4x4. Ponadto z zewnątrz GTS będzie można rozpoznać po m.in. pomarańczowym kolorze nadwozia - zarezerwowanym wyłącznie dla tej wersji oraz elementów z włókna węglowego, jak osłona chłodnicy w kształcie tygrysiego nosa i obudów lusterek. Na pokrywie bagażnika znajdują się logo GTS i centralnie umieszczony napis Stinger.
W przypadku wersji z napędem czterech kół, Stinger został wyposażony w mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu przy tylnej osi. Dodatkowy tryb jazdy „drift” przekazuje do 100 proc. momentu obrotowego do tylnych kół i dezaktywuje automatyczną zmianę biegu na wyższy. System D-AWD działa tak, aby jednocześnie zapewnić Stingerowi GTS maksymalną trakcję i ułatwić kierowcy jazdę poślizgiem, jak w wypadku tylnonapędowego Stingera GT. Seryjne wyposażenie wersji GTS obejmuje m.in. system wyboru trybu jazdy z programami, które mają wpływ na zmianę podziału momentu obrotowego między koła przedniej i tylnej osi (tryb „komfort” – 60 proc. momentu obrotowego trafia do kół tylnej osi, tryb „sport” – 80 proc. momentu obrotowego jest dostarczane do tylnych kół, tryb „drift” – do 100 proc. momentu obrotowego może zostać skierowane do kół tylnej osi, w tym trybie skrzynia biegów automatycznie nie zmienia przełożeń na wyższe po osiągnięciu przez silnik maksymalnych obrotów).
Od chwili wprowadzenia Stingera do sprzedaży w Polsce, połowę sprzedaży stanowiła 245-konna wersja wyposażona w silnik 2.0 T-GDI i napęd na tylne koła. Odmiana Stingera z najmocniejszą, 366-konną wersją GT wyposażoną w silnik 3.3 V6 twin-turbo i napęd czterech kół stanowi w Polsce 47 proc. sprzedaży, natomiast 3 proc. nabywców zdecydowało się na zakup samochodu napędzanego silnikiem wysokoprężnym 2.2 CRDi o mocy 200 KM. Do najczęściej wybieranych kolorów nadwozia należą czerwony (30 proc.), biały perłowy (22 proc.), ciemny szary (14 proc.), niebieski (13 proc.) i czarny (7 proc.).
Produkcja limitowanej serii GTS ruszy wiosną. Niestety prawdopodobnie wszystkie egzemplarze trafią na rynek amerykański.
Norbert Szwarc
Foto: Kia
Zobacz podobne artykuły:
SUV Mercedes-AMG wyjechał na drogi
Prezentacje / Nowości
2024.12.12
DS 8 – Tajemniczy
Prezentacje / Nowości
2024.11.26
Mercedes CLA - Najinteligentniejszy model marki
Prezentacje / Nowości
2024.11.21
Toyota walczy o dziewiąty tytuł w WRC
Wiadomości / Moto sport
2025.01.25