Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Każda opona całoroczna jest zimówką
kalendarz 07/01 2021

Każda opona całoroczna jest zimówką

Bezpieczeństwo / Porady

Kierowcy nie wiedzą kiedy wymieniać opony i dlatego połowa nadal jeździ na letnich.

Co wspólnego mają opony zimowe i całoroczne? Homologację zimową. Z punktu widzenia prawa niczym się więc nie różnią. Obydwa typy mają symbol alpejski (płatek śniegu na tle góry) na boku – więc spełniają definicję opon dostosowanych mniej lub bardziej do zimnych temperatur i zimowych warunków. We wszystkich krajach, które mają obowiązek jazdy na oponach zimowych, rozumie się przez to także opony całoroczne. Dlatego lepiej zainwestować w opony całoroczne, niż jeździć zimą na letnich. Tylko wprowadzenie ustawowego wymogu opon z homologacją zimową może ukrócić bezmyślność niektórych kierowców, jeżdżących w zimie na letnim ogumieniu.

Polska jest jedynym krajem w Europie z takim klimatem, gdzie przepisy nie przewidują wymogu jazdy na oponach zimowych lub całorocznych w warunkach jesienno-zimowych. Jednak polscy kierowcy są gotowi na takie regulacje – opowiada się za nimi aż 82 proc. badanych. Same deklaracje nie są jednak wystarczające – przy tak wysokim poparciu dla wprowadzenia wymogu jazdy na bezpiecznych oponach z obserwacji warsztatowych nadal wynika, że aż 35 proc. kierowców jeździ zimą na oponach letnich. I to w styczniu i lutym. Teraz, w grudniu jedynie około 50 proc. tych, którzy deklarują wymianę opon już to zrobiło. Czyli jedynie ok. 30 proc. jeżdżących obecnie po drogach samochodów osobowych i lekkich dostawczych ma opony zimowe lub całoroczne. Wskazuje to, że powinny istnieć jasne przepisy – informujące, od którego dnia bezpiecznie należy wyposażyć nasz samochód w takie opony.

W naszym klimacie – przy gorących latach i nadal zimnych zimach – opony z homologacją zimową, czyli zimowe i całoroczne, są jedynym gwarantem bezpiecznej jazdy w miesiącach zimowych. Nie zapominajmy, że ryzyko wypadków drogowych i kolizji jest 6 razy większe w zimie niż w lecie. Droga hamowania pojazdu na mokrej nawierzchni przy temperaturach już ok. 5-7 st. C – tak często występujących już w okresie jesiennym – przy zastosowaniu opon zimowych jest dużo krótsza niż przy oponach letnich. Te brakujące kilkanaście metrów do zahamowania przed przeszkodą jest powodem tak dużej liczby wypadków, stłuczek i ofiar śmiertelnych na polskich drogach – zwraca uwagę Piotr Sarnecki, dyrektor generalny Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego (PZPO).

W 27 europejskich krajach, w których wprowadzono wymóg jazdy na oponach z homologacją zimową, nastąpiła średnio 46 proc. redukcja prawdopodobieństwa wystąpienia wypadku drogowego w porównaniu z jazdą na oponach letnich w warunkach zimowych – takie są wnioski ze studium Komisji Europejskiej wybranych aspektów korzystania z opon związanych z bezpieczeństwem. Ten  raport udowodnił także, że wprowadzenie prawnego wymogu jazdy na oponach posiadających homologację zimową zmniejsza liczbę śmiertelnych wypadków o 3 proc. – a jest to tylko uśredniona wartość, bo są kraje, które odnotowały spadek liczby wypadków o 20 proc.

Dlaczego wprowadzenie takiego wymogu zmienia wszystko? Bo kierowcy mają jasno określony termin i nie muszą się zastawiać czy już wymieniać opony, czy jeszcze nie. W Polsce taki termin pogodowy to 1 grudnia. Od tego czasu już na całym terenie kraju temperatury są poniżej 5-7 st. C – a to granica, gdy kończy się dobra przyczepność opon letnich.

Opony letnie nie zapewniają odpowiedniej przyczepności auta nawet na suchej drodze w temperaturach poniżej 7ºC – twardnieje wtedy guma w ich bieżniku, co pogarsza przyczepność szczególnie na mokrych, śliskich drogach. Wydłuża się droga hamowania oraz znacznie zmniejsza zdolność do przekazywania momentu napędowego na nawierzchnię drogi. Guma bieżnika opon zimowych i całorocznych ma bardziej miękką mieszankę, która nie twardnieje w niższych temperaturach. Sprawia to, że nie tracą one elastyczności i mają lepszą od opon letnich przyczepność w chłodnych temperaturach nawet na suchej drodze, w deszczu, a już szczególnie na zalegającym śniegu.

Nagrania z testów Auto Express i RAC nt. opon zimowych  pokazują, jak bardzo ogumienie adekwatne do temperatury, wilgotności i śliskości nawierzchni pomaga kierowcy w kontroli nad pojazdem i potwierdzają różnicę pomiędzy oponami zimowymi a letnimi – nie tylko na  ośnieżonej, ale i na mokrej drodze w chłodnych jesiennych i zimowych temperaturach:

•    Na ośnieżonej drodze przy prędkości 48 km/h samochód na oponach zimowych zahamuje wcześniej niż samochód na oponach letnich aż o 31 metrów!

•    Na mokrej nawierzchni przy prędkości 80 km/h przy temperaturze +6°C droga hamowania samochodu jadącego na oponach letnich była dłuższa aż o 7 m niż samochodu na oponach zimowych. Najpopularniejsze pojazdy mają długość nieco ponad 4 m. Gdy samochód na oponach zimowych bezpiecznie się już zatrzymał, na ogumieniu letnim jechał jeszcze z prędkością ponad 32 km/h.

•    Na mokrej nawierzchni przy prędkości 90 km/h przy temperaturze +2°C droga hamowania samochodu jadącego na oponach letnich była dłuższa aż o 11 m niż auta na oponach zimowych.

Pamiętajmy, że homologowane opony zimowe i całoroczne to takie, które posiadają na swoim boku tzw. symbol alpejski – płatek śniegu na tle góry. Spotykany jeszcze na oponach symbol M+S jest tylko określeniem przydatności bieżnika na błoto i śnieg, nadawanym jednak uznaniowo przez producentów opon. Opony z samym M+S, ale bez symbolu płatka śniegu na tle góry, nie mają zimowej, bardziej miękkiej mieszanki gumowej – która jest kluczowa w warunkach obniżonej temperatury. Samodzielnie występujący M+S bez symbolu alpejskiego oznacza, że taka opona nie jest ani oponą zimową, ani całoroczną.

– Wzrastająca świadomość polskich kierowców daje nadzieję na to, że coraz więcej osób będzie jeździć zimą na oponach na zimowych lub całorocznych – teraz aż jedna trzecia naraża siebie i innych jeżdżąc zimą na oponach letnich. Nie czekajmy na pierwszy śnieg. Pamiętajmy – lepiej założyć opony zimowe nawet kilka tygodni za wcześnie niż jeden dzień za późno – dodaje Sarnecki.

źródło: PZPO


Tagi:
opony całoroczne, opony zimowe, opony letnie

Zobacz podobne artykuły:

Atak zimy - kierowcy 3-krotnie częściej wzywają assistance
kalendarz 20/01 2021

Atak zimy - kierowcy 3-krotnie częściej wzywają assistance

Finanse / Ubezpieczenia

2021.01.20

Kilkunastostopniowe mrozy i opady śniegu sprawiły, że w poniedziałek 18 stycznia br. assistance było aż o 200 proc. częściej wzywane.
Blue Monday za kierownicą
kalendarz 18/01 2021

Blue Monday za kierownicą

Bezpieczeństwo

2021.01.18

Najbardziej depresyjny dzień w roku wypada na 18 stycznia. A jak ze złym samopoczuciem radzą sobie kierowcy?
Gwarancja na opony jest od daty zakupu
kalendarz 31/12 2020

Gwarancja na opony jest od daty zakupu

Warsztat / Porady

2020.12.31

Data produkcji nie ma znaczenia.

Firmy z branży

Bokserska Auto Serwis

ul. Bokserska 1C
02-682 Warszawa
Tel.: 882 553 355
https://bokserska.com.pl/

Okręgowa Stacja Kontroli Pojazdów

mazowieckie
ul. Wał Miedzeszyński 572
03-994 Warszawa
Tel.: 720 888 001
http://stacjakontrolipojazdow.pl/
Najnowsze artykuły:
Atak zimy - kierowcy 3-krotnie częściej wzywają assistance

Atak zimy - kierowcy 3-krotnie częściej wzywają assistance

Finanse / Ubezpieczenia

2021.01.20

Kilkunastostopniowe mrozy i opady śniegu sprawiły, że w poniedziałek 18 stycznia br. assistance było aż o 200 proc. częściej wzywane.
Rajd Monte Carlo - odliczanie do startu

Rajd Monte Carlo - odliczanie do startu

Wiadomości / Moto sport

2021.01.20

Tegoroczny Rajd Monte Carlo będzie najkrótszym w historii.
Hybrydowa Honda HR-V

Hybrydowa Honda HR-V

Wiadomości / News

2021.01.20

Honda HR-V dołączy do gamy zelektryfikowanych modeli japońskiej marki.

Bądź na bieżaco! Zapisz się do newslettera.