Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Jeep Grand Cherokee STR8 - Kochajmy V8, tak szybko odchodzi...
kalendarz 14/11 2014

Jeep Grand Cherokee STR8 - Kochajmy V8, tak szybko odchodzi...

Testy / Jeep

W epoce panujących trendów w motoryzacji, nasz bohater wydaję się być ewenementem na skalę światową.

Pewnie zastanawiacie się dlaczego? Dzisiaj mamy bowiem do czynienia z pozbywaniem się mocarnych wolnossących jednostek V8 i zastępowania ich turbodoładowanymi silnikami V6. Obserwując rynek motoryzacyjny mogę sobie jedynie wyobrazić co będzie się działo za np. 10 lat.

Wbrew rozsądkowi...

Pod maską naszego auta znalazł się mocarny silnik V8 o pojemności 6,4-litra. Monstrum osiąga gigantyczną moc 468 KM. Do tego, ponieważ jest to jednostka wolnossąca, to możemy gdybyśmy mieli tylko taki ,,kaprys” bez żadnych przeszkód osiągnąć moc rzędu 700-800 KM i maksymalny moment obrotowy ponad 1000 Nm! Już moc seryjna wystarczy, żeby wystrzelić Jeepa niczym z katapulty do 100 km/h w czasie zaledwie 4,7-4,8 s. To wyniki aut godne ze stajni Street Racing Technology. Założeniem aut ze znaczkiem SRT jest zapewnienie jak najlepszych osiągów. Oprócz wzmocnienia silnika, zmienione zostało zawieszenie (obniżone o 25 mm), napęd oraz układ hamulcowy. Silnik współpracuje z ośmiobiegową automatyczną skrzynią biegów. Przekładnia jest sterowana w pełni elektronicznie. Dzięki ponad 40 indywidualnym mapom oprogramowania, potrafi dostosować się do warunków jazdy, optymalizując zużycie paliwa i osiągi. Oprogramowanie uwzględnia takie czynniki zmienne jak przebieg momentu obrotowego, przyspieszenie, zmiany nachylenia drogi oraz przyczepności i częstotliwość zmiany przełożeń. Automat ten posiada również ręczną możliwość zmiany biegów za pomocą łopatek przy kierownicy.

Oczywiście, Grand Cherokee w najmocniejszej wersji nie może uchodzić za auto terenowe, choćby dlatego że pozbawione zostało reduktora. Zresztą powyższe stwierdzenie podkreśla fakt wyposażenia go w 20-calowe felgi. SRT8 prezentuje się bojowo, także dzięki nisko zawieszonemu zderzakowi przyozdobionemu światłami LED do jazdy dziennej. Dodatkowo maska dzięki ogromnym przetłoczeniom odsłaniających dwa wywietrzniki odprowadzające ciepło z silnika uwidacznia moc, jaka drzemie w aucie. Całość zakończona została tylnym zderzakiem z dyfuzorem z dwoma końcówkami układu wydechowego.

O tym, że jest to typowo sportowy SUV, a nie prawdziwe auto terenowe świadczy fakt, że SRT8 nie ma nawet blokady mechanizmów różnicowych. Jeep Grand Cherokee SRT8 jest wyposażony w napęd Quadra-Trac, który jest w stanie przekazać cały moment obrotowy na jedno tylne koło oraz w adaptacyjne zawieszenie Selec-Trac, które pozwala dostosować zachowanie auta w zakrętach do każdej sytuacji. Mamy do dyspozycji 5 trybów zawieszenia: Auto - które dobiera odpowiednie parametry w zależności od warunków i zachowania kierowcy; Sport - utwardzający zawieszenie i pozwalający pokonywać zakręty z większą werwą; Tow - do holowania przyczepy; Track - na tor wyścigowy; Snow - najbardziej konserwatywny tryb, pozwalający po prostu bezpiecznie dojechać do domu w zimie. Są to raczej tylko dopełnienia dla systemu Launch, który pomaga tym 2,5-tonowym gigantem wystrzelić z miejsca. Okazuje się, że Jeep potrafi w bardzo płynny sposób pokonywać ,,atakowane” przez nas zakręty. Choć pamiętać trzeba, że fizyki oraz środka ciężkości oszukać się nie da.

Zaskoczenie na plus

Obecna generacja Jeepa Grand Cherokee SRT8 oferuje znacznie lepiej wykończone wnętrze, które jest klimatyczne. Zniknęły szare i twarde plastiki, które co tu dużo mówić do zbyt efektownie wyglądających nie należały. Zamiast tego przed oczyma dostrzec możemy piękną skórę ze szwami w kontrastujących kolorach. Dodatkowo cieszą oko mięciutkie plastiki na desce i podszybiu. Znacznie jest też lepsza jakość montażu. Postawiono na ergonomię. Zegary, wskaźniki i przełączniki są tam, gdzie się ich możemy spodziewać. W nowym modelu nie znajdziemy już konwencjonalnych zegarów. Zamiast nich znajdziemy siedmiocalowy ekran TFT, na którym wyświetlane są podstawowe parametry. Środek wyświetlacza jest konfigurowalny. Ze zmian, można dostrzec nieco inny kształt kierownicy której pogrubiono wieniec. Umieszczone na niej przyciski są logiczne i zostały w czytelny sposób umiejscowione. Mniejszy i estetycznie wykonany jest również nowy lewarek do dźwigni zmiany biegów.

Najrozsądniejsza propozycja na rynku

Od tego typu auta nie ma co oczekiwać ekonomiki. Dlatego liczyć się musimy z dużym zużyciem paliwa wynoszącym ponad 20 litrów. Czego jednak innego spodziewać się można po aucie jeżdżącym jak Muscle Car? Rozpiętość zużycia paliwa w mieście wynosić może od prawie 17 do ponad 20 litrów. W trasie możemy uzyskać przy spokojnej jeździe nawet 10 litrów. Zaletą auta jest cena. Okazuje się, że Grand Cherokee SRT8 jest tańszy od konkurencji o ponad 200 tys. zł! To powoduje, że stanowi bardzo rozsądną i najatrakcyjniejszą propozycję cenową na rynku. Dodać do tego musimy również bogate seryjne wyposażenie Pozostaje jednak pytanie co wybrać, mocnego 250-konnego 3-litrowego diesla, czy monstrum które jednak poza walorami jezdnymi jest bardziej paliwożerne oraz nie posiada zdolności terenowych.

Paweł Pusz

Foto: autor

Zalety auta:
-rewelacyjne osiągi

-ośmiobiegowa skrzynia biegów

-efektowny design

-piękne brzmienie V8-ki

-bogate wyposażenie

-przestronne wnętrze

-bagażnik

-najatrakcyjniejsza cena na rynku

Wady auta:
-wysokie zużycie paliwa

Podstawowe parametry techniczne Jeepa Grand Cherokee SRT8:
Wymiary (długość/szerokość/wysokość): 4875/1943/1792 mm
Silnik: benzynowy V8
Pojemność: 6417 cm3
Moc maksymalna: 468 KM przy 6250 obr./min
Maksymalny moment obrotowy: 624 Nm przy 4100 obr./min
Osiągi (0-100 km/h): 4,7 s.
Prędkość maksymalna: 257 km/h
Zużycie paliwa (miasto/trasa/średnie): 20,7/10,1/14 l/100 km
Pojemność bagażnika: 457-1554 l
Pojemność zbiornika paliwa: 93 l
Masa własna: 2418 kg

Cena: 338 500 zł

 

 

[gallery ids="47106,47099,47105,47104,47097,47103,47096,47098,47102,47095,47101,47094,47100,47093,47086,47079,47087,47080,47088,47081,47089,47082,47090,47083,47091,47084,47092,47085,47078,47070,47077,47076,47069,47071,47068,47075,47074,47067,47066,47073,47072,47065,47058,47059,47060,47061,47062,47063,47064"]

Zobacz podobne artykuły:

Jeep Avenger z napędem 4x4
kalendarz 26/02 2024

Jeep Avenger z napędem 4x4

Wiadomości / News

2024.02.26

Po raz pierwszy hybrydowy Avenger 4xe otrzyma napęd 4x4.
Nissan X-Trail e-POWER e-4ORCE 213 KM – Świat stanął na głowie
kalendarz 22/09 2023

Nissan X-Trail e-POWER e-4ORCE 213 KM – Świat stanął na głowie

Testy / Testy

2023.09.22

Duży SUV napędzany trzycylindrowym silnikiem benzynowym o pojemności 1,5-litra, który na dodatek współpracuje z dwoma silnikami elektrycznymi? Czy coś nas jeszcze jest w stanie zaskoczyć?
Opel Mokka 1.2 Turbo GS Line 130 KM – Młodzieżowy styl 
kalendarz 22/09 2023

Opel Mokka 1.2 Turbo GS Line 130 KM – Młodzieżowy styl 

Testy / Testy

2023.09.22

Opel potrzebował tego modelu. Oryginalne auto ma okazać się punktem zwrotnym w historii niemieckiej marki. Czy gruntowna zmiana designu przyniesie pożądane skutki?
Najnowsze artykuły:
Chiński Leapmotor z polskiej fabryki

Chiński Leapmotor z polskiej fabryki

Wiadomości / News

2024.03.29

Elektryczny Leapmotor T03 może być produkowany w fabryce Stellantis w Tychach.
Dobre i złe retrofity

Dobre i złe retrofity

Warsztat / Porady

2024.03.29

Jak je rozróżnić?
 Holowanie to 9 na 10 interwencji assistance dla motocykli

Holowanie to 9 na 10 interwencji assistance dla motocykli

Finanse / Ubezpieczenia

2024.03.28

W ubiegłym roku motocykliści najczęściej potrzebowali pomocy assistance w związku z awarią motocykla w czasie jazdy.