Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Jak kupić akumulator?
kalendarz 17/12 2013

Jak kupić akumulator?

Warsztat / Porady

Wybór nowego akumulatora może przyprawić o ból głowy. AGM, żelowy, czy zwykły? O jakiej pojemności? Czy potrzebna jest mi duża moc rozruchowa?

Sytuację dodatkowo komplikuje fakt, że stary akumulator najczęściej odmawia posłuszeństwa z dnia na dzień, przez co kierowca ma mało czasu na podjęcie właściwej decyzji. Pomocny może się okazać opracowany wspólnie z ekspertami poradnik w pigułce na temat zakupu nowego akumulatora.

Technologia na pierwszym miejscu

Pierwszym etapem wyboru jest określenie właściwej technologii. Aktualnie na rynku dostępne są trzy główne typy akumulatorów:

• Akumulatory z płynnym elektrolitem. Jest to tradycyjna konstrukcja, która sprawdza się w starszych autach (bez rozwiązań hybrydowych), których kierowcy jeżdżą na dłuższych trasach. Jej rozwinięcie stanowi technologia ECM, na której mogą polegać zwłaszcza właściciele bogato wyposażonych samochodów, taksówek lub aut z systemem Start-Stop.
• Akumulatory AGM. Dzięki „uwięzieniu” elektrolitu w macie szklanej znacznie podnosi się wydajność akumulatora i jego odporność na pracę cykliczną. Akumulatory te doskonale służą kierowcom aut z napędem hybrydowym lub samochodów intensywnie eksploatowanych (np. pojazdów służb użyteczności publicznej).
• Akumulatory żelowe. Ten typ wyróżnia się zastosowaniem żelu krzemionkowego, który zagęszcza elektrolit. Akumulatory żelowe znajdują zastosowanie tam, gdzie potrzebne jest długotrwałe zasilanie – np. w przyczepach kempingowych, ale nie nadają się do stosowania jako akumulatory rozruchowe.

Dla mniej zaawansowanych technologicznie aut dobrym wyborem będzie akumulator tradycyjny lub ECM, z kolei właściciele samochodów hybrydowych powinni polegać wyłącznie na technologii AGM. Natomiast akumulatory żelowe nie powinny być stosowane jako akumulatory rozruchowe.

Nie tylko pojemność

Drugim krokiem w wyborze akumulatora jest określenie jego parametrów. Należy zwrócić uwagę na trzy zmienne.

1) Wymiary akumulatora nie mogą być większe, niż dostępne dla niego miejsce w samochodzie.
2) Pojemność to parametr, który określa ilość energii dostarczonej przez akumulator do kompletnego rozładowania w temperaturze 25 st. C.  Wybór akumulatora o pojemności dużo większej niż ta zalecana przez producenta, może skutkować jego ciągłym niedoładowaniem. Z kolei akumulator o pojemności zbyt małej może nie zawsze dysponować energią potrzebą do odpalenia silnika. Dlatego też pojemność akumulatora powinna być równa lub maksymalnie o 10 proc. większa niż wartość sugerowana przez producenta samochodu.
3) Z kolei prąd rozruchowy określa natężenie szczytowe akumulatora w temperaturze -18 st. C. Oznacza to, że im większym prądem rozruchowym dysponuje akumulator, tym więcej energii jest on w stanie dostarczyć w krótkim czasie do rozrusznika. Jest to szczególnie ważne w zimie, ponieważ zgęstniały olej stawia większy opór przy próbie rozruchu, w wyniku czego odpalenie silnika wymaga większej ilości energii niż zwykle. Warto pamiętać o tym, że w okresie panujących temperatur poniżej 0 st. C, akumulatory z nadwyżka mocy rozruchowej stają się bardzo często wręcz niezastąpione.

Przydatne dodatki

Ostatnim krokiem w wyborze akumulatora jest rozważenie dodatkowych korzyści, które oferuje producent. Przykładem mogą być akumulatory z serii Centra Futura o 3-letniej gwarancji (standardowo producenci udzielają gwarancji na okres 2 lat) i załączanym gratis pakietem Assistance (uprawniającym do wezwania bezpłatnej pomocy drogowej w razie problemów z akumulatorem).

Kto pyta, nie błądzi

Niewłaściwy dobór akumulatora może spowodować jego przedwczesne wyeksploatowanie i problemy z porannym odpaleniem silnika. Dlatego też, gdy nie ma pewności, jaki akumulator wybrać, warto skorzystać z dostępnych wyszukiwarek akumulatorów, które po podaniu informacji o modelu samochodu wygenerują gotową listę akumulatorów pasujących do danego auta (jak np. ta dostępna na www.akumulator.pl/dobierz-akumulator – także w wersji na urządzenia mobilne).

W razie jakichkolwiek wątpliwości istnieje także możliwość skontaktowania się z ekspertem pełniącym dyżur na portalu akumulator.pl – formularz kontaktu dostępny jest na http://www.akumulator.pl/kontakt-z-ekspertem.

 

Zobacz podobne artykuły:

TOP 5 „tanich i dobrych” aut na co dzień zdaniem mechaników
kalendarz 28/05 2020

TOP 5 „tanich i dobrych” aut na co dzień zdaniem mechaników

Warsztat / Porady

2020.05.28

Sytuacja związana z koronawirusem zmieniła nasze podejście do przemieszczania się.
Aerodynamika Cupry Leona Competición
kalendarz 11/05 2020

Aerodynamika Cupry Leona Competición

Warsztat / Technika

2020.05.11

Nowy model Cupry został po raz pierwszy poddany działaniu sił natury, zanim jeszcze powstał fizyczny prototyp.
Szyberdach, targa i kabriolet – co sprawdzi się najlepiej?
kalendarz 11/05 2020

Szyberdach, targa i kabriolet – co sprawdzi się najlepiej?

Warsztat / Porady

2020.05.11

Coraz lepsza pogoda zachęca do przejażdżek pod gołym niebem.
Najnowsze artykuły:
Za kierownicą Lexusa, ale w domu

Za kierownicą Lexusa, ale w domu

Moto fanatyk

2020.06.06

W jakich grach znajdziemy auta japońskiej marki?
 VW Arteon – Facelifting i nowa wersja

VW Arteon – Facelifting i nowa wersja

Wiadomości / News

2020.06.06

W tym miesiącu VW zaprezentuje odświeżoną wersję modelu Arteon. Niespodzianką ma być nowa wersja nadwoziowa.
Rusza motosport w Polsce

Rusza motosport w Polsce

Wiadomości / Moto sport

2020.06.05

Najpierw WSMP, a potem RMPST i Motul HRSMP.

Bądź na bieżaco! Zapisz się do newslettera.